Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Collimatie vangspiegel

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Collimatie vangspiegel

Ik heb recent een 200 mm f/4 Newton aangeschaft voor fotografie (link naar topic).

Voorheen enkel met refractors gewerkt, dus ben ik me gaan verdiepen in collimatie.
    De handleiding op de site van Jan Van Gastel gaf me een mooie theoretische achtergrond. Ik vond het onderscheid van de verschillende type fouten erg leerzaam.
    http://www.janvangastel.nl/Astronomy...collimatie.htm

De meeste presentaties en handleidingen gaan vooral in op collimatie van de hoofdspiegel. Ik veronderstel dat dit dus het belangrijkste is. Jan schrijft ook dat de type 1A fouten het belangrijkste zijn. Voor collimatie van de hoofdspiegel heb ik een TS 2" barlowed laser collimator (link) aangeschaft. Als ik de theorie goed begrepen heb, minimaliseert het gebruik van een barlowed laser type 1A fout door kanteling van de lasercollimator.

Het is mij echter niet duidelijk wat voor gereedschap ik nu best gebruik voor collimatie van de vangspiegel.
    Bij gebruik van een enkelvoudige lasercollimator wordt de vangspiegel afgesteld tot de laserspot in het midden van de centrummarkering op de hoofdspiegel valt. Deze methode houdt echter geen rekening met rotatie + kanteling van de vangspiegel, waardoor een type 1B fout in het systeem kan sluipen.

Wat bevelen jullie aan voor collimatie van de vangspiegel?
    Last bewerkt door cyber; 15-03-20, 10:26.
    TS 203 mm f/4 ONTC | TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
    Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Ben je bekend met de collimatiemethode die ik toepas bij newtons. http://www.astrojac.nl/astrojac/node/118
    je bent nooit te oud om te leren.

Commentaar

Ik ben tevreden van een cheshire. Een 2 pupil autocollimator vind ik veel te gevoelig om mee te werken.
      Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Een collimator met een holografisch raster kan ook heel handig zijn. Aan de hand van de schaduw van de vangspiegel en het rasterpatroon op de vangspiegel zelf kun je zien of deze op de juiste hoogte en gecentreerd voor de focuser staat. Vervolgens kijk je of het raster dat op de hoofdspiegel wordt geprojecteerd wordt schuin staat ten opzichte van de focuser. Is dit het geval dan is je vangspiegel geroteerd. Vervolgens kun je met de laserpunt de vangspiegel op het midden van de hoofdspiegel richten en tot slot lijn je met de barlowed laser de hoofdspiegel uit.

Jarno

Commentaar

Bij gebruik van een enkelvoudige lasercollimator wordt de vangspiegel afgesteld tot de laserspot in het midden van de centrummarkering op de hoofdspiegel valt. Deze methode houdt echter geen rekening met rotatie + kanteling van de vangspiegel, waardoor een type 1B fout in het systeem kan sluipen.
          Hiervoor kun je controleren door te kijken of je de hele hoofdspiegel kunt zien in de vangspiegel. Er moet dus aan twee waarden voldaan zijn voor het collimeren van de vangspiegel: (1) de laser stip moet het centrum van de hoofdspiegel raken en (2) je moet de hele hoofdspiegel - via een kijkbuis - in de vangspiegel kunnen zien. Als aan beide voldaan is, staat de vangspiegel goed.
          http://www.janvangastel.nl/Astronomy/

Commentaar

Origineel geplaatst door cyber Bekijk bericht
            Deze methode houdt echter geen rekening met rotatie + kanteling van de vangspiegel, waardoor een type 1B fout in het systeem kan sluipen.
            Een geroteerde/gekantelde vangspiegel kan niet de laserstraal in het midden van de vangspiegel laten terechtkomen zonder een deel van "het hoofdspiegelzicht" kwijt te raken.
            Dus het bericht van Jan van Gastel onderschrijf ik.

Wel is het van belang dat de laser zelf goed is gecollimeerd en dat ie niet gammel in de focusser zit. De focusser moet je ongeveer even ver hebben uitgedraaid als bij het fotograferen. Let er op dat bij belasting van de focusser door een camera de collimatie kan verlopen. Je kunt de laser tijdelijk wat kunstmatig verzwaren met het gewicht van de camera. Normaal is het zo dat de camera richting de contragewichten moet staan. Maar dat kan alleen als je de buis kunt roteren in de ringen. Probeer de buis verschillende richtingen op te zetten en kijk of de collimatie verloopt met de verzwaarde laser. Doe dit controleren echter met de barlowed laser methode, want de hoofdspiegel zou ook kunnen kantelen bij het verplaatsen.

Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Bedankt voor al jullie commentaar!

Origineel geplaatst door jbrosens Bekijk bericht
              Ben je bekend met de collimatiemethode die ik toepas bij newtons. http://www.astrojac.nl/astrojac/node/118
              Ik heb je bottom-up methode al een paar keer zien passeren, wil eerst eens op de 'gewone' top-down manier proberen omdat ik de telescoop daarvoor niet uit elkaar moet halen. Het is een mobiele opstelling.

Collimatie van de vangspiegel heb ik voorlopig gedaan met de dikke spot van de barlowed laser, zeker niet optimaal. Kan ik best voor een combinatiewerktuig gaan, zoals een cheshire met kijkbuis en kruisdraad, omdat ik daarmee de kanteling en rand van de spiegel kan beoordelen? Waar moet ik op letten bij de aankoop van een cheshire?

Gisteren was het eindelijk zo ver, first light met die nieuwe ONTC!
              Tussen de wolken door een paar korte opnames kunnen maken.

Stack van 10 keer 5 seconden, unguided.
              Link naar volledige resolutie: https://astrovirusblog.files.wordpre...05_l_10x5s.jpg

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IC1805_L_10x5s_inspector.jpg views: 109 grootte: 69,0 KB id: 1442177

Analyse van de FWHM en excentriciteit in pixinsight:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IC1805_L_10x5s_FWHME.jpg views: 0 grootte: 41,1 KB id: 1442176

Sterren in het centrum zien er nog wat eivormig uit. Is dit collimatie, of zit de hoofdspiegel misschien slecht in de spiegelhouder?

Excuses voor de vele vragen! Heel enthousiaste hobbyist

Commentaar

Ik zie niet meteen wat het voordeel van deze methode is. Sterker - ik denk dat het onhandiger is (demontage vd vangspiegel). Verder zie ik in de beschrijving niets terug over de kanteling vd vangspiegel. Hoe stel je die juist af?

Commentaar

Origineel geplaatst door Skyheerlen Bekijk bericht

Ik zie niet meteen wat het voordeel van deze methode is. Sterker - ik denk dat het onhandiger is (demontage vd vangspiegel). Verder zie ik in de beschrijving niets terug over de kanteling vd vangspiegel. Hoe stel je die juist af?
                  Als je deze procedure volgt komt je per definitie uit op de juiste stand ( behalve de offset) van de vangspiegel. Dat is nu juist de clou van deze procedure.

Commentaar

Beetje moeilijk om te zeggen. Denk dat er hier een combinatie is zeker van fouten? Zie je die ei vervorming ook op een opname van 1 sec? Dan zit je met astigmatisme. Hoofd- of vangspiegel die wat te vast zit.

Commentaar

Origineel geplaatst door Astrobug Bekijk bericht
                      Beetje moeilijk om te zeggen. Denk dat er hier een combinatie is zeker van fouten? Zie je die ei vervorming ook op een opname van 1 sec? Dan zit je met astigmatisme. Hoofd- of vangspiegel die wat te vast zit.
                      Ik vermoed ook een combinatie van fouten. De afstand tot de corrector moet waarschijnlijk nog wat beter afgesteld worden.

Korter dan 5 sec heb ik niet opgeslagen. Hoe vast moet de hoofdspiegel staan? Ik heb hier nog niet aan geprutst, vanuit de veronderstelling dat TS de spiegel goed gezet had.

Commentaar

Om juist te zijn moet de spiegel tussen vast en los staan. Hem aandrukken met een visitekaartje ertussen zou voldoende speling geven. Teveel speling en je collimatie blijft niet behouden. Hoe hebben ze de vangspiegel gelijmd? Dit is zeer belangrijk. Teveel lijm en er is astigmatisme. Misschien hebben ze de hoofdspiegel vast gemaakt met Kleefband voor transport? Orion optics heeft dit gedaan op mijne oude 150 f5.

Commentaar

Wat me opvalt in de high res opname is dat de orientatie van de eitjes in de vier hoeken niet in lijn zijn met elkaar. Vooral rechtsonder wijzen ze een andere kant op dan in de andere hoeken. Dat lijkt me inderdaad een combinatie van fouten. Ik zou eerst proberen de afstand tot de corrector beter af te stellen en me dan op collimatie richten. Gewoon de fouten één voor één aanpakken tot het goed is.
                          50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Pas als de afwijking van de sterbeeldjes min of meer symmetrische verloop t.o.v. van het centrum kun je er van uitgaan dat de collimatie goed is en dan is de fout in het centrum een probleem van de spiegel. Mijn indruk is dat eerst de collimatie beter moet voordat je iets kunt zeggen over de kwaliteit van de spiegel.

Commentaar

Origineel geplaatst door Astrobug Bekijk bericht
                              Om juist te zijn moet de spiegel tussen vast en los staan. Hem aandrukken met een visitekaartje ertussen zou voldoende speling geven. Teveel speling en je collimatie blijft niet behouden. Hoe hebben ze de vangspiegel gelijmd? Dit is zeer belangrijk. Teveel lijm en er is astigmatisme. Misschien hebben ze de hoofdspiegel vast gemaakt met Kleefband voor transport? Orion optics heeft dit gedaan op mijne oude 150 f5.
                              De hoofdspiegel staat volgens mij tussen los en vast, zoals je hier beschrijft. Hij kan met wat moeite een fractie van een millimeter op en neer schuiven tussen de kurk pads. Hoe kan ik de verlijming van de vangspiegel nakijken?

Origineel geplaatst door wvreeven Bekijk bericht
                              Wat me opvalt in de high res opname is dat de orientatie van de eitjes in de vier hoeken niet in lijn zijn met elkaar. Vooral rechtsonder wijzen ze een andere kant op dan in de andere hoeken. Dat lijkt me inderdaad een combinatie van fouten. Ik zou eerst proberen de afstand tot de corrector beter af te stellen en me dan op collimatie richten. Gewoon de fouten één voor één aanpakken tot het goed is.
                              Gisteren 1.5 mm toegevoegd aan de backspacing van de camera. De randen zijn nu minder sterk vervormd, maar er zit nog steeds een diagonale symmetrie in de verdeling van de fouten.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Rosette_Ha_12x300s_inspector.jpg views: 0 grootte: 63,7 KB id: 1442380
                              Analyse van de FWHM en excentriciteit in pixinsight:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Rosette_Ha_12x300s_FWHM_ex.jpg views: 0 grootte: 33,6 KB id: 1442379

Pas als de afwijking van de sterbeeldjes min of meer symmetrische verloop t.o.v. van het centrum kun je er van uitgaan dat de collimatie goed is en dan is de fout in het centrum een probleem van de spiegel. Mijn indruk is dat eerst de collimatie beter moet voordat je iets kunt zeggen over de kwaliteit van de spiegel.
                              Heb de collimatie van de vangspiegel gisteren om zeep geholpen...

Is deze cheshire geschikt voor een f/4? https://www.astromarket.org/collimat...e-1-25-/p,3925

Commentaar

Werken...
                              X