Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mensen, koop maar geen Skywatcher Virtuoso 114/500...[als je het ding wilt slopen]

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mensen, koop maar geen Skywatcher Virtuoso 114/500...[als je het ding wilt slopen]

Soms zit het mee, en soms....

Ik dacht een leuk widefieldkijkertje aan te schaffen om mee te nemen naar La Palma komende herfst. Een tijdje geleden kwam er een Skywatcher Virtuoso OTA langs op Marktplaats voor weinig, en omdat ik op internet al had ontdekt dat hier een parabolische 114mm f=500mm spiegelsetje in zat, dacht ik: kopen dat ding!

Maar...

Nu blijkt de Virtuoso toch nét even iets anders in elkaar te zitten dan de "gewone" Skywatcher 114/500 Newtons (die ronduit prima zijn). ALLES behalve de buis zelf is van plastic. De focuser (had ik verwacht), maar ook de complete vangspiegelophanging inclusief de spidervanes én de hoofdspiegelhouder. De hoofdspiegel heeft geen centrummarkering, sterker nog: de hoofdspiegel is niet eens collimeerbaar. Dat laatste is vrij dramatisch voor zo'n snelle Newton.

Nou ja, voor mij niet zo'n probleem want het ging me puur om het spiegelsetje zelf welke ik als basis wilde gaan gebruiken voor een ATM-projectje. De vangspiegel was er snel uit, maar de hoofdspiegel zat muurvast in een soort zeer nauwsluitend plastic bakje - niet los te krijgen. Met een nijptang probeerde ik voorzichtig de behuizing weg te knippen, maar dit bleek teveel voor het spiegeltje. De kracht die minimaal nodig was om het plastic eraf te "knijpen" was al teveel voor het kleine spiegeltje: door de spanning knapten de stukken er af!

Nu maakte het allemaal toch niks meer uit en knipte ik de rest met wat grover geweld weg: de spiegel blijkt met dubbelzijdig schuim-tape muurvast in de houder geplakt. Wat een compleet waardeloze constructie...

De hele handel (behalve het kleine vangspiegeltje) ligt nu in de prullenbak. Ik ben heel erg blij dat ik er niet de nieuwprijs voor betaald heb, want dit ding is weggegooid geld. Slecht in elkaar gezet, en vrijwel onmogelijk te verbeteren.

Met de kennis van nu had ik misschien met een zaagje o.i.d. de boel zonder schade los kunnen krijgen, maar helaas is het nu te laat.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSC_2134.jpg views: 0 grootte: 115,3 KB id: 1413983

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSC_2132.jpg views: 0 grootte: 76,6 KB id: 1413984

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSC_2131.jpg views: 0 grootte: 109,4 KB id: 1413985Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSC_2133.jpg views: 0 grootte: 63,9 KB id: 1413986

Last bewerkt door sixela; 26-04-19, 10:16.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Wat een prut voor toch best een gerenommeerd merk!
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Aaaarggghhhh!!! Roel vermoordt een telescoop!! Isaac Newton zou er blij als een kind mee geweest zijn, en ik ook, om er in september vanaf de Roque mee waar te nemen. Mooie Melkweg-wide-fields!!

Maar het mocht niet zijn. Jammer.

Idee! Diafragmeer 'm naar 90mm of zoiets, en dan kan het toch nog.

Commentaar

Misschien kun je nog een oude National Geographic 114/500 scoren. Klopt ook niks aan, behalve de hoofdspiegel, die is prima.
        16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
        Sterren zien met behoud van hersencellen.

Commentaar

Owee.. Zo'n randje kan vanuit de zijkant niet veel verdragen. Wat jammer.
          Maar zo'n dingen gebeuren nou eenmaal als je onbegaande paadjes uitprobeert. Volgende keer beter!
          Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
          (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Hmmm. Ik heb de hoofspiegel toch nog maar even uit de vuilbak getrokken. Even nadenken of ik er toch niet iets mee kan.

Commentaar

Mijn 50 cm spiegel mist ook een stukje van het oppervlak. Een lik zwarte verf erover en je merkt er niets meer van. Zelfs in het onscherpe beeld is er niets van te zien.
              50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Origineel geplaatst door wvreeven Bekijk bericht
                (...) Een lik zwarte verf erover en je merkt er niets meer van. (...)
                Dat dacht ik ook! Ik heb ooit waar staan nemen met een spiegel die nog heftiger beschadigd was. ( lees: stukken oppervlakte eruit ) Schoolbordenzwart erover en In focus was daar dus niets van te zien.
                Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Kan je niet gewoon die spiegel in die houder laten zitten en die op een collimeerbare plaat integreren?
                  Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

De Skyscanner is ook zo: — je kunt enkel de coma verwijderen via de vangspiegelregeling.

Te goedkoop? Ja: dat is om de prijs te drukken voor de "GoTo"-versie—; maar wel net bruikbaar.

Inderdaad niet vriendelijk voor ATM-ers.
                    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Tsja, typisch voorbeeld van hoe het NIET moet.
                      Mijn 200mmF5 van Skywatcher, een van de eerste lichtblauwe buizen..........had een spiegelcel met i.p.v. veren o-ringen...........tsja. o-ringen waren natuurlijk wel goedkoper dan veertjes.....
                      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Ik heb mensen bij de skyscanner de boorgaten uit zien vrezen (Youtube denk ik) waardoor de houder van de primaire spiegel aan de buis vast zit geschroefd. Daarmee kon de hele spiegelhouder met primaire apiegel toch op die drie punten wat verschoven worden in de lengterichting van de buis en was een rudimentaire collimatie mogelijk. Zou dat bij deze ook kunnen?

Overigens heb ik een tijd de skyscanner gebruikt en met collimatie van de vangspiegel vond ik het best een goed beeld voor zo’n snelle kijker. Bij dat kijkertje is de spiegelcel makkelijk te verwijderen. Ik weet niet meer of ik ooit de spiegel uit de cel heb gehaald om hem schoon te maken.

Dit kijkertje is nu bij Frans van Schaik in gebruik, mocht je hem over zijn ervaringen willen vragen.
                        Sterren kijken in de stad | Skywatcher 150p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | Chinese 90/500 | Celestron 15x70

Commentaar

Ik, heb bij mijn skyscanner ook wel eens de hoofdspiegel uitgenomen en dan een slagje gedraaid bij terugplaatsen om zo proberen de collimatie wat te verbeteren.
                          De gaatjes wat uitvijlen klinkt ook wel clever

Al bij al ben Ik altijd tevreden geweest met de skyscanner, ik gebruik hem nu nog als zonnekijkker met Baader folie filter ervoor.
                          Nooit spijt gehad van die 120 euro investering, het begin van een geweldige hobby
                          Skywatcher Flextube 10" / Orion Skyscanner 100mm / Docter Optic Nobilem 8 x 56
                          Oculairs van 6 tot 25mm en Shorty Barlow 2x

Commentaar

Origineel geplaatst door Skyscanner Bekijk bericht
                            Ik, heb bij mijn skyscanner ook wel eens de hoofdspiegel uitgenomen en dan een slagje gedraaid bij terugplaatsen om zo proberen de collimatie wat te verbeteren.
                            De gaatjes wat uitvijlen klinkt ook wel clever

Al bij al ben Ik altijd tevreden geweest met de skyscanner, ik gebruik hem nu nog als zonnekijkker met Baader folie filter ervoor.
                            Nooit spijt gehad van die 120 euro investering, het begin van een geweldige hobby
                            Vandaar je naam? :-)

En hij paste met Dobson statief in mijn rugzak, zo het vliegtuig in! Nu ga ik dat met 90/500 refractor op fotostatief proberen...
                            Sterren kijken in de stad | Skywatcher 150p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | Chinese 90/500 | Celestron 15x70

Commentaar

Na poging 2 toch maar besloten om er niet meer mee verder te gaan. Er zijn nu 3 stukken af met een gezamenlijk oppervlak zo groot als de vangspiegel. Bijft niet veel van die 114mm over zo.
                              Wie hem wil hebben mag 'm op komen halen in Twello, of ik stuur 'm op tegen verzendkosten. De vangspiegel hou ik wel zelf.

Commentaar

Werken...
                              X