Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Celestron Astromaster 114 EQ vs Celestron Astromaster 130EQ

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hee maar dus. Ondertussen zijn we op pagina ... hoeveel? En er zijn heus niet zo veel mogelijkheden als je een fijne telescoop wilt voor minder dan 300 euro, die niet teveel ruimte inneemt.

Even resumerend: Toufik gaat die Astromaster terugsturen en wil een compacte telescoop voor < 300 euro, waarmee hij met zijn telefoon een foto van de maan kan maken. Als ik dan ffsnel bij Astromarket kijk, dan zijn die maksutovs of op een EQ1 (lijkt me te gammel) of op een dobsonmontering en dan zeg ik: Lekker een dobson kopen, maar dan zo'n oh zo cutige heritage of starblast

https://www.astromarket.org/telescop...5-astro/p,6195

En dan heb je nog wat geld over voor een atlas, en klaar is Toufik.
    Spuit 9 op zijn minst...
    16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Toufik612 woon je toevallig in omgeving Utrecht? Dan kan je wel een keer langskomen om wat kijkers te
      ervaren. Heb (in Leidsche Rijn) een 150/750 newton, een 150/1800 maksutov, een 90/900 refractor op eq2, een 90/500 refractor die ik op een reisstatiefje meeneem, ook nog een 102/600 refractor en verschillende verrekijkers.

zoals je merkt alles <200mm. Dan zul je zeggen; dan zie je toch niks vanuit de stad? Dat is dus onzin, maar je moet de weg aan de hemel leren en de tijd nemen. Andere reden: ik ben geen Dobson fan en heb tijd en enigszins budgetbeperkingen (dwz een vrouw en twee kinderen :-D). Dan is een 15cm newton op een eq5 de max. Dat is dan nog steeds niet helemaal compact, maar met een schuurtje, een flinke statieftas en een koffer voor de kijkers goed te doen.

Stuur anders even een berichtje!
      Sterren kijken in de stad | Skywatcher 200p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | 10x50

Commentaar

Origineel geplaatst door patrickduis Bekijk bericht
        en.............vergeet ook de verrekijker niet............daar kan je ook al veel mee zien hoor!
        Voor rond de 50 euro vindt je op ebay.de een Russische Tento 10x50 waar je ook al leuk mee kan waarnemen. Zoek op ebay.de op Tento 10x50, hier een voorbeeld https://www.ebay.de/itm/Selten-origi...8AAOSwFKdc9tSz
        Mijn eerste instrument was mijn verrekijker die ik met massieve electriciteitsdraad had vastgemaakt aan mijn fotostatief. Met kompas, geodriehoek en de 360 graden gradenverdeling op het fotostatief Messier 31 Andromedanevel opgezocht (graden opgezocht in gratis planetariumprogramma https://stellarium.org/nl/)
        Wow, dat kwam binnen als een bom toen ik meteen Messier 31 in beeld had zeg: mijn EERSTE sterrenstelsel! En dat met een verrekijker! Ik zag 'm met mijn 7x35. Dus als je opa/vriend/pa nog ergens een verrekijker heeft liggen: confisqueer deze en ga ermee aan de slag!
        Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_2985.jpg views: 102 grootte: 204,5 KB id: 1421136
        Ik heb onlangs van Roel een 10x50 tento overgekoxht. Heerlijk kijkertje, getest op de camping in Aerdenhout. Geloofde eerst niet hoe makkelijk ik m81/82 vond. Een goede verrekijker is een fijn startpunt voor de hobby hoor!
        Sterren kijken in de stad | Skywatcher 200p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | 10x50

Commentaar

Origineel geplaatst door oetie Bekijk bericht
          Hee maar dus. Ondertussen zijn we op pagina ... hoeveel? En er zijn heus niet zo veel mogelijkheden als je een fijne telescoop wilt voor minder dan 300 euro, die niet teveel ruimte inneemt.

Even resumerend: Toufik gaat die Astromaster terugsturen en wil een compacte telescoop voor < 300 euro, waarmee hij met zijn telefoon een foto van de maan kan maken. Als ik dan ffsnel bij Astromarket kijk, dan zijn die maksutovs of op een EQ1 (lijkt me te gammel) of op een dobsonmontering en dan zeg ik: Lekker een dobson kopen, maar dan zo'n oh zo cutige heritage of starblast

https://www.astromarket.org/telescop...5-astro/p,6195

En dan heb je nog wat geld over voor een atlas, en klaar is Toufik.
          Mwah, de maan vind ik zelf niet zo interessant. Mijn Canon Powershot SX540 HS met 200x zoom maakt schitterende foto's van de maan in details. Maar wanneer ik ermee inzoom op Jupiter of Saturnus kreeg ik niks anders te zien dan een bolletje licht. Vandaar de overstap naar een telescoop in de hoop planeten veel helderder te zien. Misschien met een beetje geluk zelfs de rode vlek van Jupiter kunnen zien of de Casini division. Maar kennelijk krijg ik dat beoogde resultaat niet bepaald met deze Astromaster 114EQ (heb hem zelf totaal niet getest sinds ik hem binnen heb). Vandaar de vraag wat dan de best mogelijk telescoop is gegeven wat ik zoek. En zoals ik het hoor is een 150 mm newtonian het beste voor mij.

Als de telescoop verder bijv. de capaciteit heeft om iets van DSO's te kunnen waarnemen is dat mooi meegenomen, maar dat is zeker niet het belangrijkste voor mij. Evenals of je er leuke kiekjes mee kunt maken. Is allemaal leuk meegenomen, maar niet noodzakelijk. Een planetary camera met wat stacking doet immers ook wonderen.

Zoals jullie dus kunnen lezen eis ik niet bepaald veel en mijn verwachtingen zijn ook getemperd. Mijn eerste telescopo moet mij gewoon laten proeven van astronomie wereld en vanuit daar wil ik kijken of ik wellicht in de toekomst overga op een monster telescoop en equipment.

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterren kijken in de stad Bekijk bericht
            Toufik612 woon je toevallig in omgeving Utrecht? Dan kan je wel een keer langskomen om wat kijkers te
            ervaren. Heb (in Leidsche Rijn) een 150/750 newton, een 150/1800 maksutov, een 90/900 refractor op eq2, een 90/500 refractor die ik op een reisstatiefje meeneem, ook nog een 102/600 refractor en verschillende verrekijkers.

zoals je merkt alles <200mm. Dan zul je zeggen; dan zie je toch niks vanuit de stad? Dat is dus onzin, maar je moet de weg aan de hemel leren en de tijd nemen. Andere reden: ik ben geen Dobson fan en heb tijd en enigszins budgetbeperkingen (dwz een vrouw en twee kinderen :-D). Dan is een 15cm newton op een eq5 de max. Dat is dan nog steeds niet helemaal compact, maar met een schuurtje, een flinke statieftas en een koffer voor de kijkers goed te doen.

Stuur anders even een berichtje!
            Hoi, ik woon zelf niet in Utrecht, maar ik ben er wel regelmatig met de OV voor mijn stage in Nieuwegein. Ik zou eens een keer langs kunnen komen. Het zou denk ik meer helpen als ik met een professional praat hierover dan een webshop gigant te volgen. Aardig van je dat je het voorstelt, ik zal er zeker gebruik van maken.

Bovendien, de situatie die je beschrijft in je eigen huishouden lijkt ook het meest overeen te komen met dat van mij: te weinig ruimte, tijd en budgetbeperkingen. Dus een leuke 150mm newton voor een redelijk prijsje zou geweldig zijn.

Commentaar

Het probleem is ook een beetje dat ik eigenlijk nog geen zak met mijn Astromaster gedaan heb. Ik volg nu slechts het advies en de ervaringen van de wat ervaren astronomen hier. Wellicht geeft de Astromaster mij wel wat ik zoek, alleen moet ik er niet te veel van verwachten? I dunno. Maar dan stel je jezelf de vraag: waarom je geld weggooien als je met datzelfde geld gegarandeerd iets beters kunt krijgen?

Commentaar

Niet nadenken over die Astromaster. Weg ermee! Voor hetzelfde geld kun je echt iets veel beters kopen. Het is geen kwestie van 'die is goed genoeg voor wat ik wil', maar 'het ding is zo slecht te collimeren dat je de Rode Vlek en de Cassini Scheiding er nooit mee zult gaan zien. En met andere telescopen die evenveel kosten, wel.

Commentaar

Origineel geplaatst door Toufik612 Bekijk bericht
                  Hoi, ik woon zelf niet in Utrecht, maar ik ben er wel regelmatig met de OV voor mijn stage in Nieuwegein. Ik zou eens een keer langs kunnen komen. Het zou denk ik meer helpen als ik met een professional praat hierover dan een webshop gigant te volgen. Aardig van je dat je het voorstelt, ik zal er zeker gebruik van maken.

Bovendien, de situatie die je beschrijft in je eigen huishouden lijkt ook het meest overeen te komen met dat van mij: te weinig ruimte, tijd en budgetbeperkingen. Dus een leuke 150mm newton voor een redelijk prijsje zou geweldig zijn.
                  Ok. Laat maar weten. Ik heb ze overigens niet te koop
                  hoor, die kijkers, maar kom gerust langs om ze gewoon eens te zien staan en te proberen. Dan weet je meteen hoe groot de spullen zijn.

Commentaar

Origineel geplaatst door Skyheerlen Bekijk bericht
                    Niet nadenken over die Astromaster. Weg ermee! Voor hetzelfde geld kun je echt iets veel beters kopen. Het is geen kwestie van 'die is goed genoeg voor wat ik wil', maar 'het ding is zo slecht te collimeren dat je de Rode Vlek en de Cassini Scheiding er nooit mee zult gaan zien. En met andere telescopen die evenveel kosten, wel.
                    Ik denk dat je gelijk hebt. Ik ga dat ding gewoon terugsturen. Moet alleen even een goede doos vinden, gezien ik de oorspronkelijk doos dom genoeg heb weggegooid uit enthousiasme.

Zo'n telescoop heeft verder geen haast. Ik wacht wel gewoon af totdat er iets moois op mijn pad komt. Haastige spoed is zelden goed, wordt weer eens bewezen.

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterren kijken in de stad Bekijk bericht

Ok. Laat maar weten. Ik heb ze overigens niet te koop
                      hoor, die kijkers, maar kom gerust langs om ze gewoon eens te zien staan en te proberen. Dan weet je meteen hoe groot de spullen zijn.
                      Oh dan heb ik dat verkeerd begrepen haha. Nog steeds een mooi gebaar van je, en ik zal het zeker overwegen. Hartelijk dank!

Commentaar

Als ik opnieuw moest beginnen met een bescheiden budget, zou ik deze aanbieding overwegen. Sky-watcher staat bekend om zijn goede prijs-kwaliteitverhouding. Binnen je budget, maar dan moet er nog wel een montering onder die duurder zal zijn
                        Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Origineel geplaatst door Toufik612 Bekijk bericht

Ik denk dat je gelijk hebt. Ik ga dat ding gewoon terugsturen. Moet alleen even een goede doos vinden, gezien ik de oorspronkelijk doos dom genoeg heb weggegooid uit enthousiasme.

Zo'n telescoop heeft verder geen haast. Ik wacht wel gewoon af totdat er iets moois op mijn pad komt. Haastige spoed is zelden goed, wordt weer eens bewezen.
                          Voel je niet al te ellendig; jij bent niet de eerste die zich op dit forum meldt met deze telescoop en dan ontnuchterd is over wat wij erover schrijven. In de meeste gevallen gaat die telescoop dan terug naar de leverancier, en dat is maar goed ook.

Beslis nu niet te snel maar ga eens kijken naar de mogelijkheden die je hebt: een dobson, een Maksutov of een Newton op een EQ montering. En er zijn nog andere opties. Bezoek Sterrenkijken In De Stad, bezoek een sterrenwacht, bezoek een waarneemavond in de buurt. Je gaat er dan achterkomen wat het beste bij jou past. Succes!

Oh - en stel de vragen die je hebt, op dit forum; we helpen je graag.

Commentaar

Voordat je een telescoop koopt is het handig om de omstandigheden te weten en welke invloed die hebben. Je zei dat je weinig van de hemel kan zien. Zie je het zuiden, bv? Heb je eigen vervoer? Hoe groot is de plek waar je wilt gaan waarnemen? Hoe licht is het er, midden in de stad, rand van het dorp?

De hoeveelheid ruimte die je hebt zijn erg belangrijk voor het type telescoop. Een dob is erg compact, maar kan niet niet goed over railingen heenkijken omdat die vlak bij de grond komt als die laag kijkt. Een scoop op een statief kan dat wel.

Een equatoriale montering vergt veel meer ruimte dan een azimuthale. Het compactst is een azimutale montering met een lenzenkijkertje (10 cm of minder) of met een Schmidt-Cassegrain of een Maksutov. Een Newton op een equatoriale montering heeft de meeste ruimte nodig. Een kleine Newton op een azimutale montering die geen dobsonmontering is moet je naast kunnen zitten, bij een lenzenkijker or SCT/Mak zit je altijd achter de telescoop.

gegeven je budget zou ik niet snel voor een in verhouding dure equatoriale montering gaan. Een eq5 is zowiezo niet aan de orde en al helemaal niet met een Newton. Dat is een vrij zware en lange telescoop en dan heb je een extra zware en dus dure montering nodig om het ding in bedwang te houden. Het voordeel van een equatoriale montering is het makkelijk kunnen volgen zonder gelijk een goto-systeem te moeten hebben. Maar dat bestaat niet voor 300 euro.
                            What where the skies like when you were young?

Commentaar

Mooie Hofheim 200mmF4 te koop: https://forum.astronomie.de/threads/...behoer.275938/

Er staan vandaag ook best veel Maksutovs te koop: https://forum.astronomie.de/forums/biete.96/

Hier: https://forum.astronomie.de/threads/sw-mak-127-1500-planetenteleskop.275943/
                              en

https://forum.astronomie.de/threads/...7-1500.275311/
                              200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Hartelijk dank heren, zoals gezegd zal ik eerst beginnen met het terugsturen van die Astromaster. Dat wordt stap 1.

Daarna zal ik eens rustig kijken naar de aanschaf van een echte starterstelescoop.

Net zoals veel beginnelingen, was ik simpelweg te enthousiast en te haastig in het zoeken van een telescoop.

Maar dat maakt mij ook weer een levenles wijzer.

Dank voor iedereen die tips gaf en mee heeft gedacht. Zodra ik die Astromaster terug heb gebracht en mijn geld terug heb, zal ik uiteraard hier weer brainstormen met jullie.

Commentaar

Werken...
                                X