Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Collimatie refractor verschuift na meridian flip

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Collimatie refractor verschuift na meridian flip

De heldere sterren in mijn opnames verschuiven na de meridian flip. Heeft iemand een idee wat er mis kan zijn?

Hieronder een kleine animatie:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M45_Lum_meridian_flip.gif views: 0 grootte: 226,0 KB id: 1436011

Ik vermoed dat dit iets te maken heeft met de collimatie van het objectief?
    Mijn focustube en optische trein hangen niet door denk ik. Ik moet er aardig wat kracht op zetten om de trein te bewegen.
    Last bewerkt door cyber; 22-12-19, 13:28.
    TS 203 mm f/4 ONTC | TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
    Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Dit zijn overbelichte sterren en wat je ziet zijn de halos/reflecties rond de overbelichte sterren. Het centrale deel van de ster blijft dus gewoon op z'n plek, maar dat zie je niet door de overbelichting.
    Tenzij het objectief en de filters en cameravenster en camerachip perfect uitgelijnd zijn op de optische as zullen de halos en reflecties een beetje scheefs staan met een voorkeurrichting. Dit is op zich geen probleem voor de optische kwaliteit, maar het valt beter op bij de overbelichte sterren.
    Bij een meridiaanflip draai je de hele optische trein een halve slag om z'n optische as, dus komen de halos ondersteboven te staan ten opzichte van de sterren. Dat is wat je hier ziet.

Mocht het je storen: kijk eerst eens of het filter (als je dat gebruikt hebt) mooi loodrecht op de as staat.

Commentaar

Dit is mijn eerste opname met m'n nieuwe Astrodon Tru-Balance E-series Gen 2 LRGB filter set. Hiervoor gebruikte ik ZWO filters en daarmee had ik eigenlijk nooit last van dit fenomeen. Kan toch niet normaal zijn? Om op je vraag te antwoorden: dit stoort me mateloos. Deze refractor is al jaren een bron van frustratie. Ik wil gewoon 'normale' sterren, is dat echt zo moeilijk?

Op stacks is het nog duidelijker.

Voor en na de flip:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M45_L_stacked before after flip.gif views: 0 grootte: 397,3 KB id: 1436110

Een stack met alle frames en een stack met frames na de meridian flip (200%). Let op de ster rechts bovenaan, er ontstaan donkere kringen door stacking en pixel rejection.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M45_both sides vs one side 200%.gif views: 0 grootte: 340,1 KB id: 1436109

Ik vind het echt absurd want alle sterren hebben een lelijke kleurzweem door de verschuiving en combinatie met het Luminance kanaal gaat ook niet goed omdat het detail letterlijk een paar pixels opschuift.

RGB:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M45_RGB_UVIRc.jpg views: 0 grootte: 137,4 KB id: 1436112

LRGB:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M45_LRGB_UVIRc.jpg views: 0 grootte: 165,8 KB id: 1436111

Commentaar

Op de eerste foto is te zien dat de zwakke sterren ook verschuiven want er komt een coma aan de bovenkant. Lijkt me inderdaad collimatie of tilt.

Wouter
        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI6200 met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Iemand een idee hoe je collimatie van een triplet + corrector nakijkt of oplost? Ik vind hier maar heel moeilijk info over.

Commentaar

Telescoop opsturen naar TS, even contact met ze opnemen.
            dutch-backyard-astro.nl --- SW Esprit 120 - EQ6-R - Lodestar - Atik one 6.0

Commentaar

Is dit geen doorbuiging van de focuser of optische train? Zie je een vervorming van de sterren in de hoeken veranderen voor en na de flip? Op uw LRGB is het inderdaad duidelijk te zien. Op astrobin zie ik dit regelmatig maar ik wist niet dat de oorzaak zat met de flip.
              Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Side note; je hebt ook nog een zwak object te pakken (linksboven in de tweede zwart-wit animatie). Deze beweegt volgens mij exact de andere kant op en veel meer. Een asteroļde?
                Sterren kijken in de stad | Bresser PN203 | SW 120/1000 refractor | Orion ED80 Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | Hanimex 10x50

Commentaar

Origineel geplaatst door cyber Bekijk bericht
                  Iemand een idee hoe je collimatie van een triplet + corrector nakijkt of oplost? Ik vind hier maar heel moeilijk info over.
                  De collimatie van een refractor kan gedaan worden met een Cheshire. Daartoe laat je de lenskap op de telescoop zitten en kijk je door de goed verlichte Cheshire in de buis. Als het goed is, dan zie je de Cheshire in ieder oppervlak van je objectief concentrisch gereflecteerd. Indien het objectief scheef staat, dan lopen de reflecties bij elkaar vandaan. Zie ook dit draadje op CN (daar komt ook onderstaande afbeelding vandaan). Hier nog een draadje, met daarin de set-up.

Nicoląs

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: collimation_refractor_cheshire.jpg views: 0 grootte: 113,6 KB id: 1436141

Commentaar

[klaagmodus]Volgens mij heb ik gewoon pech met dit ding. Een tijdje geleden startte oetie dit draadje en ik zit nu al even met het idee dat het goedkoper en/of minder frustrerend is om over te schakelen naar een simpele 15cm f/5 newton + GPU corrector, dan nog verder tijd, geld en goede nachten te investeren in deze refractor. Opsturen naar Astromarket of TS is zowat mijn laatste optie.[/klaagmodus]

Origineel geplaatst door InFINNity Deck Bekijk bericht

De collimatie van een refractor kan gedaan worden met een Cheshire. Daartoe laat je de lenskap op de telescoop zitten en kijk je door de goed verlichte Cheshire in de buis. Als het goed is, dan zie je de Cheshire in ieder oppervlak van je objectief concentrisch gereflecteerd. Indien het objectief scheef staat, dan lopen de reflecties bij elkaar vandaan. Zie ook dit draadje op CN (daar komt ook onderstaande afbeelding vandaan). Hier nog een draadje, met daarin de set-up.

Nicoląs
                    Bedankt!
                    Ik heb (nog) geen Cheshire. Ik lees ook vaak dat mensen artificiėle sterren gebruiken als collimatie hulp. Maar het gaat eigenlijk altijd om de collimatie van het primaire objectief, hoe pak je zoiets aan met een corrector in de lichtweg?

Origineel geplaatst door Astrobug Bekijk bericht
                    Is dit geen doorbuiging van de focuser of optische train? Zie je een vervorming van de sterren in de hoeken veranderen voor en na de flip? Op uw LRGB is het inderdaad duidelijk te zien. Op astrobin zie ik dit regelmatig maar ik wist niet dat de oorzaak zat met de flip.
                    De achterkant van m'n camera beweegt slechts 1 mm omhoog wanneer ik de optische trein daar optil, voelt heel solide aan dus ik denk niet dat dit (volledig) veroorzaakt wordt door doorbuiging van de focuser of optische trein. Is er nog een andere manier om dit te meten/weten?

Origineel geplaatst door Sterren kijken in de stad Bekijk bericht
                    Side note; je hebt ook nog een zwak object te pakken (linksboven in de tweede zwart-wit animatie). Deze beweegt volgens mij exact de andere kant op en veel meer. Een asteroļde?
                    Er staan meerdere UFO's in beeld

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M45_asteroids.gif views: 213 grootte: 1,96 MB id: 1436153

Commentaar

Voor collimatie kan ik eventueel voor je doen op mijn collimator.
                      1 mm speling op de focusser is echt teveel daar zou wel wat aan doen.
                      Pas nog gezien met mijn 80mm triplet dat het ook niet goed was.
                      Zonder een stabiele kunst ster is dat nauwelijks te verhelpen.
                      Je kan een bericht sturen.

Commentaar

Ik zie of er doorbuiging aan de vorm van de sterren in de hoeken. In het centrum is de afstand tot de flattener correct maar door de doorbuiging zullen de sterren onder het beeld (richting de grond) dichter bij de flattener zijn en deze boven het beeld wat verder zijn. Met als gevolg dat de afstand niet meer goed is en zullen de sterren geen puntjes maar streepjes zijn. Als de streepvormige sterren 90° verdraaien na de flip dan weet je dat er een doorbuiging is. Dit valt meer op de zwakkere sterren als het verschil in afstand niet te groot is. Op de heldere sterren kan de "halo" dit wat verbergen. Als de sterren niet veranderen dan weet je dat uw optische trein stijf is en dat het iets anders moet zijn.

Commentaar

Origineel geplaatst door cyber Bekijk bericht
                          Bedankt!
                          Ik heb (nog) geen Cheshire. Ik lees ook vaak dat mensen artificiėle sterren gebruiken als collimatie hulp. Maar het gaat eigenlijk altijd om de collimatie van het primaire objectief, hoe pak je zoiets aan met een corrector in de lichtweg?
                          Graag gedaan! Als je ook je corrector wilt controleren, dan zou ik eerst het primaire objectief controleren en zo nodig afstellen (dus zonder de corrector gemonteerd) en daarna de corrector monteren en de meting herhalen. Het aanbod van dekkerjj is natuurlijk alleraardigst en zou ik zeker niet afslaan.

Nicoląs

Commentaar

Goede ideeėn, bedankt!

Als ik de geregistreerde subs bekijk dan draait de vervorming aan de randen 180 graden na de meridian flip. Hieruit maak ik op dat er geen doorhang is?

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M45_L_MF_edges_mosaic.gif views: 195 grootte: 317,9 KB id: 1436167

dekkerjj Hieronder een foto van mijn meetopstelling. Ik kan de camera 1 mm omhoog duwen voor de Losmandy plaat in beweging komt. Is dit echt te veel speling? Hoe heb je dit op jouw 80mm aangepakt?

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Focuser speling test.JPG views: 187 grootte: 70,3 KB id: 1436168

Commentaar

Denk dat je met een doorbuiging zit. Na de flip verdraaid uw beeld 180° en de onderkand van de camera die te dicht van de flattener was is na de flip aan de bovenkant en dan te ver van de flattener. Als je de vervorming van de sterren bekijkt langs de rand verminderd deze naar het midden en vermeerderd weer eenmaal het midden voorbij. In het midden heeft de kanteling geen invloed. De afstand blijft constant. Het is niet altijd eenvoudig zoiets te verwoorden. Wel kan ik niet zeggen dat dit de reden is van de verschuiving op de grote sterren. Ik weet alleen dat het invloed heeft op puntvormige sterren. Je gebruikt een focal reducer wat het geheel nog gevoeliger maakt voor doorbuiging.

Commentaar

Werken...
                              X