Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eerste ervaringen met de Polarex 60/900

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ooit bezat ik een 60/900 Pollux-refractor, waarvan door de firma Polaris ( toen nog in Amstelveen) verteld werd dat de lens een Polarex was, die nooit meer in een Polarex buis terecht was gekomen, maar off the shelf door Polarex verkocht was om van die voorraad af te komen. Een soortgelijk verhaal heb ik later nog eens gelezen. Of hij nou gelijk had of niet zal ik nooit weten, feit was dat het f/15 objectiefje heel schone beeldjes genereerde. Toen ik je post 14 las, moest ik er gelijk aan denken. Nu hoeven we geen wonderen te verwachten, maar een f/15 achromaat kan wel (be)toveren!
    Schiedam
    Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
    Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
    Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Origineel geplaatst door John Baars Bekijk bericht
      Nu hoeven we geen wonderen te verwachten, maar een f/15 achromaat kan wel (be)toveren!
      Dat betoveren is al begonnen, John. Ik was zomaar weer even het jochie van 10 dat wist dat hij astronoom wilde worden. Daar is het nooit van gekomen (verre van), maar een kijker uit die jaren laat goede herinneringen en een tikkeltje melancholie opborrelen.
      Meade 8" SCT l Robtics 80/560 apo I 70/420 apo I SkyWatcher Mak 127/1500 I Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX I Tento 20x60

Commentaar

En vanochtend had ik de gelegenheid om ook de maan te zien door het oude glas. Daarvoor heb ik drie typen oculairen gebruikt: R25mm, Sym12,5mm en Or4mm. Vergrotingen dus van 36x, 72x en 225x. Ten eerste: de Polarex geeft een haarscherp beeld. Echt prachtig. Ten tweede: zelfs een vergroting van 225x is behoorlijk vergevingsgezind. Bijna vier x de doorsnee van het objectief. Ik heb dan wel een slechtere beelden gezien.

Kortom, en ik val in herhaling: wat een prachtig instrument!
        Meade 8" SCT l Robtics 80/560 apo I 70/420 apo I SkyWatcher Mak 127/1500 I Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX I Tento 20x60

Commentaar

Ja, daar heb je het al.. Weer een duidelijke besmetting met dat aangename virus

.
          Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Commentaar

Polarex stond wel bekend om de hoge kwaliteit en innovatie als ik dat zo lees in verschillende artikelen op internet. Blijft toch gaaf dat oude spul!

TS 150/750 + Skywatcher EQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door Telescope1960 Bekijk bericht

oculairen polarex lichte aanslag
              hoe make je die schoon ik durf niet Schoon te maken !!!

ik heb heel veel polarexen en je kan veel polarex videos zien op internet

gr
              van kiwi

dit is mijn D=102mm polarex heeft nu Guidescope erop

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 16427383_105408443310459_2340639281961091792_n.jpg views: 49 grootte: 189,8 KB id: 1438028
              Hallo Kiwi, @Telescope1960 Dit is wel een beetje off-topic maar la. Ik maak mijn optiek voorzichtig schoon met gedenatureerde alcohol en een tissue. Nabehandeling met gedestilleerd water, Zeiss version, asem dus. Of dat helemaal comme il faut is?

Commentaar

Heerlijk om dit te lezen, weer een klassieker die z'n 2e leven ingaat. Ik heb ze allemaal gehad; van de 50mm t/m de 102mm en altijd van de prachtge sterbeeldjes en helderste Messiers genoten. Nu heb ik een 60mm en een curieuze 75mm met houten buis. Presteer ook weer prima! Geniet ervan!!
                Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Commentaar

ido.oosterveld Dank je, Ido. Hoewel ik een paar andere leuke kijkers heb/had, heeft deze ontegenzeglijk iets extra’s. Hij weerspiegelt verleden en heeft daarmee naast fysieke kwaliteit een emotionele component. Eerder deze week verkocht ik mijn antieke kijker van L.J. Harri. Hoewel een fraai ding voelde ik daarbij zeker niet hetzelfde als bij de Polarex. Die laatste was eigentijds en staat me toe weer even (blij als een) kind te zijn.

Commentaar

Origineel geplaatst door Erdna Bekijk bericht

Hallo Kiwi, @Telescope1960 Dit is wel een beetje off-topic maar la. Ik maak mijn optiek voorzichtig schoon met gedenatureerde alcohol en een tissue. Nabehandeling met , Zeiss version, asem dus. Of dat helemaal comme il faut is?
                    hahaha ja dat ben ik ... Altijd Chaotisch
                    gedenatureerde alcohol
                    gedestilleerd water

is er een site ............. dank je

Commentaar

Werken...
                    X