Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

EVScope ontmaskerd

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

EVScope ontmaskerd

Een telescoop met een sensor in plaats van een oculair, met torenhoge claims, '100x more powerful than normal telescopes'. De zoveelste oplichterij op KickStarter?

De debunk video:

Wat een suffe video. Geef toe had niet meer het geduld om door te kijken naar 5 min. Vergelijkingen gaan vanaf begin mank. Natuurlijk heeft dat ding geen oculair, om er maar ťťn te noemen.

Het is een live stack oplossing met een computer ingebouwd. Vergelijkingen met een normale setup houden al snel op.

De oplossing is wel duur. Erg duur (scope/computer/stack software/sensor/etc). Maar ja, het is een begin.

De vent die de video heeft gemaakt moet zich een beter oriŽnteren.
    Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | iOptron CEM120 | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | Moonlite focuser SCT | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Commentaar

De vent die de video heeft gemaakt moet zich een beter oriŽnteren.
      Dat is Phil Mason. Hij heeft eerder debunk-video's gemaakt over 'Solar roadways', de Triton 'kunstmatige kieuwen, de Scorkl, en diverse apparaten die claimen drinkwater uit lucht te halen (i.e., ordinare dehumidifiers), allemaal kickstarter-achtige projecten waarvan sommige ondertussen al failliet zijn. Ik denk dat hij wel een punt heeft om nogal sceptisch te zijn t.o.v. de eVscope.

Het is een live stack oplossing met een computer ingebouwd. Vergelijkingen met een normale setup houden al snel op. De oplossing is wel duur. Erg duur (scope/computer/stack software/sensor/etc). Maar ja, het is een begin.
      De thread op CloudyNights over de eVscope is ook het doorlezen waard.

Desalniettemin denk ik dat EAA (Electronic Assisted Astronomy) een interessant gebied is wat zeker toekomst heeft. Of de eVscope dat gaat bieden, valt nog te bezien.

Commentaar

Ik heb de hele video bekeken. Heerlijke ironie! De $3.000,- kostende EVScope vakkundig en met passie op zijn plek gezet. Stel je voor, de fabrikant beweert dat bezitters kunnen bijdragen aan studies naar buitenaardse intelligentie. Hilarisch!
        Meade 8" SCT l Robtics 80/560 apo I 70/420 apo I SkyWatcher Mak 127/1500 I Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX I Tento 20x60

Commentaar

Origineel geplaatst door motoom Bekijk bericht

Dat is Phil Mason. Hij heeft eerder debunk-video's gemaakt over 'Solar roadways', de Triton 'kunstmatige kieuwen, de Scorkl, en diverse apparaten die claimen drinkwater uit lucht te halen (i.e., ordinare dehumidifiers), allemaal kickstarter-achtige projecten waarvan sommige ondertussen al failliet zijn. Ik denk dat hij wel een punt heeft om nogal sceptisch te zijn t.o.v. de eVscope.

De thread op CloudyNights over de eVscope is ook het doorlezen waard.

Desalniettemin denk ik dat EAA (Electronic Assisted Astronomy) een interessant gebied is wat zeker toekomst heeft. Of de eVscope dat gaat bieden, valt nog te bezien.
          Maar Thunderf00t heeft het vaak wel bij het rechte eind.
          Maar van de andere kant, zie ik wel toekomst in EAA (niet als vervanger, maar als toevoeging aan sterrenkijken zonder elektronica), al kun je met een elektronisch oculair hetzelfde bereiken.
          Als je een klein cameraatje met image stacking hebt, eventueel plate solving, ingebouwde GPS en moving sensor (er is zo'n autotracker op de markt voor $900, iets met .ai, ik weet de naam niet meer) en daar zit een 31.75mm busje aan, dan kun je zoiets met elke kijker doen, van een oude Polarex uit 1966 tot een moderne 40+cm DObson of C14.
          Ik voorzie dat in de twintiger jaren dit soort oculairs op de markt gaan komen, dan heb je geen speciale EVScope nodig, zulke apparaten hebben vaak een kleine objectief diameter.
          My eyes are the best optical devices provided. Others:
          GSO 400mm Dob, Robtics ED110 f/7, Nikon Aculon 16x50, Canon EOS 6

Commentaar

De smeuÔge manier waarop het verteld wordt door Hr Mason, laten mijn nekharen rechtovereind staan, maar afgezien daarvan, ik snap de commotie niet.

Het idee van de EVScope is iets wat de meeste astrografie mensen hier voor zo'n 3000 euro ook wel voor elkaar krijgen. Het verschil zit hem in het hebben van "de kennis hoe". Dat waslijstje aan hardware is zo gekocht.

Er is wel een markt voor een out-of-the-box oplossing. Er zijn behoorlijk wat EAA, Amerikaanse vooral, enthousiastelingen. ATIK heeft die markt ook gevonden en aangeboord met hun laatste camera's (en software).

Ik kan me dus best voorstellen dat een stelletje jonge honden in Frankrijk zoiets hadden van, dat kunnen we beter. Alleen voor de prijs waarvoor het nu wordt aangeboden prikken ze in op de verkeerde doelgroep volgens mij.

De mensen ​​die zoveel geld kunnen betalen, doen het op dit moment zelf wel. Hebben er waarschijnlijk, zoals ik, veel meer plezier in om de kennis zelf op te bouwen.

Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | iOptron CEM120 | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | Moonlite focuser SCT | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Commentaar

Origineel geplaatst door MGralike Bekijk bericht
              Er is wel een markt voor een out-of-the-box oplossing. Er zijn behoorlijk wat EAA, Amerikaanse vooral, enthousiastelingen. ATIK heeft die markt ook gevonden en aangeboord met hun laatste camera's (en software).
              Het zijn vooral ASI camera's die in de EAA worden gebruikt.
              http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

Origineel geplaatst door Huubke Bekijk bericht

Het zijn vooral ASI camera's die in de EAA worden gebruikt.
                In Amerika zijn de ATIK horizon en Infinity camera's behoorlijk populair tbv EAA

https://youtu.be/J1yoaJtgAyA (voorbeeld)

De ZWO varianten zie ik minder langskomen. Ik vermoed vanwege de minder specifieke software voor ZWO (sharpcap ea) terwijl ATIK specifieke stack software heeft gemaakt voor hun assortiment camera's... software die (helaas) alleen met ATIK camera's werkt.

Commentaar

Ik zou mij toch vragen stellen als een verkoper van een winkel zo een product zou aanraden aan een amateur. Tenzij ze dit ook verkopen in speelgoedwinkels. ....
                  Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Origineel geplaatst door MGralike Bekijk bericht
                    De ZWO varianten zie ik minder langskomen. Ik vermoed vanwege de minder specifieke software voor ZWO (sharpcap ea) terwijl ATIK specifieke stack software heeft gemaakt voor hun assortiment camera's... software die (helaas) alleen met ATIK camera's werkt.
                    Waar haal jij die informatie? Ik zit zelf op het EAA forum van CN en de ASI's zijn de meest gebruikte camera's in combinatie met Sharpcap. Sharpcap biedt ook beste functies om het beeld live te bewerken.
                    http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

Origineel geplaatst door Huubke Bekijk bericht

Waar haal jij die informatie? Ik zit zelf op het EAA forum van CN en de ASI's zijn de meest gebruikte camera's in combinatie met Sharpcap. Sharpcap biedt ook beste functies om het beeld live te bewerken.
                      Sorry, ik heb geen toegang tot dat forum, dus ik zie alleen wat ik tegenkom op de normale kanalen via CN, YouTube etc., maar volgens mij gaan we ondertussen een beetje off-topic.

Commentaar

Dit is niet de eerste van dit soort automatische kijkers die hier langskomt. Ik zou er zelf geen kopen, naar als het doet wat in de folder staat...
                        What where the skies like when you were young?

Commentaar

Hoe heeft die man 881K volgers? Wat een langdradig gewauwel. Ik ben het er in principe mee eens dat er betere telescopen zijn voor minder geld, maar er zijn ook betere youtubefilmpjes met een interessantere boodschap. Ik heb betere spreekbeurten gezien in groep 6 van de basisschool.
                          Spuit 9 op zijn minst...
                          16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Werken...
                          X