Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Ritchey-Chretien telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ritchey-Chretien telescoop

Heeft er iemand ervaring met het gebruik van een Ritchey-Chretientelescoop? Ik heb nu een 25 cm f/10 Schmidt-Cassegraintelescoop, en misschien stap ik over naar een 25 cm f/8 RC. In tegenstelling tot een SCT die via de hoofdspiegel scherp stelt, gaat dat bij een RC via een gewone focusseerder.
    Wat ik o.a. wil weten is of er voldoende focusseerbereik is om een Atmosferische Dispersie Corrector tussen telescoop en kleurencamera te plaatsen, desgewenst met ook een barlow ertussen. Voor deepsky heb ik een f/4 Newtontelescoop en die kan bijvoorbeeld niet in focus komen wanneer de ADC er eerst op zit en daarna de kleurencamera. De camera zit dan altijd te ver naar achter.

Voor een RC heb je nog steeds een flattener nodig. Deze kan je tegenwoordig erbij kopen. Verder zijn het geen snelle telescopen. Ik heb een 6" merkloos van GSO. Deze doet het best goed maar F8 is langzaam. Door de beperking door de seeing is volgens mij een snelle Newton F5 of F4 met corrector een betere keuze. Deze heb je dus al.

De seeing bij lange belichtingen is in Nederland 4 a 5 boogseconden. Een ster moet maximaal over een paar pixels diameter uitgesmeerd zijn anders is het beeld oversampled,. iIn de praktijk kan dan meestal niet verder gaan dan een focal length van 1250 mm.

Een 25cm RC, F8 FL=2000 geeft altijd oversampled beelden in Nederland en is (8/4)*(8/4) vier keer langzamer dan een F4 telescoop.

Han

Commentaar

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 2-6-2019, Jupiter met Rode Vlek 2.jpg views: 210 grootte: 62,5 KB id: 1454516 Hallo Han. De RC zou de vervanger moeten worden van de SCT voor de fotografie van maan en planeten. Deepsky blijf ik doen met de 25 cm f/4 Newtontelescoop. Ik heb ook een monocamera met filterwiel, maar bij Jupiter geef ik de voorkeur aan de kleurencamera vanwege de snelle asrotatie van die planeet. Een ADC is dan van belang voor een goed kleurfoutvrij beeld omdat die planeet altijd laag boven de horizon staat. De bijgeplaatste foto heb ik gemaakt met de 25 cm f/10 SCT, een Omegon ADC en een ZWO ASI 178 MC op 2 juni 2019.

De SCT komt probleemloos in focus wanneer de ADC eerst wordt geplaatst en dan direct de kleurencamera erachterop, het focusseren via verschuiven van de hoofdspiegel geeft immers een heel groot bereik. Toen ik daarvoor eens de Newton wilde gebruiken + een 5 tele-extender voor voldoende vergroting, kon die niet in focus komen met de ADC erbij omdat de camera dan te ver naar achter zat. Zonder ADC kwam de Newton wel in focus, maar dan had je last van atmosferische kleurschifting.
      Een RC focusseert ook met een gewone focusser en niet via verschuiven van de hoofdspiegel, en met de ervaring van de Newton vraag ik me af of een RC met ADC en een tele-extender wel in focus kan komen.

Commentaar

Mooie opname.

Ja voor planetenfotografie met zijn korte belichtingstijd is een focale lengte van 2500 mm geen probleem. Mijn betoog was voor deepsky.

Maar kan je dan niet beter een aparte external focuser voor SCT aanschaffen? De RC heeft een minder focusbereik dan de SCT.

https://agenaastro.com/articles/guid...sct.html#types

Han

Commentaar

Bedankt voor je reactie. Zo'n externe focuser werkt inderdaad heel mooi. Ik gebruik er zelf een van Robtics. De reden waarom ik een overstap naar RC overweeg is de betere optische kwaliteit die vooral bij de maanfotografie met zijn uitgestrektere beeldveld voor betere resultaten kan zorgen dan de SCT. Tevens zal de f/8 RC samen met een 0,67 focalreducer beter geschikt zijn voor deepsky, wordt dan f/5,36. Met mijn f/10 SCT kom ik met de beschikbare reducer tot f/6,3 en het beeld is aan de zijkanten minder dan in het midden.

Ik gebruik een vaste opstelling en wissel van telescoop wanneer er van deepsky naar maan en planeten overgestapt wordt, en andersom. De f/4 Newton is vooral voor de maan niet zo geschikt gebleken. Vanwege fysieke ongemakken wissel ik zo min mogelijk tussen de telescopen. Het is dan erg prettig om met de op dat moment op de montering staande telescoop zowel planeten als deepsky te kunnen doen, welke van de twee dat dan ook is.

Als de ADC niet op een RC gebruikt kan worden gaat de overstap sowieso niet door.

Commentaar

Volgens mij is het geen probleem. Als ik even van deze uitga dan is de backfocus 25 cm en dat is toch behoorlijk. Maar ik weet niet hoe dik die ADC is.
            "I'm gonna have to science the sht out of this." [sic] (Mark Watney - The Martian)

Commentaar

Bedankt voor je reactie Observer. Het deel van de ADC dat uitsteekt is bijna 7 cm lang, het overige deel verdwijnt in de oculairuitgang. Komt dan een 2x tele-extender/barlow en camera bij. Dat lijkt dus wel goed te zitten...

Commentaar

Is er een dwingende reden om een ADC vr een Powermate/Telextender te plaatsen?
                Andersom zou je het met een Newton wel kunnen redden qua focusbereik.
                Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Bedankt voor je reactie Neo. Er is geen enkele reden om de ADC eerst te plaatsen. De simpele reden is dat ik dacht dat andersom hetzelfde resultaat zou geven, dus heb ik het niet geprobeerd. Nu ga ik het zeker andersom doen.

Commentaar

Wel even opletten met barlows of powermates, elke extra verlenging van de afstand tussen barlow en camera zal de vergroting kunnen beinvloeden.
                    Jac Brosens heeft in dit topic met afbeeldingen helder gemaakt hoe dat met de diverse typen werkt.

Een ADC zal het trouwens prima doen bij wat langere F-waarden.

Commentaar

Een RC met flattener/corrector kan je gecombineerd kopen. De combinatie zal dan optisch goed zijn. Ik heb echter grote twijfel of er een reducer er nog achter kan. Een reducer achter mijn 6" RC gaf aan de randen geen mooie sterafbeelding. Een reducer achter mijn excellente APO astrograph gaf zeer slechte resultaten. Momenteel ga ik er vanuit dat je alleen perfect optiek krijgt bij de originele focale lengte. Reducers werken niet bij de grote sensoren die nu algemeen in gebruik zijn

Nog een voorbeeld: Een kennis van me heeft een F/5 Takasahi APO. Perfect beeld. Echter de officile extender naar F8 geeft fotografisch een belabberd beeld. Dit hebben we nog opgenomen met de Europese Takasahi dealer maar die komen met allerlei excuses dat het een oud design is hoewel de sensor diameter ruim binnen de opgegeven maximale projectie diameter zit.

Commentaar

Blijkbaar werkt niet elke combinatie even goed. Mijn Meade 0,63 reducer geeft aan de zijkanten heel donker beeld. Was wel een goedkope uit 1993, hetzelfde jaar als waarin de 25 cm f/10 Meade SCT zelf gekocht is. Om een grote sensor helemaal te gebruiken met een reducer lijkt mij sowieso onmogelijk. Je zult altijd wel vignettering of vervorming krijgen. De centrale 70% van het beeldveld in die oude reducer is echter goed. En met f/6,3 lichtsterker dan de originele f/10. Zo heb ik de nodige deepskyfoto's gemaakt, ondanks de niet heel geweldige lichtsterkte. Zelfs nog in het analoge fotorolletjes tijdperk. Met andere reducers heb ik echter geen ervaring.

Commentaar

Ja die oude SCT reducers waren matig. Ik heb een Celestron reducer uit 1999. Voor kleine sensoren was hij prima maar bij mijn QHY8 waren in de hoeken komeetvormige sterren te zien.

Een paar jaar geleden heb ik een Astro Physics Focal Reducer gekocht. Ondanks de goede reviews was het ding zeer matig. Sindsdien geloof ik alleen nog maar in systemen met het woord "Astrograph".

Commentaar

Origineel geplaatst door Neo Bekijk bericht
                            Is er een dwingende reden om een ADC vr een Powermate/Telextender te plaatsen?
                            Andersom zou je het met een Newton wel kunnen redden qua focusbereik.
                            Neen, ze werken zelfs in de regel beter achter een telextender. Ik moet op mijn f/4.5 niet proberen m'n ADC voor de barlow te zetten...
                            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Het was voor mij ook geen vraag maar een manier om een oplossing aan te reiken. ;-)

Commentaar

Werken...
                              X