Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Meade ETX-80

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Meade ETX-80

Hallo iedereen,

Wordt deze telescoop goed aanbevolen op dit forum? Na veel kijken, vergelijken en recensies lezen komt deze er voor mij het beste uit. Ik ben natuurlijk een leek. Momenteel kijken we door een Bresser Pollux 150/1400, maar dat is een zwaar gewicht. Bovendien heeft die geen GoTo waardoor we echt wel wat missen als leken.

Het hoofddoel is beginnen met fotografie en gemakkelijk mee te nemen op reis, eventueel trein.

Aangenaam allen trouwens.

Niet echt. Veel electronica en weinig optiek, en er is in de montering ook op van alles beknibbeld om het ding goedkoop te maken. De kleurfout is kolossaal en in parallactische opstelling blinkt de montering niet echt in precisie en stabiliteit, en dan hebben we het nog niet gehad over die tenenkrommende 'flip-mirror' achterkant (die je voor fotografie gelukkig uit de weg zet).

Het is een typisch toestel voor kopers die vooral het aantal "vinkjes" tellen qua functionaliteit -- de telescoop "die alles kan".

Als je spreekt over "beginnen met fotografie", over welke fotografie gaat het? Want het zijn een hoop aparte disciplines die elk een ander materiaal vereisen...

Wat betreft GoTo, wat denk je te "missen"? De meeste objecten die in een 80mm kijker visueel interessant zijn vind je ook zonder GoTo. Het is voor vele mensen, zeker in lichtvervuilde omgeving, makkelijk om een ETX-70 en een ETX-80 die feilloos (ongeveer) naar 30000 volstrekt onzichtbare voorwerpen kan navigeren.