Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mijn 8" Ritchey-Chrétien eindelijk (vrijwel) goed gecollimeerd?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mijn 8" Ritchey-Chrétien eindelijk (vrijwel) goed gecollimeerd?

Sinds ik meer dan 2 jaar geleden een 8" Ritchey-Chrétien telescoop heb besteld en toen in een onzalig moment aan de collimatieschroeven heb gezeten, heb ik op verschillende manieren geprobeerd de collimatie weer goed te krijgen. Eerst met een Cheshire/sight-tube, toen overdag geprobeerd zoals Han.K heeft beschreven, door naar out of focus sterbeelden te kijken (ook gebruikt door RCS als ik het me goed herinner maar ik kan de post niet meer vinden), door naar Bahtinov mask patronen te kijken, door een tri-Bahtinov mask te gebruiken en door een Hotech Advanced CT Laser Collimator te gebuiken. De methode met out of focus sterren werkte tot nu toe het beste maar was toch niet helemaal perfect.

Eerder deze week kwam ik een post op CloudyNights tegen waarin eenvoudig uitgelegd wordt hoe je de Hotech ACT laser collimator kunt gebruiken en dat heeft me nieuwe energie gegeven. Dus ben ik ermee aan de slag gegaan. Zoals in de CN post wordt uitgelegd is het meest critische en ook moeilijkste van deze methode de exacte uitlijning van de lasercollimator met de telescoop. Ik las in een comment op de website van Hotech dat je ook de schaduw van de vangspiegel op de hoofdspiegel kunt gebruiken en dat heb ik gedaan. Helaas is het lastig hier een foto van de maken maar hier is een poging:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_0471.jpeg views: 221 grootte: 418,3 KB id: 1455272

De laser collimator poduceert een kruis en door ervoor te zorgen dat de geprojecteerde lijntjes op de hoofdspiegel aal alle kanten even groot zijn terwijlhet kruis het midden van de vangspiegel doorkruist, heb ik denk ik de collimator goed met de telescoop uitgelijnd.

Daarna aan de slag met de stelschroeven van de hoofdspiegel en daarna de vangspiegel waardoor alle reflecties netjes gecentreerd zijn op het midden. De lijntjes zijn de reflecties van de hoofdspiegel en de stippen van de vangspiegel:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_0470.jpeg views: 220 grootte: 458,9 KB id: 1455273

Deze stippen ontstaan door een semi-transparant onderdeel in de focuser te stoppen. Deze reflecteert aan de binnenkant en zorgt er ook voor dat je aan de achterkant kunt controleren dat de lasers netjes in het midden komen. Dat is, zoals je op de volgende foto kunt zien, nog steeds niet 100% zo:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_0469.jpeg views: 269 grootte: 305,9 KB id: 1455271

maar echt wel bijna. Ik denk dat ik nóg iets zorgvuldiger moet zijn met de uitlijning van de laser collimator met de telescoop. Maar ik denk desondanks dat ik nu al wel een flinke vooruitgang heb geboekt. Ik ga het (hopelijk snel) uitproberen en dan laat ik hier weten hoe het gegaan is!

Wouter
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI6200 met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Ik heb inderdaad de door jou gelinkte beschrijving gevolgd.
    Waar ik tegenaan liep was aan de ene kant mijn geduld, aan de andere kant de collimatieschroeven, die voor de GSO RC6 echt veel te grof en rammelig zijn.

Met een lasercollimator konden we in de buurt komen, maar echt goed was ie pas na onder de sterren nogmaals bijstellen. Op mijn (later aangeschafte) RC8 ging de collimatie een stuk makkelijker, maar die kan nog wat beter.

Commentaar

Ja met die methode heb je inderdaad een overdaad aan geduld nodig. Ik werd er moedeloos van dat het veel tijd kostte om een voldoende heldere ster op de juiste plek in het beeldveld te krijgen om dan te kunnen bepalen of de lichtverdeling uniform was, of de ster vlak of puntig. En vaak waren er geen heldere sterren en waren de uit-focus beelden van de sterren te zwak om ze goed te kunnen beoordelen. En als het me dan eindelijk gelukt was, stootte mijn punthoofd tegen de kijker en kon ik weer opnieuw beginnen...

Goed, eens zien of het nu gelukt is
      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI6200 met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Dus voor diegenen die een RC overwegen zeg jij dus ook dat je naast de RC zelf ook gewoon deze collimator nodig hebt, een 640 euro extraatje.
        Ik had die post op CN al eerder gelezen. En heb zelf goede resultaten behaald met een tri-bahtinov masker, maar dan op een SCT en dat is ongetwijfeld een ander verhaal dan voor een RC.
        Maar je zei dat je het tri-bahtinov masker geprobeerd had, kun je iets meer vertellen over de resultaten die je er mee haalde en problemen die je er mee had ? Gebruikte je bv. het 2/3 blocking masker er bij ?
        -- Hans

Commentaar

Nee hoor, zo’n laser collimator hoeft helemaal niet nodig te zijn. Ik lees veel positieve resultaten met de andere collimatiemethoden. Ze werken niet zo goed voor mij, dat is alles.

Het tri-bahtinovmasker heb ik uit papier gesneden en 1 keer op de RC geplaatst maar ik vond het lastig om afwijkingen in de patronen te onderscheiden dus daar heb ik het bij gelaten.

Commentaar

Origineel geplaatst door wvreeven Bekijk bericht
            Het tri-bahtinovmasker heb ik uit papier gesneden en 1 keer op de RC geplaatst maar ik vond het lastig om afwijkingen in de patronen te onderscheiden dus daar heb ik het bij gelaten.
            Ah dus zonder het 2/3 blocking masker zodat je alledrie de patronen door elkaar ziet. Ja dat vond ik ook lastig, maar met blocking masker erbij vind ik het prima te doen. Maar goed dat was voor een SCT.
            -- Hans

Commentaar

​​​Op de site van HoTech is te lezen:
              An artificial star can never simulate a real star because it is impossible to collimate with the telescope focus set at infinity. After artificial star collimation, you will need to adjust your focus back to infinity to view a real star by moving the primary mirror to a different position. The distance the primary mirror has been adjusted can accumulate mechanical tolerance errors.
              Ik heb onlangs de RC10 van een vriend gecollimeerd met een artificial star, maar die had ik in de focuser van een 12" f/5 Newton gestoken en zo op oneindig gezet. Die artificial star hebben we samen gebouwd en kostte maar een paar tientjes, het schema, de onderdelen en uitleg staan op bovenstaande link.

Mocht je dus nog een andere kijker van dezelfde of grotere diameter hebben, dan zou je die kunnen gebruiken voor het collimeren. Tests die wij hier gedaan hebben, lieten zien dat de Newton die we als collimator gebruikten zelf niet eens heel erg goed gecollimeerd hoeft te zijn, als ik de vangspiegel zover verdraaide dat de laser van een lasercollimator ruim 2cm naast de centrale markering zat, dan was dat nog niet te zien bij het collimeren (maar uiteraard heb ik de collimatie gedaan met een gecollimeerde Newton).

Je krijgt op die manier prachtige donuts en diffractiepatronen:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: C11-XLT_in_focus-stretched.png views: 185 grootte: 133,9 KB id: 1455366

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: C11-EdgeHD-inside-focus_stretched.png views: 195 grootte: 93,7 KB id: 1455365

Het groene kruis komt van software die ik voor het doel geschreven heb. Die knipt de donut in vier delen en plakt die gespiegeld aan elkaar, zodat eventuele collimatiefouten direct zichtbaar zijn.

Nicolàs

Commentaar

Heel slim. Ik heb een 30 cm dob en ook nog een 50 cm dob. Ik heb er nooit aan gedacht om de 30 cm dob als projectie-dob te gebruiken. Dank voor het idee!

Commentaar

Voor de volledigheid moet ik nog wel vermelden dat het van belang is dat de secundaire spiegel van de collimator-telescoop kleiner is dan die van de te collimeren telescoop, omdat anders het hart van de donut door de collimator bepaald wordt. Momenteel kan ik mijn collimator niet of slechts moeizaam gebruiken voor kijkers van 150-200 mm. Kleinere kan ik langs de vangspiegel laten kijken, maar ook dat is niet optimaal. Voor een C11 of en RC10 is ie perfect.

Nicolàs
                  Last bewerkt door InFINNity Deck; 20-06-20, 21:33.

Commentaar

Ik heb dit gevonden.

http://www.365telescopes.com/how-to-...iamson-method/

1. Optische as van focuseerinrichting uitlijnen/parallel zetten met primaire spiegel (collimeren focuser).
                    2. Deze as uitlijnen op midden van secundaire spiegel (collimeren primary).
                    3. Optische as van de vangspiegel uitlijnen (collimeren secondary).

Over het uitlijnen van de focuseerinrichting lees je niet vaak. Volgens mij is dat het grootste euvel bij dit soort RC's.
                    "I'm gonna have to science the shìt out of this." [sic] (Mark Watney - The Martian)

Commentaar

Dank voor de link, Observer! Ik wist helemaal niet eens dat er een tilting plate is voor de focuser. Misschien toch eens de achterkant van de RC eraf halen om te zien wat er onder zit. Nou ja, éérst maar eens zien hoe de collimatie nu is. Helaas zit het weer niet mee...

Commentaar

Ik denk dat het collimeren wel redelijk gelukt is. Hier een enkele sub van 20 sec L van de open sterrenhoop M 6. Dit is met een ASI1600MM-C op F=1624 mm. Ik heb de opname op 90% geschaald omdat hij anders te groot was voor het forum.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M_6_Light_L_20_secs_002.jpg views: 165 grootte: 3,25 MB id: 1455418

Commentaar

Het zal vast een hele klus zijn maar toch heb ik het idee dat me een veld coma-oogjes zit aan te kijken, met nog een beetje tilt.
                          In de enkele sub is het lastig te zien maar ook de scherpte lijkt een tikkeltje off. Het komt in de buurt...
                          Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                          (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Origineel geplaatst door Neo Bekijk bericht
                            Het komt in de buurt...
                            Oh, volgens mij is wouter klaar. Ik zou er in ieder geval niets meer aan doen en hartstikke tevreden zijn.

Zo'n RC+ASI1600 staat ook op mijn verlanglijstje. Dus ik ben zeer benieuwd hoe je dat ziet Neo. Ik dacht dat een RC geen last had van coma.

Ik vroeg me al af of een ASI1600 zonder correctie optiek op een 20cm RC F8 zou kunnen. Volgens mij gaat dat dus goed.

Ik neem aan dat dit het hele beeldveld is op BIN1.

"I'm gonna have to science the shìt out of this." [sic] (Mark Watney - The Martian)

Commentaar

Origineel geplaatst door Observer Bekijk bericht
                              Oh, volgens mij is wouter klaar. Ik zou er in ieder geval niets meer aan doen en hartstikke tevreden zijn.
                              Zo'n RC+ASI1600 staat ook op mijn verlanglijstje. Dus ik ben zeer benieuwd hoe je dat ziet Neo.
                              Gewoon, bij twijfel even doorklikken naar 100% weergave, dan valt het niet te missen. ;-)

Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                              (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Werken...
                              X