Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Lithium vet echt noodzakelijk??

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Besten,

ik lees deze discussie met interesse.

Ik ben automonteur/APK keurmeester/diagnose al heel wat jaartjes.

MolybdeenSulfide vet wordt ook gebruikt in de autotechniek om homokineten van aandrijfassen te voorzien van smering. Je hebt misschien wel eens een kapotte aandrijfas-hoes gehad met je APK-keuring. Dit is wat er in zit ter smering van het homokineet-gewricht, het laatste gewricht tussen de aandrijfas en het wiel, even "kort door de bocht" (haha ).

Het is een vrij dun/niet erg viscoos zwart of donkergrijs vet en wordt gebruikt om glijdende delen maar toch ook rollende delen van de homokineet te voorzien van een smerende laag. Het heeft goede temperatuur eigenschappen.

Is dit misschien een goede vervanger voor het vet voor de wormwielen? Let wel of dat je inderdaad niet de grafiet gebaseerde variant hebt die vroeger ook in de homokineten toegepast werd, dit wordt een dikke zwarte koek!

Je kunt bij een automaterialenzaak binnenlopen en dit zo kopen voor een paar euro. Let wel zelf op wat het precies is, je weet nooit wat degene achter de balie er van weet!

Star Adventurer montering met Nikkor ED 180mm F2.8 lens en Nikon D5300 DSLR. Skywatcher AZ-4 montering met 130/650 PDS newton, 90/1250 maksutov. Bresser Condor 10x50 bino. 2 ogen.

Commentaar

Kijk, ook weer wat geleerd. Dit molybdeensulfidevet is op de tand- en wormwielen een veel betere keus dan standaard kogellagervet of general purpose (GP) vet. Dat dit MoS2 vet als homokineetvet of assenvet in automaterialenzaken wel in kleine hoeveelheden verkocht wordt, had ik niet eens aan gedacht (ik ben van oorsprong machinebouwer). Kijk wel even goed de specificaties na, soms zijn er op internet voor particulieren zo te zien kleine zakjes homokineetvet te koop waar verder niets op of bij staat, of vraag even na bij de automaterialen zaak.

Als tand-wormwielvet in een montering is dit MoS2 homokineetvet goed bruikbaar, mits het tot -30 C gebruikt kan worden en niet te dik is, klasse NLGI 2. De sterke hechting aan metaaloppervlakken of gebruik voor tandwielen staat niet altijd vermeld, maar ik verwacht dat dit bij homokineetvet wel in orde zal zijn. Let er wel op dat er ook pasta's in de handel zijn zijn die erg veel molybdeensulfide bevatten (40% of zelfs 60%) voor zwaar belaste toepassingen, dit zijn voor ons geen echt bruikbare vetten meer. Een klasse NLGI 2 vet wat zo'n 3% (of ietsje meer) MoS2 bevat is voor onze toepassing wel voldoende.

Het komt al aardig in de buurt van een echt industrieel tandwielvet, zoals bv de Molykote 165 LT. Dit vet kan nog hogere belastingen aan, alleen haalt net niet -30 C, het gaat tot -25 C. Het is ook heel iets dikker NLGI klasse 2 tot 3 volgens de specs. Dit specifieke tandwielvet wordt echter alleen in 1 kg en 5 kg blikken geleverd. Ik denk dat JD Astronomie echter wel zo'n tandwielvet in de zwarte spuit bij zijn upgrade setje levert.

Er is ook speciaal tand-wormwielvet wat nog veel plakkeriger is, dit blijft beter kleven aan grotere tandwielen, hogere snelheden en kan nog grotere drukken hebben. Voor tandwielen zonder oliesmering in grotere constructies wordt dit veel gebruikt, het wordt met een oplosmiddel opgespoten, wat later verdampt, maar voor ons soort toepassing is dit overdone en misschien zelfs wat te dik en stroperig. Er zijn ook weer dunnere tandwielvetten, speciaal voor centrale vetsmeersystemen die tandwielen automatisch (doorlopend een beetje opgebracht) smeren, dit is echter weer vaak een te dun vet voor onze toepassing en de vraag is of de kleefkracht, stabiliteit en standtijd hoog genoeg is. Verder is er natuurlijk oliesmering voor tandwielen, maar voor ons hier niet van toepassing.

Dit echte tandwielvet wordt voor ons particulieren allemaal wat te moeilijk verkrijgbaar of toepasbaar en is ook wat overdone voor de kleinere wormwielen en tandwielen in een montering. Het eerder voorgestelde MoS2 EP 2 vet van Kroon of een in de autohandel makkelijk verkrijgbaar Molybdeensulfide homokineet- of assenvet met dezelfde specificaties is dan een een goed alternatief.
      Last bewerkt door rweust; 27-04-19, 22:31.
      10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Commentaar

Uitstekende tip dat MoS2 vet! Wormwielen zijn spelingsvrij af te stellen zonder dat het gaat 'knarsen' zoals met kogellagervet (weet geen betere omschrijving), het voelt gewoon veel beter. Ik heb het plaksel uit een oude Vixen montering gehaald en door MoS2 vet vervangen, loopt super licht en toch spelingsvrij nu. Helaas nog niet in t veld kunnen testen. Ik heb de MoS2 EP-2 variant van MPM gekocht, die gaat tot -20 gr C maar ik ga bij -30 toch echt niet buiten zitten en kostte geen drol, 6 euro.

Commentaar

Mooi dat het jou ook goed bevalt. Tja, tribologie is een vak (overigens niet het mijne).

Even voor de goede orde, dit MoS2 (molybdeensulfide) vet is goed voor smering van de tand- en wormwielen, maar niet voor de kogel- en kegellagers van de montering. Hiervoor gebruik je beter een een goed kogellagervet op lithium en/of calcium basis.

Dit laatste vet wordt ook veel als general (GP) of multi-purpose (MP) vet verkocht, maar werkt dus weer veel minder op tand- en wormwielen, zie mijn eerdere post met de redenen hiervoor.

Robert.
          Last bewerkt door rweust; 27-04-19, 22:37.
          10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Commentaar

Ik moet er binnenkort ook maar aan geloven om mijn Vixen SP-DX, aangeschaft in 1989, opnieuw te smeren. Tijdens het balanceren komt de kijker soms "terug" als ik hem een zetje geef. Het begint steeds meer op kauwgom te lijken.

Nu wilde ik er dit op smeren: https://www.kroon-oil.com/nl/catalog...ing-grease/89/ Omdat ik dat hier kant en klaar heb liggen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: asg.jpg views: 69 grootte: 72,8 KB id: 1459527

Is ook NLGI: 2

Wordt gebruikt om schroefassen te smeren dus leek mij prima voor de Vixen want dat is volgens mij ook een glijlager.

Zijn er reden om dit absoluut niet te gebruiken en toch een nieuwe pot MoS2 vet te kopen?
            "I'm gonna have to science the sht out of this." [sic] (Mark Watney - The Martian)

Commentaar

Werken...
            X