Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

DE telescoop voor de Yup van nu

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

DE telescoop voor de Yup van nu

Bekijk eerst dit filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=4du2xxYXfhM

Wat een gezelligheid!! Dat wil ik ook
    Hij is nu op de markt, o.a. astroshop.de verkoopt hem, hier een stukje uit een mailing:

Natürlich waren auch wir bei Astroshop neugierig, ob das STELLINA tatsächlich hält was es verspricht. Zum Glück konnten wir das bereits testen. Tatsächlich haben wir noch nie ein GoTo-Teleskop gesehen, welches sich ohne Vorkenntnisse so intuitiv und unkompliziert steuern lässt. Die entstandenen Bilder zeigen schon nach kurzer Zeit unglaublich viel mehr Details, als man es von einem herkömmlichen Teleskop gewohnt ist. Die Bilder lassen sich in ihrer Qualität zwar nicht ganz mit den Astrofotos von Profis vergleichen (ein automatischer Prozess kann hier den Experten noch nicht ersetzen), jedoch sind die Aufnahmen quasi sofort sichtbar, nicht erst nach stundenlangem Nachbearbeiten. Somit ist das STELLINA vor allem für die gemeinsame Beobachtung mit Freunden und Bekannten ideal.

Bisher waren für dieses Teleskop nur Vorbestellungen möglich. Ab jetzt ist das Vaonis STELLINA aber lagernd und direkt verfügbar. Das ideale High-End Weihnachtsgeschenk!

Ik zocht inderdaad nog een Kerstkadootje. Er zijn geen extra uitgaven, want een oculair kan er niet in. Geniaal!
    Het is een 80 mm ED refractor, dus ik kan mijn huidige 80 mm f/7 ED'tje verkopen en hem zo financieren. Alleen blijkt er toch nog wel een klein prijsverschil te zijn:

https://www.astroshop.de/teleskope/v...b_bar_0_select

Ik heb ooit op de lijst gestaan voor de pre-order van een vergelijkbaar project. Daar keek je tenminste nog met je oog in een soort van oculair, maar het idee was hetzelfde.
    Uiteindelijk toch vanaf gezien.

Het idee dat je dan naar een plaatje op een tablet kijkt, spreekt mij niet zo aan. Het creëert echt een afstand tussen de kijker en waarnemer en dat is precies het tegenovergestelde van waar ik voor sta!

Overigens; live stacking in Sharpcap (of DSS Live Stacker) kan binnen enkele minuten ook hele leuke en informatieve plaatjes op je laptop toveren. Hoef je geen 4000€ aan te spenderen.

Maar ja, staat niet zo strak naast je Tesla als deze :-)
    Sterren kijken in de stad | Skywatcher 200p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | 10x50

Commentaar

Die foto's die op de site staan vraag ik mij af wat ze ermee gedaan hebben, aangezien volgens mij het beeldveld per foto flink is aangepast.
      Alhoewel dit inderdaad voor sidewalk astronomy wel een leuke oplossing zou zijn, zijn de kosten en wat je er uiteindelijk mee kunt niet in verhouding.

Vermoed wel dat dit meer de toekomst is. Steeds meer mensen hebben minder geduld. Het starhoppen wordt door een (volgens mij) steeds kleinere groep gedaan. Als ik zie hoe snel alles moet tegenwoordig. Kijk maar eens naar films. Wat in mijn jeugd nog gezien werd als een snelle geweldige film, wordt door de jeugd nu als saai en veel te traag afgedaan en dat is ook te zien aan de remakes: veel meer actie/scenewisselingen waardoor het verhaal een veel sneller gevoel krijgt.

Afwachten of dit daadwerkelijk door gaat zetten.
      Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Voor de duidelijkheid: ik moet er niet aan denken om zoiets te hebben. Vreselijk!

Ik wil zelf het object vinden en ik wil zelf de fotonen ervan zien.

Commentaar

Tatsächlich haben wir noch nie ein GoTo-Teleskop gesehen, welches sich ohne Vorkenntnisse so intuitiv und unkompliziert steuern lässt.
          Het past wel in geheel deze tijd van instantane behoeftenbevrediging: zonder voorkennis of enigerlei inspanning, zo out of the box, de meest prachtige objecten zien tijdens een gezellig samenzijn. Zoiets als moutainbiken met een e-bike om je niet te zeer te hoeven inspannen.
          Jan
          'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Commentaar

Hmmm, dat het technisch kan is leuk. Toch wel even wat anders dan op een koude heldere winteravond de Orionnevel in je oculair vatten. Dit is toch niet helemaal waar wij amateurs naar op zoek zijn? Ik niet in ieder geval.
            Schiedam
            Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
            Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
            Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

De foto’s zijn prima. Vooral die van de tarantulanevel in de LMC. Die van M13 op de telefoon is dan weer bijzonder slecht.
              What where the skies like when you were young?

Commentaar

Ik heb nog een "beter" idee, kan ook goedkoper. Rust een goedkope Goto (a la een ETX70) met nep optiek uit en zodra hij op een object gericht staat, wordt via G4-internet de bijbehorende Hubble foto op een tablet getoond. Net zo nep, nog mooiere foto's. Over een paar jaar een gratis update om James Web of E-ELT foto's te laten zien.
                De Celestron Sky Scout werkt toch ook ongeveer zo? Maar een "echte' telescoop voor je neus zien draaien (en herrie maken) is toch veel leuker.... Bwehh.
                Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

mwah...............ziet er uit als een of ander chinees ding dat na 2 jaar al kaduuk is.

Wat sommige mensen maar niet schijnen te begrijpen, is dat het met een hobby vaak om het "zelf doen" gaat.
                  200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Origineel geplaatst door patrickduis Bekijk bericht
                    mwah...............ziet er uit als een of ander chinees ding dat na 2 jaar al kaduuk is.

Wat sommige mensen maar niet schijnen te begrijpen, is dat het met een hobby vaak om het "zelf doen" gaat.
                    De spijker op de kop. Om jullie enigszins gerust te stellen misschien; ik heb nu tot eind januari opties staan voor mensen die juist het zelf doen willen ervaren; meest visueel, af en toe fotografie. Dus er zijn er nog genoeg!
                    Sterren kijken in de stad | Skywatcher 200p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | 10x50

Commentaar

Ik kan me echt niet voorstellen dat iemand dit daadwerkelijk gaat aanschaffen.

Maar dat dacht ik ook van de Meade MySky...
                      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterren kijken in de stad Bekijk bericht

De spijker op de kop. Om jullie enigszins gerust te stellen misschien; ik heb nu tot eind januari opties staan voor mensen die juist het zelf doen willen ervaren; meest visueel, af en toe fotografie. Dus er zijn er nog genoeg!
                        jajaja, die het zelf willen doen zitten vaak hier op het forum, haha.
                        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Origineel geplaatst door patrickduis Bekijk bericht

jajaja, die het zelf willen doen zitten vaak hier op het forum, haha.
                          Haha. Maar serieus, er zijn echt best veel mensen die best eens wat willen met onze hobby, maar een forum als dit of zoiets als een JWG toch al snel lastig of intimiderend vinden. Mensen die eens hun teen in het water willen steken voordat ze gaan zwemmen.

En dat zijn volgens mij niet de mensen die op deze automatische telescoop zitten te wachten... maar dus ook niet meteen discussies over zelfbouw Dobsons willen volgen.

Die middengroep wordt toch slecht geholpen, vind ik. Dus vandaar dat ik me daar op richt.

Commentaar

Als die scoop 500 euro zou kosten gaat die heel goed verkocht worden. Maar het kan best dat die dat op middellange termijn nog eens gaat kosten. Je kan altijd kijken of er gekken zijn die van 4000 euro gescheiden willen worden voordat je die van de lagere bedragen gaat scheiden.
                            What where the skies like when you were young?

Commentaar

Ach, ik ben niet zo negatief over zoiets. Hoewel ik een starhopper pur sang ben, zou ik het ook wel leuk vinden om van de objecten die ik heb waargenomen ook een foto te hebben. Natuurlijk zijn die van het internet af te plukken maar het idee dat wat je door het oculair zag ook nog "tegelijkertijd" gefotografeerd werd, lijkt me best wel leuk. Juist omdat ik niet zo iemand ben die hele tijden achter de computer wil zitten om beelden te produceren maar gewoon een kiekje wil hebben, is zo'n dingetje best wel leuk. Alleen de prijs past niet bij een kiekjesmachine. (Nog niet???)
                              Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                              Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                              Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Werken...
                              X