Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Collimatievraagje...

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Collimatievraagje...

Hoi allen,

Ik heb een Bresser Gemini (D=114mm, F=1000mm reflector met een ingebouwde lens). Ik weet het: niet het ideale model kijker die wordt afgeraden, maar ja, ik heb hem al 20 jaar in bezit en destijds kostte hij 800 gulden.

In ieder geval, ik heb een laser collimator gekocht, om eens te collimeren. Het is een SVBony van Aliexpress, dus niet de beste die je kunt krijgen. Maar goed, voor 15 euro wil ik het wel proberen. De collimator is voorzien van stelschroeven, waarvoor ik eerst wat siliconenafdekking moest weg halen. Maar daarna is het met enig gepruts wel heel aardig: de afwijking op 2 meter was minder dan een 10 cent muntje. Goed genoeg voor nu. Bij het collimeren van de collimator was de laser een puntje.

Dan het collimeren van de kijker:

Ik zag het volgende:

https://tweakers.net/ext/f/fBI9CxAbL...tLbdP/full.jpg
    Ik heb zelf een centrummarkering aangebracht en daar staat het midden van het ‘streepje’ op. De vangspiegel staat dus okay.

In de collimator zelf zag dit:

https://tweakers.net/ext/f/q1CAwM1cW...jSJZp/full.jpg
    Ook het ‘streepje’. Stond na enige tijd uiteindelijk ook heel aardig in het centrum van het vizier. Lijkt dus ook wel okay te zijn.

De vraag:
    - van punt naar streep: ligt dat aan de collimator of aan de kijker?
    - de ‘vlek’ i.p.v. de punt: ligt dat aan de lens binnen? En kan ik daar dan wat mee? (ik kan hem er niet uithalen natuurlijk).
    - is het midden van het streepje een aardig uitgangpunt?
    - nog meer tips om e.e.a nog beter te maken?

Alvast bedankt
    Last bewerkt door Goverman; 25-11-19, 13:11.
    Skywatcher Heritage 130p (5" f/5 Newton) | Skywatcher AZ-gti mount | 32 mm. plossl | Baader hyperion zoom 8-24mm (mark IV) | 4 mm TMB-kloon | Celestron omni Barlow 1,5 of 2x

Zou je misschien wat grotere foto's kunnen plaatsen. Deze zijn zo klein dat ik niet goed zien kan wat je precies bedoelt.
    Polarex D60 900mm/parallactische montering + aandrijving
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Een streepje hoort bij deze goedkope lasers, ik heb er zelf ook een.
      Helaas is een laser niet geschikt om een hoofdspiegel goed af te stellen. Je laser zelf heeft een afwijking (je dubbeltje) en door de doorgaans wat gammele bevestiging in de focusser zal de beam vrijwel zeker niet het optische centrum van de hoofdspiegel raken. Zit je daar een heel klein beetje naast (en hier is de tolerantie minder dan een mm) dan stel je vervolgens de hoofdspiegel niet goed af.
      Hierbij komt ook nog dat door de extra lens in jouw systeem ook nog een shift van jouw beam kan veroorzaken, zowel heen als terug.
      Kortom: ik vrees dat je alleen de conclusie kunt trekken dat jouw vangspiegel aardig goed staat.

Helaas is jouw type kijker niet met eenvoudige daglichtmiddelen af te stellen. Dat is ook de reden dat "wij" deze kijkers niet geschikt vinden. Wellicht zal een stertest nog het beste zijn. Blijf vanaf nu van de vangspiegel af en probeer met een stertest (de poolster is daarvoor geschikt) een zo rond mogelijk beeld te krijgen bij de ster iets uit focus, zowel binnen als buiten het scherpstel punt. Als het beeld niet niet rond is bij binnen-focus, kijk dan goed of het beeld ook niet rond is net buiten focus, maar dan 90 graden gedraaid. Dat wijst op astigmatisme, een afwijking waar jouw telescoop berucht om is. Daarnaast zal er ook sferische aberratie zijn, afhankelijk van de kwaliteit van jouw correctielens. Google maar eens op stertest. Dan kun je verschillende afwijkingen herkennen.

Maar ja, als je dan astigmatisme hebt, wat dan? Is jouw hoofdspiegel zelf niet zo best, staat ie goed? is de correctielens niet zo best, staat die wel goed dan?
      Daar heb ik hier op internet zo geen antwoorden op, en als ik de kijker bij mij thuis zou hebben staan ook niet, want je weet niet waar de fout zit.

Overigens zijn dit soort testen buiten een stuk comfortabeler in de zomer.
      Last bewerkt door Bert Bogchelman; 25-11-19, 16:23.
      Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Origineel geplaatst door Hyperion Bekijk bericht
        Zou je misschien wat grotere foto's kunnen plaatsen. Deze zijn zo klein dat ik niet goed zien kan wat je precies bedoelt.
        Done!

En Bert Bogchelman, wat een mooie reactie, dank je wel! Daar kan ik mee vooruit. Voor wat ik me kan herinneren was het niet zo dat de "vlaggetjes" een kwartslag draaiden. En op de sterrenwacht in Busloo (waar we toen woonden) hebben ze hem wel eens een keer goed afgesteld. Dat scheelde toen best wel veel. Ik kon op een heldere avond de ronde vlek in jupiter zien en ook de ring van saturnus lukte,volgens mij zelfs met de scheiding (maar dat is echt een jaar of vijftien geleden, dus ik weet het niet precies meer).

De stappen nu:
        - collimator nog beter collimeren.
        - wachten p heldere nachten
        - stertest doen en dan specifiek op astigmatisme letten.

Het begint wel weer te kriebelen hoor...
        Last bewerkt door Goverman; 26-11-19, 07:33.
        Skywatcher Heritage 130p (5" f/5 Newton) | Skywatcher AZ-gti mount | 32 mm. plossl | Baader hyperion zoom 8-24mm (mark IV) | 4 mm TMB-kloon | Celestron omni Barlow 1,5 of 2x

Commentaar

Met een chesihre oculair of collimation eyepiece is dit type telescoop wel degelijk af te stellen, hoewel het wel een werkje is.

Ik gebruik ook vaak de kerstbal methode mbv de zon of een zaklamp zodat je een puntvormige sterbeeldje krijgt. Zo kan je overdag in alle rust je telescoop collimeren.
          Deze 2 hulpmiddelen zijn spotgoedkoop en werken beter dan een dure laserollimator, want deze vertonen vrijwel altijd een afwijking.

Als check is een echte stertest de beste methode om te zien of een telescoop helemaal goed is afgesteld.
          Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex NS134 montering. C9,25 (Scottow), Zwengelmontering parallactisch.

Commentaar

Werken...
          X