Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Bevalt deze dobson?

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Bevalt deze dobson?

Heeft iemand enige ervaring met onderstaande Dobson?
    zo ja, bevalt deze? en waarom....

Omegon Dobson telescoop Push + mini N 150/750 Pro
    Productnr .: 57561

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Omegon-Dobson-telescope-Push-mini-N-150-750-Pro (1).jpg views: 151 grootte: 14,4 KB id: 1413741

Fabrikant: Omegon € 449,00

Uw smartphone en deze telescoop zijn nu 'beste vrienden'

Zin in een reis naar het universum? Met de Push + Mini is dit nu eenvoudig en instinctief. Je hoeft de nachtelijke hemel niet te kennen als een deskundige astronoom. Dit komt omdat, dankzij de slimme push-to-technologie, deze telescoop je de weg wijst naar planeten, nevels en sterclusters. Uw eigen smartphone wordt het controlecentrum voor het verkennen van de nachtelijke hemel.

De Push + Mini is een kleinere versie van de PushPlus-serie. Met een groot voordeel: met een 6 "-telescoop bent u goed voorbereid op uw volgende vakantie of gewoon voor een snelle observatiesessie voor mensen met weinig tijd

De voordelen in een notendop
    • het vinden van nieuw uitgevonden - je kunt nu elk object in de nachtelijke hemel vinden met behulp van de Objectlocator Push + en je smartphone
    • ingebouwde digitale encoder - uw telescoop weet meteen waar hij naar wijst. Met de software kunt u elke stap volgen en objecten in een handomdraai lokaliseren.
    • Bluetooth 2.0 biedt een draadloze verbinding met uw smartphone - met een bereik van 10 meter
    • smartphone houder - geschikt voor alle smartphones met een breedte tot 75 mm
    • software - neem de controle over uw telescoop met de SkySafari® 4 Plus-app voor Android of gebruik programma's zoals Cartes du Ciel® of Stellarium® met uw pc
    • GP-ontvanger - monteert elke telescoop met een GP-rail

De telescoop - parabolische spiegel met een diameter van 154 mm

De 154mm OTA is een telescoop voor langdurig observatieplezier. Het beste eraan is zijn parabolische hoofdspiegel. Met een reflectie van 94% biedt het een schat aan contrast en ultraheldere beelden. De extra "94% Enhanced Coating" is niet standaard met telescopen. Dat is waarom dit voordeel je telescoop in een premium instrument verandert.

Voor oculairs van 2 "en 1,25"

De focuser accepteert zowel de grotere (2 ") als de kleinere (1.25") oculairs. Dit geeft u een voordeel ten opzichte van eenvoudige 1,25 "focusers - u kunt het bredere gezichtsveld van 2" oculairs gebruiken om te genieten van het comfortabeler observeren van deep sky-objecten. U kunt de ingebouwde 1.25 "verloopstuk gebruiken voor het gebruik van 1.25" oculairs. De focuser heeft een enkele compressiering voor het vasthouden van beide oculairs - uw oculairs worden geklemd rond hun volledige diameters en zijn daarom altijd goed beschermd.

De apparatuur in detail
    • hoofdspiegel met 94% reflecterende coating - een helderder beeld dan een standaard Newtonian
    • kan worden gecollimeerd - dankzij een middelste markering en collimatie schroeven
    • 2 "Crayford focuser - neemt 1.25" en 2 "oculairs
    • 335 mm rail in Vixen-stijl - om de OTA in enkele seconden te monteren
    • 46 mm secundaire spiegel - deze kleine secundaire spiegel biedt veel contrast voor visuele waarneming met zeer weinig schaduwwerking
    • met LED-zoeker en 20 mm oculair

Digital Encoder - een 'satnav' voor uw telescoop

Weet waar u zich bevindt - de digitale encoders op de azimuth- en elevatie-assen vertellen u altijd precies waar u zich in de nachtelijke hemel bevindt. Deze technologie, die wordt gebruikt op grote equatoriale mounts, wordt nu ook gebruikt met deze Dobson-telescoop. Maar dit alles zou niets zijn zonder een goede controller - en dit heb je al!

Smartphone - je weg naar de sterren

Met je Android-smartphone kun je nu alles zelf bijhouden - de Sky Safari® 4 Plus astronomie-app voor Android-systemen maakt van je telefoon een controlecentrum voor je telescoop. Het gekleurde display op uw smartphone toont het huidige deel van de nachtelijke hemel en biedt u de mogelijkheid een object te selecteren dat u wilt observeren. Je kunt dan de telescoop in een handomdraai naar het doelwit verplaatsen - terwijl je de telescoop in de gewenste richting beweegt, zie je een dradenkruis over de sterrenkaart bewegen.

Met de juiste app is het eenvoudig

U kunt de SkySafari® 4 Plus-app kopen op Google Play. Push + werkt niet met Apple iPhones of iPads (iOS-besturingssysteem) - een afzonderlijke versie hiervan zal in 2017 worden uitgebracht

Is er ook een andere manier waarop je geen smartphone nodig hebt? Ja dat is er! - u kunt Stellarium® of Cartes du Ciel® planetariumsoftware gebruiken. Installeer eenvoudig een van deze gratis programma's op uw laptop en ga draadloos naar de sterren. Of het nu smartphone of pc is - een Bluetooth 2.0-verbinding wordt gebruikt om met de telescoop te communiceren.

GP-ontvanger

De rocker box heeft een ontvanger voor GP-rails in Vixen-stijl. Dit betekent dat u de meeste telescopen kunt verbinden met GP-rails met de tuimelkast en kunt profiteren van het Push + -systeem. Dit werkt het beste met Newton-reflecterende telescopen van maximaal 8 inch in diameter.

Zorg ervoor dat uw verkenning van de nachtelijke hemel altijd succesvol is met Push +.

0pmerking: smartphone en app zijn niet inbegrepen.

Het nadeel van zoiets is dat het geld niet in de optiek zit, voor minder geld heb je een Dobson met een grotere opening waarmee je meer ziet. Tja, het is maar wat je wilt. Ik zou m'n geld liever steken in de optiek en niet in dit soort zaken eromheen. Objecten kun je prima met de hand opzoeken, dat zal in het begin best even lastig zijn, maar daardoor leer je de sterrenhemel ook beter kennen.

Commentaar

Daar ben ik het mee eens. Een 20cm dobson zonder elektronische poespas is de perfecte ‘middel of the road’; goed in alles. Net een VW Golf.

Commentaar

Ik ben wel benieuwd naar gebruikerservaringen.
        Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Celestron C8- Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Misschien nog ter aanvulling. Als je ongeveer Euro 450 uit gaat geven, kun je al bijna een 25 cm dob kopen, die ruim 2.5 maal zoveel licht vangt als een 15 cm dob. Je hebt dan al die electronische poespas niet, maar die heb je feitelijk helemaal niet nodig om goed waar te kunnen nemen. Een 25 cm dob is een groot instrument, en daar moet je goed over nadenken; een 20 cm dob is misschien een mooi compromis.

Laat je niet gek maken door de ronkende teksten over push-to, GPS en smartphones. Tekenend is dat er meer geschreven wordt over dit soort gadgets dan over dat waar het nu werkelijk op aankomt, namelijk kwaliteit vd optiek en oculairen, collimatie en collimatie-vastheid, balans en beweging vd telescoop, focuser en zoeker en het voorkomen van ongewenst strooilicht. Dit is blijkbaar toch het gevolg van de moderne tijden, en in dit geval, erg jammer.

Commentaar

Origineel geplaatst door Skyheerlen Bekijk bericht
            (...) Een 20cm dobson (...) Net een VW Golf (...) dit soort gadgets (...) de moderne tijden
            Dat is een mooie vergelijking met een VW Golf. Helaas kun je die trend met allerlei gadgets nog verder doorzetten in vergelijking met auto's, tegenwoordig lijkt een auto ook niet meer mee te tellen als er geen "Ipad" in het dashboard zit en meer van dat soort dingen, die kunstjes doen die maar weinig te maken hebben met waar een auto primair voor is gemaakt, rijden van A naar B en weer terug. Het is ook bij een telescoop beter om eerst goed te kijken hoe de basisfunctionaliteit het doet, waar het echt om gaat. Skyheerlen noemt een aantal belangrijke punten die in de reclame-tekst niet eens aan bod komen, een veeg teken.

Commentaar

Origineel geplaatst door Skyheerlen Bekijk bericht
              Daar ben ik het mee eens. Een 20cm dobson zonder elektronische poespas is de perfecte ‘middel of the road’; goed in alles. Net een VW Golf.
              Juist..! Ik denk er nl. net zo over.
              Wilde alleen even de mening van anderen polsen..
              Eenvoud is waar het bij mij om gaat.
              Hoe kan een Telescoop die dusdanig is uitgerust van goede kwaliteit zijn.
              Begrijp mij niet verkeerd.. Ik wil hier niet mee aangeven dat het een prul is , maar wat Rudy al aan gaf, het geld zit niet in hetgeen waar het
              uiteindelijk om gaat.
              En dat is hetgeen wat je zo helder en goed mogelijk wil zien.

Commentaar

Persoonlijk zou ik dan wat groter gaan dan 20 cm, bijvoorbeeld 30 cm. 20 Cm is voor deepsky toch wel het absolute minimum waar je op gaat zitten.
                Jan
                'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Commentaar

Ik ben het wel met jan eens, maar het moet wel behapbaar zijn voor een beginner. Ga eens rondkijken en oordeel dan wat je draagbaar vindt.

Er zijn 20cm dobsons die omvangrijk zijn, maar ook 30cm exemplaren die nauwelijks groter bouwen. Het kan allemaal.

Commentaar

Ik heb hier op Karimunjawa onder andere een Explore Scientific 30cm truss-dobson en ik moet zeggen: voor z'n prijs functioneert die telescoop perfect.

Commentaar

Origineel geplaatst door janvangastel Bekijk bericht
                      Persoonlijk zou ik dan wat groter gaan dan 20 cm, bijvoorbeeld 30 cm. 20 Cm is voor deepsky toch wel het absolute minimum waar je op gaat zitten.
                      Ik zou daar toch een kanttekening willen bij plaatsen: deepsky kan zelfs nog met het blote oog, en ook kleine refractoren hebben hun nut (net zoals verrekijkers). Alleen is een kleine refractor als enig instrument heel beperkt, en heb je paradoxaal genoeg meer ervaring nodig en een minder lichtvervuilde hemel om van deepsky met kleine instrumenten te genieten.
                      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik zie dat er verschil is bij Dobson m.b.t. de behuizing. de goedkopere varianten met koker,
                        de duurdere met een open framewerk. Is dit vanwege de afmeting?
                        Wat me ook opvalt is dat de open Dobson overeenkomsten vertonen met de megatelescopen in Chili zoals op
                        onderstaande afbeelding.
                        Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: overview-hero.jpg views: 0 grootte: 53,1 KB id: 1413980

Commentaar

de duurdere met een open framewerk. Is dit vanwege de afmeting?
                          Vooral vanwege vervoerbaarheid. Een open trusstelescoop is gemakkelijk demontabel en daarom handiger te vervoeren naar een donkere plek. En een gedemonteerde telescoop is vaak thuis ook wat gemakkelijker op te bergen.
                          Jan
                          'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Commentaar

Werken...
                          X