Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Scopesoap Hofheim

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Scopesoap Hofheim

Boeh! Ik moet dit even kwijt.
    Eind mei vorig jaar heb ik mijn grote Dob verkocht, en die heeft nu een heel mooi donker plekje gevonden in Indonesie. Daar wordt ie ingezet in een deepsky villa.
    Ik merkte dat de telescoop een maatje te zwaar/lomp was en ik had behoefte aan iets compacters. Tijd wordt met twee ondernemingen + gezin wel wat schaars.
    Al jaren heb ik een 8" kofferdobson van Hofheim. Die is en blijft nog steeds mijn meestgebruikte telescoop. Mooi afgewerkt, al is het ontwerp inmiddels wat gedateerd.

Mijn oog viel dus op de grotere broer van deze Hofheim. Een 12" koffer(s)dob van 12 kilo. Mooi voor zowel deepsky als melkwegwerk. Ik heb al een mooi hoekje in de tuin gemaakt en een gaaf round table volgplatform vanSteem overgenomen. En zelfs mijn XW serie compleet gekregen dankzij dit forum.

Een eerste navraag over de levertijd was wat teleurstellend. Aansluiten in de rij (dus de batch van eind februari 2019). Na ja, goed dan, heb ik het voorjaar tenminste nog (galaxyseizoen,jippie!) . In januari krijg ik echter een mail. Dat alles wat vertraagd is maar stipt in April klaar. Tja, hoe stipt is stipt. Eind april krijg ik weer bericht dat de omdoos (de koffers) vertraagd is. Het wordt echt begin Mei.

Begin Mei (2019) krijg ik weer bericht, de scoop is af! AH! Mooi de laatste bijnagrijze nacht even first-light doen.
    Medio Mei krijg ik bericht dat er verstuurd kan worden. Verzenddatum is 25 Mei. OK. Lichte frons. Ik accepteer het maar, berust me dat het toch allemaal wat luxeproblematiek is.

Eind mei nog steeds geen pakketje. Ik vraag naar een track en trace. Die krijg ik 1 juni, van iemand anders, want de makers zijn op vakantie en komen niet meer terug.
    Nu is het pakket verdwenen bij DHL, moet ik bij de verzender (die dus niet meer reageert op mails of telefoons) verhaal halen. Het is inmiddels 13 juni en ik had me zo verheugd op de kofferdob 12 om mee te nemen op vakantie.

Dus helaas een nu een koude douche voor Hofheim, de leverancier waar ik elk jaar een fijne kerstkaart van kreeg en waar de service eigenlijk altijd goed was.

Click image for larger version  Name:	Dob_12_large1.jpg Views:	0 Size:	35.4 KB ID:	1418949

30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Origineel geplaatst door Nop Bekijk bericht
    Die krijg ik 1 juni, van iemand anders, want de makers zijn op vakantie en komen niet meer terug.
    Wat bedoel je daar mee? Zijn ze weg en blijven ze weg? Je moet bij pakketten die weg zijn, idd via de verzender gaan; heb ik ook eens meegemaakt, en dat werd een probleem. Ik heb het uiteindelijk opgegeven (maar dat ging dan niet om iets duurs). Hoe ga jij dan nu verder hiermee?

Wel ZK deze situatie.

Wel goed dat je de serie XWs compleet hebt (shacke hands - ik sinds kort dus ook - kunnen we samen bino-waarnemen).

Commentaar

Ja! Gezellig. Ik ben benieuwd naar jouw scope! De makers zijn op vakantie, geen idee wanneer ze terugkomen, kan best een tijd duren... Onmacht is heel vervelend, zeker omdat het om een duur en kwetsbaar ding gaat. Maar goed. Ik heb nog een fijne dob en een geweldige verrekijker, het blijft een luxeprobleem.
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Inderdaad; het is onmacht. Je wil wat doen, en je kunt niets; je weet zelfs niet wanneer je wel wat kunt doen. berusten daarin is heel lastig.

Samen waarnemen moeten we idd snel weer eens doen. Volgende Nieuwe Maan in Rocherath, met jouw 8 (of hopelijk 12) inch? Mijn bino gaat mee.

Commentaar

Komt wel weer boven water, maar als jouw leverancier uiteindelijk actie kan ondernemen kan het ook nog een tijdje duren bij DHL. Heb 'ns iets gekocht van Astroboot in Zweden, via de track-en-trace kon ik zien dat het pakketje in Helsingborg van de radar verdween. Astroboot trok direct aan de bel (hulde voor hen trouwens, ze brachten mij na elk contact dat ze hadden met DHL onmiddellijk op de hoogte), maar het duurde drie weken (!) voordat het pakketje weer boven water was. Daarna had ik het binnen twee dagen in huis. Dat was een pakketje met een waarde van vier tientjes, heel vervelend dat het jou overkomt met iets dat serieus wat kost.

Commentaar

Ik neem aan dat je nog niet betaald hebt.
            What where the skies like when you were young?

Commentaar

Normaal staat hij ook op ATT, maar dit jaar heb ik 'm niet gezien.
              Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

gaan we doen! Met of zonder 12" . Zin om weer eens te gaan koekeloeren, en zeker jouw bouwwerk te bewonderen. svdwal
                helaas wel, de helft, dus dat maakt het wat zuur. Rudy , dat geeft de burger moed. Ik wacht maar rustig af (na ja). Het is gelukkig nog niet astronomisch donker. Dus die allnighter gaat er wel komen in augustus hoop ik.

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop Bekijk bericht
                  helaas wel, de helft, dus dat maakt het wat zuur.
                  Het zal wel goed komen, maar stel dat het pakket echt is verdwenen: de leverancier is verantwoordelijk voor de zending tot het moment dat het pakket bij jou thuis over de drempel gaat. Geen pakket, dan het geld terug, of een nieuwe laten sturen (wat wel een tijdje kan duren, begrijp ik jouw verhaal).

Commentaar

Wat zegt DHL precies over het pakket? Verdwenen is wel heel vreemd met track en trace

Over DHL heb al vaker klachten gehoord. Als het even kan kies ik voor die andere pakketdienst met die bruine bestelwagens. Gelukkig nog nooit wat zoek geraakt.

Commentaar

Als je met een credit card betaald hebt kan je proberen via de credit card maatschappij je geld terug te krijgen. Even goed de voorwaarden lezen.
                      What where the skies like when you were young?

Commentaar

Dank voor het meedenken. DHL heeft het pakket aan de zakelijke markt overgedragen, maar toch niet, ofzo. In ieder geval was na een week of wat ineens 'de bezorger' onderweg. Van de particuliere markt, en die kwam vandaag het pakket brengen. Gelukkig is dus alles goed gekomen, maar het is inderdaad wel raadzaam om een partij te vinden die je goed op de hoogte houdt, die zich van hun kant ook goed verzekert tegen verlies of diefstal. Weer wat geleerd. De kijker is nu opgebouwd, maar eerst maar eens de volle Maan en de langste dag uitzitten. Ik vind het nu al een prachtkijker om te zien. Dat was het wachten wel waard . Voor first light nog even wachten helaas.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1182.JPG views: 205 grootte: 4,58 MB id: 1419302

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1180.JPG views: 198 grootte: 3,56 MB id: 1419303Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1181.JPG views: 197 grootte: 1,81 MB id: 1419304

Commentaar

Mooi dat het goed gekomen is, en wat een mooie kijker inderdaad. Ik krijg enorme associaties met oude platenspelers als ik die spiegelbak zie, en dat is altijd goed.
                          Ik heb een beetje mijn bedenkingen bij het flinterdunne focuserplaatje in combinatie met Pentaxen, maar verder is het een mooi poespasloos ontwerp, daar hou ik van!

Edit: maak ook even een 2x zo groot lichtschild, daar zal het beeld enorm van opknappen.
                          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Kan je ook een foto maken als hij is ingepakt? Past alles in één doos?
                            Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Ziet goed uit en kijk er graag eens doorheen. Wat voor spiegel zit erin?

Commentaar

Werken...
                              X