Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Skyheerlen koopt een telescoop(je) ......

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• bart1805
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door Rudy Bekijk bericht
    Droeg de verkoper toevallig een ooglapje? Maar mooi ding, alleen al om naar te kijken.
    En hoe waren haar zangkwaliteiten? Prachtig kijkertje!

Laat een reactie achter ::

Gast antwoordde
    Droeg de verkoper toevallig een ooglapje? Maar mooi ding, alleen al om naar te kijken.

• Skyheerlen
    antwoordde :
    Hola, toch een issue: blijkbaar heeft een vorige eigenaar per ongeluk (of extra?) de zon in beeld gekregen: de centrale baffle is deels gesmolten (foto door de corrector heen). Maar tijdens normaal gebruik lijkt het geen probleem te veroorzaken, dus laat ik het maar zo.
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1469 - kopie.JPG views: 0 grootte: 26,8 KB id: 1416872
    Last bewerkt door Skyheerlen; 19-05-19, 20:31.

• Skyheerlen
    antwoordde :
    Ach, als ik oud ben, is dat een overweging; nu nog niet.
    .
    Anyhow - vandaag een paar oculair-experimentjes op het huis vd overburen; hoe goed is deze telescoop? 'Standaard' kreeg ik de C90 met een Meade Amici-prisma met een omgebouwd verrekijker-oculair. Dit oculair gaf een wat wollig beeld van de muur; niet slecht, maar niet helemaal scherp. De Televue Delos17.3, Baader Genuine Ortho 18 en Pentax XW20 deden het veel beter.
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1457.JPG views: 0 grootte: 52,7 KB id: 1416861
    .
    Er zat een Ramsden 25 bij (bijna vergeten dat die ook bestonden); een 24.5mm oculair en dus niets voor het Amici-prisma (dat is een 1.25 inch). Met het 24.5mm zenithprisma leverde ook dit oculair een mooi scherp beeld van de bakstenen muur. De eenvoudige oculairen doen het niet slecht in de F11.
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1455.JPG views: 0 grootte: 111,1 KB id: 1416862
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1456 - kopie.JPG views: 0 grootte: 48,6 KB id: 1416863
    .
    Doe eens gek .. een Ethos 3.7mm, met 110 graden beeldveld .. het is eerder een telescoop aan het oculair bevestigen ipv andersom. Ik was bijna bang dat het prisma afbrak en de Ethos op de grond klepperde. Het beeld was wel erg donker; een vergroting van 300x is (veel) te veel voor deze telescoop.
    .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1454 - kopie.JPG views: 0 grootte: 104,9 KB id: 1416864
    .
    Voorlopige conclusie: mooi scherp met goede oculairen; geen beeldwelving. Maar een Amici-prisma is niet handig voor objecten op grote hoogte aan de hemel, dus moet er een 24.5mm/1.25inch zenithprisma komen om met moderne oculairen wat te kunnen doen. Maantekeningen gaan komen. En natuurlijk een stertest, om echt iets over de optiek te kunnen zeggen.

• dekkerjj
    antwoordde :
    Na mate de man ouder word, word zijn telescoop kleiner, veel gemakkelijk om te bedienen.

• Jef De Wit
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door Skyheerlen Bekijk bericht
    Maanschetsen gaan er zeker komen.

• Ed
    antwoordde :
    Cute!

• Genie Hendriks
    antwoordde :
    Ik had zo'n C90 vandaag bij Robtics in de hand. Prachtig ding! Kon hem nog maar net laten liggen (naast z'n broertje, een C90 500mm).

• Roel
    antwoordde :
    Zonnefolie mee!

• Skyheerlen
    antwoordde :
    Oh ja, ik kan ‘m wel meenemen; past in het dashboardkastje. Maanschetsen gaan er zeker komen.

Alleen wel balen: als we in Grandpre zijn, is er #*££#<# geen maan te zien!!

• Roel
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door Skyheerlen Bekijk bericht
    Ja, maan-schetsen natuurlijk! Dat heb ik vroeger ook gedaan; was leuk, en ik denk dat het met een 90mm telescoop (die automatisch volgt) prima moet kunnen. Made in the USA in de goede oude tijd, dus het beeld moet toch wel goed zijn (neem ik aan). .
    Ga er maar gerust van uit dat het beeld prima gaat zijn, en 90mm is voor het schetsen van de Maan ruim voldoende; Jef doet het vaak met een 80mm en ik met een 75mm.
    Gaaf ding, hoor! Neem je hem mee naar Grandpré? Ik heb nog wel een rijtje kleine kwaliteits-ortho's die ik mee kan nemen.

• GuusGilein
    antwoordde :
    Gewoon zeggen dat het een zoeker voor je nieuwe bino is!

• John Baars
    antwoordde :
    Frank goes mini!
    Leuk dingetje. Zo een heb ik ook ooit gehad. (zonder montering) Ik heb er goede herinneringen aan.
    Onder het blokje waarmee je hem op een fotostatief kunt zetten zit de naad van die dunne goudkleurige metalen rand. Daaronder zit het inbusboutje / nokje waarop hij stuit bij scherpstellen. Draai je die enkele slagen naar buiten, kun je hem verder doordraaien en de oranje buis draai je er dan inclusief corrector vanaf. Dit als je hem schoon mocht willen maken.

• Skyheerlen
    antwoordde :
    Daar ga ik ‘m ook zetten - en soms mee naar buiten nemen. Ik zal een speciaal plankje daarvoor ophangen.

• svdwal
    antwoordde :
    Leuk ding.

Gewoon in de werkplaats laten staan, dan zou er geen reden tot klagen moeten zijn, toch?

Werken...
X