Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

eerste keer lenscell aanpassen en laatste keer....

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

eerste keer lenscell aanpassen en laatste keer....

Naar aanleiding van eerder vernoemde fout in mijn lenscell van geknepen optiek ( zie topic "pinched optics) geef ik volgende update.
    Zoals mij eerder werd voorgesteld heb ik eerst de focusser terug uitgelijnd. Dit ging iets minder vlot dan verwacht de originele stelschroevjes zijn van een soort pvc gemaakt.
    De schroefdraad van het gat zelf is uiteraard van metaal. Bij iets teveel in en uit draaien van deze pvc schroevjes en de druk die hierbij komt kijken op de schroeven gaat
    de schroefdraad uiteindelijk minder goed aantrekken of zelfs stuk (in één geval). Ik heb deze uiteindelijk vervangen door een metalen versie wat resulteerde in meer of betere grip.
    Waarom deze schroeven juist in pvc zijn vervaardigd ontgaat mij eigenlijk....

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20190803_143225.jpg views: 0 grootte: 2,12 MB id: 1424418
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20190803_144256.jpg views: 0 grootte: 2,56 MB id: 1424419

Vervolgens het afstellen van de lens in de lenscell. Aanvankelijk ging dit redelijk . Ik had mij zelf een stertester gemaakt volgens het 'hubble optics' principe . (weet niet of ik dit zo mag vernoemen)

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20190805_195322.jpg views: 0 grootte: 2,79 MB id: 1424420

vervolgens enkele tests gedaan op dik twintig meter afstand.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_9042.jpg views: 0 grootte: 83,1 KB id: 1424422Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_9040.jpg views: 0 grootte: 247,8 KB id: 1424423
    (dit is een crop en mss niet de beste. Op het liveview scherm was het beter zichtbaar)

Hierop leek mij alles vrij ok dus mijn besluit was om toch maar een echte ster test op bijv. Vega doen.
    Toen was er toch nog iets in mij dat dacht van : "als de focusser terug uitgelijnd is dan kan je via de test met het cheschire de lenzen checken!"

Ik dacht een kleine afwijking te zien in het reflectiepunt op het objectief en wou dit testen aan de hand van de cell.
    Door vervolgens licht de schroeven één voor één in en of uit te draaien. Bij wijziging in het reflectiepunt zou ik dan kunnen afleiden wat ik goed of verkeerd doe.
    Nou en daar ging het even volledig mis.......
    Bij het lossen van twee schroeven aan dezelfde kant (rechtse kant) en maar een kwart slag (wat niet veel is) aan het voorste objectief.
    Wou ik vervolgens de linkse twee shroeven een kwart slag indraaien. De eerste schroef geen probleem, maar bij de tweede had ik na een kwart van deze kwartslag een beetje spanning.
    Aangezien een kwartslag al niet veel is draai ik toch even verder aan met het gedacht dat de lens wel lichtjes zal verplaatsen dan naar de geloste zijde aangezien dit nog niet gebeurd was.
    En dan hoorde ik een zachte... glas dat springt
    Bij het aanzien van het objectief was het meteen duidelijk.
    (foto achteraf gemaakt)
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20190805_202548.jpg views: 0 grootte: 2,38 MB id: 1424424 juist onder de naam Stellarvue

Wat ik nadien dacht mijn fout te zijn is dat ik de stelring achteraan het objectief niet losgedraaid heb waardoor de lens eigenlijk nog vastzit in cell.
    Allesinds op de volgende testfoto die ik nam was duidelijk een soort half maantje te zien aan de rand van de uitgefocuste kunstster.
    Ik heb wel verder gewerkt aan het objectief tot het voor mij in de cheschire goed leek te zijn (zichtbaar verbetert tegenover als voor ik begonnen was).
    De testfoto heb ik blijkbaar niet opgeslagen (kan die wel hernemen als dat nodig is)

Dit is gisteren middag gebeurd . Aanvankelijk wou ik het niet posten (ben een beetje beschaamd voor mijn idiote stap)
    Wat ik wel weet is dat ik lenzen in het vervolg links laat en gewoon uitgeef . (moeilijk want ik probeer altijd graag alles zelf, en ik ben ook niet onhandig..)
    Uiteindelijk heb ik nog één vraag want ik kan hier niet veel over vinden .
    Is deze alleen nog goed voor visueel of toch ook nog voor fotografisch gebruik?

Last bewerkt door men from earth; 05-08-19, 21:52.
    az-eq6gt //sw quattro 10''c// 6''(istar-lens)// sv ed80// orion 130mm newton
    celestron skymaster 25x70 // zenith 12x50

Dat is jammer.
    Om je een beetje gerust te stellen.
    Kijk hier eens even:
    http://kurtmunger.com/dirty_lens_articleid35.html
    Wat ik in het verleden (en laatst ook deed bij een verrekijker van iemand) deed: de plek van het scherfgebied matzwart maken. In focus was/ is er niets van te zien. Dat trucje heb ik meerdere malen toegepast. Zolang het heel ver van focus zit, zie je er eigenlijk niets van.

Denk ook eens aan SCT kijkers die nota bene een obstructie van 35% hebben. Ver buiten focus. Die zie je in focus ook niet.
    Het is een zelf geïntroduceerde schoonheidsfout. Meer niet.
    Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Er is een scherf uit mijn 50 cm spiegel waar ik ook niks van zie. Wat Jhn zegt: zwart maken en je kunt gewoon waarnemen.
      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Ik zal het zeker nog proberen om er met te fotograferen en zien wat kan en niet.
        Visueel denk ik ook dat het minder of niet opvalt mits een aanpassing (zwart maken) enkel wat gebruiken jullie hiervoor dan?
        Ik heb bijv. nog zwart matte schoolbordverf van eerdere projectjes. Is deze hiervoor geschikt?

Commentaar

Jammer, maar toch tof dat je er over durft te berichten.
          Voor mijzelf is het een leermoment om niet te snel DIY tips te geven zonder me vooraf genoeg te vergewissen of je over de nodige kennis/finesse beschikt. Erg spijtig van het lensdeel natuurlijk, maar ook het stuk gedraaide schroefje in de focuser baart me zorgen als je alleen met een metalen schroefje de boel naar het center weet te forceren. Dit kan weer op een ander probleem duiden waar ik verder niet op zal in gaan. Voor wat het waard is: sorry voor mijn aandeel in het scherfje...
          Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
          (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Origineel geplaatst door men from earth Bekijk bericht
            Ik zal het zeker nog proberen om er met te fotograferen en zien wat kan en niet.
            Visueel denk ik ook dat het minder of niet opvalt mits een aanpassing (zwart maken) enkel wat gebruiken jullie hiervoor dan?
            Ik heb bijv. nog zwart matte schoolbordverf van eerdere projectjes. Is deze hiervoor geschikt?
            Dat heb ik met succes gebruikt bij soortgelijke klusjes. Wellicht dat iemand een nog betere verfsoort kent?
            Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Neo Heel vriendelijk van je, maar de excuses zijn eigenlijk onnodig. Ik maak zelf de beslissing of ik al dan niet zulke dingen doe .
              Geloof mij ik heb al verschillende DIY zaken gedaan. Meestal (95%) gaan die goed en dat kunnen dan verschillende dingen zijn.
              Ook in deze hobby die ik toch al meer dan tien jaar doe heb ik al verschillende DIY gedaan (voor mezelf).
              Mijn grotere achro refractor heeft een collimeerbare lens. Dit doe ik ook zelf net als mijn newtons. (hierdoor leek mss de stap gemakkelijker om het uit te voeren)
              Maar idd lenscell zelf is iets anders en vergt een andere kennis.
              Allesinds ik neem jou (of iemand anders) nooit iets kwalijk ik ben altijd verantwoordelijk voor mijn daden
              Wat betreft de focusser ik heb gewoon alle vier de schroeven vervangen door een metalen variant (met inbuskop).Deze zijn gewoon steviger en gemakkelijker
              dan pvc met sleufkop die echt bijna direct vervormen bij geringe weerstand.

Commentaar

Werken...
              X