Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

lichte kras op primaire spiegel heel erg??

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

lichte kras op primaire spiegel heel erg??

beste allemaal,

Voor het geld dat ik heb ontvangen voor mijn kerstkado van het werk heb ik een bresser Messier 6 inch F5 dobson gekocht (wordt uiteindelijk geleverd door dochterbedrijf van bresser) voor 299 euro. Als kadotje voor mijn dochtertje,
    Het is een tafeldobson, niet te groot en voor haar ook te gebruiken (ze is pas 9 jaar) Nu vandaag de dob ontvangen, uitgepakt, ziet er erg mooi en solide uit, kortom ik was best verrast over de kwaliteit aan de buitenkant. het beeld van het gebouw aan de overkant in de avond met de geleverde Kelners viel niet tegen, zelf nog vergeleken met mijn TV Plossl en nou, het viel me dus reuze mee, gezien de schemering en bewolking niet naar de sterren kunnen kijken, dus geen stertest kunnen doen. Maar om een verhaal kort te houden ik bekeek de primaire spiegel en
    1. de randen waren hier en daar licht beschadigd
    2. ik zag een lichte kras op de spiegel..

Tja de secundaire heb ik maar niet eens bekeken op beschadigingen. ik heb de dob maar weer ingepakt en gaat retour terug, maar wat denken jullie overdrijf ik en maken die lichte kras en beschadigingen aan de rand het beeld niet echt slecht of juist wel of doe ik er goed aan om het te retourneren?

wat denken jullie terugsturen of zal het wel meevallen met het beeld?

alvast bedankt!

De eerste 5 dagen na het weekend zijn het beroerdst, daarna gaat het wel weer....

Lijkt me goed om terug te sturen. Beschadigde randen en een kras, dat hoort gewoon niet de fabriek te verlaten.

Als het nu een zelfbouwproduct was waar je met veel moeite deze spiegel had gemaakt dan had je de beschadigingen zwart kunnen maken. Dat voorkomt dat het contrast aangetast wordt door vreemde reflecties afkomstig van de beschadigingen. Maar een dergelijk seriematig geproduceerde spiegel moet gewoon zonder zichbare beschadigingen geleverd kunnen worden (wat verder nog niets zegt over de juistheid van de vorm van de spiegel).
    Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Een kras zal geen zichtbare vermindering van de beeldkwaliteit laten zien. Het veroorzaakt echter wel een vervelend gevoel. Terugsturen dus.
      Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

bedankt heren, hij gaat idd terug, wel gevraagd of ze hem kunnen omruilen voor een met niet beschadigde spiegel(s) hopelijk kunnen ze er een leveren en anders ga ik maar verder op zoek naar een leuke tafeldob.
        De eerste 5 dagen na het weekend zijn het beroerdst, daarna gaat het wel weer....

Commentaar

Een lichte kras heeft geen enkel merkbaar effect. Elke spiegelmaker zal wel eens een spiegel afleveren met een lichte kras. Zelfs een perfectionist als Zambuto. Die heeft normen op zijn website staan (scratch/dig 10-5) waaraan een spiegel wat dit betreft moet voldoen. Scratch/dig 10-5 is de strengste norm en betekent onder meer dat een kras niet breder mag zijn dan 10 micron. Sommigen hanteren iets ruimere criteria, maar nog steeds zodanig dat het om een puur cosmetisch defect gaat. Ik kan me voorstellen dat, als er aan het eind van het productieproces van een spiegel een klein krasje ontstaat, je dan niet helemaal opnieuw start met een spiegel. Stel op een 20 cm spiegel heb je een kras van 0.02 mm breed en 10 cm lang. Dat verlaagt de Strehlratio met 0.0005%. Dat is dus absoluut helemaal niets en is niet eens te meten. Wat de randbeschadigingen betreft: het hangt er vanaf hoe groot die zijn, want die horen, als ze op het optisch oppervlak zitten, ook binnen de criteria te vallen. Zitten ze buiten het optisch oppervlak, zijn ze uiteraard van geen enkele invloed.
          http://www.janvangastel.nl/Astronomy/

Commentaar

janvangastel bedankt voor de uitgebreide informatie!!!

Commentaar

Werken...
            X