Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

TS 203 mm f/4 ONTC Newton eerste indrukken

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Gisteren de ZWO Off-axis guider ontvangen en gemonteerd.

Om beide camera's samen in focus te krijgen heb ik met spacers 1.5mm extra backfocus toegevoegd tussen de corrector en hoofdcamera.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20200319_202508_g.jpg views: 295 grootte: 48,7 KB id: 1442365

Subs van 5 minuten waren prima mogelijk, hopelijk krijg ik guiding nog wat strakker met meer ervaring.
    Gemiddeld 0.8 - 0.9" RMS error gedurende de nacht, dit is toch nog wat aan de hoge kant.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: oag5.JPG views: 279 grootte: 203,7 KB id: 1442369

Eerste testshot op M42.
    Astrodon 3nm Ha, 300 sec op gain 200, -15C
    50% resolutie

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M42_300sec_Ha_1x1__frame1_c_rs.jpg views: 278 grootte: 102,2 KB id: 1442368

Vervolgens in het donker aan het sukkelen geweest met collimatie.
    Beste moment om iets te doen wat je nog nooit eerder gedaan hebt... aan m'n flat te zien staat de vangspiegel goed scheef haha

Ha flat:
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: masterflat_ha_contourPlot.jpg views: 267 grootte: 26,3 KB id: 1442367

Toch even doorgezet. Het bleef helder buiten, daar moest ik gebruik van maken!

Een uurtje data verzameld van de Rosette nevel, deze stond al laag maar was nog net doenbaar.
    Hieronder een uitsnede op 100% resolutie:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Rosette_Ha_12x300s_c1.jpg views: 265 grootte: 821,2 KB id: 1442366

Astrodon 3nm Ha, 12x300 sec op gain 200, -15C
    Kalibratie met flats en oude darks. Gestreched en verscherpt in PixInsight, geen noise reduction.

Volledig beeldveld: https://astrovirusblog.files.wordpre...ha_12x300s.jpg
    TS 203 mm f/4 ONTC | TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
    Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Strakke foto's zeg! Dat ziet er prima uit.
      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI6200 met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Ziet er al fantastisch uit, gefeliciteerd! Er komt een langs weekend aan met 3+ heldere nachten dus er zal flink geharkt worden!

Commentaar

Heq5 pro (Rowan belt mod+BeetsmaTune™) - Stellarvue 102 Ed f/6.95 @ 560mm - TS 0.79 ED reducer - ATIK383L+ - Orion SSAG via TS OAG - Chroma 3nm Ha/OIII/SII 31mm - ZWO mini FW

Commentaar

Probeer eens met subs van 2s ipv 1s. De waarden in phd2 zouden wat zakken. Je zit waarschijnlijk achter de seeing.
            Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Origineel geplaatst door Corne Bekijk bericht
              Ziet er al fantastisch uit, gefeliciteerd! Er komt een langs weekend aan met 3+ heldere nachten dus er zal flink geharkt worden!
              Yes, veel plezier de komende week, Cyber ;-) En: comacorrectie/collimatie/focusbehoud/antidauw: een lastig kwartet met die newtons. Je bent tot de tanden bewapend en je zal het overwinnen maar de leercurve neemt even een steile duik omhoog nu, ga ik van uit. Houdt moed als de sterren nog niet perfect rond worden de eerste weken - je gaat het goedkrijgen ;-)
              Heq5 pro (Rowan belt mod+BeetsmaTune™) - Stellarvue 102 Ed f/6.95 @ 560mm - TS 0.79 ED reducer - ATIK383L+ - Orion SSAG via TS OAG - Chroma 3nm Ha/OIII/SII 31mm - ZWO mini FW

Commentaar

Oh dit topic had ik even gemist! Allereerst gefeliciteerd met de aankoop, dat wordt genieten de komende nachten! Ik heb ook even overwogen om een (kleinere) ONTC te kopen maar toen kwam de Intes op mijn pad. Fijn om deze zeer uitgebreide review te mogen lezen voor het geval dat ik een upgrade wil. Heel veel plezier en succes de komende nachten, de eerste resultaten zien er al uit om je vingers bij af te likken.
                Spuit 9 op zijn minst...
                16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Heb vandaag een fout ontdekt in de hoofdspiegelhouder. Een derde van de spiegel was gewoon niet ondersteund!

De linkse driehoekige spiegelsteun mist een moer, waardoor deze veel te laag ligt.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20200321_153805_g.jpg views: 0 grootte: 72,9 KB id: 1442511

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20200321_153606_g.jpg views: 0 grootte: 95,4 KB id: 1442514

Spiegel zat heel stevig in de verticale kurk pads geklemd om hem recht te houden op de twee overige spiegelsteunen.

Ik had nog twee ringetjes van 3 mm liggen, deze zijn bijna exact even hoog als de moeren onder de andere twee punten (scheelt minder dan een halve millimeter).

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20200321_155806_g.jpg views: 0 grootte: 70,0 KB id: 1442515

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20200321_153859_g.jpg views: 0 grootte: 68,4 KB id: 1442512

Wanneer ik de spiegel vervolgens op de volledige ondersteuning legde zag ik pas hoe slecht de spiegelclips afgesteld stonden.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20200321_160802_g.jpg views: 0 grootte: 72,8 KB id: 1442516

Het hex boutje waarmee je de hoogte van de clips kan afstellen zat helaas muurvast. Ik vermoed dat deze mee verlijmd is met de kurk.
                  Om de clip te verhogen maar even een M5 rondel van 2 mm onder de voet van de clips gestoken.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20200321_162547_g.jpg views: 0 grootte: 123,9 KB id: 1442513

De horizontale beweging van deze clip is nu niet meer enkel radiaal, hij kan ook draaien omdat de overhang aan de zijkant niet meer aansluit op de montagestaaf.
                  Maar de spiegel blijft nu wel zonder klemming op z'n plaats zitten.

Benieuwd wat dit straks gaat veranderen aan m'n sterretjes...

Commentaar

Ben ook benieuwd want dit kan veel verklaren. Laat je iets weten aan ts? De monteur moet dit toch ook zien.

Commentaar

Slordige afwerking zeg. Dat zou je toch niet mogen verwachten. Affijn, goed dat je dit gevonden hebt. Hopelijk lost dit de beeldfouten op!
                      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI6200 met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

De hoofdspiegel ligt nu los. Ik hoor de karakteristieke 'bonk' wanneer ik de telescoop naar de andere kant van de meridiaan beweeg.
                        De collimatie van verschuift dan ook lichtjes (te zien met barlowed laser). Voorlopig collimeer ik aan de kant van mijn object, en wissel de collimator dan voor de camera.

Met Sharpcap heb ik een paar filmpjes gemaakt van Polaris. Centrum beeldveld, belichting 25 ms of korter door Lum filter.

Neo Is deze info eigenlijk bruikbaar, of moet ik meer vergroten met bv een barlow? Extrafocaal lijken de diffractieringen nog wat asymmetrisch.

Extrafocaal

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 21_04_38_pipp.gif views: 0 grootte: 56,9 KB id: 1442551Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 21_05_20_pipp.gif views: 0 grootte: 73,3 KB id: 1442550

In focus

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 21_06_25_pipp.gif views: 0 grootte: 2,4 KB id: 1442552

Intrafocaal

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 21_06_51_pipp.gif views: 0 grootte: 50,9 KB id: 1442553Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 21_07_27_pipp.gif views: 0 grootte: 92,4 KB id: 1442554

Commentaar

Die spiegelcel is wel een pijnlijke misser, goed dat je dat opgemerkt hebt. (prachtige spullen trouwens!)

De sterbeelden zijn zeker al bruikbaar en geven je al een aanduiding dat de collimatie nog niet helemaal in orde is. Zelf controleer ik altijd nog dichter bij focus voor de laatste procentjes, daar kan de barlow zeker nog wat bij helpen. Ik neem aan dat deze crops ook uit het centrum van het beeldveld gehaald zijn.

Kan je zien of het sterbeeld ook op dezelfde plek in je beeldveld blijft staan wanneer je wat door het focusbereik gaat, of is dat te gevoelig?
                          Als de donut extrafocaal méér asymmetrisch is dan intrafocaal dan zou er misschien nog iets scheef kunnen zijn in de afstelling. Je zou verwachten dat je intra- en extrafocaal een zelfde mate van asymmetrie zou zien, maar dan gespiegeld. Maar pin me hier niet op vast, ik ben niet vertrouwd met Newtoncollimatie.
                          Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                          (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Bedankt Neo, ga ik volgende keer op letten. Had te telescoop precies gecentreerd op Polaris voor deze beelden.

Gisteren twee objecten aan een test onderworpen.
                            Er stond veel wind en guiding zat rond 1" RMS met 2 seconden belichting van de guidecam.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Rosette_HaSHO2.jpg views: 0 grootte: 1,46 MB id: 1442588

Totaal 22x5m Ha, 10x5m OIII en 10x5m SII op -15C, gain 200. Astrodon 3nm filters.

Daarna eens wat sterrenstelsels op de korrel genomen om LRGB te testen.
                            Hieronder M65 + M66

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Leo_LRGB_1_prev_1.jpg views: 0 grootte: 451,5 KB id: 1442587

Totaal 27 min L + 40 min per RGB filter op -15C, gain 74. Astrodon E-series LRGB gen 2.
                            Volledig beeldveld: https://astrovirusblog.files.wordpre...leo_lrgb_1.jpg

In de hoeken zit het nog steeds niet zo lekker. Misschien heb ik ergens tilt :/

Ook een dom foutje ontdekt: het prisma van m'n off-axis guider zat voor de sensor, wat de stevige vignetting in post #16 verklaart. Dat heb ik nu gefixed, vanavond lekker data bijschieten!

Commentaar

Dit is inderdaad een grote verbetering. Top! Jammer dat we geen spotdiagram vinden over de gpu op f4. Misschien dat de kromming op f4 met een aps kamera niet volledig kan gecorrigeerd worden of is er toch nog wat te winnen in de hoeken door de juiste afstand te vinden. Over de prisma, iedereen heeft dit probleem meegemaakt

Commentaar

Stukken beter! Zoals ik al zei, de problemen een voor een oplossen.

Commentaar

Werken...
                                X