Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Review van de Meade LX65 8" ACF GoTo

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Review van de Meade LX65 8" ACF GoTo

Mede door de adviezen hier, heb ik besloten voor de Meade LX65 8" ACF GoTo (203/2032 mm, f10) te gaan. En ben niet teleurgesteld En hier een review van. Komen dingen in voor die voor velen hier al lang duidelijk zijn maar ik schrijf het ook voor diegenen die nieuw zijn.

Ik heb hem gekocht via Robtics. Alles netjes afgehandeld en snel antwoord op de vragen die ik had.
    Opstellen van de scope is een eitje: poten, montering, scope erop, klaar. Is dan ook heel geschikt om mee te nemen naar een donkere plek. De montering is steviger dan ik had gedacht. Komt niet in de buurt van een EQ5 montering maar de LX65 is dan ook niet bedoelt voor deep sky imaging.

Het gebruik van de AudioStar GoTo was in het begin erg wennen. Ik ben van 10 jaar geleden een parallactische montering gewend en dat was toch wel makkelijker/praktischer.
    De AudioStar besturing is ook gelijk het minste aan deze scope. Er zijn veel mogelijkheden, je kan doorverbinden naar je PC (wat ik ook ga doen). Maar andere dingen zijn gewoon raar: je kan bv zoeken naar objecten maar die staan allemaal door elkaar, er zit geen alfabetische of numerieke volgorde in.
    Ook het elke keer opnieuw moeten invoeren van datum en tijd vond ik wat verrassend, had gedacht dat dat wel opgeslagen zou worden. Maar misschien is dit standaard voor dit soort aansturingen.
    Het uitlijnen op het noorden gaat prima. Gaat d.m.v. het bijgeleverde kompasje/waterpasje of de Poolster opzoeken in je oculair en dan de scope horizontaal zetten.
    De alignment gaat ook makkelijk. Ik heb hier thuis geen zicht op het Oosten dus ik gebruik Two Star alignment: kies een zichtbare, heldere ster uit de AudioStar database, de scope gaat ruwweg naar de plek waar die ster is, dan eerst zelf opzoeken in de laser finder, dan centreren in je oculair en akkoord geven in AudioStar. Dan hetzelfde verhaal voor de tweede ster. En de alignment is klaar. Geef opdracht om bv naar Venus te gaan en de scope zoekt Venus op. Venus dan in beeld ... of bijna in beeld, afhankelijk van hoe goed je de basis positie heb ingesteld. Centreer Venus in oculair en de scope volgt dan.
    En dat gaat verrassend goed: ik heb de scope Venus 15 minuten laten volgen en ja, Venus was uit het midden. Maar lang niet zoveel als ik gedacht had. Prima dus om met een planeten camera en een programma als SharpCap planeten of de maan te capturen.

De optiek. Eerst even gecontroleerd of collimatie nodig was maar die was prima in orde.
    Maar waanzinnig scherp. Ik moet dus kijken hoe dat is met een planeten camera maar wat ik tot nu toe heb gezien gaat dat zeker geen problemen geven. Met oculair een prima beeld.
    Wel een aanrader om een Bahtinov masker te gebruiken voor focussen. Als je de focusser gebruikt, trilt het beeld redelijk. Dit is heel snel weer weg maar het is toch lastig scherp stellen. Met het masker gaat dat veel makkelijker.
    Wel een nadeeltje: door de 203/2032 mm is de vergroting standaard standaard al hoog. Met de bijgeleverde 26mm oculair zie bv de Pleiaden niet in z'n geheel. Daar heb je dan bv een 32 mm oculair of een reducer voor nodig. Met een planeten camera is dit al helemaal het geval: de maan bv. volledig in beeld kan maar alleen met een camera met grote pixels of een focal reducer. Uiteraard afhankelijk van het soort camera.
    De maan nog niet gezien maar ga er van uit dat dat een feestje wordt

Al met al 0% spijt van de aankoop. Voor de "serieuze amateur" die deep sky objecten wil vastleggen, is het niets. Maar om gewoon doorheen te kijken, zeker planeten en de maan of overdag de zon (uiteraard MET een zonnefilter!!) is het uitstekend. En met een planeten camera helemaal ... okay, dat neem ik aan: heb dat nog niet gedaan maar verwacht dat het meer dan prima zal gaan.
    Ioptron CEM25EC / Meade LX65 8" f/10 ACF OTA / Optec Lepus Standard 0.62x reducer / Zwo ASI385MC
Werken...
X