Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zonnekijker wegdoen of nog even bewaren?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zonnekijker wegdoen of nog even bewaren?

Voor de Mercuriusovergang (en zonnekijken in de tuin) heb ik een Lunt LS50 met een 400 blocking filter. Maar de afgelopen twee jaar is hij twee keer uit de koffer geweest. Ik vond de Zon niet zo boeiend meer. In het kader van een Nopruimingsdrang wil ik m misschien van de hand doen. Of toch even wachten op het maximum?

Wat vinden jullie?
    22
    Verpatsen die hap en lekker uit eten
    18,18%
    4
    Nee, wachten tot de zon weer actiever wordt!
    59,09%
    13
    Anders (motiveer je antwoord voor een extra punt)
    22,73%
    5
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Zo'n kijker eet geen brood.
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Anders gestemd: "Doe hem voor een habbekrats weg aan mij "
      C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | CEM25p | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Commentaar

Anders: er komt weer een Mercuriusovergang aan en wel in november dit jaar. Gebruik dan de kijker waar je hem (onder andere) voor hebt gekocht...
        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Je krijgt er meestal achteraf spijt van als je iets verkoopt..........doe het niet!
          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Als je 'm enkel voor een Mercuriusovergang hebt gekocht dan heb je de zon nooit boeiend gevonden in de eerste plaats. Zo'n overgang kan je vast ook mooier bekijken met een van je grotere kijkers en een lapje solarfolie. Dus weg met dat ding en maak er iemand anders blij mee!
            Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
            (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Hoe langer de Zon niets doet, hoe minder waard een tweedehands zonnekijker wordt.
              What where the skies like when you were young?

Commentaar

Just my 2 cents;

Ze zijn onlangs al een pak goedkoper geworden omdat men ze anders tijdens dit zonne-minimum aan de straatstenen niet kwijt raakt. Als je het budget niet per sť nodig hebt, dan zou ik lekker wachten tot we weer richting maximum gaan. Wordt hij dan nog steeds niet gebruikt dan kun je hem tegen een hogere prijs, alsnog verkopen. Er zijn mensen genoeg op zoek naar zonnekijkers.
                **** Sidewalk Astronomy Montferland ***

Commentaar

Anders, want:
                  De zon is het hemelobject dat het meeste bekeken kan worden
                  Voor iedereen makkelijk te vinden
                  Zelf tijdens een minimum is er af en toe iets te zien
                  Is bruikbaar op de dag (scheelt nachtrust)
                  Is snel op te stellen.

Met andee woorden, houden dat ding!
                  Te veel projecten en te weinig tijd. 8" spiegel, stappenmotor focus en koeling voor camera.

Commentaar

Ik heb de mijne verkocht en nog geen spijt van gehad. Als het nodig is koop ik wel een andere en je weet nooit wat er gebeurd met die filters. Voor hetzelfde geld is de coating aangetast na een paar jaar en zit je ermee.
                    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Als je hem zo weinig gebruikt dan zou ik zeggen, weg doen. Kun je misschien iemand anders er blij mee maken.
                      RC8, Robtics 102ED, Intes MK-67 en 72, PST40, QSI 583wsg, Daystar ION, DMK31AF, DBK31AU, Orion SS, Nikon D80, iEQ45, Sterrenwacht Basserhof

Commentaar

Hier spreekt een ervaringsdeskundige... ik heb exact zon set gehad en heb deze ook verkocht. En nu heb ik best spijt. Niet weg doen, of ja toch wel... aan mij, maar dan moet ik eerst wat anders verkopen... Of ruilen tegen mn 100mm skywatcher F9 ED ?!

Commentaar

Het volgende zonnemaximum wordt verwacht tussen 2023 en 2026. Stond toevallig laatste een artikeltje over op weer.nl. Even geduld hebben dus nog.
                          Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Roerend eens met Manudroid.
                            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Hier nog een ervaringsdeskundige: ik heb onlangs zelfs "mijn" PST teruggekocht van Sidney, aan wie ik hem had verkocht. Als je het geld niet superhard nodig hebt, lekker houden.
                              Spuit 9 op zijn minst...
                              16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Werken...
                              X