Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Happy met mijn TAL 200K na check door Hans

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Happy met mijn TAL 200K na check door Hans

Deze week ben ik bij Hans Dekker langs geweest om mijn TAL 200K eens te laten checken. Voor wie niet weet wat een TAL200K is: dat is een soort van Russische Celestron C8 (dus ook 20cm F10) zonder correctorplaat aan de voorzijde (dus een open buis) en een spider waar de secundaire spiegel (met kleine corrector daarvoor geplaatst) aan bevestigd is. Loeizwaar (11 kg!) en super degelijk gebouwd. Het was een aardig stevige rit van 350 km heen-en-weer terwijl de Noordwesterstorm behoorlijk rondom de auto gierde, maar absoluut de rit waard!

TAL heeft altijd beweerd dat hun telescopen geen collimatie door de eindgebruiker nodig hebben en dat hebben ze dan ook zo moeilijk mogelijk gemaakt. De collimatieschroeven voor de primaire spiegel worden bijvoorbeeld afgedekt door de achterplaat waarop de focusser op is bevestigd. Als je wilt collimeren, moet je de focusser met achterlaat dus verwijderen (een koud bad voor de persoon die met dit idee kwam). De beelden die mijn TAL gaf, waren altijd bevredigend genoeg voor mij en ik zag geen miscollimatie. Een controle op een hoge vergroting bij Hans op de bank toonde aan dat collimatie toch niet helemaal OK was. Het kostte hem enkele uren en de nodige inventiviteit om de collimatie helemaal OK te krijgen; daarvoor moest wel de h
    alve telescoop (m.n. de spider en achterplaat) gedemonteerd worden.

De conclusie is toch wel dat de componenten waaruit de TAL-telescopen zijn gemaakt ruw en rudimentair zijn, maar dat de kwaliteit wel in orde is. Jammer dat de jongens en meisjes op de assemblage-afdeling soms te diep in het wodka-glas kijken (?) en de uiteindelijke montage en afstelling niet de juiste aandacht geven. Na het collimeren heeft Hans een ronchitest uitgevoerd en deze gaf aan wat ik zelf al wel vermoedde: de optiek is echt wel goed. Mooie rechte lijntjes door de Ronchi en een door Hans geschatte PtV van 1/6 Lambda., niet slecht ! Typische Russische optische kwaliteit. Jammer dat de montage en de fijnafstelling in de fabriek soms fout gaan (maar dat kan opgelost worden door iemand met veel ervaring vanwege het complexe ontwerp van zo'n Klevtsov-Cassegrain). Hans bedankt, ik had die collimatie zelf nooit zo goed gekregen, nu nog wachten op een mogelijkheid om onder de sterren het verschil te zien.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Tal 200K on Sirius EQG.jpg views: 0 grootte: 188,3 KB id: 1411409Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: TAL200K bij Hans Dekker.JPG views: 0 grootte: 112,2 KB id: 1411410
    Last bewerkt door Ed; 15-03-19, 13:10.
    WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | TAL 200K (200mm F10) I ...en (te) veel meer...

dekkerjj TOPwerk! Waar heb ik die zolder nog gezien :-)
    Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Volgens mij in het krijt toen de dinosaurus nog op de aarde liep!

Commentaar

Mooi dat de TAL 200K weer perfect is afgesteld. Heb je nog een opname gemaakt van het Ronchi beeld?
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Ik heb inderdaad geprobeerd met mijn iPhone boven het oculair een opname van het Ronchi beeld te krijgen, maar dat is niet echt gelukt. Het plaatje is te klein en door de bewegingen van je hand onmogelijk goed in beeld te krijgen.

Commentaar

Origineel geplaatst door jeanpierre Bekijk bericht
            dekkerjj TOPwerk! Waar heb ik die zolder nog gezien :-)
            Volgens mij heeft mijn TMB 92 daar ook wel eens wat tijd doorgebracht...

Jarno

Commentaar

De tweede foto is dus de setup voor die Ronchi test?
              Sterren kijken in de stad | Skywatcher 150p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | Orion Skyscanner 100 | Celestron 15x70

Commentaar

Yup, kunstmatige ster zit voorin de grote newton die daarvoor ligt en de TAL ligt op een verstelbare tafel. Ronchi filter erin en kijken maar! Deze opstelling is ook gebruikt voor het collimeren, maar dan in plaats van de ronchi een (zeer fraaie) lasercollimator.

Commentaar

Werken...
                X