Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Tips voor nieuwe refractor

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Tips voor nieuwe refractor

Naast mijn Skywatcher Newton 10/250 ben ik op zoek naar een refractor zodat collimatie niet zo'n groot issue is.
    Doel is astrofotografie met een ZWO asi 294MC.
    Ik zoek iets rond de 700mm focal lenght.

Budget max. 1800 euro.

Ik heb al verschillende telescopen gezien maar van allemaal zie ik toch ook negatieve recenties.
    Kan iemand bijvoorbeeld uit eigen ervaring een aanbeveling doen?

Telescoop: Celestron Nexstar 8SE met EQ wedge.
    Camera: NIKON D5500, Objectieven 18-55mm, 55-300mm, 50mm f/1.4, 85mm f/1.8

Ben zelf zeer tevreden met de combi ASI 294MC en 130mm f/7 TS-Optics Photoline - met passende 'reducer/flattener' ca. 730mm. Een maatje kleiner + reducer + L/LPS filter moet mogelijk zijn binnen het budget.
    Twee voorbeelden met vergelijk naar de oude Oschin-Schmidt platen:
    https://www.astroforum.nl/forum/astr...ari-maart-2019
    https://www.astroforum.nl/forum/astr...-februari-2019

Commentaar

Voor een beetje meer heb je een esprit 100. Is het voor op verplaatsing te gaan of thuis in de tuin?
      Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Het is voornamelijk voor thuis op een permanente opstelling EQ6GT in mijn observatorium.
        Mogelijk als het een handzaam formaat en gewicht is ook mee op vakanties.

Commentaar

Een goede montering is de basis voor astrofotografie.
          Gewicht en lengte zijn mede bepalend voor succes.
          Voor een EQ5 / Ioptron cem 25p zou ik binnen de 6 kilo totaal gewicht blijven.
          Genoemde refractors passen wel op een EQ6 of Losmandy G11.
          De Espirit refractoren zijn vooral super als je met de grotere censoren gaat werken.
          De Photoline series zijn wisselend in de testen van Wolfgang Rohr maar na collimatie ook heel goed.

Commentaar

Ik neig nu toch naar de Skywatcher Esprit-100ED Professional - 100mm F/5,5 Super APO Triplet Refractor. Zeker met FPL53 Ohara. War ik goede dingen over gehoord heb.
            Ik blijf dan net onder de 2000 euro.
            Voor mij is het belangrijk dat ik niet of in ieder geval minder hoef te collimeren dan met de newton, en dat het een gesloten systeem is dus geen of minder kans op stof op de lens.
            De Esprit is ook 4 kg lichter dan mijn Quattro carbon newton.

Zijn er mensen die nog wat ervaringen over deze telescoop kunnen delen?

Commentaar

Betere adviezen dan de genoemde kan ik / zijn binnen het budget niet zo maar een twee drie geven. Beschouw de gegeven adviezen als drie heel goede!
              Schiedam
              Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
              Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
              Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Ha, ik zal je wat food for thought geven.

De Skywatcher Esprit reeks is de allerhoogste klasse refractors van het budget-merk Skywatcher, de vlaggenschip-reeks, bedoeld voor de serieuzere amateur. De kijker is zowel optisch als mechanisch zeer goed en bedoeld om te concurreren met de topmerken zoals TEC/Takahashi/LZOS/AP. De apart aan te schaffen field flattener is verplicht voor fotografie en komt op een (heel schappelijke) 200 euro, waarmee het setje (zonder dovetail, dauwlint, guidecam, etc etc) op 2200 euro komt.

Dit is de mercedes onder de betaalbare telescopen en je moet je afvragen of dat is waar je naar op zoek bent en of dit in balans is met de rest. Ik zelf heb de keuze gemaakt om met een eenvoudiger telescoop te werken (2e hands doublet van 650-700 euro), maar om datzelfde bedrag uit te geven aan een smalband filter, en anderhalf keer dat bedrag aan een tweedehands gekoelde CCD-camera, en nog eens dat bedrag aan een OAG-element, spacingsringen, guidecamera, dauwlinten, dauwcontroller, etc. Dus bekijk je langetermijnplannen. Als je het geld hebt, en je wil lange tijd vooruit kunnen met de telescoop: doen. Dit is zonder meer een geweldige refractor, en als ik er nu een zou moeten uitzoeken of aanraden zou het inderdaad deze zijn. De scherpte en vooral de vlakheid van het beeld, tot in de hoeken, is fenomenaal.

Als alternatief, als prijs toch een factor is: voor minder dan de helft heb je een uitstekende gloednieuwe apochromatische 80mm triplet.
                https://www.teleskop-express.de/shop...P-Focuser.html
                De TS flattener die je erop kunt zetten (reducer zou ik niet doen ivm de redelijk grote pixels van je camera) is ca 180 euro uit mijn hoofd (TSFLAT2) en daarmee bespaar je 1200 euro.

Maar denk aan zaken als OAG-guiding, dauwbestrijding, montering, een eventuele overstap naar monochroomcamera.

Met een Esprit 100 ED zal het aan de telescoop in elk geval niet liggen.
                Realiseer je ook hoe hij met focal length ligt: 525mm uit mijn hoofd. Dat is flink minder ingezoomd dan met een 10'' newton (die zomaar op 1250mm focal length zit).
                De 80mm apo van TS, zeker als je er een reducer voorzet, komt op nog veel lagere focal length, gaat richting de 300-350mm met reducer. De pixels van de kleurencamera die jij noemt beginnen dan wat grof/groot te worden.

Kort antwoord: ja, je hebt de allerbeste refractor voor jouw doeleinden aangeschaft. Denk even na of deze kijker met zijn flattener in de toekomst een filterwiel + OAG ondersteunt: vermoedelijk is de backfocus van de flattener 55mm (voor DSLR) en is dat allemaal geen probleem.
                Heq5 pro (Rowan belt mod+BeetsmaTune™) - Stellarvue 102 Ed f/6.95 @ 560mm - TS 0.79 ED reducer - ATIK383L+ - Orion SSAG via TS OAG - Chroma 3nm Ha/OIII/SII 31mm - ZWO mini FW

Commentaar

Deze apo 80 van ts moet je beter vgl met de esprit 80. De prijs van de ts80 kan snel oplopen door de aanschaf van een flattener , tussenstukken ect... De focuser is ook een stuk minder dan deze van de esprit. Bovendien werkt de 2inch focal reducer niet met een aps sensor. De nieuwe 3 inch variant zou ik het niet weten op de ts80. Op de esprit 120 werkt hij wel goed. De esprit 80 op f5 is volledig gecorrigeerd voor een aps sensor letvde flattener. Wel ben ik niet zot van de bevestiging van deze kijker. Buisringen zijn eenvoudiger in gebruik. F5 of f5.5 Is al zeer snel voor een apo als je dit vgl met een f7.
                  De meeste mensen kiezen de 100 ipv de 80.

Commentaar

Dank voor het meedenken.
                    Ik heb in ieder geval wat om over na te denken.

Commentaar

Dit is een plaatje van vorig jaar met de esprit 100.
                      Een AOG zou ik zeker ook gebruiken. Doorbuiging van de guidescope kan even irritant zijn als de collimatie van een newton.

https://www.flickr.com/photos/166915...in/dateposted/

Commentaar

Prachtige platen.

Commentaar

Yes.

Ach, eigenlijk heb je gewoon de perfecte telescoop uitgezocht ;-)
                          Heq5 pro (Rowan belt mod+BeetsmaTune™) - Stellarvue 102 Ed f/6.95 @ 560mm - TS 0.79 ED reducer - ATIK383L+ - Orion SSAG via TS OAG - Chroma 3nm Ha/OIII/SII 31mm - ZWO mini FW

Commentaar

De Skywatcher Esprit-100ED Professional - 100mm F/5,5 Super APO Triplet Refraktor is binnen.
                            Nu maar wachten op heldere nachten.

Commentaar

Interessant topic. Zie ook dat je dezelfde newton hebt als ik. Al heb ik hem zelf nog maar zelden gebruikt. Ben ik wel benieuwd naar jouw ervaring met deze. Dit jaar wil ik hem wel proberen meer in te zetten. Probleem is ik werk ook met eqaz6gt en hier tegen de polders is er altijd wel iets van storende wind. Waardoor mijn 80mm TS APO sneller word ingezet. Allesinds Veel geluk met je nieuwe zeer mooie aanwinst. Hopelijk krijgen we inderdaad binnenkort eens heldere nachten.
                              az-eq6gt //sw quattro 10''c//6''achro(istar-lens)//sv ed80//TS 80apo//TS 6''cc//orion 130mm newton

Commentaar

Werken...
                              X