Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Celestron Astromaster 114 EQ vs Celestron Astromaster 130EQ

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Celestron Astromaster 114 EQ vs Celestron Astromaster 130EQ

Beste forumleden,

Allerleerst wil ik zeggen dat ik hier nieuw ben, zowel in deze hele hobby als op dit forum.

Ik heb recentelijk mijn eerste telescoop gekocht: een Celestron Astromaster 114 EQ.

Deze telescoop heb ik helaas nog niet kunnen testen, omdat ik de sterrenkijker nog moet afstellen op het objectief van de telescoop. Bovendien moet ik mijn equatoriale mount nog polair uitlijnen en ik heb nog niet de ideale setting gevonden om te gaan observeren gezien in onze tuin hoge bomen en flats het zicht blokkeren.

Intussen ben ik wezen Googlen en ik kwam erachter dat mijn telescoop niet zomaar een Newtonian is, maar een Bird-Jones telescoop. Kennelijk is dit in de astronomiewereld als vloeken in de kerk, want een hoop professionals raden ze af wegens de moeilijke onderhoud en het feit dat ze een gemonteerde bar low lens bevatten wat het beeld verslechterd ten op zichte van een echte Newtonian telescoop.

Ik baal hier ontzettend van en ik overweeg dus de telescoop in te ruilen voor een 130EQ.

Maar voordat ik dit doe zou ik graag jullie advies willen horen, met name van mensen die de 114EQ in bezit hebben gehad.

Is het het waard om al die moeite te doen om deze in te ruilen voor de 130EQ of kan je met de 114EQ ook redelijk wat?

Mvg,

Toufik

Als iemand trouwens voor dat geld voor de astromaster een beter alternatief heeft voor het bezichtigen van planeten en wellicht de meest lichtsterke DSO's, dan hoor ik dat graag.

Ik lees achteraf sowieso niet zulke goede dingen over de Astromasters. Schijnen toch meer speelgoed dingen te zijn dan echte telescopen voor beginners.

Commentaar

Jep, terugsturen die hap! Ik weet niet wat je ervoor betaald hebt (250 euro ofzo?) maar voor een pietsie meer geld kun je een 6" dobson kopen. Veel meer lichtkracht en een montering die staat als een huis. Een telescoop waar je niet snel genoeg van zult krijgen.

Dez bedoel ik: https://www.astromarket.org/telescop...ic-dob/p,15559

Dit advies is wel op basis van je vraag "bezichtigen va nplaneten en wellicht de meest lichtsterke DSO's". Deze telescoop is niet heel geschikt voor astrofotografie en EEN BAKBEEST.
      Spuit 9 op zijn minst...
      16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Meteen mee eens. Terugsturen die hap. Het is zo ongeveer de slechtste keuze die je had kunnen maken. Een brol.

Het is niet zo dat een ingebouwde Barlow meteen slecht is, maar het collimeren is bijna niet te doen. Daarmee blijf je dus een slecht gecollimeerd telescoop hebben en dus is het beeld slecht.

Commentaar

Origineel geplaatst door oetie Bekijk bericht
          Jep, terugsturen die hap! Ik weet niet wat je ervoor betaald hebt (250 euro ofzo?) maar voor een pietsie meer geld kun je een 6" dobson kopen. Veel meer lichtkracht en een montering die staat als een huis. Een telescoop waar je niet snel genoeg van zult krijgen.

Dez bedoel ik: https://www.astromarket.org/telescop...ic-dob/p,15559

Dit advies is wel op basis van je vraag "bezichtigen va nplaneten en wellicht de meest lichtsterke DSO's". Deze telescoop is niet heel geschikt voor astrofotografie en EEN BAKBEEST.
          Ik heb er 220 euro voor betaald en mijn budget gaat tot max. 300 euro. Ik prober een dobsonian telescoop te vermijden, omdat ik daar simpelweg geen plek voor heb thuis om op te bergen. En het liefst wil ik wel iets waar ik een beetje astrofotografie mee kan doen. Al is het op amateurniveau.

Kun jij me een telescoop aanraden in die categorie?

Commentaar

Origineel geplaatst door Skyheerlen Bekijk bericht
            Meteen mee eens. Terugsturen die hap. Het is zo ongeveer de slechtste keuze die je had kunnen maken. Een brol.

Het is niet zo dat een ingebouwde Barlow meteen slecht is, maar het collimeren is bijna niet te doen. Daarmee blijf je dus een slecht gecollimeerd telescoop hebben en dus is het beeld slecht.
            Hier was ik al bang voor ja. Ik dacht mijn huiswerk gedaan te hebben, maar kennelijk werd ik misleid door die YouTube videos en de gestackte en ruim ingezoomde plaatjes op het internet van planeten die ermee te zien waren.

Heb jij een beter alternatief? Die 130EQ is bijv. geen Bird-Jones.

Commentaar

Niet met een goed statief (voor fotografie). Een 80-100 mm refractor rond die prijsklasse is een optie, een 130/650 Newton, bijv. de skywatcher explorer serie. Maar daar moet dan een goed statief onder. Ben je al met al toch zeker 100-150 meer voor kwijt. Tweedehands misschien iets minder, zo staat er nu op MP een 150/750pds (iets grotere broer) newton voor 175 euro. Voor 225 euro misschien een eq5 en je hebt een veel betere Newton set in huis.
              Sterren kijken in de stad | Skywatcher 150p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | Chinese 90/500 | Celestron 15x70

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterren kijken in de stad Bekijk bericht
                Niet met een goed statief (voor fotografie). Een 80-100 mm refractor rond die prijsklasse is een optie, een 130/650 Newton, bijv. de skywatcher explorer serie. Maar daar moet dan een goed statief onder. Ben je al met al toch zeker 100-150 meer voor kwijt. Tweedehands misschien iets minder, zo staat er nu op MP een 150/750pds (iets grotere broer) newton voor 175 euro. Voor 225 euro misschien een eq5 en je hebt een veel betere Newton set in huis.
                Het liefst vermijd ik refractors ondanks dat ze weinig onderhoud nodig hebben, ben ik me bewust dat ze soms een paars/blauwe gloed rondom het object waar je op inzoomt kunnen veroorzaken. Een Newtonian is meer mijn ding.

Wat vind jij van de Astromaster 130EQ? Dat is namelijk een normale Newtonian en geen Bird-Jones. Is dat een slechte? Hij is iets duurder dan die troep telescoop die ik nu heb.

Commentaar

Ik overweeg toch zoiets: https://www.amazon.co.uk/Skywatcher-...3SSHGA6401752X

Ik hoor over het algemeen goeie dingen over de Skywatcher series.

Commentaar

EQ2 montering heb ik ook gehad, ik vond het een enorm onstabiel wiebelding, zelfs met een 90mmF10 refractor erop...............
                    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Of wellicht zoiets? https://www.astromarket.org/telescop...0-eq-3/p,13764

Al ben ik niet bekend met het merk omegon. Deze heeft wel een EQ3 montering.

Commentaar

Origineel geplaatst door patrickduis Bekijk bericht
                        EQ2 montering heb ik ook gehad, ik vond het een enorm onstabiel wiebelding, zelfs met een 90mmF10 refractor erop...............
                        Die EQ2 montering kan ik nog mee leven. Vergt veel geduld, maar dat geduld heb ik wel. Ik kan er bovendien extra gewichten aan hangen voor meer stabiliteit in de middenvlak.

Die 2 telescopen die ik hierboven heb geplaatst van amazon en astromarket. Hoe zijn die voor een beginner?

Commentaar

Met een 150mm Newton kan je op een donkere plek al best veel heldere Messier deepsky objecten bekijken. Planeten natuurlijk ook. Ikzelf kijk op donkere plekken naar deepsky objecten met mijn Intes Mk67.
                          Een wiebelende montering is niet fijn als je een object aan het zoeken bent, en ook niet als je er naar aan het kijken bent en het al wiebelt als je aan de focuser draait.
                          Ik zou zelf een 150mm Newton op een EQ5 zetten, er is een nieuwe versie van die ze tegenwoordig EQ4 noemen. Astromarket is trouwens een goede winkel, ik heb er al veel gekocht.
                          Zoiets dus: https://www.astromarket.org/telescop...0-eq-4/p,22465

Heb je trouwens ook al eens een 200mmF6 Dobson overwogen, simpel, doeltreffend, stabiel en je koopt ze met een beetje geluk tweedehands voor 200-250 euro op te-les-koop.nl.
                          Met 200mm ga je al heel veel deepsky objecten zien:
                          https://www.astromarket.org/telescop...sic-dob/p,4440

En dit is ook een handig compact dobson telescoopje dat je zo op tafel zet: https://www.astromarket.org/telescop...be-dob/p,14966
                          Je kan hem zelfs inschuiven!
                          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Toufik612 de monteringen bij de kijkers die je linkte zijn echt niet bruikbaar voor Deep Sky fotografie. Zeker niet met brandpuntsafstanden van 900mm.

Het spijt me, maar je zult ok 2e-hands gaan kijken, of dieper in de buidel grijpen, of de fotografie even laten.

Ik fotografeer zelf met een 150/750 newton op een eq5, maar ga nu mijn 102/600 refractor wat upgraden. Lichter=beter!
                            Sterren kijken in de stad | Skywatcher 150p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | Chinese 90/500 | Celestron 15x70

Commentaar

Goed advies...........-eigenlijk- is het minimum voor serieuze astrofotografie, een HEQ5pro. Met daarop een 80EDF6/F7 als goed beginners instrument. Althans......dat is hoe ik het zou doen als ik nu overnieuw zou beginnen. Maar ik was destijds eigenwijs natuurlijk en begon met een 200mmF5 op de HEQ5pro............jaja, dat was afzien......wat ging er veel fout.

Commentaar

Werken...
                              X