Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Lithium vet echt noodzakelijk??

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Re: Lithium vet echt noodzakelijk??

Tja, of je je montering uit elkaar durft te halen is aan jou, maar ik vond inderdaad dakteer in de lagers en wormen. De zwarte smurrie komt doordat die Chinezen grafiet in het vet hebben gemixt. Ik heb nu kogellagervet gebruikt en merk wel verbetering bij lage temperaturen.

Bert
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Ik heb zojuist de telescoop weer naar binnen gehaald. Alle remmen waren los en toch leek het alsof iets blokkeerde. Het draaien van de telescoop (beide assen) ging echt heel zwaar. Het lijkt alsof het goedkope vet tussen de lagers niet echt goed tegen lage temperaturen kan want hoe langer het geheel buiten staat des te harder moet ik duwen om alles in beweging te krijgen. Ik ga morgenvroeg naar een autospeciaalzaak (of Gamma / praxis) en regel litiumvet en wasbenzine (om het oude vet te verwijderen).
      Ben benieuwd hoe het gaat uitpakken maar noodzakelijk is het wel want de motoren trekken het in ieder geval niet.

Commentaar

Hoi idanny, ik vind het toch wel vreemd hoor met dat vet want die eq6 pro van mij gaat als een speer....groet Robin

Commentaar

Ik heb die van mij ook ongemoeid gelaten en ik hoor geen rare geluiden of iets.. ook gaat mijn montering ook niet zwaarder in de loop van de avond. Ik laat het verder zo..
          Wl wil ik hem een keer open halen, alleen om te kijken wat erin zit..
          - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

@sapperdeflap: Hoi hoi,
            Vandaag toch het eerste deel (lagers op de DEC-as) schoongemaakt met wasbenzine van de praxis en voorzien van nieuw kogellagersvet van de praxis (op Lithiumbasis). Vooralsnog lijkt het soepeler te lopen. Inderdaad lijkt het oude vet op chocoladepasta zoals anders al hebben verteld. Het plakt vreselijk en het lijkt alsof er zandkorrels tussen zaten. Vrijdag de rest schoonmaken en insmeren met nieuw vet.

Om eerlijk te zijn vind ik dit stiekem een best leuke klus

Commentaar

Voor wie het niet durft om het zelf te doen, Hier kan je het laten doen.
              Maar ook nieuwe lagers of motoren kopen.

Commentaar

Even een oud topic wakker maken. Ik zag, dat het vet op mijn worm van de EQ3 Pro zwart en wat korrelig is geworden. Zit er volgens mij al jaren op. Tijd voor een schoonmaakbeurt dus. Ik ga daarvoor lithiumvet gebruiken. Heeft iemand hier ervaring met de mate waarin prestaties van deze montering dan kunnen verbeteren?
                Meade 8" SCT, Robtics 80/560 apo, 70/420 apo, SkyWatcher Mak 127/1500, Polarex 60/700, Royal Tokyo 76/1200, Fujinon 10x70 FMT-SX, Tento 20x60

Commentaar

Ik gebruik hiervoor gewoon vet op lithiumbasis van de firma Schiedam, en voor de glijdelen gebruik ik vet wat ik van de kruidnagel haal gewoon vaseline dus. m vr gr jan bonte

Commentaar

Dank voor je tips, Jan. Alleen die kruidnagel snap ik niet helemaal (tenzij je kruidvat bedoelt, natuurlijk).

Ik heb nu universeel vet EP2 en universeel wit vet in huis. Zouden die ook volstaan?
                    Meade 8" SCT, Robtics 80/560 apo, 70/420 apo, SkyWatcher Mak 127/1500, Polarex 60/700, Royal Tokyo 76/1200, Fujinon 10x70 FMT-SX, Tento 20x60

Commentaar

Ik heb nog wel een tubetje liggen Fixxxer! Mocht je t toch willen gaan doen.
                      Motto: Boterzacht bewerken!

Commentaar

Wormwielvet en (kogel)lagervet zijn niet hetzelfde. Ze kunnen echter allebei lithium als zeepskelet in het vet hebben. Kogellagervet is voor grotere snelheden en rollend contact geschikt. Goed lithiumvet voor kogellagers hoeft echter beslist niet wit te zijn, lichtbruin of gelig komt ook veel voor.

Wormwielvet plakt meer, kan hogere afschuiving en vlaktedruk hebben en bevat vaak meer molybdeensulfide, wat een grijzige of zwarte kleur geeft, wormwielvet is dan dus niet meer wit. Dit kan vaak ook goed op tandwielen, mits deze niet te hard draaien.

Het grote verschil is dat tand-wormwielvet zich moeilijk laat verdringen en kogellagervet dit juist wel doet. Kogellagervet smeert meer door de na verdringing achtergebleven olie-achtige stoffen in het vet, wat een dun smeerfilmpje geeft rond en onder de kogels. Te dik kogellagervet wat zich moeilijk laat verdringen geeft veel te veel weerstand in een rollager, loopt bij hogere toerentallen snel te warm en het vet loopt hierdoor (met het inwendig opgebouwde oliefilmpje) dun uit het lager.

Ga je echter een goed kogellagervet voor wormwielen gebruiken dan krijg je het probleem dat het vet zich te veel laat verdringen, na afschuiven een te dunne laag overblijft, de tand vrij makkelijk door de achtergebleven olie-achtige smeerfilm heen drukt en in metaalcontact met de worm beschadiging veroorzaakt. Een wormwiel heeft dus een dik vet nodig wat zich niet makkelijk laat verdringen of afschrapen, vroeger werd hierom grafiet aan tand-wormwielvet toegevoegd, tegenwoordig meer molybdeensulfide (o.a. Molykote is hier groot mee geworden, what's in a name).

Skywatcher gebruikte dit ouderwetse teerachtige, grafiet gevulde wormwielvet ook, omdat het de problemen door speling op de wormwielen een beetje verhulde. Het dikke, plakkende vet dempt ook wat meer, gaf echter problemen bij koud weer.

Beide vetten hoeven in ons soort toepassing niet voor hoge snelheid geschikt te zijn, maar moeten wel vochtbestendig zijn (condensbestendig), corrosiewerend en geschikt voor werking bij lage temperaturen. Het tand-wormwielvet moet ook goed aan de wormwielen en tandwielen blijven kleven. Bij JD Astronomie (D) kun je een upgrade setje voor een EQ6 (2 spuiten, n met wit kogellagervet en n met zwart wormwielvet, aangevuld met Teflon shim ringen) bestellen. Heb je voor jaren genoeg aan en hoef je niet helemaal uit te zoeken of je het goede vet hebt.

En als antwoord op je vraag: Ja, de werking van de EQ6 verbetert veel, vooral in loop bij lage temperaturen door het ouderwetse, teerachtige grafietvet op de tand- en wormwielen te vervangen door een moderner molybdeensulfide tand-wormwielvet. Je moet de wormen van de EQ6 dan echter ook goed afstellen met de bekende shim ringen om de speling te minimaliseren.

Voor kogel- en kegellagers van een montering is het vet minder kritisch een goed calcium en/of lithiumvet doet het hier wel, mits dit niet te dik wordt bij lage temperaturen. Wat veel verkopers van general purpose (GP) vet ons ook willen doen geloven, voor belaste tandwielen of stationair belaste, nauwkeurig afgestelde wormwielen gebruik je beter een wat specialer vet.

Robert.
                        Last bewerkt door rweust; 13-01-19, 22:45.
                        10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Commentaar

Welk vet adviseer jij voor de wormwielen Robert?

Motto: Boterzacht bewerken!

Commentaar

RWeust: Nou dat is tenminste klare taal.
                            Niet dat ik er veel aan heb, gebruik vork monteringen ,daar spelen die problemen niet zo sterk bij.

Commentaar

Origineel geplaatst door marcoverstraaten Bekijk bericht
                              Welk vet adviseer jij voor de wormwielen Robert?
                              Ik heb standaard een verbetersetje vet gekocht bij JD Astronomie, kost hier EUR 19,- voor een (zwart) wormwielvet, een (wit) kogellagervet en wat losse teflon ringen om de EQ6 wormwieloverbrenging goed mee af te kunnen stellen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: eq6_ringe_fett.jpg views: 3 grootte: 67,7 KB id: 1405678

Tand-wormwielvet in kleine hoeveelheden kopen is meestal een probleem, maar een 400 g patroon is meestal wel bij meer standaard molybdeensulfide vetten te koop. Ik zou voor dit vet zoeken op molybdeensulfide vet (ook wel MoS2 vet genoemd), nakijken of het voor zwaar gebruik geschikt is (moeilijk verdringbaar, hoge grenssmering), of het bij temperaturen van minimaal -30 C nog gebruikt kan worden, of het waterbestand is, of het goed stabiel is (langere standtijd) en erg goed kleeft aan metaaloppervlakken. Het vet hoeft ook niet te dik te zijn, anders krijgen we weer problemen bij kou, NLGI 2 voldoet al bij ons soort toepassingen.

De MoS2 EP 2 van Kroon zou ik bijvoorbeeld zonder twijfelen op de wormwielen van een EQ6 kunnen gebruiken. Het blijkt ook nog op Lithiumzeep basis te zijn:

https://www.kroon-oil.com/nl/catalog...rease-ep-2/85/

Voor de kogellagers voldoet vaak ieder goed kogellagervet.

Robert.
                              Last bewerkt door rweust; 14-01-19, 20:50.
                              10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Commentaar

Heldere adviezen, dank daarvoor! Ik heb de wormen inmiddels gedemonteerd en schoongemaakt. Ik merkte, dat de wormen iets stroever draaiden door iets te vast aangedraaide moeren (de moer die de kogellager vastdrukt en daarmee de as van de worm). Door een beetje vet in de kogellagers te spuiten en de moer een fractie losser te draaien en vervolgens in die stand te borgen met de borgmoer, verbeterde de draaiing aanzienlijk! Nu nog de wormwielen schoonmaken.

Commentaar

Werken...
                                X