Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

TS 203 mm f/4 ONTC Newton eerste indrukken

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat een weer de afgelopen nachten! Veeeeel data binnen gehaald

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_5846_stacked_mix_rs_pi.jpg views: 215 grootte: 281,1 KB id: 1443098

Op 22 maart de collimatie nog eens opnieuw gecontroleerd. Deze keer met het oag prisma op de juiste plaats.
    Nieuwe stertest op Polaris:

Extra - intrafocaal

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 21_43_50_pipp.gif views: 0 grootte: 30,3 KB id: 1443087Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 21_44_03_pipp.gif views: 0 grootte: 20,8 KB id: 1443090Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 21_44_28_pipp.gif views: 0 grootte: 13,1 KB id: 1443091Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 21_45_05_pipp.gif views: 0 grootte: 19,7 KB id: 1443089Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 21_45_16_pipp.gif views: 0 grootte: 32,8 KB id: 1443088

Volledig beeldveld is echt een hele verbetering ten opzichte van mijn refractor.
    AstroBin link naar full frame: https://astrob.in/full/dgcsax/0/

De strip velours hing ook los aan 1 hoek en zat voor de spiegel, deze heb ik terug aangeduwd.
    De flats zien er nu ook terug 'normaal' uit.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Masterflat_L_contourPlot_2.jpg views: 0 grootte: 32,0 KB id: 1443092

Volgende probleem dat ik wil aanpakken is de tilt links onderaan.
    Heb nu een cheshire waarmee ik de afstelling hopelijk wat beter kan nakijken.
    Last bewerkt door cyber; 25-03-20, 10:50.
    TS 203 mm f/4 ONTC | TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
    Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

We zijn er bijna!
      Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Waanzinnige opname van M 46 zeg! En de kleuren in NGC 2438 mogen er ook wezen! Wat fijn om zo'n mooi instrument aan het werk te zien met zo'n meesterlijke fotograaf!!!
        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Ik ben zelf ook erg onder de indruk van de data die binnen komt!
          NGC 2438 was op slechts 1 sub al heel goed zichtbaar en de data heeft weinig nabewerking nodig.

Commentaar

Holy crap dat ziet er al mooi uit - wat een geweldige focal length ;-)
            Heq5 pro (Rowan belt mod+BeetsmaTune™) - Stellarvue 102 Ed f/6.95 @ 560mm - TS 0.79 ED reducer - ATIK383L+ - Orion SSAG via TS OAG - Chroma 3nm Ha/OIII/SII 31mm - ZWO mini FW

Commentaar

Origineel geplaatst door Astrobug Bekijk bericht
              Ben ook benieuwd want dit kan veel verklaren. Laat je iets weten aan ts? De monteur moet dit toch ook zien.
              Gemeld aan TS en ze hebben het ontbrekende schroefje opgestuurd.

Weet nog steeds niet wat ik met de afstelling van de spiegel clip moet doen. Ik krijg dat boutje niet los en vermoed dat er een soort lijm of locktite aan zit. Het is echter zo'n kleine diameter inbus dat ik veel schrik heb om de kop te strippen en/of m'n inbussleutel om zeep te helpen bij gebruik van meer kracht.

Commentaar

Origineel geplaatst door cyber Bekijk bericht

Weet nog steeds niet wat ik met de afstelling van de spiegel clip moet doen. Ik krijg dat boutje niet los en vermoed dat er een soort lijm of locktite aan zit. Het is echter zo'n kleine diameter inbus dat ik veel schrik heb om de kop te strippen en/of m'n inbussleutel om zeep te helpen bij gebruik van meer kracht.
                Vorige jaar de volgende geweldige tip gekregen van toolmaker - https://www.allekabels.nl/gereedscha...SABEgIHb_D_BwE Geweldige set (metrisch en in inch) voor bijna nop. D'r zaten precies die rare kleine inch varianten tussen die ik nodig had voor mijn Moonlite focuser (uit de US / dus inch)... Toen kreeg ik die kleine inbus schroefjes van mijn Moonlite wel los.
                Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | Takahashi Epsilon 130D | iOptron CEM120 | PoleMaster | Lodestar X2 | ASI120MC-S | ASI1600MM-C V3 | ASI071MC-Pro

Commentaar

Origineel geplaatst door cyber Bekijk bericht

Indien je inbus zou doordraaien kun je altijd een klein gleufje slijpen en proberen met een platte schroevendraaier of TS aanspreken om dit onerdeel te vervangen. Deze spiegelcellen komen van Unger AstroParts.
                  Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Bedankt voor de tips!
                    Ik probeer m'n optische trein even bij elkaar te houden, tot ik klaar ben met m'n NGC 6543 project.

Transparantie was gisteren vrij laag en de hemel zat vol strooilicht van de volle maan.
                    Dus maar eens even tijd genomen op de setup wat beter af te stellen.

Tot nu toe zat m'n guiding met deze telescoop en OAG altijd tussen 0.75 - 0.95 " RMS.
                    Daar was ik niet zo blij mee, omdat ik in m'n review van de EQ6-R veel betere prestaties heb beschreven (0.45 - 0.55" RMS).

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Before PEC retraining.jpg views: 113 grootte: 171,4 KB id: 1445697

Ik had gelezen dat de PEC curve van de montering afhankelijk is van de belasting. De ONTC weegt het driedubbele van m'n TS apo, dus dat zou de problemen wel eens kunnen verklaren dacht ik. Heb autoPEC gestart vanuit EQMOD en de montering 5 cycli van de worm laten draaien, duurt een klein uurtje. Daarna de nieuwe PPEC curve geprogrammeerd in de electronica.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: After PEC retraining.jpg views: 112 grootte: 168,2 KB id: 1445699

Na deze afstelling heb ik de rest van de nacht Halpha data zitten bijschieten van NGC 6543. De gemiddelde fout is nu gezakt naar 4.8 - 5.5" RMS, wat een verschil maakt dit zeg! De sterren zijn veeeeel scherper met subs van 300 sec.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC6543_Ha_Before_After_PEC_retraining.jpg views: 101 grootte: 209,7 KB id: 1445698

Commentaar

Dat maakt zeker een verschil! Het valt me op dat de SNR in de nevels links hoger is dan rechts ondanks de scherpere foto rechts. Komt dat door storend maanlicht? Met een H-Alpha filter zou de maan toch niet zo veel mogen storen?
                      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Origineel geplaatst door wvreeven Bekijk bericht
                        Het valt me op dat de SNR in de nevels links hoger is dan rechts ondanks de scherpere foto rechts. Komt dat door storend maanlicht? Met een H-Alpha filter zou de maan toch niet zo veel mogen storen?
                        Klopt, maar de condities waren gisteren echt niet om over naar huis te schrijven, lage transparantie. Bovendien vergelijk ik hierboven ook data van bijna geen maan met volle maan.

Dat heeft samen een merkbaar effect op de SNR van deze zwakke nevel flarden, ondanks het gebruik van een 3nm filter.

Merk trouwens dat ik beter moet ditheren, er zit wat correlatie ruis in de nieuwe stack.
                        Last bewerkt door cyber; 10-04-20, 04:47. Reden: Typo

Commentaar

Ja transparantie heeft inderdaad een grote invloed. Gelukkig is je doel van scherpere opnames bereikt!

Commentaar

Ja, ben best wel blij
                            Beste maken van de omstandigheden.

Commentaar

De ONTC weegt het driedubbele van m'n TS apo, dus dat zou de problemen wel eens kunnen verklaren dacht ik.

Idd wel in context zien... Als je object laag aan de horizon staat helpt dat ook niet...
                              Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | Takahashi Epsilon 130D | iOptron CEM120 | PoleMaster | Lodestar X2 | ASI120MC-S | ASI1600MM-C V3 | ASI071MC-Pro

Commentaar

0.52 '' total RMS met een joekel van een Newton erop.
                                Ik had niet gedacht dat je het binnen zo'n korte tijd zo goed voor elkaar zou krijgen. Petje af! en geniet ervan ;-)
                                Heq5 pro (Rowan belt mod+BeetsmaTune™) - Stellarvue 102 Ed f/6.95 @ 560mm - TS 0.79 ED reducer - ATIK383L+ - Orion SSAG via TS OAG - Chroma 3nm Ha/OIII/SII 31mm - ZWO mini FW

Commentaar

Werken...
                                X