Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Celestron Astromaster 114 EQ vs Celestron Astromaster 130EQ

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Helaas zijn visueel kijken en astrofotografie 2 totaal andere takken van sport.
    Zelf ben ik visueel begonnen met de Skywatcher Explorer Newton 130 PDS F5 op een EQ3-2 GOTO 2e hands overgenomen van iemand via te-les-koop.

Visueel was er niets mis mee. Het bewegen na een slew was mee te leven. Tijdens scherpstellen merkte je wel dat hij daar wat meer moeite mee had. Al snel ben ik overgegaan op astrofotografie met diezelfde opstelling en heb gemerkt dat de telescoop echt al tegen het maximum aanzat van wat de montering aankon fotografisch. Een 150mm F5 of erger (qua F-waarde) zal helemaal schudden worden, want wind gaat ook veel invloed hebben, zeker fotografisch. Daar helpt geen enkel geduld bij, enkel een windstil hoekje.

Toen ik overstapte van de EQ3-2 naar de HEQ5PRO merkte ik pas hoeveel ik in de marges aan het werken was. De Goto's waren veel nauwkeuriger, de autoguiding die ik gebruik kon veel makkelijker de montering in het gareel houden.

Mocht je nog niet overtuigd zijn dat dit alles wel iets voor je is, kan zo'n opstelling wel aardig zijn om te kijken of het wel wat is. Mocht je snel willen verkopen verlies je er niet al te veel op.
    Neem vooral na de zomer eens contact op met een sterrenwacht in de buurt om daar te vragen en evt dingen te laten zien.

Vanuit mijn werkzaamheden bij de sterrenwacht in Overveen heb ik weleens gewerkt met Astromasters en kan maar 1 ding zeggen: niet aan beginnen, ook niet de 130mm. Het is het allemaal net niet. Hoofdspiegel niet te collimeren (ook niet bij de skywatcher die je linkt trouwens, let daar op) (collimeren is het uitlijnen van de spiegels en focusser zodat alles op 1 lijn ligt), focusser van die Astromaster is zwak, snel uit focus te krijgen, schroeven die snel loslaten, het voelt allemaal erg goedkoop aan.

Helaas is deze hobby de definitie van goedkoop = duurkoop. Liever net wat meer uitgeven voor kwaliteit door de speciaalzaken, dan (te) goedkoop spul aanschaffen en snel erachter komen dat het niet is wat je verwachtte.
    Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Origineel geplaatst door Toufik612 Bekijk bericht

Ik heb er 220 euro voor betaald en mijn budget gaat tot max. 300 euro. Ik prober een dobsonian telescoop te vermijden, omdat ik daar simpelweg geen plek voor heb thuis om op te bergen. En het liefst wil ik wel iets waar ik een beetje astrofotografie mee kan doen. Al is het op amateurniveau.

Kun jij me een telescoop aanraden in die categorie?
      Nee, want die bestaat helaas niet. Ik sluit me volledig aan bij Sterren Kijken In de Stad en de anderen. Als je al een DSLR hebt zou je kunnen beginnen met foto's maken van de melkweg, andromedastelsel en andere grote objecten zonder volgen, en alvast leren stacken enzo. Als je dat leuk blijkt te vinden (en dat ga je vast, want het is hartstikke verslavend), kun je altijd nog geld opzij zetten voor een goede telescoop voor astrofotografie. Maar let wel op: Als je niet zoveel ruimte hebt voor een dobson, gaat het ook een uitdaging worden om een HEQ5 met alles er omheen op te bergen.
      Spuit 9 op zijn minst...
      16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Kijk eens aan, weer een goed advies van een ervaringsdeskundige.
        De HEQ5pro was mijn eerste montering en deze was in 2007 -net- uit. Ik had een van de eerste. Ik heb deze nog steeds, al gebruik ik eigenlijk alleen nog visueel met de Intes Mk67 150mmF12 Rutten-Maksutov. Ik heb jaren de syntrek versie (zonder goto) gebruikt in combinatie met mijn laptop. Maar door veel windows gedoe, reboots etc toch later een Synscan goto kastje erbij gekocht voor zo'n 80 euro bij astroboot.eu.
        Later er een EQ6pro bijgekocht, maar dat was een tweedehandse waar veel aan gerommeld was..........via een bevriende amateur nog een gemotoriseerde NEQ5 over kunnen nemen en die zelf voorzien van een goto sturing, was een leuk project. Is nog steeds een handige montering met daarop de Intes Mk67 voor het snelle grab 'n go werk. Maar als ik serieus deepsky waar ga nemen, dan gaat de Intes Mk67 toch op de HEQ5pro omdat de goto's gewoon veel nauwkeuriger zijn. Het pooluitlijnen gaat ook makkelijker en beter.
        Voor fotografie met de 200mmF5 heb ik op een gegeven moment het geluk gehad, dat Herman ten Haaf van astrosystems.nl een deels afgebouwde montering voor me heeft afgebouwd. Ik heb er zelf een SitechII goto besturing opgebouwd en deze bevalt nog steeds prima. Maar het is geen mobiele montering natuurlijk, zoiets zet je in de achtertuinsterrenwacht, lijnt deze met driftalignment goed uit op de pool en die blijft daar.

Hier een zeer interssant document m.b.t. allerlei vormen van astrofotografie, inclusief het fotograferen met een eenvoudig, niet volgend, statief, camera en gewone lens.
        Zowel planeten als deepsky fotografie komt in veel details en vormen aan bod.
        Zie: http://www.astronomie.be/Tranquility...fotografie.pdf
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Origineel geplaatst door patrickduis Bekijk bericht
          Met een 150mm Newton kan je op een donkere plek al best veel heldere Messier deepsky objecten bekijken. Planeten natuurlijk ook. Ikzelf kijk op donkere plekken naar deepsky objecten met mijn Intes Mk67.
          Een wiebelende montering is niet fijn als je een object aan het zoeken bent, en ook niet als je er naar aan het kijken bent en het al wiebelt als je aan de focuser draait.
          Ik zou zelf een 150mm Newton op een EQ5 zetten, er is een nieuwe versie van die ze tegenwoordig EQ4 noemen. Astromarket is trouwens een goede winkel, ik heb er al veel gekocht.
          Zoiets dus: https://www.astromarket.org/telescop...0-eq-4/p,22465

Heb je trouwens ook al eens een 200mmF6 Dobson overwogen, simpel, doeltreffend, stabiel en je koopt ze met een beetje geluk tweedehands voor 200-250 euro op te-les-koop.nl.
          Met 200mm ga je al heel veel deepsky objecten zien:
          https://www.astromarket.org/telescop...sic-dob/p,4440

En dit is ook een handig compact dobson telescoopje dat je zo op tafel zet: https://www.astromarket.org/telescop...be-dob/p,14966
          Je kan hem zelfs inschuiven!
          Hoi Patrick, heel erg bedankt!

Een 150 mm Newton is dus een redelijke keuze begrijp ik hieruit. Het probleem is alleen dat de ene 150mm Newtonian de ander niet is. Die Omegon die jij voorstelt ziet er goed uit, maar ik heb werkelijk waar nog nooit van dat merk gehoord noch heb ik er veel over kunnen terugvinden op dit forum. En na al eens bedonderd te zijn met deze Astromaster 114EQ wil ik niet opnieuw een fout maken.

Ik heb eens zo'n Dobson telescoop overwogen omdat ze niet eens zo duur zijn maar geweldig veel kunnen waarnemen, maar het probleem met die dingen is dat ze enorm zijn en lastig ergens op te bergen in je kamer. Zoiets is misschien leuk voor als ik uit huis ben en een eigen huis heb met een groot balkon/tuin waar ik zo'n ding kan stationiseren. Maar voor nu moet ik het toch doen met een Newtonian van ik denk max. 150mm ofzo en een lengte van net 1 meter.

Die compacte Dobson ziet er leuk uit, maar moet ik hem dan steeds op een tafel plaatsen wanneer ik ermee in de tuin bezig ben? En van wat ik begrijp is zo'n dobson niet handig voor astrofotografie?

Die Omegon van 150 mm op een EQ4 lijkt tot nu toe de aantrekkelijkste keuze voor mij zij het niet dat ik dat merk niet ken.

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterren kijken in de stad Bekijk bericht
            Toufik612 de monteringen bij de kijkers die je linkte zijn echt niet bruikbaar voor Deep Sky fotografie. Zeker niet met brandpuntsafstanden van 900mm.

Het spijt me, maar je zult ok 2e-hands gaan kijken, of dieper in de buidel grijpen, of de fotografie even laten.

Ik fotografeer zelf met een 150/750 newton op een eq5, maar ga nu mijn 102/600 refractor wat upgraden. Lichter=beter!
            Misschien goed om erbij te vermelden dat ik geen DSLR bezit. Ik heb een simpele point en shoot camera (Canon SX 540 HS). En ik ben me ervan bewust dat je met zo'n ding geen geweldige foto's neemt, maar daarom benadrukte ik dat het om amateur astrofotografie gaat. Die camera van mij weegt zelf nauwelijks wat, dus met een juiste montage zou het de balans van mijn EQ niet zo erg moeten beïnvloeden (aanname).

Commentaar

Goed advies...........-eigenlijk- is het minimum voor serieuze astrofotografie, een HEQ5pro. Met daarop een 80EDF6/F7 als goed beginners instrument. Althans......dat is hoe ik het zou doen als ik nu overnieuw zou beginnen. Maar ik was destijds eigenwijs natuurlijk en begon met een 200mmF5 op de HEQ5pro............jaja, dat was afzien......wat ging er veel fout.
              Zoals gezegd, ik ben niet van plan serieuze astrofotografie te doen. Het is allemaal amateur niveau wat ik voor nu streef als beginner om in te stappen in de wereld van de astronomie. Wanneer ik het leuk begin te vinden, wil ik overwegen een betere telescoop + montering + camera aan te schaffen.

Voor nu wil ik gewoon een goede instap telescoop en zoals ik nu te horen krijg is de Astromaster 114EQ verre van een goede instapper voor newbies zoals ik, omdat je er simpelweg weinig mee ziet + afschuwelijke onderhoud werklast.

Commentaar

Origineel geplaatst door ArnoM Bekijk bericht
                Helaas zijn visueel kijken en astrofotografie 2 totaal andere takken van sport.
                Zelf ben ik visueel begonnen met de Skywatcher Explorer Newton 130 PDS F5 op een EQ3-2 GOTO 2e hands overgenomen van iemand via te-les-koop.

Visueel was er niets mis mee. Het bewegen na een slew was mee te leven. Tijdens scherpstellen merkte je wel dat hij daar wat meer moeite mee had. Al snel ben ik overgegaan op astrofotografie met diezelfde opstelling en heb gemerkt dat de telescoop echt al tegen het maximum aanzat van wat de montering aankon fotografisch. Een 150mm F5 of erger (qua F-waarde) zal helemaal schudden worden, want wind gaat ook veel invloed hebben, zeker fotografisch. Daar helpt geen enkel geduld bij, enkel een windstil hoekje.

Toen ik overstapte van de EQ3-2 naar de HEQ5PRO merkte ik pas hoeveel ik in de marges aan het werken was. De Goto's waren veel nauwkeuriger, de autoguiding die ik gebruik kon veel makkelijker de montering in het gareel houden.

Mocht je nog niet overtuigd zijn dat dit alles wel iets voor je is, kan zo'n opstelling wel aardig zijn om te kijken of het wel wat is. Mocht je snel willen verkopen verlies je er niet al te veel op.
                Neem vooral na de zomer eens contact op met een sterrenwacht in de buurt om daar te vragen en evt dingen te laten zien.

Vanuit mijn werkzaamheden bij de sterrenwacht in Overveen heb ik weleens gewerkt met Astromasters en kan maar 1 ding zeggen: niet aan beginnen, ook niet de 130mm. Het is het allemaal net niet. Hoofdspiegel niet te collimeren (ook niet bij de skywatcher die je linkt trouwens, let daar op) (collimeren is het uitlijnen van de spiegels en focusser zodat alles op 1 lijn ligt), focusser van die Astromaster is zwak, snel uit focus te krijgen, schroeven die snel loslaten, het voelt allemaal erg goedkoop aan.

Helaas is deze hobby de definitie van goedkoop = duurkoop. Liever net wat meer uitgeven voor kwaliteit door de speciaalzaken, dan (te) goedkoop spul aanschaffen en snel erachter komen dat het niet is wat je verwachtte.
                Hoi Arno, ik denk dat je de spijker goed op de kop geslagen hebt wat betreft deze post.

En het bevestigt wederom wat ik ook begrepen had: de Astromasters zijn een no-go. Helaas ben ik net als vele newbies misleid door de prijs en de positieve reviews van mensen die niet veel gewend zijn. Die gaat dus per direct terug en ik overweeg zijn oudere broer dan ook niet te halen.

Wat zou jij aanraden voor een newbie als ik qua telescoop gegeven het feit dat ik niet veel opbergruimte heb thuis en dat er limieten zullen zijn waar ik vrede mee moet hebben. Wat is het best haalbare voor hetgeen waar ik naar streef (hoofdzakelijk planeten en eventueel indien mogelijk de meest heldere DKO)? Astrofotografie speelt wel een rol, maar is niet het belangrijkste voor mij. Ik ga niet aan serieuze astrofotografie beginnen, maar misschien om een beetje de smaak te pakken met een digitale camrea voor wat amateur kiekjes?

Commentaar

Origineel geplaatst door oetie Bekijk bericht

Nee, want die bestaat helaas niet. Ik sluit me volledig aan bij Sterren Kijken In de Stad en de anderen. Als je al een DSLR hebt zou je kunnen beginnen met foto's maken van de melkweg, andromedastelsel en andere grote objecten zonder volgen, en alvast leren stacken enzo. Als je dat leuk blijkt te vinden (en dat ga je vast, want het is hartstikke verslavend), kun je altijd nog geld opzij zetten voor een goede telescoop voor astrofotografie. Maar let wel op: Als je niet zoveel ruimte hebt voor een dobson, gaat het ook een uitdaging worden om een HEQ5 met alles er omheen op te bergen.
                  Zowel een dobson als een HEQ5 zullen een probleem worden.

Maar wederom, ik ben een newbie en mijn enige doel is om in te stappen in de wereld van de astronomie. Ik verwacht in het begin geen hoogwaardige kwaliteit. Ik zoek naar een goede instapper waarmee ik bijv. met mijn digitale (lichte) camera wat amateur kiekjes kan maken van bijv. Jupiter en een telescoop die niet redelijk veel ruimte in beslag neemt. Daar komen uiteraard limieten bij kijken wat betreft kwaliteit, maar voor een amateur als ik is dat te overzien. Het is namelijk bedoeld om te zien of het iets voor mij is zodat ik daarna (als ik op mezelf woon) een grotere serieuzere telescoop kan aanschaffen voor serieuze bezichtigingen.

Commentaar

Omegon is een best bekend merk hoor. De meeste goedkopere Newton telescopen, inclusief Omegon/skywatcher/Celestron worden allemaal bij vrijwel hetzelfde bedrijf in China gemaakt.
                    Als je compacter wilt kan je een inschuifbare dobson nemen van Skywatcher, die kan je inklappen.
                    Wil je -nog- compacter: je telescoop in een koffertje dat je mee kan nemen in de handbagage van een vliegtuig: dat kan ook. Je neemt dan een zogenaamde truss dobson, die je helemaal uit elkaar kan schroeven.
                    Veel mensen bouwen ze ook gewoon zelf, hier de super compact gebouwde 250mmF4 van forumlid Roel (heeft gouden rechterhanden). Het is een filmpje waarin je kan zien hoe je hem opbouwt: https://www.youtube.com/watch?v=E2Vrt_19_wM

Kijk op de site van kijkerbouw.be: jean pierre bouwt geregeld met kinderen telescopen, inclusief het slijpen van de optiek. Alles onder goede begeleiding natuurlijk. Zie: http://kijkerbouw.be/node/7
                    Het is natuurlijk super tof, als je waarneemt met een instrument dat je helemaal zelf hebt gebouwd.
                    Of ga langs bij sterrenwacht Almere, daar worden ook veel telescopen onder deskundige begeleiding zelf gebouwd: http://sterrenwachtalmere.nl/

Als je toch wat kant en klaar wilt kopen, kijk dan hier:
                    Snuffel maar eens wat op deze pagina: https://www.teleskop-express.de/shop...Teleskope.html
                    De bekende Nederlandse firma Sumerian optics (volgens mij in Halfweg bij Haarlem) bouwt ook truss dobsons in allerlei maten: https://www.teleskop-express.de/shop/index.php/cat/c2_Dobson-Teleskope.html en de eigen site: https://www.sumerianoptics.com/gallery
                    Hier nog een andere bekende gerenommeerde Duitse fabrikant: http://www.hofheiminstruments.com/willkommen.html

Echt, er is enorm veel mogelijk, voor ieder wat wils.
                    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Kijk eens aan, weer een goed advies van een ervaringsdeskundige.
                      De HEQ5pro was mijn eerste montering en deze was in 2007 -net- uit. Ik had een van de eerste. Ik heb deze nog steeds, al gebruik ik eigenlijk alleen nog visueel met de Intes Mk67 150mmF12 Rutten-Maksutov. Ik heb jaren de syntrek versie (zonder goto) gebruikt in combinatie met mijn laptop. Maar door veel windows gedoe, reboots etc toch later een Synscan goto kastje erbij gekocht voor zo'n 80 euro bij astroboot.eu.
                      Later er een EQ6pro bijgekocht, maar dat was een tweedehandse waar veel aan gerommeld was..........via een bevriende amateur nog een gemotoriseerde NEQ5 over kunnen nemen en die zelf voorzien van een goto sturing, was een leuk project. Is nog steeds een handige montering met daarop de Intes Mk67 voor het snelle grab 'n go werk. Maar als ik serieus deepsky waar ga nemen, dan gaat de Intes Mk67 toch op de HEQ5pro omdat de goto's gewoon veel nauwkeuriger zijn. Het pooluitlijnen gaat ook makkelijker en beter.
                      Voor fotografie met de 200mmF5 heb ik op een gegeven moment het geluk gehad, dat Herman ten Haaf van astrosystems.nl een deels afgebouwde montering voor me heeft afgebouwd. Ik heb er zelf een SitechII goto besturing opgebouwd en deze bevalt nog steeds prima. Maar het is geen mobiele montering natuurlijk, zoiets zet je in de achtertuinsterrenwacht, lijnt deze met driftalignment goed uit op de pool en die blijft daar.

Hier een zeer interssant document m.b.t. allerlei vormen van astrofotografie, inclusief het fotograferen met een eenvoudig, niet volgend, statief, camera en gewone lens.
                      Zowel planeten als deepsky fotografie komt in veel details en vormen aan bod.
                      Zie: http://www.astronomie.be/Tranquility...fotografie.pdf
                      Dank je wel voor het linkje, Patrick. Zeer interessant en goed uitgelegd document!

Commentaar

Omegon is een best bekend merk hoor. De meeste goedkopere Newton telescopen, inclusief Omegon/skywatcher/Celestron worden allemaal bij vrijwel hetzelfde bedrijf in China gemaakt.
                        Als je compacter wilt kan je een inschuifbare dobson nemen van Skywatcher, die kan je inklappen.
                        Wil je -nog- compacter: je telescoop in een koffertje dat je mee kan nemen in de handbagage van een vliegtuig: dat kan ook. Je neemt dan een zogenaamde truss dobson, die je helemaal uit elkaar kan schroeven.
                        Veel mensen bouwen ze ook gewoon zelf, hier de super compact gebouwde 250mmF4 van forumlid Roel (heeft gouden rechterhanden). Het is een filmpje waarin je kan zien hoe je hem opbouwt: https://www.youtube.com/watch?v=E2Vrt_19_wM

Kijk op de site van kijkerbouw.be: jean pierre bouwt geregeld met kinderen telescopen, inclusief het slijpen van de optiek. Alles onder goede begeleiding natuurlijk. Zie: http://kijkerbouw.be/node/7
                        Het is natuurlijk super tof, als je waarneemt met een instrument dat je helemaal zelf hebt gebouwd.
                        Of ga langs bij sterrenwacht Almere, daar worden ook veel telescopen onder deskundige begeleiding zelf gebouwd: http://sterrenwachtalmere.nl/

Als je toch wat kant en klaar wilt kopen, kijk dan hier:
                        Snuffel maar eens wat op deze pagina: https://www.teleskop-express.de/shop...Teleskope.html
                        De bekende Nederlandse firma Sumerian optics (volgens mij in Halfweg bij Haarlem) bouwt ook truss dobsons in allerlei maten: https://www.teleskop-express.de/shop/index.php/cat/c2_Dobson-Teleskope.html en de eigen site: https://www.sumerianoptics.com/gallery
                        Hier nog een andere bekende gerenommeerde Duitse fabrikant: http://www.hofheiminstruments.com/willkommen.html

Echt, er is enorm veel mogelijk, voor ieder wat wils.
                        Wow, dat is echt indrukwekkend Patrick. Ik las dat er mensen zijn die dit soort dingen inderdaad zelf kunnen maken, maar dat leek me allemaal te veel moeite. Echt knap, zeer bewonderingswaardig.

En je kan zo'n zelfgemaakte Dobson gewoon overkopen van die lui? Lijkt me vet om zo'n grote 200 mm Dobson ff uit een koffertje te halen in elkaar te schuiven.

Commentaar

Ja hoor, je hebt mensen die zo enorm verslaafd zijn aan bouwen, dat ze hun eigen gebouwde telescoop verkopen en weer een nieuwe gaan maken.

Kijk naar de zeer inspirerende filmpjes van John Dobson: https://www.youtube.com/watch?v=snz7JJlSZvw&t=815s

Commentaar

Laat ik maar eerst die Celestron AstroRotzooi 114EQ terugsturen en mijn geld terugkrijgen.

Ik hoop met jullie tips uiteindelijk te komen op dé beginnerscope voor mij. Maar volgens mij is het ook niet zo lastig om die Astromaster te overtreffen.

Commentaar

Je kan voor zelfbouw ook allerlei onderdelen, waarvan je denkt dat je het zelf niet kan maken, kant en klaar kopen:
                              optiek: https://www.teleskop-express.de/shop...--Linsen-.html
                              buizen en spiegel cellen (de houder waar de spiegel spanningsvrij in ligt): https://www.teleskop-express.de/shop...che-Teile.html
                              focuser: https://www.teleskop-express.de/shop...rauszuege.html

Maar veel dingen kan je natuurlijk zelf maken van hout.
                              Kijk in dit deel van astroforum voor diverse zelfbouw projecten https://www.astroforum.nl/forum/inst...n/zelfbouw-atm

Commentaar

Je kan voor zelfbouw ook allerlei onderdelen, waarvan je denkt dat je het zelf niet kan maken, kant en klaar kopen:
                                optiek: https://www.teleskop-express.de/shop...--Linsen-.html
                                buizen en spiegel cellen (de houder waar de spiegel spanningsvrij in ligt): https://www.teleskop-express.de/shop...che-Teile.html
                                focuser: https://www.teleskop-express.de/shop...rauszuege.html

Maar veel dingen kan je natuurlijk zelf maken van hout.
                                Kijk in dit deel van astroforum voor diverse zelfbouw projecten https://www.astroforum.nl/forum/inst...n/zelfbouw-atm
                                Ik zal deze linkjes eens ff bewaren, mocht ik in dit vak ervarener worden en zelf willen gaan bouwen aan zulke dingen.

Dank je wel Patrick, je tips zijn tot nu toe zeer helpvol.

Commentaar

Werken...
                                X