Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Meade ETX-80

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

"Filmen", daar heb je geen GoTo voor nodig maar een equatoriale montering. Als je deepskyfotografie gaat doen (met lange belichtingstijden) dan zijn er zelfs GoTo-monteringen die niet geschikt zijn omdat ze Alt-Az zijn, waardoor je beeldrotatie krijgt rond hetgeen dat gevolgd wordt. En er zijn andere monteringen geschikt die geen GoTo hebben maar wel equatoriaal zijn...

Genoeg boeken over astrofotografie, maar behalve voor eenvoudige kiekjes van de maan ga je meestal specifieke apparatuur nodig hebben: met planeten neem je inderdaad "filmpjes" met een erg kleine sensor die snel veel kiekjes in een animatie kan nemen (een soort "super-webcam") om die dan te combineren, voor deepsky ga je meestal met andere sensoren kiekjes nemen met lange belichtingstijden en die ook combineren.

Ik denk dat je echt eens naar een sterrenwacht of vereniging met astrofotografen langs moet, want alsik je berichten lees vermoed ik dat je van alle technische aspecten echt te wienig kent om een beslissing te nemen...om nog te zwijgen van de hulp die je achteraf nog nodig hebt (o.a. bij het nabewerken op PC). Het is ECHT niet "camera monteren, object zoeken, klik!"
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Er is wel degelijk een kijker die min of meer exact doet wat je verwacht, althans voor deepsky (maar verwacht dan enkel kiekjes, geen visueel observeren):
      https://www.astroshop.eu/telescopes/...ellina/p,63162

Maar ja, door de vergevorderde integratie en de software die werkelijk alles in je plaats doet is het budget er ook naar...en maan en planeten is niet echt zijn ding (maar eenvoudige deepskyfotografie van vrij grote objecten wel). Voor maan- en planetenfotografie heb je echt meer opening nodig.

Voor de helft van dat budget heb je trouwens iets "veel beters" dat alles kan wat dit ding kan, maar dan heb je eigenlijk echt wel jaren ervaring nodig voor je alles onder de knie hebt. Het is een beetje het verschil tussen een auto kopen en een auto bouwen -- verschillende hobbies.
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela Bekijk bericht
        Ik denk dat je echt eens naar een sterrenwacht of vereniging met astrofotografen langs moet, want alsik je berichten lees vermoed ik dat je van alle technische aspecten echt te wienig kent om een beslissing te nemen...om nog te zwijgen van de hulp die je achteraf nog nodig hebt (o.a. bij het nabewerken op PC). Het is ECHT niet "camera monteren, object zoeken, klik!"
        +1. In welke omgeving woon je, Grasshopper ? Dan kunnen we je een sterrenwacht aanraden. Het is zo lastig om in geschreven woord te laten zien wat er mis is met beide kijkers die je overweegt, en als je naar een sterrenwacht gaat kun je ook zien wat het verschil is tussen een goeie en een slechte kijker.
        Spuit 9 op zijn minst...
        16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Goeiemorgen,

Ik ben van Antwerpen, Vlaanderen. Gisteren nog wat aan het googelen geweest en ik kwam op de webshop van onze sterrenwacht, Urania. Daar staan pareltjes die echt betaalbaar zijn en mij veel meer plezier dan die Bresser gaan geven. Wellicht verkoop ik die Bresser Pollux en mijn consoles om in een betere telescoop te investeren.
          Er zijn ook betaalbare van Skywatcher met wifi besturing. Maar het is deze skywatcher waar mijn oog op viel:
          http://astroshopurania.be/home/97-sk...-goto-mak.html

Maar dan lees ik dat je Alt Az moet hebben voor wat ik wil wat deze dan wellicht niet heeft? 4000 euro is wel wat over budget, eigenlijk tot 3x erover. Maar wel mooie telescoop in de link.

Die fotografie is complexer, maar dat maakt het leuk. Meerdere foto’s op elkaar stapelen en dan zien wat je eerder niet zag. We hebben al een Canon EOS en op dat ene model uit de link is er al een fitting voor, alleen nog T ring nodig. En ja afstandsbediening om de foto’s te nemen ook nog.
          Maar al bij al, dan zou ik dus onder de 1k gesteld zijn als deze goed is? Maar nu krijg ik wellicht te horen da hij niet goed is haha

ohja er bestaan vele boeken, maar telescoop gebruik van a tot z (met alle jargon vertaald) heb ik nog niet gevonden.

Commentaar

Origineel geplaatst door Grasshopper Bekijk bericht

Maar dan lees ik dat je Alt Az moet hebben voor wat ik wil wat deze dan wellicht niet heeft?
            Deze heeft juist wel een AltAz-montering. Daarmee is hij ongeschikt om met lange belichtingen te fotograferen (de Aarde draait en deze draait niet om dezelfde as mee). Als je langere opnamen met je dslr wilt maken, zul je de aanschaf van een eq-montering (+ volgkijker + volgcamera) moeten overwegen.

Gezien je zoektocht, vragen en opmerkingen sluit ik me aan bij het advies om je een keer bij een sterrenwacht op de hoogte te laten stellen.
            Meade 8" SCT l Robtics 80/560 apo I 70/420 apo I SkyWatcher Mak 127/1500 I Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX I Tento 20x60

Commentaar

Je geeft aan dat je het leuker vindt dat het complexer is om te fotograferen, maar tegelijkertijd dat je de jargon nog niet snapt. Je kan het jezelf natuurlijk ook te moeilijk maken

Mijn tips: Doe het rustig aan, lees de reacties van Alexis nog eens door, zoek een paar termen op en ga inderdaad zeker even bij Urania kijken. Je hoeft niet meteen meer of wat anders te kopen. Probeer anders eens gewoon je Canon op een statief lange belichtingen te laten maken van een stukje hemel en kijk wat je allemaal ziet. Er zijn vele manieren om van deze hobby te genieten.
              Spuit 9 op zijn minst...
              16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Dat zal ik doen. Eens praten met die mensen, wat huh? Ook nog eens een volgcamera? Jargon voor me hoor. Nu zal een gesprek wel helpen omdat ik dan alle vragen al gaande kan poneren.

Het zal dan toch boven de 1k oplopen vermoed ik. Tenzij ik alles stapsgewijs koop. Deze vond ik ook wel mooi en binnen budget. (Mijn vrouw nog zover krijgen is detail). Hiervoor heb ik dom bespaard, hopelijk bij de volgende slimmer.

https://www.astromarket.org/telescop...5-goto/p,59574

Commentaar

Nogmaals: Wacht even met verder shoppen, ook al is het window shoppen, tot je klip en klaar hebt wat je precies wil.
                  Spuit 9 op zijn minst...

Commentaar

Origineel geplaatst door Grasshopper Bekijk bericht
                    Goeiemorgen,
                    Ik ben van Antwerpen, Vlaanderen.
                    Er is een vrij aktieve groep astrofotografen, en WGAS (met een hoopje visuele observatoren). Zij gaan regelmatig eens op verplaatsing en organiseren beginnersavonden. Laat het niet bij een bezoek op de web site. Jef De Wit kan je vertellen wie je moet contacteren, stuur hem eens een privébericht.

En inderdaad, op de mailinglijsten zien we de eerste fotoprobeersels van nieuwelingen passeren, en dat is meestal met een camera, eventueel op een equatoriale montering. Om meer te kopen moet je eerst weten precies _wat_ je wilt doen. Net zoals je op een camera geen 100-400mm zoomlens gaat kopen om dan te beseffen dat je landschapsfotografie wilt gaan doen.

Maan en planeet-fotografie is trouwens een andere discipline dan deepsky-fotografie -- daar is RADIKAAL verschillend materiaal voor nodig, van de montering, de telescoop tot aan de sensor toe (bijna geen kat gebruikt een EOS voor planetenfotografie, maar andere kleinere sensoren). De maan is natuurlijk zó groot dat je die wel met een grotere sensor kunt gaan trekken (maar dan op een andere schaal dan iemand die kleinere kratertjes trekt).

Gisteren nog wat aan het googelen geweest en ik kwam op de webshop van onze sterrenwacht, Urania.
                    Step away from the keyboard. Eerst je informeren, ervaring opdoen, en pas dan gaan shoppen!

Daar staan pareltjes die echt betaalbaar zijn en mij veel meer plezier dan die Bresser gaan geven. Wellicht verkoop ik die Bresser Pollux en mijn consoles om in een betere telescoop te investeren.
                    Er zijn ook betaalbare van Skywatcher met wifi besturing. Maar het is deze skywatcher waar mijn oog op viel:
                    Niet fotovriendelijk voor deepsky-voorwerpen (de openingsverhouding is veel te groot, dus je moet vééééééél te lang belichten, en hij is niet gemaakt voor 2" oculairs en camera's), maar met een planetencam bruikbaar voor planeetfotografie (en de maan).

Maar dan lees ik dat je Alt Az moet hebben voor wat ik wil wat deze dan wellicht niet heeft? 4000 euro is wel wat over budget, eigenlijk tot 3x erover. Maar wel mooie telescoop in de link.
                    Neen, voor fotografie heb je net best GEEN Alt-Az nodig. Deze kan het omdat er in software wordt gederoteerd. Voor planeten is het niet zo'n probleem tenzij je echt over erg lange tijd (meer dan 3 minuten of zo) beelden combineert (en dan heb je zelfs best software die compenseert vor de rotatie van de planeet, zoals Winjupos voor Jupiter!), maar deze optiek is zo ongeschikt voor planetenfotografie als maar mogelijk is. Het is een breedveld-deespky-fotoplatform met alles erop en eraan.

Ja, hij is duur, maar dat komt omdat echt alles erin zit. Montering, optiek, filters, fotosensor, software, de hele winkel, en alles volledig geautomatiseerd en geïntegreed. Als je zelf een foto-opstelling gaat bouwen, dan heb je die onderdelen ook nodig. Het gaat je meer bloed, zweet en tranen en minder geld kosten, maar ook daar moet je de hele trein in het oog houden, en je niet blindstaren op enkel de telescoop.

Maar nu krijg ik wellicht te horen da hij niet goed is haha
                    Je hebt (nog) geen benul van wat de verschillende disciplines inhouden. We zijn nog niet ver genoeg om te weten wat je precies wilt doen, laat staan of een kijker er "goed" voor is.

Commentaar

Morgen (25/01) is er de 'Astrofotografiedag 2020' op Urania in Hove: http://www.vvs.be/werkgroepen/werkgr...grafiedag-2020
                      Ik zie net dat de inschrijvingen gesloten zijn, maar iedereen is nog welkom, best even mailen zoals aangegeven op de website.

Mocht je de tijd hebben waarschijnlijk interessant om te bekijken wat de toekomst in petto kan hebben, en (vooral) om wat contacten te leggen.
                      Last bewerkt door sixela; 24-01-20, 16:01.
                      Celestron CGEM 1100, 279mm, f/10 | Skywatcher Heritage 130P f/5 | Samyang 135mm f/2 | Skywatcher AZ/EQ-GTi | ASI1600MM-Cool | ASI290MM | SA100

Commentaar

Origineel geplaatst door SereN Bekijk bericht
                        Morgen (25/01) is er de 'Astrofotografiedag 2020' op Urania in Hove: http://www.vvs.be/werkgroepen/werkgr...grafiedag-2020
                        Grasshopper Ik kom morgen naar de Astrofotografiedag (om er 2e handsmateriaal te verkopen voor het planetariumproject van Urania). Ik ben bestuurslid van WGAS (WerkGroep Algemene Sterrenkunde, versta: werkgroep waarnemen). Als je komt, vraag maar - aan de bar of inkom - naar Jef De Wit.

Meer info over de werkgroepen op Urania.
                        WGAS: https://www.urania.be/community/werk...e-Sterrenkunde
                        Astrofotografie: https://www.urania.be/community/werk...strofotografie
                        Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Wederom dank voor alle uitgebreide informatie en hulp. Ik ga even kalm aan doen met “shoppen”, maar wel deze pollux al zien te verkopen. Anders staat dat ding in de weg. Ik vrees ervoor dat ik niet tot Urania zal geraken morgen. Maar het is wel daar waar ik een deftige kennismaking ga maken. Bedankt wel voor de uitnodiging Jef. Wel interesse in dat materiaal.

Wat ik wil: een vrij allround model dat 97% van de tijd in een zeer lichtvervuilde stad gebruikt zal worden. Echter ga ik 3x per jaar naar ergens pikkedonker en daar zou ik graag met de Canon aan lange lichtopnames doen en die foto’s bundelen in photoshop. 4k gaat echt niet, 1,4K leek ze nog wel toe te staan. Wat dus best een dikke honderd euro mag oplopen dan.

Alles hoeft niet in 1x aangekocht worden. Als ik al kan beginnen met die EOS en dan kan sparen voor een betere camera ben ik al blij.

Commentaar

Werken...
                          X