Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

TS 203 mm f/4 ONTC Newton eerste indrukken

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

TS 203 mm f/4 ONTC Newton eerste indrukken

In 2018 ben ik beginnen rondkijken naar een nieuwe telescoop met wat langer brandpunt en grotere opening, omdat ik voor veel kleinere objecten toch wat resolutie miste. https://www.astroforum.nl/forum/astr...voor-asi1600mm
    Ik heb lang getwijfeld over de Skywatcher Esprit 100ED, maar ik kwam ook steeds terug bij een Newton. Voor een gegeven prijsklasse presteren ze bijna altijd beter dan een refractor. Er moeten slechts twee optische oppervlakken geslepen worden, terwijl het objectief van een typische triplet apo zes oppervlakken heeft die precies op elkaar afgestemd moeten zijn. Kleurfout is meestal ook afwezig op een fotonewton (afhankelijk van de coma corrector) en ik hou van spikes! (zie: https://www.astroforum.nl/forum/astr...-of-cassiopeia )

Goed glas is echter maar de helft van het verhaal. De mechanische eigenschappen van de buis, focuser en spiegel ophanging moeten ook allemaal uitstekend zijn om de optiek volledig te benutten.

De afgelopen vier jaar heb ik enkel kleine refractors gebruikt voor astrofotografie, en op 11 januari heb ik dan uiteindelijk een custom made 203 mm f/4 ONTC besteld bij TS-Optics in Duitsland. Na nog wat bijkomende e-mails over de specificaties werd de bouw bij TS gestart en op 4 Maart stond er een groot pakket aan mijn deur.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG-20200304-WA0003_g.jpg views: 0 grootte: 176,7 KB id: 1441605
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20200304_181532_g.jpg views: 0 grootte: 178,8 KB id: 1441594

De buis was verpakt in noppenfolie en er zaten ook nog enkele kleinere dozen in het pakket met de hoofdspiegel en accessoires.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20200306_172951_g.jpg views: 0 grootte: 146,7 KB id: 1441592
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20200306_173151_g.jpg views: 0 grootte: 188,9 KB id: 1441593

Standaard worden er twee witte buisringen bij de OTA geleverd. Deze 235 mm set van Orion is gemaakt van gegoten aluminium en de uiteindes zijn voorzien van Engelse schroefdraad (1/4" - 20 UNC). Was een beetje lastig omdat al mijn andere zwaluwstaarten metrische M6 draad hebben. De rondellen (ringen) die bij de bouten geleverd werden waren iets te klein voor montage op mijn TS L-UP13 Losmandy zwaluwstaart. Dus zelf even grotere M6 ringen gaan bijhalen zodat de ringen stevig bevestigd konden worden.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20200307_172039_g.jpg views: 0 grootte: 220,8 KB id: 1441607

De OTA wordt volledig gestest en gecollimeerd door TS, en voor verzending gedeeltelijk gedemonteerd. De secundaire spiegel zat in mijn geval al gemonteerd in de OTA en was beschermd met een laag katoen. De collimatieschroefjes waren verzekerd met een elastiekje.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20200306_174243_g.jpg views: 0 grootte: 216,5 KB id: 1441596
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20200306_174307_g.jpg views: 0 grootte: 159,5 KB id: 1441595

Hoewel er nog zwaardere spiders bestaan heb ik voor mijn bestelling de standaard ONTC spider besteld. Deze zag er toch al redelijk stijf uit. Gelukkig kan elk onderdeel van de telescoop ook makkelijk vervangen worden, mocht ik er toch niet tevreden mee zijn. Het centrum van de vangspiegelhouder heeft een offset berekend voor een f/4.5 systeem. TS heeft de vangspiegel met een extra offset verlijmd op de spiegelhouder. De zijkanten van de vangspiegel zijn zwart geverfd om ongewenste glare te verminderen. De spiegel heeft een diameter van 74 mm en de grootte is geoptimaliseerd voor verlichting van een APS-C sensor.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20200306_174541_g.jpg views: 0 grootte: 157,4 KB id: 1441598

De buis is gemaakt van carbon en de wand is 5 mm dik. Deze constructie is zeer licht en zeer stijf, waardoor doorhangen van een zware focuser geminimaliseerd wordt. De binnenkant van de buis is gezwart met Berger anti-reflex farbe. TS brengt ook plakvelours aan tegenover de focuser.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20200307_132455_g.jpg views: 0 grootte: 133,0 KB id: 1441606

De hoofdspiegel is een 203 mm f/4 (800 mm brandpunt) en wordt geleverd in een TS spiegelcel uit Duitsland. CommerciŽle spiegels van bijvoorbeeld Synta of GSO zijn gemiddeld gezien wel goed, maar er bestaat ook een reŽle kans dat je een slechte spiegel koopt. Volgens TS worden er enkel geselecteerde (Taiwanese?) spiegels gebruikt voor hun ONTC lijn. Ik heb geen apart testrapport van de spiegel gekocht.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20200306_175039_g.jpg views: 0 grootte: 144,5 KB id: 1441599
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20200306_175218_g.jpg views: 0 grootte: 155,2 KB id: 1441601

Bij veel goedkopere (visuele) Newtons komt het primaire brandpunt niet ver boven de wand van de buis, waardoor focus met een DSLR camera soms moeilijk of onmogelijk is. TS voorziet daarom standaard drie posities voor de ophanging van de hoofdspiegel. Deze kunnen volledig naar wens gekozen worden bij de bestelling en zijn afgesteld op de focuser en corrector van de klant. Mijn uitvoering heeft focus posities op 115 mm (visueel), 145 mm (standaard coma correctors) en 190 mm (ASA en GPU correctors) boven de wand van de buis. De oriŽntatie van de spiegelcel was met een stukje tape aangeduid op de buis.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20200306_180644_g.jpg views: 0 grootte: 126,6 KB id: 1441603

Ik heb voor deze telescoop een Moonlite CRL 2.5 inch large format focuser gekocht met 25mm travel. Deze kan op twee onafhankelijke manieren gecollimeerd worden en ik kan deze later eenvoudig van motorfocus voorzien.

Voor collimatie heb ik een TS 2" barlowed laser gekocht. Na de opbouw van de telescoop zat er precies maar een kleine fout op de collimatie. Ik ben er nog niet helemaal uit wat voor gereedschap ik nu best zou gebruiken voor de collimatie van mijn vangspiegel. Ik dacht aan een kijkbuis, heeft er iemand hier nog tips of advies voor?

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20200306_180455_g.jpg views: 0 grootte: 203,1 KB id: 1441600
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20200306_182451_g.jpg views: 0 grootte: 126,9 KB id: 1441602

Voor fotografie met een snelle Newton is een goede coma corrector onontbeerlijk. Ik heb de populaire 4-lenzige GPU corrector gekocht omdat deze onworpen is voor moderne APS-C sensoren met hoge resolutie (ik gebruik een iets kleinere 4/3 sensor). De behuizing van deze corrector is vrij lang (100 mm) en kan daardoor makkelijk uitsteken aan de binnenkant van de buis. Om ongewenste reflecties op het voorste element te vermijden heb ik de hoofdspiegel zo gezet dat de corrector vrij diep in de focuser zit. Zie ook dit topic op CN: https://www.cloudynights.com/topic/6...artifact-help/

Voor het testen toch even een schoenveter gebruikt als veiligheidslijn, mocht de corrector per ongeluk uit de buis schuiven...

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20200307_131333_g.jpg views: 0 grootte: 175,0 KB id: 1441604

Vervolgens alles op mijn EQ6-R gemonteerd, heeeel spannend! Ik had eigenlijk verwacht dat de telescoop zwaarder ging zijn. In vergelijking met m'n 80mm apo'tje wel een ongemakkelijk ding om vast te houden.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20200307_132724_g.jpg views: 0 grootte: 143,1 KB id: 1441608

Het weerbericht is de komende dagen beroerd, dus een stertest laat nog op zich wachten. De focus heb ik overdag nagekeken op een boom die zeker 100 meter verder staat. Daarna nog een paar snelle flat frames gemaakt om de belichting te bekijken. Hiervoor heb ik de opening afgedekt met een laag witte t-shirt en de telescoop vervolgens naar de bewolkte hemel gericht. Met de luminance filter is de vignetting bijna perfect symmetrisch en het verlies in de hoeken is 18%.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: ONTC_Capture_0005.jpg views: 0 grootte: 244,5 KB id: 1441619Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: ONTC_Flat_0004.jpg views: 0 grootte: 17,1 KB id: 1441617Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: ONTC_Flat_0004_contourPlot.jpg views: 0 grootte: 32,7 KB id: 1441618

Nu moet ik nog een manier vinden om mijn guide scope te bevestigen en dan ben ik klaar voor een echte First Light met deze droomtelescoop

Conclusie: ik ben erg blij met de telescoop en de klantenservice van TS.
    Last bewerkt door cyber; 08-03-20, 17:35.
    TS 203 mm f/4 ONTC | TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
    Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Zeer mooi verslag van een al even mooi instrument. Veel geluk ermee
    En hopelijk verdwijnt nu binnenkort die bewolking eens zodat we je eerste resultaten kunnen zien
    az-eq6gt //sw quattro 10''c//6''achro(istar-lens)//sv ed80//TS 80apo//TS 6''cc//orion 130mm newton

Commentaar

Mooi instrument en bedankt voor de gedetailleerde review. Ik wacht met spanning op de eerste foto!
      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Mooi relaas en foto's. Leuk wanneer je zelf iets helemaal naar je wensen kan laten samenstellen. Ik twijfel er niet aan dat we hier heel mooie beelden van gaan zien!
        Celestron CGEM 1100, 279mm, f/10 | Skywatcher Heritage 130P f/5 | Samyang 135mm f/2 | Skywatcher AZ/EQ-GTi | ASI1600MM-Cool | ASI290MM | SA100

Commentaar

Mooi spul aangeschaft, ik overweeg ook al een poosje een ONTC. Goed om te lezen dat alles netjes verpakt en verzorgd wordt bij TS.

Commentaar

Was een hele investering maar dan heb je hopelijk ook wel iets deftig.
            ​​​​​​
            Origineel geplaatst door SereN Bekijk bericht
            Mooi relaas en foto's. Leuk wanneer je zelf iets helemaal naar je wensen kan laten samenstellen. Ik twijfel er niet aan dat we hier heel mooie beelden van gaan zien!
            Je hebt zelf een fijne snelle widefield setup klaar staan, tegenovergestelde van deze zware opstelling, en daar gaan we volgens mij binnenkort ook heel mooie beelden van zien!

Commentaar

Veel plezier te verwachten de komende jaren. Misschien nog een oag op mijn 200 f5 lukte het niet met een guidescope.
              Last bewerkt door Astrobug; 10-03-20, 16:56.
              Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Astrobug Ben aan het kijken naar de ZWO off-axis guider. Deze heeft dezelfde afmetingen als de M48-M42 spacer die ik nu op de corrector heb zitten.

Vraag me ook af of ik de hoofdcamera kan gebruiken voor pooluitlijning met SharpCap.

Commentaar

Ik gebruik de zwo oag v2 en deze past perfect met de geleverde spacers. Voor de pool werkt dit zeer goed met de drift methode van phd2.

Commentaar

First light is binnen!

Scherpgesteld op Venus, het maanvormige schijfje was goed zichtbaar.

Heb de telescoop daarna - uiteraard - op M42 gericht

Lum filter, 10 keer 5 sec unguided, focus en collimatie waren nog niet optimaal. Crop uit het midden.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M42_L_10x5s.jpg views: 200 grootte: 689,5 KB id: 1442188

Hele beeldveld getest op IC1805, lekker veel sterren in de melkweg
                    Lum filter, 10 keer 5 sec unguided na herzien van collimatie en focus

Link naar volledige afbeelding: https://astrovirusblog.files.wordpre...05_l_10x5s.jpg

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IC1805_L_10x5s_rs.jpg views: 194 grootte: 87,7 KB id: 1442189

Ook wat langere unguided subs geprobeerd voor dit object.
                    11 keer 30 sec unguided door een 3nm Ha filter. Geen kalibratieframes.
                    Ik heb duidelijk guiding (en betere poolafstelling) nodig

Link naar volledige afbeelding: https://astrovirusblog.files.wordpre...x30s_nocal.jpg

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IC1805_Ha_11x30s_nocal_rs.jpg views: 195 grootte: 133,4 KB id: 1442190

Daarna m'n guidescope met asi120mm gemonteerd op het fotovijsje aan de bovenkant van de buisringen.
                    Gammel, maar subs van 1 minuut lukten redelijk.
                    M51, Luminance filter, 5 keer 60 seconden. Crop uit het midden.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M51_L_5x50s_Preview01.jpg views: 208 grootte: 352,8 KB id: 1442187

Commentaar

Origineel geplaatst door cyber Bekijk bericht
                      First light is binnen!

Scherpgesteld op Venus, het maanvormige schijfje was goed zichtbaar.
                      ...
                      ...
                      ...
                      Mooi man. Ziet er al goed strak uit. f/4 setup is goed te merken (mooie subs in weinig tijd).

... trouwens... waarom 8" en niet groter. Was de beperking door budget of technisch criteria om niet groter te gaan...

Thx
                      Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | iOptron CEM120 | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | Moonlite focuser SCT | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Commentaar

Welcome in the newton 8" club. Een newton is toch een ander beestje om te temmen

Commentaar

Origineel geplaatst door MGralike Bekijk bericht
                          ... trouwens... waarom 8" en niet groter. Was de beperking door budget of technisch criteria om niet groter te gaan...
                          Groter heeft volgens mij weinig nut in mijn achtertuin. Met 1" per pixel kan ik gemiddelde seeing (2-3") goed samplen. Plus, dit beestje is al zwaar genoeg voor mij haha

Commentaar

Geweldige first light!
                            50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Ziet er al goed uit.
                              Met zo'n simpele ASI 120MM leg je al heel wat vast in zo'n korte tijd!

Commentaar

Werken...
                              X