Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Probleem met Dobson rockerbox

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Probleem met Dobson rockerbox

Hallo forumleden,

Ik ben Joris, 17 jaar en erg gefascineerd door de sterrenkunde, ik heb nu al ruim 2 jaar een dobson telescoop (300/1500 van gso) die het altijd perfect heeft gedaan. Sinds kort begint hij erg stroef te draaien, ik heb de rockerbox al een keer gedemonteerd maar ik heb het probleem helaas niet kunnen verhelpen
    Misschien dat een van jullie zoiets heeft meegemaakt en mij kan vertellen hoe ik dit zou kunnen oplossen. Nog even voor de duidelijkheid; hij draait dus stroef op het horizontale vlak, verticaal bewegen doet die prima. (Ik heb er nog even een foto bij geplaatst, misschien heeft een van jullie dezelfde montering)Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20200321_185019.jpg views: 76 grootte: 108,1 KB id: 1442533

Mvg,

Joris
    30cm GSO optics

Hallo Joris,

Wat je hier bedoeld is het azimut lager van de Dobson. Dit kan op verschillende manieren werken, maar moeilijk is dit niet. Ik ken deze GSO niet zo heel goed, zelf. Soms zit er een axiaal rollager onder, vaak een eenvoudigere uitvoering, een soort kunststof krans met kogels er in of rolletjes, die tussen twee harde platen draait. De andere (en betere) manier betreft een ring van Formica met Teflon glijblokjes. Deze Teflon glijblokjes zijn er altijd drie, anders gaat je telescoop wiebelen. Verder hebben beide lagersystemen een centrale pin of bout waaromheen het geheel draait,

Begin eerst eens met alles voorzichtig te demonteren en goed schoonmaken tussen rockerbox en bodemplaat.

Vooral de centrale bout niet vergeten met soms een kunststof bus die aan de rockerbox zit. Goed schoonmaken, geen WD40, Teflonspray of smeerolie gebruiken, anders wordt de kunststof aangetast en zwelt deze bus op. Een heel klein beetje autowas aan de bout of pin kan mag wel bij een Nylon of Teflon lagerbus om het goed te monteren, maar droog werkt net zo goed. Als het een Nylon bus is, dan moet deze droog zijn (vochtig Nylon kan iets zwellen en dan wordt het gat wat kleiner). Alles moet makkelijk in elkaar passen en mag niet stroef draaien of schuiven. Mocht er een borgmoer in de rockerbox op de bout of pin zitten, dan moet deze beslist niet te strak zijn aangedraaid.

Een axiaal rollager met rolletjes of kogels, ook goed schoonmaken, vaak zijn dit kunststof kransen en/of draait het op de HPL (Trespa, Formica) plaat zelf met de rollen. Dit lager dus ook niet smeren met olie, spray o.i.d. Beide loopvlakken moeten egaal zijn (geen ingesleten sporen, deuken van de rolletjes, o.i.d) en onbeschadigd. De krans en de kogels moeten ook schoon, glad en onbeschadigd zijn.

Bestaat je axiaal lager daartegen uit Teflon blokjes en Formica, dan kan dit een speciaal soort bobbelig Formica zijn (soort fijne sinaasappelhuid), dit werkt volgens iedereen het beste, niet alle Formica oppervlaktestructuren zijn echter goed bruikbaar. Kijk eerst eens goed of dit helemaal schoon en onbeschadigd is. Indien de fijne structuur op het Formica aanwezig was, maar is weggesleten, dan zie je dit vaak wel aan de loopsporen. Dit gladde oppervlak kan een reden zijn van stroever lopen en dan is het zinvol om deze Formica ring te vervangen. Kijk ook de Teflon blokken na, zijn deze schoon, is er geen vuil in het loopvlak gedrukt? Ligt het Teflon nog mooi vlak aan op het Formica in het verlengde van het loopspoor of is hier wat kromgetrokken (montageboutje te hard aangedraaid), scheef gemonteerd of weggedrukt? Ook hier geldt niet smeren met spray, olie of vet.

Een beetje autowas wil nog wel eens helpen om het Formica / Teflon azimut lager weer even aan het lopen te krijgen, maar als er echt slijtage is dan is het beter om dit Formica met de Teflon blokjes op termijn te vervangen. Indien het Formica onder aan de rockerbox wordt geplakt en de Teflon blokjes op de bodemplaat worden gemonteerd, heb je ook minder last van vervuiling. Je kunt dit misschien nog bij Gerd Neumann bestellen:

https://www.gerdneumann.net/english/...-bearings.html

Dit plakken van zo'n nieuwe ring moet absoluut vlak gebeuren, alle oude lijm moet weg en het vlak moet mooi egaal (geschuurd) zijn. Contactlijm werkt het beste en vlak aandrukken tussen twee dikke platten (mogen niet buigen of indeuken) met lijmklemmen er op. Arjan heeft berekeningen voor dit soort glijlagers op zijn site staan, maar probeer eerst maar eens om het goed schoon en weer in originele staat te krijgen.

http://atm.udjat.nl/

Hopelijk heb je hier wat aan.

Robert.
    10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Commentaar

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!, ik kan aan de slag
      30cm GSO optics

Commentaar

Werken...
      X