Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Tip: volgtelescoop als contragewicht

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Tip: volgtelescoop als contragewicht

Om gewicht te besparen gebruik ik mijn volgkijker als contragewicht. Dat kan dankzij een opzetstukje op de contragewichtstang. Gisteren maakte ik voor het eerst foto’s met deze opstelling en het resultaat was prima (voor mijn doen dan). Ongetwijfeld zullen er wat balansoneffenheden optreden, maar ik heb er geen last van gehad.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 751B0DEE-623B-4D02-BE06-64310D90FAE6.jpeg views: 283 grootte: 4,07 MB id: 1436453
    Meade 8" SCT l Robtics 80/560 apo I 70/420 apo I SkyWatcher Mak 127/1500 I Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX I Tento 20x60

Goed idee!

Nadeel lijkt me nog een apparaat dat tegen het statief kan komen (met een dunne pier minder snel dan wanneer je een driepoot gebruikt) en eventuele flex tussen volg en hoofdkijker (bij korte brandpunten te overzien)

Commentaar

Origineel geplaatst door Barlov Bekijk bericht
      Goed idee!

Nadeel lijkt me nog een apparaat dat tegen het statief kan komen (met een dunne pier minder snel dan wanneer je een driepoot gebruikt) en eventuele flex tussen volg en hoofdkijker (bij korte brandpunten te overzien)
      Het gebruik van een pier voorkomt inderdaad dat probleem. Sowieso werk ik nauwelijks meer met een driepoot. De pier heeft ook als voordeel, dat de afstelling met de drie stelschroeven veel makkelijker werkt. Nadeel is natuurlijk vooral het gewicht.

Die flex heb ik niet ervaren, maar dat zou ook kunnen liggen aan de kwaliteit van mijn foto’s.
      Meade 8" SCT l Robtics 80/560 apo I 70/420 apo I SkyWatcher Mak 127/1500 I Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX I Tento 20x60

Commentaar

Voorwaarde is toch wel dat je een "ddorlopende" declinatie as moet hebben voor lange belingtingen ?
        Anders wordt de primaire telescoop niet meegestuurd door de volgkijker ?

Commentaar

Origineel geplaatst door opticalfox Bekijk bericht
          Voorwaarde is toch wel dat je een "ddorlopende" declinatie as moet hebben voor lange belingtingen ?
          Anders wordt de primaire telescoop niet meegestuurd door de volgkijker ?
          Dat heeft de Neq6 Pro gelukkig.

Commentaar

Als je mechanisch aanpassingen kunt realiseren zijn de mogelijkheden met een HEQ6 ongekend. Probleem wordt dan dat je meer data binnen haalt dat je kunt verwerken.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Savault-2018-5.jpg views: 0 grootte: 547,8 KB id: 1437258
            je bent nooit te oud om te leren.

Commentaar

Werken...
            X