Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nieuwe aanwinst; Een GSO 12 inch f/4 newton!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nieuwe aanwinst; Een GSO 12 inch f/4 newton!

Na lang overwegen besloten om voor een heuse lichtemmer te gaan. Ik had op de website van TS gezien dat deze in de aanbieding was voor een hele mooie prijs. Na de bestelling geplaatst te hebben kwamen ze erachter dat deze er niet meer was en zelfs niet eens meer geproduceerd zou worden. Daarom werd mij voor dezelfde prijs het vernieuwde model aangeboden wat ik natuurlijk niet kon afslaan.

Een paar dagen later kwam het spul binnen en ik had via de de bekende 2e hands website een mooie dobsonmontering gescoord die ook op hetzelfde moment binnen kwam. Ik kon direct lekker gaan bouwen en kwam er zo achter dat de tubus breder was dan ik had gedacht. Hij paste niet in de OO montering! Daarop heb ik een paar aluminium profielen gemaakt en als spacers tussen onderdelen geplaatst. De rockerbox was nu ruim 2 cm breder en nu paste de tubus gelukkig wel.

Het ongelooflijke geluk,wat normaal gesproken zelden voorkomt bij een nieuwe scope, was dat het die avond redelijk helder was! Geen top seeing en geen fantastische transparantie, maar goed genoeg voor een test avondje. M13 loste op in een weelde van losse sterren en de Ringnevel kreeg bij hoge vergroting het idee van een oog. Natuurlijk wel wat coma, maar ik vond het niet heel storend. M27 liet een mooi helder klokhuis zien en M31 was geweldig mooi met een duidelijke zwarte stofband en zeer heldere kern.

Afgelopen dinsdagavond in de Oesterput in Zeeland nog meer mooie observaties gedaan en ik ben blij met dit kanon, ondanks het zware gewicht. Ik ga alleen nog een karretje of iets dergelijks maken om het gevaarte uit de garage te rijden zodat ik niet hoef te tillen.

​​​​​​​Menno
    Voeg bestanden toe
    Menno ; GSO 12" f/4, Skywatcher 120/900 ED, Skywatcher 127/1500 maksutov

Gefeliciteerd met je aanwinst!
    Schiedam
    Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
    Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
    Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Proficiat met je nieuwe kijker!
      Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Dank jullie wel! Nu nog wachten op die lange en echte heldere nachten

Commentaar

Origineel geplaatst door Nedskan Bekijk bericht
          Dank jullie wel! Nu nog wachten op die lange en echte heldere nachten
          We moeten zeker nog eens samen gaan waarnemen want door m'n obsessie voor Herschel-pluisjes ben ik nog eens niet komen kijken door je nieuwe aanwinst...
          Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Mooi dat TS het zo heeft opgelost. Echt wel een kolos deze telescoop. En mooi ook die grote witte hond erbij om de telescoop te bewaken.
            Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Who dat is een stevige stap, proficiat!!
              -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Origineel geplaatst door Jef De Wit Bekijk bericht

We moeten zeker nog eens samen gaan waarnemen want door m'n obsessie voor Herschel-pluisjes ben ik nog eens niet komen kijken door je nieuwe aanwinst...

Haha, ik dacht nog wel dat je er gewoon niets aan vond! Nee hoor, geintje; lijkt me een goed plan, gezellig!

Commentaar

Origineel geplaatst door EdwardB Bekijk bericht
                  Mooi dat TS het zo heeft opgelost. Echt wel een kolos deze telescoop. En mooi ook die grote witte hond erbij om de telescoop te bewaken.
                  Ha Edward, inderdaad mooi van TS. De hond is overigens zo lui, hij ligt de hele dag te slapen behalve als er eten is of als hij uit wilt​. Maar het is het liefste dier dat ik ken hoor!

​​​​​​
                  Origineel geplaatst door TomC Bekijk bericht
                  Who dat is een stevige stap, proficiat!!
                  Tja Tom, je hebt me in Ieper met het aperture virus aangestoken. Maar dat wist je al want je begon al te lachen voor ik door je oculair ging kijken en ik wows en wauws riep!

Echter zal ik nooit(durf ik in dit geval gerust te zeggen) groter gaan dan dit, dat wordt onhandelbaar voor me.

Commentaar

Jaa! Ideaal ding: in mijn ogen een perfect compromis tussen inkijkhoogte, spiegeldiameter en hoeveelheid coma die nog te pruimen is. Na vele omzwervingen van klein naar groot en weer terug ben ik ook bij een 12" f/4 uitgekomen.
                    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel Bekijk bericht
                      Jaa! Ideaal ding: in mijn ogen een perfect compromis tussen inkijkhoogte, spiegeldiameter en hoeveelheid coma die nog te pruimen is. Na vele omzwervingen van klein naar groot en weer terug ben ik ook bij een 12" f/4 uitgekomen.
                      Serieus? Alleen heb jij natuurlijk het voordeel van een veel lichtere uitvoering qua gewicht. Wellicht dat ik in de nabije toekomst je ontwerp ga (proberen) na te apen zodat het voor mij makkelijker te verslepen is haha.

Alleen zit ik dan wel met de zwaarte van mijn 2" oculairs van maxvision. Die zijn nogal fors, maar werken zo fijn met de instelbare eye-relief ring.

Commentaar

Werken...
                      X