Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

TS 8" f/12 Cassegrain, first light

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

TS 8" f/12 Cassegrain, first light

Tot enkele jaren geleden had ik een 127 mm f/7,5 TS ED refractor die ik vooral voor het schatten van veranderlijke sterren gebruikte. Soms wilde ik net even wat dieper komen als de refractor kon komen, en daarvoor had ik toen een 180 mm f/15 Skywatcher Maksutov telescoop aangeschaft.
    Deze twee telescopen vulden elkaar prima aan, met de Maksutov kwam ik ongeveer 0,5 magnitude dieper en kon ik tot magnitude 14 schatten. Beiden waren voor mij perfecte telescopen om mee te werken. Erg contrastrijke beelden en sterren scherp tot praktisch op de rand, wat voor het schatten wel zo fijn is. De vergelijkingssterren hoeven daarom niet precies in het midden te staan.

Eind 2016 kon ik echter voor een zeer leuke prijs een 152 mm f/8 ED Lunt/APM Doublet refractor kopen. Lunt had het verkooprecht van deze refractors, maar mede-eigenaar APM ging ze ook onder de eigen naam verkopen en Lunt besloot daarop te stoppen met de verkoop ervan en verkocht de aanwezige voorraad tegen dumpprijzen. Ze namen de voorraad mee naar de HATT in Hattingen en iets zwaarder beladen reden skyfan en ik na afloop weer richting huis.

Zo’n 15 cm (semi) apo was voor mij altijd een droom geweest, en hij presteert zoals verwacht. Alleen overbrugde de nieuwe refractor het verschil met de 18 cm Maksutov praktisch helemaal, en deze was door de nieuwe aanwinst eigenlijk overbodig geworden.
    Maar ik miste de oude situatie wel en wederom wilde ik af en toe net wat dieper komen als de 15 cm kon tonen, niets menselijks is mij vreemd! Maar wat dan? Als ik de oude situatie weer wilde krijgen (en dat wilde ik!) en weer zo’n 0,5 magnitude dieper wilde komen dan met de refractor mogelijk was, dan kwam je uit op ongeveer een 21 cm telescoop. Maar welke?

Een Newton viel om allerlei redenen af. Een 20 cm Maksutov is enkel als een 2e hands Intes te verkrijgen en door de steeds dikker wordende meniscus te zwaar.
    Van geen enkele Schmidt-Cassegrain waar ik ooit door gekeken heb hebben de sterbeeldjes mij kunnen bekoren, en in tegenstelling tot een Maksutov beslaat de meniscus veel sneller. Skyfan zijn 210 mm Takahashi Mewlon was de ideale kandidaat, niet zwaar, perfect beeld, maar: 2e hands bijna niet te krijgen en nieuw qua aanschafprijs net even meer dan ik wilde besteden.

Toen kwam in de zomer van vorig jaar bij TS een aankondiging van een 6” en 8” klassieke Cassegrain: f/12 met een parabolische hoofdspiegel en hyperbolische vangspiegel. Er is geen meniscus of lenzengroep die kan beslaan, slechts 2x een 99% reflectie. Door de open buis en geen meniscus ook lekker licht: slechts 7,5 kg waarmee hij zelfs iets lichter is dan mijn oude 180mm Maksutov. De prijs was ook geen spelbreker, een Mewlon is 3,5x zo duur.
    De Cassegrain heeft zowel een Vixen als een Losmandy zwaluwstaart. Erg handig voor mij, met de één zet ik hem op mijn Skyteemontering, met de ander op de Celestron CGEM.

De levering zou begin september 2018 zijn dus ik had mijn interesse bij TS kenbaar gemaakt en zette de Maksutov alvast te koop. Die was binnen een paar dagen weg, de vervanger liet iets langer op zich wachten: vorige week donderdag viel hij op de deurmat.
    Ik had er gelijk een collimeertool bij besteld (artikelcode TSRCKOLLI) waarmee je zowel de stand van de vangspiegel als de hoofdspiegel kunt collimeren. Op de vangspiegel is een centraal cirkeltje aangebracht wat hier helpt. Helaas was deze niet in voorraad, ergens in juli wordt hij weer verwacht.

Een eerste test van de collimatie met een Cheshire oculair liet een kleine afwijking vermoeden. Omdat hij bij TS voor verzending op de optische bank was afgesteld is dit mogelijk te wijten aan wat ruwe behandeling door DHL. Het kleine 1:10 knopje van de focusser maakte bij het ronddraaien namelijk een ratelend geluid, dit had zeker moeten opvallen en kan misschien ook veroorzaakt worden door het met een smak op de sorteerband/vrachtwagenvloer deponeren van de doos. Dit euvel was met een inbussleutel snel verholpen: de knop op zijn asje een fractie van een mm naar buiten plaatsen. Met het verhelpen van een mogelijke miscollimatie wacht ik wel op de collimeertool, ik ga niet in het donker prutsen met inbussleutels.

Tot mijn verbazing was het die avond eventjes helder en kon het eerste licht gelijk uitgevoerd worden!
    Vlak na zonsondergang stond de Maansikkel vlak naast het huis van de achterburen en kon ik alvast de zoeker uitlijnen. Tevens bleek dat mijn oculairs met de gebruikte Amiciprisma’s niet in focus kwamen, het focuspunt lag te ver naar achteren en de focusser heeft maar een bereik van 5 cm. TS levert hiervoor drie M90 ringen bij de telescoop om dit soort euvels te verhelpen. Je kunt met behulp van een grote ring de focusser losschroeven en één of meerdere ringen tussenplaatsen. De grote ring is ook erg gemakkelijk om de focusser te roteren naar een gewenste positie. Ik vind dit fijner werken dan met een enkele schroef die je meestal hiervoor aantreft.

Eén ring ertussen en al mijn oculairs kwamen nu in focus, op mijn 16,7mm Zeiss Diaskope na dan. Maar ik heb een 17,3mm Delos, dus dat kon erger.
    Om half twaalf was het redelijk donker en kon ik een uurtje wat spelen. Tot mijn verbazing was mijn 82 gr. 2” 32mm OU Wide Scan (met een 2” Baader Amiciprisma) scherp over het gehele beeldveld. De eerste telescoop waarin ik dat meemaak! Een sterretje dat in het centrum net aan zichtbaar was, was nabij de rand nog steeds net aan zichtbaar. Geen vignettering zoals je met dit oculair wel in een Maksutov hebt.

M57 was merkbaar helderder en liet meer details zien dan in de 15 cm apo, die ik er vlakbij had staan. De dubbele dubbele werd gemakkelijk gesplitst.
    Met een 7 mm Vixen SSW in de 15 cm apo (171x) kon ik nabij Z Cam de magnitude 13,1 vergelijkingsster niet zien, en had maar een heel vaag vermoeden van de 12,5 ster (hooguit 20% van de tijd perifeer heel vaag zichtbaar). Met de 17,3 mm Delos in de Cassegrain (140x) vielen beide sterren direct op. Dat was meer dan ik verwacht had. Zou de 2x 99% reflectie echt schelen?

Beide telescopen hadden eenzelfde 1,25” Baader Amici (met Zeiss prisma’s)) en mijn SSW’s heb ik op skyfan’s Mewlon vergeleken met zijn XW’s, en voor mijn gevoel kwamen de SSW’s een fractie dieper bij eenzelfde brandpunt van het oculair (7 en 10 mm). Dus aan het oculair ligt het ook niet.
    Nu zegt waarnemen in de schemering ook niet alles, we moeten helaas nog even wachten op de echt donkere nachten.

Toen kwamen om 00:30 uur helaas de wolken binnenvallen en kon ik alles weer opruimen. Geheel volgens traditie is het sindsdien geen waarneemweer meer geweest.

Maar dit eerste uurtje doet verlangen naar meer. De nieuwe TS Cassegrain lijkt voorlopig een welkome aanvulling op de apo. Met een 10mm SSW (243x) kon ik nog geen achteruitgang in beeldkwaliteit ontdekken, de sterren bleven mooi scherp. Of de telescoop collimatievast is zullen de komende maanden uitwijzen.
    Meer waarnemingen en ervaringen zal ik ongetwijfeld hier op het forum plaatsen, evenals een vergelijking met skyfan zijn Mewlon die in de planning staat. Kan hij die nog een beetje bijbenen?
    Wordt vervolgd ……

De 20 cm Cassegrain op de Skytee montering. De handgreep die op de Losmandy zwaluwstaart is gemonteerd heb ik er bij besteld.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Cassegrain4.jpg views: 0 grootte: 669,6 KB id: 1419033

De Skytee is erg handig om een grote zoeker parallel te zetten. Hier is een 60 mm Baader Vario finder gemonteerd:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Cassegrain3.jpg views: 0 grootte: 546,6 KB id: 1419034

Interne baffles.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Cassegrain2.jpg views: 0 grootte: 550,4 KB id: 1419035

De Cassegrain op de CGEM. Op de Vixen zwaluwstaart is nu een 60 mm APM zoeker, samengesteld uit diverse grabbelbakken, gemonteerd.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Cassegrain1.jpg views: 0 grootte: 656,4 KB id: 1419036
    Voeg bestanden toe

Oeh, dat is een mooie kijker, met al die ringen in de buis. Er is duidelijk over nagedacht. Dus geen standaard-telescoop, maar een telescoop voor waarnemers, door waarnemers?

Commentaar

Ik ben benieuwd hoe deze telescoop presteert op de Maan. Kun je eens Plato bekijken en hoe makkelijk je de bodem kratertjes kunt zien? Dat zegt nl. veel hoe deze kijker met contrast omgaat.
      Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Gefeliciteerd met je mooie nieuwe aanwinst! Zo te lezen is het nu al een groot succes!
        Schiedam
        Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
        Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
        Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Gefeliciteerd Guus! Dat ziet er prachtig uit. Lichtgewicht, scherp tot de rand, geen last van beslagen correctors, dit zou nog wel eens een geduchte concurrent voor sct's kunnen worden.
          Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Wat een beauty heb je daar. Zie ik het goed dat hier een vaste hoofdspiegel in zit? Het ontbreken van een corrector met de gebruikelijke AR coating maakt de kijker ook erg interessant voor UV-opnames (o.a. Venus). De interne baffeling zal ook wat schelen tegen inwendige luchtstromingen.

Mooie review & first light, dank voor het plaatsen van dit stukje.
            Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
            (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Mooi verslag en kleurrijk geschreven. Het doet me deugd dat je tevreden bent omdat ik na lang twijfelen besloten heb te gaan voor de 10" f12 truss versie. Ik wil deze gaan gebruiken in combinatie met m'n denkmeier binotron 27 systeem als puur visuele kijker en later voor planeet en maan fotografie. Jouw voorlopig ervarings bericht doet me beseffen dat ik wellicht een goede keuze heb gemaakt. Dank je. Ik wacht met spanning naar je volgende verslag als je verder gaat met testen onder betere omstandigheden. Succes met je mooie aankoop.
              Last bewerkt door roel 1966; 16-06-19, 06:52. Reden: Taalfoutjes gecorrigeerd
              Skywatcher 400P FLEXTUBE SYNSCAN , Celestron CR 150 HD , Denkmeier binotron 27, EQ 8 (bezig met bouw sterrenwacht)

Commentaar

Allen bedankt voor de reacties!

@Skyheerlen: het is voor mijn gevoel in elk geval een praktische telescoop. Over sommige zaken is echt nagedacht.

@ Bert: dat zal ik doen. Gisteren kwam het er niet van, ik vrees dat die test 4 weken op zich moet wachten.

@Neo: de Cassegrain heeft inderdaad een vaste hoofdspiegel. Van achter bij te stellen d.m.v. de bekende schroeven. Dus geen kieperen van de hoofdspiegel bij het scherpstellen.
                Volgens de TS-website is hij door het ontbreken van de corrector ook geschikt voor infraroodfotografie. UV zal neem ik aan ook mogelijk zijn.

Roel 1966: Leuk! Toen ik de aankondiging van de 25 cm zag heb ik een fractie van een seconde getwijfeld. Maar die zou denk ik te zwaar voor de Skyteemontering worden, en ik wilde iets wat nog gemakkelijk te hanteren was. Maar movht ik ooit een eigen huisje met vaste opstellen krijgen, dan komt die er zeker in.
                Of misschien wel een 30 cm, die staat volgens Wolfi Ransburg ook in de planning.
                Ik ben in elk geval zeer benieuwd naar je ervaringen als je hem binnen hebt.

Commentaar

Gisteravond heb ik tot ongeveer half één nog wat gekeken door de nieuwe Cassegrain. Een paar opmerkingen:

- 82 gr. 2” 32mm OU Wide Scan is niet helemaal scherp tot op de rand zoals ik hierboven een beetje te enthousiast opmerkte. Met bril op is hij wel scherp tot op de zichtbare rand, maar dat is iets anders dan tot op de werkelijke rand. Het laatste stukje, wat met bril op niet te zien is, zijn de sterbeeldjes niet meer perfect. Maar met iets bijfocussen krijg je ze weer wel scherp. Beeldwelving?
                  Bij de 17,3 mm Delos zijn de sterren wel scherp tot helemaal op de rand. Wat een heerlijk oculair is dat.

- Hoewel de beelden tot nu toe aardig aan die door een Maksutov doen denken is er toch duidelijk een verschil: in had in de schemering Arcturus in beeld gezet en werd getrakteerd op prachtige spikes! En het Amiciprisma deed daar nog een fraaie horizontale lijn dwars doorheen. Tsja, je hebt weer met een vangspiegel te maken.
                  Vervolgens maar snel door naar Alco en Mizar. Daarop waren geen spikes meer te zien, bij Mizar werd ik 140x getrakteerd op een fraai buiginsringetje.

- Het opbouwen gaat lekker snel. Binnen een paar minuten is hij gebruiksklaar. Ondanks dat je bij onscherpe sterbeeldjes duidelijk ziet dat hij aan het afkoelen is kan ik voor wat ik wil doen (veranderlijke sterren schatten) hem gelijk gebruiken. Zelfs met de 13mm Ethos (187x) is het sterbeeld in focus prima. Het centrale zwarte gat is zowel in- als uit focus op het oog niet verschoven t.o.v. het midden. De eventuele miscollimatie zal dus wel meevallen.

Toen zag ik dat aan de andere kant van de tuin het ineens erg licht geworden was. De Maan scheen door een vrij stukje hemel tussen het dak van mijn schuur en die van de achterburen. Snel alles verplaatst en als eerste Jupiter, die vlak naast de Maan stond, in beeld gezet. Ondanks die nabijheid kon ik geen reflecties van de maan zien. De hemelachtergrond was wel licht, maar a) het schemerde en b) er was een beetje nevel zichtbaar.
                  Door de 14 graden hoogte was de atmosferische refractie duidelijk zichtbaar en je moest wachten op momenten van goede seeing. Maar dan af en toe zag je meer details dan ik op papier zou kunnen zetten. Prachtig! De geel tot geelbruine kleur van de equatoriale zone kwam in die momenten ook duidelijk door. Ik kan me niet herinneren Jupiter ooit zo gezien te hebben.

Origineel geplaatst door Bert Bogchelman Bekijk bericht
                  Ik ben benieuwd hoe deze telescoop presteert op de Maan. Kun je eens Plato bekijken en hoe makkelijk je de bodem kratertjes kunt zien? Dat zegt nl. veel hoe deze kijker met contrast omgaat.
                  Daar naar de Maan en Plato bekeken met mijn 12,7 mm Zeiss Diaskope (192x). De kleine kratertjes waren niet meer als zwarte indeukingen te zien, maar wel als lichte vlekjes. Ik telde er zeker vijf bij momenten dat de atmosfeer tot rust kwam. De posities kwamen overeen met die van A t/m E.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Plato.JPG views: 0 grootte: 54,0 KB id: 1419272

Kortom, dat was zeker weer geslaagd en ik weet nu zeker dat de kijker voor mijn doel prima is, en ook dat het een zeer interessante Maan- en planetenkijker is. De deepsky zal nog even op zich moeten wachten.

NB: nog een puntje
                  Een ander verschil met de Maksutov is dat die meestal scherpstellen door de hoofdspiegel heen en weer te schuiven. Welke oculair/zenitspiegel/Amiciprisma je ook gebruikt, je komt daardoor altijd in focus. Met een refractor is het ook geen probleem, die worden vaak met en focusser uitgerust die een scherpstelbereik van 10 cm heeft.
                  Bij deze Cassegrain met slechts 5 cm scherpstelbereik en een vaste hoofdspiegel is dat anders. Een 2" Amicispiegel heeft een ander bereik dan een 1,25" Amci dan een 2" zenitspiegel. Daarbij gebruik ik oculairs waarbij je bij sommige tot wel 4 cm meer naar binnen moet draaien dan bij andere (de Zeiss Diaskope zijn het ergst) en dan is het even puzzelen met de meegeleverde ringen om de grootste gemene deler te vinden. Maar ik geloof dat ik er na gisteravond wel uit ben.
                  Last bewerkt door GuusGilein; 17-06-19, 07:43. Reden: Toevoeging scherpstelbereik

Commentaar

Ha Guus, ik ben benieuwd of je inmiddels al wat DSO's bekeken hebt. Hoe zijn de galaxies in deze fraaie tube?

Groetjes, Menno
                    Exos2, Skywatcher Pro 120/900 ED, Skywatcher 127/1500 maksutov,Vixen 114/900, Manfrotto statief, Robtics 20x80 bino

Commentaar

Hoi Menno,

nog niet, maar dat staat beslist de komende donkere periode in de planning!

Commentaar

Origineel geplaatst door Nedskan Bekijk bericht
                        Ha Guus, ik ben benieuwd of je inmiddels al wat DSO's bekeken hebt. Hoe zijn de galaxies in deze fraaie tube?

Groetjes, Menno
                        Hoi Menno,

Afgelopen weekend heb ik wat DS-waarnemingen gedaan met de 20 cm Cassegrain, en dat viel beslist niet tegen, zeker niet als je de omstandigheden in mijn achtertuin meerekent.

Richting het westen heb ik last van een gigantische lichtzuil van de Hotels van Oranje. Op de boulevard (450 m afstand) hebben ze 15 vlaggenmasten staan die door spots van onderaf worden verlicht. Zo goed dat de lichtzuil bij mij door het zenit gaat. Bij bewolkt weer zie je een prachtige heldere vlek op de wolken geprojecteerd, zelfs als ze kilometers hoog zijn, terwijl de vlaggen toch echt iets lager staan ......

Direct rechts van deze lichtzuil stond De Grote Beer, en ik heb ondanks de lage stand en lichte hemelachtergrond toch maar M51 in beeld gezet. Bij lage vergroting zag je de twee kernen plus wat neveligheid, bij 240x (10mm Vixen SSW) + zwarte doek + Astronomik CLS-filter was de neveligheid veel uitgebreider, je kon perifeer stukken van de spiraalarmen zien en soms die helemaal rondom zien lopen. Dat doet verlangen naar het voorjaar als M51 hoger aan de hemel staat in een donkerder stuk van de hemel.

Tegen de andere kant van de lichtzuil stond M13. Wederom bij 240x was de nabijgelegen galaxie NGC 6207 goed zichtbaar met wat structuur erin.

M71 liet enkele tientallen sterretjes zien. M27 was een fascinerend gezicht.

Kortom, de 20 cm Cassegrain is, net als elke goede telescoop, een prima deepsky-machine. Enkel voor grote beeldvelden moet je elders wezen. Door de lange brandpuntsafstand van 2.400 mm begin je zelfs met een 20 mm oculair al met een forse vergroting van 120x en overeenkomstig klein beeldveld.

Commentaar

Bedankt voor het verslag Guus, klinkt goed! Wat betreft die vergroting ivm het lange brandpunt; ik heb die 40 mm van maxvision 68° in de 127/1500 mak. Geeft toch erg mooie beelden. Het blijft natuurlijk wel smal inderdaad. M27 ken ik alleen van door de telescopen die ik nu heb en een 8" newton f5 die ik had. Ik ben benieuwd naar het verschil tussen die f12 cassegrain en de f5 newton. Klinkt voor mij als een interessante buis in ieder geval!
                          Exos2, Skywatcher Pro 120/900 ED, Skywatcher 127/1500 maksutov,Vixen 114/900, Manfrotto statief, Robtics 20x80 bino

Commentaar

Hallo Guus,

Ik hebe een vraag met betrekking tot je nieuwe fraaie Cassegrain. Ik heb in het verleden een 8 inch F/10 TAL 200K gehad, een Klevtzov Cassegrain. Die had ook een lange brandpuntafstand (2000) en wat ik mij nog goed herinner was dat daardoor de achtergrond meestal mooi zwart was. Echter de sterafbeelding was en ander verhaal. Sterren werden niet echt perfecte puntjes, ze waren wat "zacht en wollig" vond ik altijd. Waarom vraag ik dit? Ik heb zelf nu een 300mm dobson met werkelijk fantastische spiegels van Orion Optics. Maar ik word ook een dagje ouder en soms verlang ik naar een kleinere telescoop die ik snel buiten kan zetten en die wat compacter en lichter is. Die zal voor 90% gebruikt gaan worden voor de maan en voor dubbelsterren, en af en toe om gewoon wat andere dingen te bekijken. Ik heb inmiddels een leuke alt-azimut montering besteld, de Ayo Digi II , waarop ik probleemloos mijn Argo Navis kan gebruiken en die ik kan belasten tot max 12 KG, ruim voldoende. Ik ben nu nog naar een kijker aan het kijken tot max 8 inch. Mijn newton zoals ik al zei heeft een perfecte beeldkwaliteit, de sterren zijn echt mooie puntjes, en dat geld natuurlijk ook voor zoiets als een 18cm Mewlon, maar de prijs daarvan is mij gewoon te hoog. Ik twijfel nu tussen een newton en een cassegrain.

En dan nu mijn eigenlijke vraag, hoe is de afbeeldingskwaliteit van je Cassegrain, hoe zien de sterren er uit, als je dat vergelijkt met je vorige telescopen. Is die even goed als in de Lunt of de Maksutov die je hebt gehad? Ik weet dat als ik een goede newton koop dat dat snor zit. Maar mijn vorige Cassegrain laat mij een beetje twijfelen om een nieuwe te kopen, vandaar mijn vraag.

Hopelijk kun je mij een tipje van de sluier oplichten.

Groetjes

Math
                            orion optics UK 300mm
                            12x60 Celestron, 15x80 Vixen and SkyWindow

Commentaar

Wat grappig, ik zit eigenlijk met dezelfde tweestrijd alleen wil ik hem niet hoofdzakelijk voor dubbelsterren gebruiken, maar wel voor nevels, galaxies, bolhopen en planeten. Een 30 cm Dobson staat min of meer dus op mijn verlanglijst maar de draagbaarheid en de ruimte die het inneemt staat me tegen. Ik heb van Guus wel begrepen dat de sterren echt mooie punten zijn en dat dit voor hem een vereiste is. Aan de andere kant kon hij ook enigszins details in een galaxy zien. Klinkt voor mij veelbelovend!

Commentaar

Werken...
                              X