Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Ombouwen naar carbon

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ombouwen naar carbon

Ik ben naarstig op zoek naar manieren om het gewicht van mijn SW Explorer 200 naar beneden te krijgen. Nu zie ik dat er winkels zijn die een ombouw kit aanbieden. Eigenlijk gewoon een carbon buis met op de juiste plaatsen de gaten voorgeboord.
    Heeft iemand hier daar ervaring mee? Is dit een beetje te doen? Hoeveel gewicht ga ik hier daadwerkelijk mee besparen?

Groet,
    Oscar
    Skywatcher 200/1000 f5 eq5 / Meade EXT80 / Skywatcher 100ed f9 / Bresser 102xs

Mijn 2 cents; investeer liever in een zwaardere montering en/of een compactere kijker. Zelfs met een HEQ5 Pro zal je op het randje zitten met een SW200. Zie ook het vorige draadje.
    Een carbon buis zal je misschien een paar kg besparen maar het draaimoment zal niet dramatisch veel veranderen vermoed ik, immers de spiegelcel en camera hebben nog steeds dezelfde massa en bevinden zich aan de uiteinden van de lange buis.
    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
    (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Dito, zwaardere montering is een betere oplossing
      Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Carbon bespaart gewicht, het is echter ook veel stijver dan een aluminium tube. Collimatie blijft spot on, bij alle gedraaide posities van de Newton in een EQ montering. Het fijnste betreft echter de extreem lage thermische uitzettingscoŽfficiŽnt. Eenmaal scherpgesteld hoef je dit niet meer te corrigeren, zelfs niet als de buis nog 10 C verder afkoelt.

​​​​​​De betere stijfheid merk je alleen als het een goed gebouwde tube is, die van mij is van Klaus Helmerich. Voor het hierboven gestelde met betrekking tot een zwaardere montering deel ik overigens deze mening. Het beetje gewichtsbesparing (bij een 200 mm F/5 Newton zal dit zo'n 2 kg zijn) doet vrij weinig in bewegingsonrust.

Robert.
        Last bewerkt door rweust; 15-07-19, 10:57.
        10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Commentaar

Origineel geplaatst door rweust Bekijk bericht
          . Eenmaal scherpgesteld hoef je dit niet meer te corrigeren, zelfs niet als de buis nog 10 C verder afkoelt.
          Robert.
          Dat is uiteraard alleen van toepassing als er een spiegel is toegepast met ook een hele lage thermische uitzetting en volgens mij is dit bij deze ota niet het geval.
          je bent nooit te oud om te leren.

Commentaar

Ok. Bedankt allemaal voor het advies. Ik probeer wat dingen te bedenken om het gewicht van mijn telescoop te reduceren. Maar ik denk dat ik toch even buget vrij moet maken voor een eq6 pro.
            Skywatcher 200/1000 f5 eq5 / Meade EXT80 / Skywatcher 100ed f9 / Bresser 102xs

Commentaar

Origineel geplaatst door jbrosens Bekijk bericht
              Dat is uiteraard alleen van toepassing als er een spiegel is toegepast met ook een hele lage thermische uitzetting en volgens mij is dit bij deze ota niet het geval.
              Niet aan gedacht, Jac.

Ik heb ook een gewone, zware Borosilicaat GSO spiegel, 250mm f/5, wel volgens Jan van Gastel de enige die hij ooit boven de 0.96 Strehl gemeten heeft. Eerlijk gezegd heb ik nooit gemerkt dat door afkoelen van de hoofdspiegel de focus verloopt. Ik heb dit probleem ook altijd meer bij lengteverandering van de tube gezocht. Mensen met alu tube of alu truss Newtons zie ik altijd veel meer focus corrigeren tijdens waarnemen. Ik hoef dit eigenlijk nooit, tot ik oculair wissel. Maar ik heb ook nooit goed naar deze mogelijke oorzaak gekeken.

Ik heb wel eens de telescoop uren 's nachts buiten laten tracken. Om aan het eind van een flink koude nacht deze nog mooi in focus aan te treffen. 10 C afkoelen is dan misschien wel wat overdreven.

Robert.
              10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Commentaar

Contacteer Klaus Helmi voor carbon buizen: http://www.klaushelmi.de/en/
                200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Werken...
                X