Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hulp nodig bij collimeren

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hulp nodig bij collimeren

Hoi allemaal,

Ik heb even hulp nodig met collimeren, de 1e keer ging al meteen mis en ik draaide de secundaire spiegel te los waardoor deze hing te bungelen in de buis...

Ik heb alles weer in elkaar gezet maar heb nu het gevoel dat deze spiegel minder diep hangt en de stelschroefjes meer uitsteken.

Als ik door de oculairhouder kijk lijkt alles recht te liggen, met de laser commiter zit het puntje van de laser zo goed als in het midden van de hoofdspiegel.

Echter zit er speling in de oculairhouder waardoor de laser op de commiter zelf niet in het midden zit maar een beetje afwijkt.

Moet ik ook deze centraal in het midden van de target hebben?

Hangt de secundaire spiegel zo wel gord of moet hij iets dieper hangen (afduwen met de stelschroefjes)?

Alvast bedankt.
    Bresser Mesier 8" Hexafoc Dobson Solar + 8x50 finder, Baader Hyperion 68°set, Explore Scientific 82° set, Explore Scientific Barlow 2x, Baader Hyperion, UHC en moon filters.

Ik denk dat jouw antwoord hier te vinden is.

Over de positie van de vangspiegel staat daar:
    • 1. De vangspiegel wordt geroteerd om hem zo cirkelvormig te laten lijken vanuit de oculairhouder. **
    • 2. De vangspiegel wordt onder de oculairhouder gecentreerd. ***
    Ik heb al vaak vangspiegels verwijderd en teruggezet, maar ik blijf het lastig vinden om het zo perfect als mogelijk te krijgen.

Ik gebruik overigens een kijkbuis om beter te kunnen bepalen of de vangspiegel goed staat.

Een kantelende focusser is wellicht grotendeels op te lossen door het aandraaien van stelschroeven, plaats eens een paar foto's van je focusser, dan kunnen we mee kijken en adviezen geven.

EDIT: Ik heb even een foto opgezocht van een Bresser Messier en ik zie meerdere (stel)schroeven waarvan het lijkt dat die aangedraait kunnen worden. Één voor één een klein stukje aandraaien en dan kijken wat het effect is. Hij moet wel soepel blijven lopen.
    Last bewerkt door MichelB; 19-06-20, 13:37. Reden: Foto van een Bresser Messier bekeken
    Te veel projecten en te weinig tijd. 8" spiegel, stappenmotor focus en koeling voor camera.

Commentaar

Lasercollimator zelf collimeren, dan. Of, bij kleine afwijking, draaien in de oculairhouder (tegen de schouder van de oculairhouder aandrukkend), en de correcte referentie is de cirkel waarrond de stip draait (dus als die netjes rond de centrummarkering draait is het OK).

Maar bon, je hebt:
      -plaatsen van de vangspiegel zodat hij onder de oculairhouder gecentreerd lijkt
      -roteren van de vangspiegel zodat de lange as naar de oculairhouder wijst
      -kantelen van de vangspiegel

en enkel voor die laatste stap is inderdaad een lasercollimator handig. En dan moet je enkel aan de kantelvijsjes komen, en gebalanceerd werken (m.a.w. één vij lossen en de twee anderen aandraaien of vice-versa). Dan kan de vangspiegel niet lossen. Die lossen doe je enkel als je een rotatiefout ontdekt.

Je kunt hier ongetwijfeld wel iemand vinden die je wel wegwijs wilt maken (de vorige post bevat een link met een pagina met héél veel informatie, maar het is als veters knopen: makkelijker te tonen dan uit te leggen). Maar dan moet je wel zeggen in welke streek je woont, wil je iemand overtuigen je uit de nood te helpen.
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Hoi beiden,

Bedankt alvast voor de tips.
        Ik voeg even wat fotos bij hoe het er nu uitziet en hoop dat het een beetje klopt weer zo...

De laser staat op de hoofdspiegel precies in het midden van het zwarte rondje.

Als ik door de oculairhouder kijk staat het draadkruis zo goed als in het midden, het zwarte rondje ook in het midden en lijkt alleen de zwarte achtergrond tussen de spiegels niet helemaal gecentreerd...maar alle kijkdelen dus wel.

En zoals gezegd hangt de vangspiegel gevoelsmatig nu wat hoger met als gevolg datvde stelschroefjes wat meer uit steken.

Vanavond bij mooi weer wat proberen of staat het nog niet goed gecollimeert?

Woonplaats is Westzaan (Zaanstreek) overigens.

Dank jullie wel alvast.

Gr Michel
        Voeg bestanden toe
        Bresser Mesier 8" Hexafoc Dobson Solar + 8x50 finder, Baader Hyperion 68°set, Explore Scientific 82° set, Explore Scientific Barlow 2x, Baader Hyperion, UHC en moon filters.

Commentaar

Klopt het dat je de focusser in beeld hebt links en bij uitdraaien deze uit beeld verdwijnt?

Commentaar

Update:

Gister avond getest, paar sterren scherp in beeld gekregen maar nog wel moeite met scherpstellen.

Kwam er ook achter dat de camera adapter er nog tussen zat, dus vandaag nog een keer collimeren zonder en dan kijken hoe het uitpakt. Wordt vervolgd!

Commentaar

Mocht het allemaal toch niet goed lukken: je mag best een keer bij me langs komen. Ik woon op 1/2 uur rijden van je vandaan ongeveer.
              http://www.janvangastel.nl/Astronomy/

Commentaar

Origineel geplaatst door janvangastel Bekijk bericht
                Mocht het allemaal toch niet goed lukken: je mag best een keer bij me langs komen. Ik woon op 1/2 uur rijden van je vandaan ongeveer.
                Dank je wel Jan, ik zal het onthouden als het niet lukt.

Inmiddels zijn we zover dat collimeren gelukt is, gisteren sterren, Jupiter en Saturnus haarscherp kunnen zien.

Alleen nu weer worstelen met de Barlow 2x, ik kreeg met Barlow het zwikkie niet scherp. Ik las ergens dat je met Barlow de boel ook weer opnieuw moet collimeren, klopt dat?

Ook geprobeerd met een 5mm 2" zonder Barlow, ook deze stelt niet genoeg scherp, wat doe ik hier verkeerd?! De spin is zichtbaar en waar deze normaliter kleiner hoor te worden met focussen, wordt deze juist groter.

Commentaar

Neen, je moet niet opnieuw collimeren.

vij sommige 2x barlows heb je extra indraaien van de oculairhouder nodig, en het kan dat je dan net niet in focus komt. Soms heb je een verlenging op de oculairhouder die eruit kan; anders moet je ofwel de spiegel dichter bij de voorkant collimeren (door de collimatiebouten meer te lossen) of de Barlow gebruiken als opschroefbarlow.
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Het kan dat je met geen enkele 2" oculair in focus komt omdat je juist een verlenging te weinig gebruikt.

ib welke richting (oculairhouder volledig ingedraaid of volledig uitegedraaid) zit je het dichtst bij focus?
                    Fotootjes van een 1,25" en 2" oculair zoals je ze gebruikt?

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela Bekijk bericht
                      Neen, je moet niet opnieuw collimeren.

vij sommige 2x barlows heb je extra indraaien van de oculairhouder nodig, en het kan dat je dan net niet in focus komt. Soms heb je een verlenging op de oculairhouder die eruit kan; anders moet je ofwel de spiegel dichter bij de voorkant collimeren (door de collimatiebouten meer te lossen) of de Barlow gebruiken als opschroefbarlow.
                      Hier heb je den ik een punt.

Met collimeren hadden we al het idee dat de standaard oculair houder niet genoeg afstand gaf i.c.m. met de focuser (max uitdraaien) en kregen we het beeld niet mooi scherp.

Dit hebben we opgelost door de 2" naar 1,25" verlenging van de laser collimator er tussen te zetten (meer afstand) en deze als oculairhouder te gebruiken i.p.v. de standdaard oculair houder.

Is het een idee om dan op.zoek te gaan naar een extra verlengstuk of bv. Zo'n 1,25" omkeerlens te plaatsen;

https://bresser-online.nl/Webwinkel-...0eens%201%2C5x.

Hiermee krijg je meer afstand (en rechtopbeeld).

Of een extra 2" ring op de bestaande 40mm ring te draaien (als dat kan)?

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela Bekijk bericht
                        Het kan dat je met geen enkele 2" oculair in focus komt omdat je juist een verlenging te weinig gebruikt.

ib welke richting (oculairhouder volledig ingedraaid of volledig uitegedraaid) zit je het dichtst bij focus?
                        Fotootjes van een 1,25" en 2" oculair zoals je ze gebruikt?
                        Van links naar rechts:

17mm 68° Baader Hyperion, deze gebruiken we nu met de 1,25" aansluiting.

De standaard oculairhouder (2" naar 1,25") welke bij de Bresser geleverd is. Bij deze moeten we de oculairen iets uittrekken om scherp beeld te krijgen.

De 2" naar 1,25" adapter van de laser collimator, deze gebruiken we nu standaard i.p.v. de originele kortere van Bresser omdat we hiermee scherp beeld krijgen zonder de oculair iets uit de originele houder uit te trekken

De 5mm met zowel 1,25" als 2" insteek, bij beide krijg ik met de focuser helemaal uitgedraaid de spin te wel kleiner maar bijj lange na niet genoeg om beeld te krijgen, iknkom als het ware een paar slagen focuser te kort...

Voeg bestanden toe

Commentaar

Werken...
                        X