Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Collimatie refractor verschuift na meridian flip

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

    #16
    Origineel geplaatst door cyber Bekijk bericht
    Iemand een idee hoe je collimatie van een triplet + corrector nakijkt of oplost? Ik vind hier maar heel moeilijk info over.
    Je zou de volgende optie na wat voorwerk kunnen proberen.
    Zorg er voor dat je de ota kan laten roteren terwijl hij ondersteunt wordt bij het objectief -zo nodig de dauwkap afnemen- en de corrector.
    Als je nu de straal van een laserpointer een beetje schuin op het objectief laat vallen zie je de reflectie (ondanks de coatings) van het eerste oppervlak en ook (zwakker) enkele volgende oppervlakken van de optische componenten van het objectief. Mijn ervaring is dat een groene laser de duidelijkste reflecties geeft (ik gebruik 20 mW pointers). Als je nu de ota roteert mag er geen verandering van de richting van de reflectie zijn en ook de onderlinge afstanden van de reflecties moeten constant blijven. De afstand van het scherm waarop je de controle doet moet voldoende groot zijn (minstens 1 meter, liever beduidend meer). Een en ander vraag wel een zeer stabiele opstelling want anders krijg je misinformatie. Zo controleer je de juiste stand van de componenten van het objectief. Ook kun je bekijken of via de andere kant de correcter aan te stralen de informatie van de corrector geeft (heb daar geen ervaring mee).
    Een en ander is geen simpele opgave maar het geeft wel informatie over de mechanische uitlijning van je systeem.

    Extra opmerking;
    mijn ervaring is dat bijna nooit de focusbuis van een crayfordfucuser precies is uitgelijnd met het huis waarin hij beweegt en dat daardoor de uitlijning van de totale ota niet perfect is.
    Last bewerkt door jbrosens; 24-12-19, 18:26. Reden: extra opmerking
    je bent nooit te oud om te leren.

    Commentaar


      #17
      Eerste test met de GMK kollimator.
      http://www.fernrohr-service.de/4.html
      Daar mee kan je direct zien wat de speling in het focusseer systeem doet.
      Verder vermoed ik dat onze 80mm apo's uit de zelfde fabriek zou kunnen komen.
      De Technosky heeft een HQ 2.5" dual speed focusser die ik zo kan afstellen dat er nauwelijks speling te meten is.
      Mij ervaring met de goedkope Crayford focusseer inrichtingen ware ook niet erg positief op mijn 30cm F3.
      De Steeltrack voldeed wel met motor drive.
      Verder zat de grootste fout gewoon in de triplet de optische assen waren ten opzichte van elkaar verschoven.
      Dat kon ik duidelijk zien met de GMK kollimator. de heldere puntjes in de reflecties vertoonden duidelijk astigmatisme.
      Ik heb het objectief gedemonteerd en de lenzen apart gecentreerd in de vatting daarna de kollimatie stelbouten opnieuw net niet aangedraaid om verspanning te voorkomen .
      Daarna op de 30cm collimator met een 6 mm oculair en 2X barlow zonder reducer het diffractie beeld bekeken en dat zag er nu helemaal goed uit
      Intra en extra focaal in het nabij focus is dan de beste oplossing om het het positie puntje gecentreedrd te zien zowel binnen als buiten het nabije focus.
      Wel een heel gedoe maar ik heb dat wel vaker moeten doen ook bij hele dure apo's.

      Commentaar


        #18
        Nogmaals dank aan iedereen voor alle tips!

        Mijn telescoop heeft een vrij stevige 2.5" dual speed rack-and-pinion focuser (link), en daar kan ik eigenlijk geen speling op meten. Heb nu elke M42 verbinding van de imaging trein wat strakker aangedraaid (hopelijk krijg ik ze nog terug los) en dat heeft precies toch een beetje geholpen toen ik op 30 december buiten stond.

        Ik geloof dat de lenscel zelf geen schroeven heeft om tilt af te stellen, de schroefjes op onderstaande foto zijn volgens mij enkel bedoeld om de verschillende lenselementen te centreren.

        Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20191226_191018_800.jpg views: 120 grootte: 106,2 KB id: 1437054

        Heb de afgelopen dagen veel gelezen over collimatie van refractors, en er een overzichtje van gemaakt:

        METHODE 1: LASER COLLIMATOR
        -------------------------------------------------

        Stap 1: collimeer de focuser.
        - Steek de laser collimator in de focuser.
        - Maak een rond masker van papier en markeer het centrum.
        - Plaats dit masker voor het objectief.
        - Pas de speling/spanning van de focuser aan tot de laser perfect het midden van het objectief raakt.

        Stap 2: collimeer de lenscel.
        - Richt de telescoop naar een muur die minimum 1 meter verder staat en zet de laser aan.
        - Het laserlicht zal gereflecteerd worden vanop de verschillende lensoppervlakken, waardoor er verschillende reflecties op de muur zichtbaar zijn.
        - Pas de tilt van de lenscel aan tot de reflecties 1 punt of een zeer dichte puntenwolk vormen.

        Stap 3 (optioneel): inspecteer de teruggekeerde straal.
        - Als je een laser met 45 graden target gebruikt, dan moet de weerkaatste laserstraal gecentreerd zijn.


        METHODE 2: CHESHIRE OCULAIR
        -------------------------------------------------

        - Bedek het objectief met de lenskap.
        - Steek een Cheshire oculair in de focuser en richt de reflectieplaat naar een heldere, diffuse lichtbron zoals een hemel met helder daglicht.
        - Het licht zal reflecteren op de verschillende lensoppervlakken, waardoor er ringen te zien zijn door het Cheshire oculair.
        - Pas de lenscel aan tot alle ringen perfect concentrisch zijn.


        METHODE 3: GMK AUTO KOLLIMATOR
        -------------------------------------------------------

        - Steek de GMK Kollimator in de focuser.
        - Steek een sterk vergrotend oculair of webcam in de GMK en sluit de GMK aan op een 9V batterij.
        - 4 leds aan de binnenkant van de GMK zullen 4 reeksen reflecties veroorzaken.
        - Pas de lenscel aan tot alle reflecties symmetrisch staan ten opzichte van het centrum.


        METHODE 4: COLLIMATIE CHECK MET STANDAARD LASER POINTER
        ---------------------------------------------------------------------------------------------------

        - Leg de telescoop in een V-vormige houder die nauwkeurige rotatie van de OTA toelaat (collimatie setup).
        - Richt de telescoop naar een muur die minimum 1 meter verder staat.
        - Zet een laserpointer in een klem en richt de straal in een lichte hoek op het objectief.
        - Er zullen verschillende reflecties op de muur zichtbaar zijn.
        - Roteer de telescoop in de houder en observeer de reflectiepatronen.
        - De hoeken en onderlinge afstand tussen de reflecties moet bij een gecollimeerd systeem constant blijven.


        Tot slot nog twee vraagjes:

        1) Bij reviews over de GMK Kollimator lees ik dat er soms problemen zijn met de afstelling van de GMK zelf. Net zoals met een laser collimator moet de GMK zelf gecollimeerd worden voor een juiste beoordeling van het te testen materiaal. @dekkerij: hoe controleer je de nauwkeurigheid van je GMK?

        2) Weet er iemand hoe collimatie in de fabriek gebeurd? Of hoe fabrikanten dit nakijken wanneer er iets retour gestuurd wordt voor onderhoud?
        TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
        Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

        Commentaar


          #19
          Hallo Cyber, interessant topic. N.a.v. Stap 2: collimeer de lenscel zojuist even geprobeerd: Een meter is wel erg kort, 4-5 meter is beter en het is fijn als het donker is. Je ziet op de muur niet de reflecties (die zie je door een chesire) maar het directe laserlicht dat gebroken wordt door de lenzen waardoor je concentrische ringen krijgt als het goed is.

          Commentaar


            #20
            Cyber, je noemt 4 methodes voor een goede collimatiecheck.
            Alleen bij methode 1 komt de uitlijning van de focuser aan de orde terwijl die altijd in orde moet zijn. Mijn inziens zit daar meestal een probleem terwijl er geen voorzieningen zijn ( tenminste ik heb ze nooit gezien) om deze uitlijning in ode te brengen.
            Bijna altijd is de fucusbuis niet goed gecentreerd in de behuizing waarbij opgemerkt dat ik geen ervaring heb met de dure high end uitvoeringen.
            Ik heb een animatie gemaakt om duidelijk te maken wat ik hier bedoel. Het laat zien wat de behuizing doet als je de focusbuis ( nauwkeurig) laat roteren. Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: crayfordgif.gif views: 0 grootte: 3,61 MB id: 1437092
            Je ziet dat de behuizing in die situatie slingert en dat is meer regel dan een uitzondering. Ik noem crayfordfucussers dan ook ondingen omdat er geen mogelijkheid is de uitlijning te corrigeren.
            Het vervelende is namelijk ook nog dat die slingering aan beide zijden verschillend is waaruit de conclusie volgt dat de buis niet alleen niet in het midden zit maar ook nog scheef in de behuizing zit.
            Dus jouw eerste stap in methode 1 (maar die altijd belangrijk is); - collimeer de focusser - is een probleem want hoe kun je dat realiseren.
            Ik zelf -met mijn fijnmechanisch achtergrond- heb dat opgelost door in het huis op de plaats waar de lagertjes zitten stelschroefjes aan te brengen. Hierdoor kan ik de positie van de focusbuis instellen.
            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: crayford.jpg views: 0 grootte: 78,3 KB id: 1437093 (de rode streepjes geven de stelschroefjes aan, de rechtse is van een (highend apo) TMB92).
            Omdat dat instellen met niet 3 maar 4 schroefjes gaat en je beiden zijden tegelijk moet controleren is dat uitlijnen een hels karwij.
            Maar daardoor de is de voldoening groter als de zaak uiteindelijk in orde is gebracht.
            Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de duurdere crayfords wat dit betreft zich gedragen maar weet niet of daar iemand metingen daarover heeft gedaan.
            Een deel van het probleem komt lijkt me door dikwijls een te dunne wand van de focusbuis waardoor deze vervormt als je de asje te strak wordt ingesteld wat nodig is om een zwaardere last nog te kunnen tillen en het vasthouden van zijn positie. Ook kan de vervorming van de focusbuis door het dragen van een zware last worden veroorzaakt.
            Al met al is een en ander de reden dat ik zoals eerder opgemerkt crayfordfocusers ondingen noem.
            je bent nooit te oud om te leren.

            Commentaar


              #21
              Origineel geplaatst door jbrosens Bekijk bericht
              Ik noem crayfordfucussers dan ook ondingen omdat er geen mogelijkheid is de uitlijning te corrigeren.
              De uitzondering hierop zijn de Moonlite Focusers (en wellicht nog anderen?), die hebben wel degelijk collimatieschroeven, zie hun documentatie.

              Maar ik ben het met je eens dat over het algemeen Crayfordfocusers ondingen zijn, meestal slippen ze en zet je te veel druk op de as, dan gaan of de focusbuis of de lagers naar de knoppen. Geef mij maar een rack & pinion focuser. Overigens geldt dit ook voor de planetary drives, die meestal ook op frictie werken, ook die slippen te snel door. Die van mijn SkyWatcher Esprit 150ED heb ik vervangen door een eigenbouw tandwiel-exemplaar, vele malen betrouwbaarder en met als bijkomend voordeel een lagere overbrenging van 1:16!

              Nicolās



              Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSCN1386.JPG views: 2 grootte: 748,2 KB id: 1437100

              Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSCN1387.JPG views: 2 grootte: 724,5 KB id: 1437101

              Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSCN1380.JPG views: 2 grootte: 765,3 KB id: 1437102

              Commentaar


                #22
                Mooie post, Jac.

                Enige wat ik nog kan bijdrage is de aloude strategie van het elimineren. Filterwiel eraf, corrector eraf, gewoon een m48 of t2 pijpje recht op de camera en hop de focuser in. Deze moet er zuigend ingaan, evt met een paar wikkelingen plakband de diameter wat laten groeien en deze verlengtube 'auto-centering' maken. Paar fotos, meridiaanflip, weer paar foto's, kijken. Dan corrector toevoegen en weer kijken. Al eens met de corrector geschud trouwens? Als je wat getik hoort is dat niet zo'n groot probleem (beetje speling voorkomt pinched optics in de vrieskou als de boel uitzet), maar misschien heb je wel net iets te veel speling. Zijn meestal gewoon draairingetjes die je ietsje vaster kan zetten. Niet vastdraaien als een jampot hoor, stoppen bij weerstand.

                Ik had ook last van een beetje scheefheid en moeilijk te achterhalen waar het nou zat. Je klooit nog eens wat hier, ik heb mijn OAG wat beter vastgezet, de corrector weer 's opnieuw in de focuser gedaan en 'het andere schroefje' van de focuser eerst aangedraaid (ipv beide om en om) en nu is het superstrak. Het is gewoon best zwaar allemaal met filterwiel en zo'n camera.

                En misschien is het ook nog wel een licht-inval-dingetje. Lamp van de tuin van de buren die er na de flip net eventjes schuinweg inschijnt? Could be...
                Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 - ATIK383L+ - Orion SSAG guiding

                Commentaar


                  #23
                  cone-error?
                  T: TS 80/480mm APO | TS 130/910mm APO | 254/1016mm Newton
                  C: ZWO ASI1600mm - Cool (Mono) + Baader Filters | Canon 6DAW

                  Commentaar

                  Werken...
                  X