Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

OO Newton scope.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

OO Newton scope.

Zijn er amateurs die ervaring hebben met een bv 300 mm F 4 of F 5 Newton van Orion Optics Engeland?. Deze Newton zijn veel lichter dan bv Sky watcher of Omegon wat een montering zoals een Losmandy G11 of een Sky watcher eq6 pro ten goede komt. Hoor het graag van jullie/ u.
    Mvg Peter

Ik heb een OO 30 cm f4 waar ik al meer dan 10 jaar mee (visueel) waarneem. Zeer tevreden over de optiek. De hardware daarentegen kan links en rechts wat beter. Maar geen idee in hoeverre mijn telescoop nog iets te maken heeft met de telescopen die ze nu verkopen. Hieronder een oude foto en de huidige look.
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_3270 - kopie.JPG views: 200 grootte: 430,8 KB id: 1441704Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20190203_182617_resized - kopie.jpg views: 201 grootte: 72,2 KB id: 1441703
    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Dank je voor het posten. Is er met F4 veel coma?
      Mvg Peter

Commentaar

Is het voor visueel of ap gebruik?
        Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Voor ap gebruik.

Commentaar

Voor ap zou ik toch kiezen voor een carbon uitvoering. In het verleden heb ik een 150 gebruikt en de wanden van hun buizen zijn echt dun. Vooral op een 300 ga een kleine doorbuiging al zichtbaar zijn.

Commentaar

Met F 4 = 1160 en met een Losmandy dovetail van 60 cm lang daar zou je toch geen doorbuiging mee krijgen?

Commentaar

Veel moet het niet zijn en er kan ook nog doorbuiging rond de fucuser kan ook. Een 30cm blijft wel een groot ding zelfs voor een G11 of EQ6.
                Voor de prijs van een OO 30cm heb je een goede 200 F5.

Commentaar

Wat is ap gebruik, after party?

Commentaar

Origineel geplaatst door Astrobug Bekijk bericht
                    Veel moet het niet zijn en er kan ook nog doorbuiging rond de fucuser kan ook. Een 30cm blijft wel een groot ding zelfs voor een G11 of EQ6.
                    Voor de prijs van een OO 30cm heb je een goede 200 F5.
                    Ook weer zo. 10 inch zal ook wel goed te doen zijn.

Commentaar

Origineel geplaatst door Erdna Bekijk bericht
                      Wat is ap gebruik, after party?
                      Astro Photography

Commentaar

Origineel geplaatst door Peter van Valen Bekijk bericht
                        Is er met F4 veel coma?
                        "veel" is natuurlijk subjectief. Ik heb persoonlijk geen last van de coma en gebruik geen comacorrector. Maar ik denk dat astrofotografen heel andere standaarden hebben dan visuele waarnemers.
                        Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Klopt Jef.
                          Mvg Peter

Commentaar

Ik heb een 20 cm 900mm OO newton. F/4.5 dus. Het is niet de nieuwste maar ik weet niet precies hoe oud. Hij heeft een redelijk irritante coma, vind ik. Ik gebruik mijn C8 liever.

Commentaar

Coma is inherent aan een snelle newton en niet specifiek OO.

Een traditionele Schmidt Cassegrain (dus niet de Edge HDs) hebben ook coma, plus beeldwelving.
                              Last bewerkt door Skyheerlen; 11-03-20, 22:05. Reden: Typo

Commentaar

Werken...
                              X