Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eerste ervaringen met de Polarex 60/900

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eerste ervaringen met de Polarex 60/900

Gisteren meldde ik al dat ik in het bezit ben gekomen van een Polarex 60/900. Natuurlijk kon ik het niet laten om hem aan een grondig onderzoek te onderwerpen. Hieronder mijn bevindingen. Mocht iemand een advies hebben bij deze telescoop (of een tip waar ik ontbrekende onderden kan halen) dan houd ik me aanbevolen.

Eerst maar eens de diagonaal erin en een 25 mm R-oculair (Ramsden, neem ik aan). Zonder montering, zonder statief, die zaten er niet bij. Het is even puzzelen om hem scherp te krijgen vanwege het mechanisme waarbij een buis in de drawtube heen-en-weer geschoven moet worden. De eerste indruk is goed. Maar goed, die betreft enkel wat boomtakken op een grijze ochtend.

Vervolgens de diagonaal uit elkaar gehaald. Van het prisma is op een hoekje een chipje af. Dat valt volgens mij buiten het zicht, maar ik ga die plek toch wel zwarten.

Daarna heb ik de drawtube, zonnekap en de objectiefcel eraf gehaald. In de drawtube zit speling die ik er niet uitkrijg. Het objectief (twee lenzen met spacers ertussen als ik het goed zie) bevat tussen de lenzen aan de rand een piepklein plekje aanslag. Dat krijg ik dus enkel weg als ik de objectiefcel volledig ontmantel. Dat doe ik echter liever niet. Weet iemand trouwens hoe dit objectief gecollimeerd moet worden? Gaat dat met de drie. schroeven in de ‘oortjes’ van de objectiefcel?

Toen de Unihex onderhanden genomen. Helemaal uit elkaar gehaald. Degelijk spul, hoor. Ook van het prisma van de Unihex blijkt een chip af te zijn. Die plek is echter wel gezwart door de oude eigenaar.

Tot slot de oculairen eens goed bekeken. Het gaat om:
    - Monochro 40 mm
    - R 25 mm
    - K 18 mm
    - K 12,5 mm
    - Sym 9 mm
    - Ortho 6 mm
    - Or 4 mm
    - + een Barlow

Ik zie op enkele oculairen lichte aanslag. Binnenkort maak ik ze schoon en hoop dat deze te verwijderen is.

Omdat ik nog geen buisringen in de goede maat heb, moet ik nog even wachten op een serieuze test onder een heldere hemel. Maar die gaat zeker komen! Net als op termijn bijbehorende montering, statief en zonneprojectieplaatje.
    Meade 8" SCT l Robtics 80/560 apo I 70/420 apo I SkyWatcher Mak 127/1500 I Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX I Tento 20x60

Haha Lekker bezig. Collimatie van de lenscel gaat inderdaad via de oortjes. Voordat je daaraan begint is het wel handig eerst de focusser te collimeren. Bij 'wat heb jij vandaag met je telescoop gedaan', heb ik mijn recente avonturen beschreven.

Commentaar

Wat leuk, weer een Polarex echt onder de sterren!
      Met een beetje geluk heb ik nog wat ontbrekende onderdelen liggen. Ik heb je een privébericht gestuurd.
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Aan de zijkant van de focuser zit een schroefje. Als je dat wat aandraait, verdwijnt mogelijk de speling.
        Ehh Roel, ik zoek nog statiefpoten

Commentaar

R is een Ramsden oculair, K zijn Kellners, Sym is wat nu Plössl heet en vroeger Symmetrisch omdat het twee gespiegelde identieke doubletjes zijn, en een Plössl wel doubletjes waren maar geen identieke. Or(tho) zijn uiteraard Orthoscopische oculairen.

Geen idee wat een Monochro is.
          What where the skies like when you were young?

Commentaar

Origineel geplaatst door Erdna Bekijk bericht
            Aan de zijkant van de focuser zit een schroefje. Als je dat wat aandraait, verdwijnt mogelijk de speling.
            Ehh Roel, ik zoek nog statiefpoten
            Heb ik geprobeerd, maar dat werkt niet. Ik denk dat ik viltstripjes aan de binnenkant van de focusser plak.
            Meade 8" SCT l Robtics 80/560 apo I 70/420 apo I SkyWatcher Mak 127/1500 I Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX I Tento 20x60

Commentaar

Haha Lekker bezig. Collimatie van de lenscel gaat inderdaad via de oortjes. Voordat je daaraan begint is het wel handig eerst de focusser te collimeren. Bij 'wat heb jij vandaag met je telescoop gedaan', heb ik mijn recente avonturen beschreven.
              Erdna Dank voor de tip! Om de focusser te collimeren zal ik eerst de speling eruit moeten halen, neem ik aan.

Commentaar

Hm, in die van mij zit niente vilt (net gekeken want mijn focuser ligt momenteel toch los) en de buisjes sluiten netjes aan dus daar zou ook geen vilt tussen kunnen. Wat voor speling bedoel je? Als ik mijn focuser rechtop op tafel zet, helemaal uitdraai en de oculairbuis ook tegen de tafel druk is er inderdaad wat speling, 1-2 mm aan het uiteinde, niet zorgelijk.

Commentaar

Wat voor speling bedoel je?
                  De drawtube ‘rammelt’ in de focusser, ik kan hem iets heen-en-weer wippen. Eén schroef in de focusser is om de drawtube te borgen, de andere schroef kennelijk om tegen de drawtube te draaien. Dat laatste lukt echter niet en het lijkt me ook niet zo verstandig om de tube langs een schroef te laten glijden.

Commentaar

Er zit een gleuf in de focuser. De schroef moet in die gleuf vallen zodat je de buis er niet uit kunt draaien.
                    2 min schroeven verder: Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20200117_181808.jpg views: 142 grootte: 2,17 MB id: 1438014

Commentaar

Dat heb ik ook gedaan (ik noemde dat het borgen van de tube). Daarmee is echter de speling niet weg. Het lijkt wel of de tube gekrompen is of het huis van de focusser uitgelubberd.

Commentaar

Hoewel in het gebruik misschien een beetje vervelend: ik zou me over de collimatie niet zoveel zorgen maken. Bij een f/15 objectief zijn de toleranties zo ruim, dat de boel wel heel erg scheef moet staan voordat je het merkbaar effect heeft. Dan gaat het echt over grotere afwijkingen dan speling op de focuser. Ik heb het zelfs altijd een beetje vreemd gevonden dat deze objectiefjes überhaupt collimeerbaar zijn gemaakt.
                        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Genie Hendriks Bekijk bericht
                          Gisteren meldde ik al dat ik in het bezit ben gekomen van een Polarex 60/900. Natuurlijk kon ik het niet laten om hem aan een grondig onderzoek te onderwerpen. Hieronder mijn bevindingen. Mocht iemand een advies hebben bij deze telescoop (of een tip waar ik ontbrekende onderden kan halen) dan houd ik me aanbevolen.

Eerst maar eens de diagonaal erin en een 25 mm R-oculair (Ramsden, neem ik aan). Zonder montering, zonder statief, die zaten er niet bij. Het is even puzzelen om hem scherp te krijgen vanwege het mechanisme waarbij een buis in de drawtube heen-en-weer geschoven moet worden. De eerste indruk is goed. Maar goed, die betreft enkel wat boomtakken op een grijze ochtend.

Vervolgens de diagonaal uit elkaar gehaald. Van het prisma is op een hoekje een chipje af. Dat valt volgens mij buiten het zicht, maar ik ga die plek toch wel zwarten.

Daarna heb ik de drawtube, zonnekap en de objectiefcel eraf gehaald. In de drawtube zit speling die ik er niet uitkrijg. Het objectief (twee lenzen met spacers ertussen als ik het goed zie) bevat tussen de lenzen aan de rand een piepklein plekje aanslag. Dat krijg ik dus enkel weg als ik de objectiefcel volledig ontmantel. Dat doe ik echter liever niet. Weet iemand trouwens hoe dit objectief gecollimeerd moet worden? Gaat dat met de drie. schroeven in de ‘oortjes’ van de objectiefcel?

Toen de Unihex onderhanden genomen. Helemaal uit elkaar gehaald. Degelijk spul, hoor. Ook van het prisma van de Unihex blijkt een chip af te zijn. Die plek is echter wel gezwart door de oude eigenaar.

Tot slot de oculairen eens goed bekeken. Het gaat om:
                          - Monochro 40 mm
                          - R 25 mm
                          - K 18 mm
                          - K 12,5 mm
                          - Sym 9 mm
                          - Ortho 6 mm
                          - Or 4 mm
                          - + een Barlow

Ik zie op enkele oculairen lichte aanslag. Binnenkort maak ik ze schoon en hoop dat deze te verwijderen is.

Omdat ik nog geen buisringen in de goede maat heb, moet ik nog even wachten op een serieuze test onder een heldere hemel. Maar die gaat zeker komen! Net als op termijn bijbehorende montering, statief en zonneprojectieplaatje.
                          oculairen polarex lichte aanslag
                          hoe make je die schoon ik durf niet Schoon te maken !!!

ik heb heel veel polarexen en je kan veel polarex videos zien op internet

gr
                          van kiwi

dit is mijn D=102mm polarex heeft nu Guidescope erop

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 16427383_105408443310459_2340639281961091792_n.jpg views: 180 grootte: 189,8 KB id: 1438028

Commentaar

Het is hier kraakhelder! Direct de mogelijkheid dus om de Polarex te testen. Niet ideaal zonder statief, maar de rugleuning van een tuinstoel bood uitkomst. Het Ramsden 25mm-oculair erin gedaan, scherpgesteld op Sirius en daarna M42 opgezocht. Ik werd erg blij van wat ik zag. De sterren zijn ragfijne puntjes en M42 openbaarde zich direct. Het trapezium en de twee vleugels waren uitstekend zichtbaar. Ook naar de randen toe valt de vertekening erg mee. Ik had niet gedacht dat de kijker zo goed zou presteren. Er is hier thuis iemand heel erg gelukkig met zijn meest recente aankoop!

Commentaar

Oergevoelens komen weer boven als ik dit allemaal lees !!
                              Met alle grote SCT's die ik heb liggen, grijp ik toch maar al te vaak graag mijn 75mm, 60mm of 50mm Polarex !
                              Het is ook verbazend, met de in 45 jaren opgedane waarneem-skills, hoeveel ik nu meer zie met die kleinere scopes, dan toen die tijd. Dat terwijl de luchtkwaliteit er niet beter op is geworden.

Ik weet uit ervaring dat je er veel plezier mee gaat beleven, zeker als het geheel dadelijk compleet is.
                              Mooie complete set oculairtjes ook ! Het klinkt wellicht gek, maar die kleine beeldveldjes zijn, mede door die ragscherpe sterretjes, en in mijn geval het nostalgische oergevoel, nog steeds een genot.
                              De maan doet het in die polarexen ook erg goed, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

.
                              Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Commentaar

Werken...
                              X