Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Een nederige 80 achromaat

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Een nederige 80 achromaat

In deze tijd waarin bijna iedereen op zoek lijkt naar ED's en apo's begint een ouderwetse achromaat bij mij aan charme te winnen. Omdat ik nog een klein wide field kijkertje zocht heb ik eens gekeken wat er zoal aan achromaten met korte brandpunt te vinden is. Ik had een voorkeur voor 80mm, omdat kleiner wat beperkt is qua licht en groter alweer snel te zwaar wordt. De standaard 80/400 heeft mij net iets te veel kleurfout en vergrotingsmogelijkheden. Na een beetje speuren kwam ik bij TS een 80/600 achro van hun huismerk tegen, voor de zeer schappelijke 115 euro. Kun je je bijna geen buil aan vallen dacht ik. Dus besteld. De kijker is vanddaag gearriveerd en ik heb hem vanmiddag al op wat schoorstenen en bomen in de verte zitten testen. Eerste indruk is toch betrekkelijk weinig kleurfout. Ik begon het eigenlijk pas te zien bij een 60x vergroting. En dat bij takken of iets anders tegen een heldere lucht. Ook heerlijk die korte brandpuntafstand. met 30mm oculair en 20x kun je hem gewoon richten zonder richtkijker en je object staat in beeld.
    Hedenavond ook even op de sterren gericht. Ppolster. begeleidertje goed te zien, nauwelijk kleur. Even defocussen, mooie concentrische buigingsringen. Verdomd weinig kleur, zelfs bij 100x! Even Castor in beeld gepakt. Ster splitst makkelijk bij 40x. Helemaal geen kleur bij deze vergroting. Nu even globaal richting M13 gericht met de 30mm Orion Ultrascopic en direct in beeld. En nu even hard core: 4mm LV erin en verdomd, dit kijkertje lost zelfs de buitengebieden van deze bolhoop op! 1,6 kilo! Op de SW AZ-Pronto een ultralichte combo. Het kijkertje heeft nette coratings, goed interne zwarting, goede metalen focuser.Ik ben met andere woorden zeer onder de indruk van dit kijkertje. Voor de echt hoge resulaties en vergrotingen heb ik andere kijkers, maar deze voegt voor weinig geld echt wat toe aan de wide field kant. Ideaal ook om mee op vakantie te nemen. Voor 115 euro hoef je niet bang te zijn dat er iets mee gebeurt.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: TS80achro.jpeg views: 404 grootte: 122,5 KB id: 1450288
    Voeg bestanden toe

Ach natuurlijk. Daar is helemaal niks mis mee. Prima kijker! Dankzij jouw verhaal twijfel ik er niet meer aan of er ooit zo een nog moet komen!

Nog in het jaar 2000 hoorde je weinig gepiep over kleurfouten en zo. Dat gezucht en gesteun is pas van de laatste jaren, terwijl er nog maar weinigen zijn die ooit met een echte kleurfout hebben waargenomen. ( En die het toch deden moesten bekennen dat ze er totaal geen acht meer op hadden geslagen ) De laatste twintig jaar zijn we een verwend stel geworden.

Zo neem ik met grote regelmaat waar met een 150mm f/5 achromaat.. Waar ik hem voor gebruik: grote open hopen, kleine open hopen, bolhopen, grote en kleine nevels, stelsels, planetaire nevels: geen centje pijn; geen kleurfout te zien. En dat doet hij met veel verve beter dan een equivalente Maksutov die ook in mijn bezit is. Alleen de helderste sterren vertonen het, maar tja, maak dat maar eens wijs aan verwende non-believers....

Jouw kijker lijkt mij een waardevolle aanvulling op het arsenaal. Bedankt voor je verslag!
    Schiedam
    Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
    Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
    Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Deze kijker heb ik 'ns in huis gehad, maar ging snel weer terug naar TS. De focuser liep erg stroef, het was niet te doen. Kan zijn dat ik een slecht exemplaar had en die jij nu hebt beter is.

Commentaar

Zo te lezen heb je een goed exemplaar van deze kijker getroffen, gefeliciteerd!

Ik heb er ook ooit eens een keer eentje gehad, erg mooi qua gewicht en omvang, prima focuser ook.

Optisch was hij helaas eigenlijk ronduit slecht:
        https://www.astroforum.nl/forum/inst...llimatie-vraag
        Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

John. Bedankt! Jij geeft precies aan waar dit soort kijkers goed in zijn.
          Rudy. Het is bekend dat de Chinezen een ontzettend dik siliconenvet in die focuser-tandwielkast stoppen. Demonteren, ontvetten en er wat lichter Lithium- of PTFE-smeermiddel in stoppen gaat dit al erg veel verhelpen. Die van mij draait inderdaad wat stroperig, maar niet genoeg om hem uit elkaar te halen en voldoende om de focus goed vast te houden.
          mark. Deels geldt natuurlijk: Tevredenheid = Realiteit - Verwachting. Ik heb een 100ED en heb een 80ED gehad (ook 80/600 dus). Op hoge vergroting gaat deze het zeker afleggen, maar daar moet je hem niet voor kopen. Je koopt deze kijker voor het grote beeldveld en vergrotingen tot 100x max. Daarvoor voldoet dit exemplaar in ieder geval prima. Intra- en extrafocaal is wat sferische en chromatisch abberatie te zien, maar in focus, bij lagere vergrotingen geen enkele last van. Ook het regelmatige, concentrische buigingspatroon uit focus zegt mij dat dit examplaar alles is wat je van een F7,5 achromaat kunt verwachten. Maar productiespreiding en matige kwaliteitscontrole kan natuurlijk voor een aardige kwaliteitsspreiding zorgen. Dus misschien heb jij net pech gehad.

Commentaar

Origineel geplaatst door Josan Bekijk bericht
            Het is bekend dat de Chinezen een ontzettend dik siliconenvet in die focuser-tandwielkast stoppen. Demonteren, ontvetten en er wat lichter Lithium- of PTFE-smeermiddel in stoppen gaat dit al erg veel verhelpen.
            Ja, dat was met mijn exemplaar dan waarschijnlijk ook nodig om er iets van te maken. Maar had toen niet zo'n zin om dat te gaan doen met een kijker vers uit de doos. Vervangen door een Skywatcher 70/500mm, weliswaar iets minder opening, maar soepel lopende focuser en optisch ook beter.

Commentaar

Origineel geplaatst door John Baars Bekijk bericht
              Ach natuurlijk. Daar is helemaal niks mis mee. Prima kijker! Dankzij jouw verhaal twijfel ik er niet meer aan of er ooit zo een nog moet komen!

Nog in het jaar 2000 hoorde je weinig gepiep over kleurfouten en zo. Dat gezucht en gesteun is pas van de laatste jaren, terwijl er nog maar weinigen zijn die ooit met een echte kleurfout hebben waargenomen. ( En die het toch deden moesten bekennen dat ze er totaal geen acht meer op hadden geslagen ) De laatste twintig jaar zijn we een verwend stel geworden.
              Inderdaad. Dat merk je aan alles, niet alleen kijkers, maar ook (astro)fotografie. Het lijken in dat geval allemaal pixel peepers.
              Zelf heb ik ook zo'n 80mm f/6.3 achromaatje. In 1973 gekocht voor 163 euro van mijn krantenwijk geld bij Bloemendal in Arnhem, heel handig zo'n makkelijk tafel kijkertje en toch nog 80mm. Het was een flinke upgrade van de 50mm f/12 die ik toen had.
              Ik heb er jaren plezier van gehad, maar hij had een handicap: rare waas om planeetbeelden.Pas vele jaren later bleek dat er spanning in de lenscel zat, zie onderstaande web pagina. Ik had er mee terug moeten gaan, maar wist ik veel als gastje van 18 jaar ?
              In 2012 kocht ik via te-les-koop.nl een 80mm f/6.3 (dus ook 500mm lang) objectief voor 25 euro, daar kon je geen buil mee vallen. Ik testte het uit en het bleek van zeer goede kwaliteit te zijn ! Dus ik naar Ad Matthijs en hij had een aanpassing gemaakt zodat dit objectief op die kijker kon. Al eerder heb ik de kl*tige Huygens oculairtjes vervangen door een 1.25" diagonaal, zodat er 'gewone' oculairen in kunnen.
              En nu ? Ik gebruik deze (gemodde) kijker nog heel vaak, zelfs planeten bij 130x hebben weinig kleurfout. Twee weken geleden nog M109, M108 en M97 ermee gezien. De laatste 10 jaar heb ik er meer mee gezien dan die 40 jaar ervoor.

https://www.skysurfer.eu/polarex80.php
              My eyes are the best optical devices provided. Others:
              GSO 400mm Dob, Robtics ED110 f/7, Nikon Aculon 16x50, Canon EOS 6

Commentaar

Deze avond (13-5) nog maar eens wat objecten langs gelopen. Nog niet helemaal donker zo tussen 2300-0000, transparantie redelijk, seeing matig. Vergroting van 100x is trouwens geen enkel probleem voor dit kijkertje. Alleen op de allerhelderste objecten zie je dan een paars kleurrandje. Het mooist om te zien waren de melkweg rond de Lier en het Coma cluster, dat bijna helemaal in een beeldveld past. Mooie puntvormige sterretjes bij 20x vergroting met de Orion Ultrascopic 30mm. Alfa Coma en M53 samen in een beeldveld! Daarna naar de Leeuw. Gamma Leonis is zonder moeite te splitsen. Het heldertse stelsel van het Leo triplet is in de nog aanwezige schemering nog net te spotten. Op naar Bootes. Izar is niet duidelijk te splitsen. Waarschijnlijk bij betere seeing wel mogelijk. Toch een net iets te groot helderheidsverschil voor deze omstandigheden en dit kijkertje. Daarna Xi Boo. Ook een aardig helderheidsverschil, maar deze sterretjes staan op 6". Dus prima te doen. Dan naar de Lier. Epsilon Lyr met de 6mm Vixen LV bij 100x duidelijk te splitsen. Was wel even wachten op een paar korte, goede seeingmomenten. Daarna M57. de Ringnevel, in beeld gepakt en de donut-vorm is duidelijk zichtbaar. Gamma en Beta Lyr staan bij 20x met de Ultrascopic beide in beeld en het vage M57-vlekje ertussenin is bij deze vergroting direct zichtbaar. M13 zoals eerder zijn de buitengebieden op te lossen. Alfa Her ook mooi gesplitst!
                Met het oplossend vermogen van deze kleine achromaat zit het echt wel goed. Ik kijk ook zeer uit naar de beelden van de melkweg als die zometeen wat hoger staat. Dat wordt smullen met dit kijkertje.

Commentaar

Heb je Epsilon Lyrae al bekeken met dit kijkertje ?
                  My eyes are the best optical devices provided. Others:
                  GSO 400mm Dob, Robtics ED110 f/7, Nikon Aculon 16x50, Canon EOS 6

Commentaar

Origineel geplaatst door skysurfer Bekijk bericht
                    Heb je Epsilon Lyrae al bekeken met dit kijkertje ?
                    Ja. Staat in het verslag. Ik moest even geduld hebben tot een moment van goede seeing, maar toen met 100x duidelijk gesplitst. Alle vier dus. Op Izar ben ik tot 100x gegaan, maar ik kan vanavond nog eens 150x proberen. Ik had de indruk dat die niet lukte vanwege de seeing. De zwakke begeleider zit dicht bij de eerste buigingsring van de hoofdster, dus niet makkelijk. Voor een 80mm f/7,5 achromaat verbaast dit kijkertje me echt. Ik zat me zelfs af te vragen waarom iemand voor vergrotingen tot 100x een ED zou willen kopen. Als 80mm wide field DSO G&G voldoet dit ding volledig. En ik heb een 80ED gehad en heb nog steeds een 100ED.

Commentaar

Nog een paar fotootjes van de kijker op de GP-montering.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: TS80a.JPG views: 0 grootte: 155,5 KB id: 1450866Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: TS80b.JPG views: 0 grootte: 119,3 KB id: 1450867Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: TS80c.JPG views: 0 grootte: 106,1 KB id: 1450868Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: TS80d.JPG views: 0 grootte: 154,4 KB id: 1450869Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: TS80e.JPG views: 0 grootte: 166,3 KB id: 1450870

Commentaar

Esthetisch ook mooi om te zien zeg! Gaaf dat zo'n eenvoudig instrument zulke resultaten geeft
                        Menno ; GSO 12" f/4, Skywatcher 120/900 ED, Skywatcher 127/1500 maksutov

Commentaar

Gisteravond nog even Izar (Epsilon Bootes) geprobeerd op 150x. Eerder lukte het met 100x niet. Gisteravond was de seeing beter. Dus een Vixen LV 4mm er in kijken maar. Deze dubbelster is vanwege het magnitudeverschil (bijna 3 magnitudes) en de korte afstand (2,8") niet makkelijk in een 80mm f/7,5 achromaat. Het kostte enige moeite maar met die 150x heb ik op verschillende momenten toch het kleine begeleidertje op de juiste positie kunnen spotten. Maar eerlijk, als ik niet geweten had dat dat begeleidertje er moest zijn, had ik er waarschijnlijk overheen gekeken. De hoofdster een oranje-rode K-type ster en de begeleider, die een A-type ster is, steekt daar blauw tegen af.
                          Daarna nog even naar M44 overgeschakeld. Een mooi, groot (90') open cluster, dat bij 20x met een 30mm oculair helemaal in het beeldveld past. Volgens de wetenschappers een cluster van 600-700 miljoen jaar oud en dat het een ouder cluster is kun je vermoeden als je kijkt naar de mate van uitwaaiering en de aanwezigheid van sterren in verschillende levensfasen, welke hun leeftijd verraden door hun verschillende sterkleuren.

Commentaar

Nog even een update. Gisteravond weer enkele dubbelsterretjes bekeken. Onder andere Gamma Leonis, gesplitst bij 60x, en Porrima (gesplitst bij 100x). Epsilon Lyra duidelijk gesplitst met zwart tussen de sterretjes. Izar blijft tricky vanwege het helderheidsverschil, maar op enkele strakke seeingmomenten zie je het kleine blauwe begeleidertje toch tevoorschijn piepen. Daarna nog even naar de Garnet-star (mu-Cephei) en de daarbij liggende open sterrenhoop Trumpler 37 met de drievoudige Struve 2816 en de dubbelster Struve 2819. Superobjecten voor dit kijkertje.
                            En ze zeggen altijd: ja, zo'n achromaat, die laat op de maanrand wel wat kleur zien! Nou, vandaag bij vergrotingen tot 100x (meer had geen zin vanwege de seeing) geen storende kleurfout gezien! Mooi contrastrijk beeld! Ik heb het kijkertje nu op een Skywatcher AZ-Pronto staan in de garage en je tilt hem met 1 hand naar buiten! Lol. Dit wordt nog mijn meest gebruikte kijker.

Commentaar

Hebben ze erbij jou exemplaar per ongeluk een ED objectief ingezet?
                              Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Werken...
                              X