Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Meade 12" SCT, secundaire spiegel zit los in de correctorplaat

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Meade 12" SCT, secundaire spiegel zit los in de correctorplaat

Sinds enkele weken zie ik geen ronde sterren meer maar "vinkjes" . Na enkele tevergeefse collimatie-pogingen, heb ik ontdekt dat de secundaire spiegel enkel graden kan verdraaid worden. Wat is hiervan de oorzaak? Hoe of wie kan dit oplossen?
    www.caelum.be

Origineel geplaatst door CaelumSineNubibus Bekijk bericht
    ......., heb ik ontdekt dat de secundaire spiegel enkel graden kan verdraaid worden. Wat is hiervan de oorzaak? Hoe of wie kan dit oplossen?
    Met verdraaid bedoel je waarschijnlijk gekanteld? Wat je ziet ie coma en dat komt omdat die secundaire spiegel een beetje scheef staat. Bij een SCT zit die secundaire spiegel vaak met een ring vastgedraaid/geklemd in het gat in de corrector. Het is zaak eerst uit te zoeken hoe je dat weer vast kunt draaien en daarna de collimatie nog een keer uit te voeren. In het ergste geval zul je voor dat vastdraaien van die secundaire spiegel de correctorplaat moeten los halen, maar dat zou ik proberen te vermijden als het niet nodig is.

Commentaar

Laat ido oosterveld daar zijn licht maar eens over laten schijnen,hij heeft er al verscheidene uit elkaar gehaald en ook weer in elkaar gezet mvr gr jan bonte deventer

Commentaar

Werken...
      X