Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Galaxies observeren; perse kort of lang brandpuntafstand?

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Erg interessant allemaal! Als ik dit lees besef ik ook dat het logisch is om (op deze wijze) strooilicht te elimineren, zodat lichtzwakke objecten nog beter tot hun recht komen. Nooit gedacht dat een focus "pijp" ook een baffle zou kunnen gebruiken om alleen de secundaire spiegel te zien. Hoe flock je de rand van de vangspiegel? Ook met plakvelours of gewoon goede matzwarte verf? Ik zag overigens dat een fotonewton van Orion 8" f4 ook gebaffled is. Negen stuks maar liefst. Maar dat is natuurlijk alleen voor fotodoeleinden.
    Exos2, Skywatcher Pro 120/900 ED, Vixen 114/900, Manfrotto statief, Robtics 20x80 bino

Commentaar

Je ziet de vangspiegelrand vrij "recht" en dus is verven met matte zwarte verf afdoend. Persoonlijk heb ik een correct uitgesneden stukje plakvelours gebruikt.

Helaas kun je nooit "enkel de vangspiegel" zien met een baffle aan de oculairhouder, omdat je beeldveld niet puntvormig is en je niet wilt dat je baffle voor objecten op de rand daarvan vignetteert.

Je moet de afgeknotte kegel trekken vanaf het brandpvlak, nl. het beeldveld van je grootste oculair op dat vlak, naar de diagonaal; de baffle moet daarbuiten blijven, wat betekent dat je toch ook iets van de wand achter de vangspiegel wel mot zien. Maar minder dan als je geen baffle hebt (je hebt natuurlijk altijd al wel wt baffling: de oculairhouderbuis zelf fungeert als een baffle.)

Dat bafflen van die 8" Orion is trouwens van de pot gerukt. Het is meer marketing dan iets anders, want de meeste van die baffles hebeen helemaal geen functie. Het is "slim" hergebruik van de spulletjes van hun RCs (waar zoiets wel degelijk nut heeft).
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Hahaha, okay duidelijke taal. Bedankt voor alle uitleg. Begrijp ik uit je verhaal dat je zelf een truss dobson hebt?
        Exos2, Skywatcher Pro 120/900 ED, Vixen 114/900, Manfrotto statief, Robtics 20x80 bino

Commentaar

Klopt -- zelf gemaakt. Maar de principes zijn voor een tube-Dobson dezelfde, al heb je natuurlijk mij een truss Dobson minder vaak last van een te nauwe tube die baffles nodig maakt in de tube (al heb je meestal wel een baffle nodig bovenaan de spiegeldoos, maar die is moeiteloos te maken).

Hier is trouwens het prentje voor de baffling-geometrie rond mijn secundaire:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: uta_baffling.png views: 0 grootte: 17,5 KB id: 1413834
          Je ziet dat het lichtschild vrij klein is, dankzij de baffle aan de oculairhouderkant (eigenlijk het gat in de multiplexring van de kooi) en de niet te agressieve plaatsing van het brandvlak (vrij ver van de diagonaal). De centrale obstructie bedraagt 22%.

"Low profile" oculairhouders en een agressievere plaatsing van het brandvlak laten een kleinere vangspiegel toe, maar maken baffling minder makkelijk. Vandaar dat ik dat reserveer voor echte "planetaire" kijkers (waar dat soort zaken minder belangrijk zijn), of kofferdobs (waar een oculairhouder die ver uitsteekt een probleem is, maar de mijne demonteer ik samen met de Paracorr die erop gemonteerd is bij elke sessie van de vangspiegelkooi).

Het eerste belangrijke punt is dat bij vele commercile Newtonkijkers de tube aan de rechterkant onderaan niet lang genoeg voorbij de oculairhouder reikt, en dan krijg je links in beeld strooilicht vanuit de hemel rechtstreeks naar het brandvlak.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Juist, als ik het goed begrijp is de focal plane in de schets dus de "inkijkzijde" van het grootste oculair dat je hebt, gesitueerd in de focuser barrel?
            Als ik zou besluiten om zelf een truss dobson te maken is het dus handig om de trussen wat te kort te houden, zodat ik een grotere vangspiegelhouder moet maken waardoor de focuser verder van de vangspiegel geplaatst moet worden?

Commentaar

De "focal plane" (het brandvlak) is eigenlijk de plaats waar het beeld scherp is als je de telescoop richt naar verre voorwerpen en een blad papier voor de oculairhouder van de telescoop houdt, en dat beeld is wat door het oculair wordt vergroot (en omgezet in lichtbundels die door je oog terug worden gefocuseerd op het netvlies) als je het brandvlak van het oculair laat samenvallen met die van de telescoop.

Dat is dus niet de "inkijkzijde", dat is aan de telescoopzijde (maar bij sommige Naglers zit die bijvoorbeeld een pak _in_ het oculair na scherpstellen.)

Die is n brandpuntsafstand van de hoofdspiegel ver, en de diameter van het gebruikte veld is die van de effectieve veldstopdiameter van het oculair (voorbeeld: 36,1mm voor een 21mm Ethos, 1,15x minder bij gebruik van een Paracorr). Hoe ver die praktisch van de as van de telescoop ligt (en hoe makkelijk het bafflen is) hangt dus af van hoe kort je de afstand hoofdspiegel-vangspiegel maakt.

Als je een TeleVue in een oculairhouder steekt en er een ver voorwerp mee scherpstelt dan weet je ook waar dat brandvlak ligt; TeleVue geeft de ligging van het effectief brandvlak van het oculair ten opzichte van de schouder en ook de veldstopdiameters hier weer:

http://www.televue.com/engine/TV3b_page.asp?id=214

Je vertrekt meestal van je oculair met het breedste veld om de baffling te berekenen.

Tenzij je bijvoorbeeld slechts zelden met een 31T5 observeert en veel meer met een 17mm Ethos; dan kun je de baffling wat agressiever maken aand de ocualirhouder (en dus wat praktischer elders), ten koste van wat vignettering aan de rand in een 31T5.

Er zijn zelfs mensen die een iris installeren als oculairhouderbaffle, zodat je die kunt verbreden en vernauwen naargelang het gebruikte oculair.
              Last bewerkt door sixela; 15-04-19, 22:37.

Commentaar

En ja, je hebt het goed begrepen: het brandvlak niet l te dicht bij de as van de telescoop zetten maakt het ontwerpen van goede baffling eenvoudig, ten koste van een iets grotere benodigde vangspiegel voor een goed verlicht beeldveld voor oculairs met een brede veldstop.

Maar dat brengt ons wel erg ver...er zijn vele programma's die je bij een ontwerp kunnen helpen, al moet je vaak al wat verstaan om de uitvoer van programma's zoals Newt correct te interpreteren.

Ik gebruik graag het hulmiddeltje van Mel Bartels die ik boven aanhaalde, in combinatie met zijn "diagonal sizing calculator":
                https://www.bbastrodesigns.com/diagonal.htm
                http://www2.arnes.si/~gljsentvid10/diagonal.htm (minder "grafisch" maar voor mij preciezer)

"Newt" is een beetje gevaarlijk: het is bijzonder volledig maar je hebt kennis van zaken nodig om sommige van de "warnings" goed te interpreteren (een voorbeeld: als je bijvoorbeeld alle bronnen van vignettering verwijdert dan gaat die klagen dat je oculairhouderbuis vignetteert -- niet panikeren!) Vaak leidt dat tot oversizen van vele componenten om berichtjes te vermijden die lijken aan te geven dat er "iets niet juist is", wat contraproductief is.

Meestal duld je aan de rand van een 31T5 al flink wat vignettering in een Newton; als er nog 70% illuminatie overblijft is dat al heel wat, en in mijn StarBlast met 2" oculairhouder was er zelfs maar 50% illuminatie over aan de rand van mijn 21mm Ethos, zonder dat het mij stoorde. Dan gaan er natuurlijk alllemaal 'alarmbelletjes' rinkelen in Newt en die moet je dan correct interpreteren.

En als je genoeg kennis hebt om niet in de war gestuurd te worden door Newt, dan is Newt eigenlijk overbodig als je enkele meer eenvoudige hulpmiddelen hebt;-). Vandaar mijn voorkeur voor wat eenvoudigere hulpmiddelen.

Je werkt trouwens niet alleen 'naar voor' (ik wil mijn brandvlak HIER plaatsen, hoe groot moet mijn vangspiegel dan zijn) maar ook 'naar achter' (je kiest dan een net iets kleinere of grotere commercieel beschikbare vangspiegel en sleutelt dan aan het ontwerp om te weten waar je het brandvlak gaat plaatsen).

Commentaar

Zo, zeer vriendelijk dat je alles zo nauwkeurig uitlegt maar ik begrijp er niet veel meer van, klinkt erg ingewikkeld. De uitleg over het brandvlak helaas ook niet; Een blad papier voor de telescoop en dan toch richten op een voorwerp? Ik ben nog niet bekend met zulke technische termen als, "veldstopdiameter" "schouder" . Afgaand op de wiskundige berekeningen en termen die bij het bouwen komen, denk ik dat ik eerder voor een standaard spiegelsetje zal kiezen en door middel van trial & error de afstanden ga bepalen. In ieder geval weet ik nu wel waar ik op moet letten qua flocken et cetera. Ik moet hier nog diep over nadenken en veel over lezen

Commentaar

Neen, een blad papier bij de oculairhouder natuurlijk, niet voor de voorkant van de telescoop...

Als je een telescoop richt naar de maan kun je dan met het blad visualiseren waar een scherp beeld van de maan buiten de oculairhouder zweeft. Daar is het brandvlak.

Een oculair is eigenlijk een soort "vergrootglas" om dat beeld te onderzoeken.

Als je een telescoop ontwerpt dan hoef je niet te raden of te meten als je een spiegel koopt: een 300mm f/5 spiegel heeft bijvoorbeeld per definitie een brandvlak op 1500mm van het midden van het spiegeloppervlak.

Commentaar

Ah zo, dus de maan wordt dan geprojecteerd op dat stuk papier, net als bij een ouderwetse zonnekijker. Nogmaals dank voor alle moeite om het uit te leggen.

Commentaar

Voor de terminologie van de anatomie van een oculair is hier wat uitleg met een handige illustratie meteen in het eerste bericht: https://www.cloudynights.com/topic/6...-of-eyepieces/

Verdere uitleg waaruit het verschil tussen brandpunt/focal point brandvlak/focal plane duidelijk wordt vind je hier: https://www.handprint.com/ASTRO/ae2.html
                        Dit is verder ook een nuttige website met allerlei uitleg over afbeeldingsfouten en andere optische informatie. De terminologie is handig om te kennen om de achtergrond te begrijpen als je iets leest over telescopen oculairen etc.

De diameter van de veldstop van het oculair bepaalt hoeveel je van het brandvlak zal zien. Als veldstop en brandvlak samenvallen dan is het beeld scherp (er van uitgaande dat je niet voor bij- of verziendheid moet corrigeren.

In een 1,25" oculair is de veldstop maximaal ca 28mm en in een 2" max ca. 49mm. Wil je een groter en voldoende verlicht brandvlak hebben, dan moet de vangspiegel ook groter zijn. Maar behalve als je veranderlijke sterren waarneemt is wat lichtverlies aan de rand ('vignettering') niet zo erg.
                        Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Bedankt Edward, interessante artikelen. Het verhaal van Alexis wordt een stuk duidelijker zo. Ik mis een stuk basiskennis

Commentaar

Werken...
                          X