Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Keuze Dobson telescoop Skyliner

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Keuze Dobson telescoop Skyliner

Ik zit al een tijdje te denken om een visueel telescoop te halen - zoiets als een Dobson telescoop

Ik kom er niet uit welke van de 2 ik zou overwegen om aan te kopen.

https://www.astromarket.org/telescop...b_bar_1_select

https://www.astromarket.org/telescop...b_bar_1_select

De Skywatcher 305 zal iets minder wegen dan de 355 en zal misschien is beter zijn om te transporteren dan zijn opvolger 355.
    Maar vroeg mij af of er leden zijn die 1 van deze 2 Skywatcher skyline bezit en wat hun voor en nadelen zijn die ze ondervinden.

Jantje

Tsja. Als je het grotere gewicht en de hogere kosten geen punt vindt, is de grootste in zoverre beter dat hij zwakkere objecten laat zien.

Skywatcher maakt over het algemeen spul met een goede prijs/kwaliteitsverhouding.

Commentaar

Origineel geplaatst door Skyheerlen Bekijk bericht
      Tsja. Als je het grotere gewicht en de hogere kosten geen punt vindt, is de grootste in zoverre beter dat hij zwakkere objecten laat zien.

Skywatcher maakt over het algemeen spul met een goede prijs/kwaliteitsverhouding.
      Tja, maar loont het prijsverschil van 520 euro de moeite om een groter diamater..

Commentaar

jij bent de enige die dat kan bepalen. Een 14 inch telescoop vangt 36% meer licht dan een 12 inch telescoop. Dat verschil zal zichtbaar zijn, maar is niet overweldigend. Als je al een 12 inch had en als opvolger een 14 inch overwoog om zo meer te zien, zou ik het afraden. Maar nu, als je die Euro 520 kunt missen, zou ikzelf het doen. Maar kijk ook eens naar gewicht en maten; past het wel in jou huis / in jou auto en kun je het extra gewicht dragen?

Let erop dat je nog meer nodig hebt: atlas, rode lamp, collimatie-gereedschap, misschien nog wat oculairen, en dat kost allemaal ook geld.

Commentaar

De focusser op de 355 is wel veel beter met een 1:10 reductie. Ik koop geen telescoop meer zonder.
          Skywatcher 200PDS, 130PDS, 72ED-DS, EQ5 Pro Synscan, Omegon Minitrack LX2, Zwo ASI120MM-S, Canon 650d, Zwo AsiAir.

Commentaar

Heb je al oculairen? Als dat het geval is, de ene kijker is een f/4.9, de andere een f/4.5. Dat kan wellicht al een verschil maken hoe jouw oculairen zullen presteren. Een Paracorr komt misschien om de bocht kijken bij de laatste, kost ook geld.

Hoe ga je het gebruiken? Moet je veel sjouwen, of niet? Is een grotere, zwaardere dan een probleem, of niet? Dat kan ook een rol spelen in de afweging.

Commentaar

jij bent de enige die dat kan bepalen. Een 14 inch telescoop vangt 36% meer licht dan een 12 inch telescoop. Dat verschil zal zichtbaar zijn, maar is niet overweldigend. Als je al een 12 inch had en als opvolger een 14 inch overwoog om zo meer te zien, zou ik het afraden. Maar nu, als je die Euro 520 kunt missen, zou ikzelf het doen. Maar kijk ook eens naar gewicht en maten; past het wel in jou huis / in jou auto en kun je het extra gewicht dragen?

Let erop dat je nog meer nodig hebt: atlas, rode lamp, collimatie-gereedschap, misschien nog wat oculairen, en dat kost allemaal ook geld.
              Het is men eerste spiegel telescoop die ik koop.
              Vind alleen het gewicht van de Buis, maar niet van de Dobson zelf... (deze zal toch ook al deftig gewicht hebben)
              Oculair heb ik enkel de Baader Hyperion oculair 5mm de andere moet ik nog kopen..

Commentaar

Origineel geplaatst door Raz Bekijk bericht
                De focusser op de 355 is wel veel beter met een 1:10 reductie. Ik koop geen telescoop meer zonder.
                De 305 heeft ook 1:10 dacht ik gelezen te hebben...

Commentaar

Het is niet gebruikelijk met zon grote te beginnen (meestal adviseren we een 8 inch), maar het kan natuurlijk wel. Een 5mm Hyp is ok, maar je gaat meer nodig hebben.

Hoeveel geld wil je nu max uitgeven?

Commentaar

Het is niet gebruikelijk met zon grote te beginnen (meestal adviseren we een 8 inch), maar het kan natuurlijk wel. Een 5mm Hyp is ok, maar je gaat meer nodig hebben.

Hoeveel geld wil je nu max uitgeven?
                    Ja dat weet ik 24mm van Baarder komt er ook nog en Collimatie tool..

" Money is not the issue "

Commentaar

Vorig jaar heb ik dat 355mm dobson model in praktijk mogen ervaren tijdens waarneemsessie. Hij weegt VEEL meer dan er op de website staat; m.i. is 23kg enkel de tubus. Ook het onderstel weegt nog eens zo'n 20kg dus het geheel is echt loeizwaar en niet in je eentje te verplaatsen. Voordeel is wel dat het stevig als een huis staat

Mijn advies: kies voor de kleinere variant. Daar heb je meer "plezier" mee bij gebruik; hij is praktischer. Met het uitgespaarde bugdet koop je dan 2 goede kwaliteit oculairs en een UHC filter. Dan heb je de perfecte set!
                      -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Origineel geplaatst door K9 Spike Bekijk bericht
                        Het is men eerste spiegel telescoop die ik koop.
                        Dan is het aan te raden eerst een winkel of starparty te bezoeken om een indruk te krijgen van de grootte en het gewicht van zo'n Dobson (en niet te vergeten de positie van het oculair als de Dobson in de hoogste stand staat; een klein persoon heeft misschien wel een ladder of hoge stoel nodig om comfortabel te kunnen kijken).

Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Origineel geplaatst door TomC Bekijk bericht
                          Vorig jaar heb ik dat 355mm dobson model in praktijk mogen ervaren tijdens waarneemsessie. Hij weegt VEEL meer dan er op de website staat; m.i. is 23kg enkel de tubus. Ook het onderstel weegt nog eens zo'n 20kg dus het geheel is echt loeizwaar en niet in je eentje te verplaatsen. Voordeel is wel dat het stevig als een huis staat

Mijn advies: kies voor de kleinere variant. Daar heb je meer "plezier" mee bij gebruik; hij is praktischer. Met het uitgespaarde bugdet koop je dan 2 goede kwaliteit oculairs en een UHC filter. Dan heb je de perfecte set!
                          Je bedoelt de 305 dan. Ik dacht dat deze een 1:10 reductie had blijkbaar niet.
                          Raz je had dus gelijk

zou dan een andere focuser willen plaatsen - deze https://www.astromarket.org/focusers...ectors/p,22264
                          Zou deze passen op de 305 skyliner ?

Commentaar

Ik heb niet de indruk dat de 14 inch wel een 1:10 reductie op de focuser heeft.

Maar OK. Het vervangen van een focuser lijkt eenvoudig, maar er komen toch wel wat dingen om de hoek kijken. De hoogte moet gelijk zijn (ander kan het zijn dat je geen scherp beeld meer kunt krijgen) en er mag geen vignettering ontstaan. Daarnaast zitten de gaten natuurlijk net verkeerd en is het grote gat ook niet goed (zul je altijd zien). Als je handig bent, kun je het zelf, maar best overleg je dat met de verkoper van jouw toekomstige telescoop. Misschien willen zij dat wel voor je doen - dan kun je de originele focuser teruggeven en krijg je wellicht korting.

Ik kan me goed voorstellen dat een beetje verkoper dat al vaker gedaan heeft, en zo een oplossing in de kast klaar heeft liggen.

Overigens is het niet-hebben van zo'n 1:10 reductie niet zo'n enorm drama; als de vergroting niet al te extreem is, kun je zonder ook prima scherpstellen.
                            Last bewerkt door Skyheerlen; 13-06-19, 08:19.

Commentaar

Deze focuser zou passen volgens astromarket, maar helaas komt deze pas binnen op 1 augustus
                              Dus van vervangen bij de verkoper is al geen optie ...
                              Zal deze dan later vervangen - kan altijd eens vragen of ze een andere oplossing hebben..

Commentaar

Werken...
                              X