Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Verhuizen van een Newton telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Verhuizen van een Newton telescoop

Binnenkort ga ik naar Noorwegen verhuizen en ik vroeg me af hoe ik mijn telescoop (een 20cm Newton telescoop) het best kan verhuizen. De telescoop gaat (net als de montering) mee in de verhuiswagen. Hoe kan ik de telescoop het beste inpakken zodat de kans op schade zo klein mogelijk is? Is het verstandig om de primaire spiegel uit de telescoop te halen?
    Hebben jullie suggesties?

Bij voorbaat dank,
    Don

Ik zou 'm persoonlijk eerder op de eigen achterbank vervoeren. Anders: in een kist met schuim en/of bubbelfolie errond. Wel zoeker demonteren en apart inpakken.

De optiek loopt weinig risico, maar de oculairhouder en de buis, dat is een ander paar mouwen.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

En niets erop laten zetten. De ronde buis kan wel wat hebben, maar het blijft een lege buis waar met te veel gewicht de ronde vorm niet behouden blijft.
      Maar het liefste op de achterbank inderdaad.
      Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Ik ben een half jaar geleden van Spanje naar Chili verhuisd en heb mijn telescoop arsenaal ook meegenomen. Op 1 telescoop na (je wilt toch wat als je arriveert, niet waar?) alles gewoon de zeecontainer in. Zorg er inderdaad wel voor dat het goed ingepakt is en dat de buizen niet in kunnen deuken als er iets op wordt gezet. Dus wat sixela al zei: in een kist met schuimrubber of bubbelwarp om de kijker. Een beetje kijker kan wat schokken wel aan wat de hoofdspiegel betreft. Je kunt de kijker immers op zijn kop houden en dan blijft de spiegel zitten, toch? als dat niet het geval is dan inderdaad beter de spiegel eriuit. Als je de buis zou opvullen met schuimrubber or bubbelwrap dan kan de spiegel nog steeds bewegen en zo beschadigd worden tijdens het transport.
        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI6200 met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Inderdaad, dit is de enige situatie waarin je de spiegelclips wel degelijk wat strakker mag zetten. Maar niet vergeten terug losser te zetten voor gebruik ;-).

Voor systemen waar de colimatieschroeven geveerd zijn zou ik de vastzetschroeven verwijderen en de collimatieschroeven niet te los en niet te vast zetten. Dan kan de cel wat bewegen tijdens het transport in plaats van de vastzetschroeven te breken.

Grotere spiegels gaan beter in een eigen kist, maar voor 20cm is dat mijn inziens niet nodig.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: AE790499-DDFA-45AF-8107-4119CF34CB02.jpeg views: 149 grootte: 1,12 MB id: 1454340
            Mijn 10” f4 lacerta kwam zo uit Oostenrijk en bleek bij in gebruikname nog perfect gecollimeerd.
            Lacerta 10" f/4 (GPU corr) + SW Esprit 100 + 10MicronGM1000hps + Rayox Saddle + Atik16200 + ASI071CPro + Scopedome2M

Commentaar

Bedankt voor de suggesties.
              Achterbank gaat helaas niet (we hebben nog geen auto en de invoerrechten in Noorwegen zijn heeeel erg hoog voor auto's). Dus we gaan met het vliegtuig en de huisraad, incl telescoop met de verhuizers.
              Ik was sowieso al wel van plan de telescoop in een aparte kist te vervoeren (waarschijnlijk plastic) die ik dan opvul met bubbelplastic.
              Ik zat ook nog te denken aan de kist opvullen met plukschuim (zoals vaak bij camerakisten) maar dat is nogal prijzig, zeker voor een kist ter grootte van de telescoop.
              Guidescope en camera gaan natuurlijk apart in een andere kist.

Commentaar

Werken...
              X