Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Telescoop voor Maan en Planeten

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Als je nog niet precies weet wat je verwacht, kan je ook eens naar een sterrenwacht gaan. Rijswijk is nog aardig dichtbij.

Overigens zou ik in dit stadium andere objecten als sterrenhopen en dubbelsterren nog niet uitsluiten. Mogelijk ga je die ook mooi vinden.

Verschillende objecten door diverse instrumenten laten al goed zien wat er mogelijk is. Vergeet daarbij ook de verrekijker niet, een magnifiek instrument. Veel bevrediging met de minste inspanning.
    Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Wat was er eigenlijk mis met het beeld door de 114/900 kijker waar je al eens door gekeken hebt?

Zoals hiervoor al opgemerkt, de drie kijker die je aanhaalt zijn niet echt bedoeld als planeten kijker. Daarvoor geven ze wat veel kleurfout bij hogere vergroting.

Voor dat geld koop je zelfs een 20cm dobson, die laat heel wat meer zien dan zo'n korte 10cm refractor. Ook op planeten. Als ik het zo lees is het gewicht of formaat geen probleem, dus is een dobson een prima keuze.

Als het toch echt compact moet zijn: kijk eens naar een 127mm maksutov op bijvoorbeeld een AZ montering, die zet je zo op.
      Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Celestron Omni XLT 102AZ - Celestron NexStar 102SLT - meade starnavigator 102 mm
        Ik zou geen enkele van de drie aanbevelen. Statief veel te licht, montering van plastic, kijker zelf ook veel plastic en flauwe optiek met erg veel kleurfout. Je betaalt voor het setje aanstuurelectronica, al de rest is speelgoed. Duur speelgoed, maar niettemin speelgoed. Van de 30.000 objecten in de database kun je met dit soort kijkertjes er misschien 50 van zien in een omgeving met lichtvervuiling, dus heel dat GoTo argument is een beetje flauwekul op zulke kleine kijkertjes.

Als je naar de maan en planeten wilt kijken zonder kleurfout, dan kijk je best voor een spiegeltelescoop als het betaalbaar moet blijven. Wil je toch een lenzenkijker, dan moet je voor een kleine APO of ED gaan, en een cijfertje aan je budget toevoegen. Maar, zoals eerder geadviseerd, met jouw budget koop je een prima 20cm dobson waar je een leven lang mee weg kunt (en er bestaan ook varianten met push-to of GoTo die tegen de bovengrens van je budget aanleunen - die functies zijn ook later uitbreidbaar en heb je alleen 'nodig' om zwakke DeepSky te vinden; voor de maan en planeten heb je geen GoTo nodig, die zie je zo aan de hemel zitten, Venus, Mars, Jupiter en Saturnus zijn meestal met stip de helderste lichtpunten aan de hemel). (ik schrijf 'nodig' omdat het zonder GoTo ook perfect lukt met gewoon een atlasje zoals de Pocket Sky Atlas of een app zoals skySafari op je telefoon).

Er wordt verschillende keren een Maksutov aanbevolen. Kan perfect, maar weet dat je dan wel terug op de uitkijk moet voor een stabiel montering en een flink stevig statief. Daar gaat heel wat geld naar toe.

Oh, en blijf weg bij Frank en andere Telescoop Experten. Voor ernstig kijkspul ga je bij Astromarket, Robtics of TeleskopExpress. Tweedehands kijk je best op www.te-les-koop.nl
        12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Ok, ik heb hier 0% belang bij, maar stel je koppelt het eq 3-2 statief van Mgeraads dat hier te koop staat aan de 102mm Maksutov op MP (https://www.marktplaats.nl/a/audio-t...reviousPage=lr)

dan heb je 10x de combi voor ongeveer 1/3 van het geld van de drie kijkers die je noemde.

Ik heb zelf een tijd een Bresser 102 maksutov gehad, daarna een 127mm Bynolyt maksutov en nu een 150mm rumak. Van geen van die kijkers heb ik ooit spijt gehad. Strakke beelden met veel details in maan, planeten en compacte DSO en bergen contrast. Ook goedkope oculairen werken hier goed op, iets wat echt een voordeel is. Deze 102 kun je zo naar 200x vergroting pushen met een 7 mm oculair en dan geeft ‘ie geen kik! En eenmaal gecollimeerd, haast nooit meer nodig (tenzij je zo eigenwijs bent als ik). Dat kun je van een Dobson niet per se zeggen.

De Andromedanevel past er niet in nee, maar die staat niet op je lijstje. En met deze prijzen verkoop je het in goede staat altijd door met hooguit tientjes verschil.

Voor mij een no-brainer. En een apo... tja, je bent voor een 72mm Apo al net zoveel kwijt als de kijkers op je lijstje... zonder statief! Buiten mededinging dus, lijkt me.
          Sterren kijken in de stad | Skywatcher 150p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | Orion Skyscanner 100 | Celestron 15x70

Commentaar

@maankijker,
            er zijn hier meer Waddinxveners actief.

Tot middernacht kun je hier nog redelijk goed sterren kijken.
            Na middernacht wordt het een ander verhaal. Zoals je waarschijnlijk wel gemerkt hebt, floepen dan tienduizenden lampen aan in de grote rozenkwekerijen aan de Bredeweg en Abraham Kroesweg. Die lampen blijven de rest van de nacht aan en verlichten de hemel. Het effect is te zien op deze satellietfoto:
            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Hotspot light pollution.jpg views: 175 grootte: 213,4 KB id: 1410781

Na middernacht kun je nog wel naar de maan (laatste kwartier) kijken, maar andere astronomische waarnemingen zijn in de praktijk alleen 's avonds te doen.
            De gemeente heeft beloofd na 2021 strengere regels te hanteren voor de lichtvervuilers, maar voorlopig moeten we nog even doorbijten.

Zwakke sterrenstelsels hebben niet je interesse en dat komt goed uit.
            Als je je concentreert op maan en planeten, eventueel later uit te breiden met dubbelsterren, heldere open sterrenhopen en planetaire nevels, kun je op deze plek nog veel lol beleven aan een telescoop.
            De dichtstbijzijnde telescoopwinkel is Robtics in Leidschendam.
            Nu het budget verhoogd is, komt deze 127 mm Skywatcher Maksutov in aanmerking. Voor dezelfde prijs ook beschikbaar in azimutale uitvoering.
            Veel succes bij het kiezen van een telescoop.

Commentaar

de 114/900 is een oud beestje uit de jaren 80 van de vorige eeuw, de spiegel is heel stoffig en heel scherp is het allemaal ook niet. En idd in Waddinxveen is er zoveel licht dat je weinig spektakel aan de hemel ziet. Omdat we regelmatig in Friesland komen zoek ik eigenlijk naar een compact en makkelijk mee te nemen kijker, bij voorkeur op een az montering. Het is ook niet de bedoeling dat ik avond aan avond naar de hemel zit te turen, gewoon als ik zin en tijd heb of als er spektakel aangekondigd wordt. En in mijn beleving is een refractor minder kwetsbaar en makkelijker af te stellen dan een reflector. Het kijken moet hoofddoel zijn, techniek mag ondergeschikt zijn.

Commentaar

Het kijken moet hoofddoel zijn, techniek mag ondergeschikt zijn.
                Zoals je met die 114/900 gemerkt hebt geven die twee elkaar de hand. Het is niet prettig werken met een telescoop die mechanisch niet OK is, of op een wiebele montering staat. Zeker voor planeten wil je dat soort toestanden vermijden, want door de trillingen ga je geen details kunnen zien.

Maar wat je eigenlijk zoekt is een handige grab'n'go kijker. Optisch goed, en mechanisch stabiel. Als een reflector je ding niet is, en je wilt wegblijven van de refractoren uit de speelgoedzone, dan moet je misschien toch kijken naar de instappers van de high end kijkers. Klein, maar wel erg goed.

https://www.astromarket.org/telescop...atisch+triplet

https://www.teleskop-express.de/shop...w-Version.html

Die komen zowat rond je budget, maar er moet wel nog een montering en statief bij. (Alhoewel deze net licht genoeg zijn om nog op een stevig fotostatief te kunnen). MAAR :

bij voorkeur op een az montering
                De ervaring leert dat je om planeten waar te nemen beter niet az werkt. Een montering die volgt is dan wel erg prettig om de zaak in beeld te houden. Het verhaal van trillingen en details, weet je wel. Ook dé reden waarom veel dobsonisten uiteindelijk een volgplatform bouwen/kopen.
                Last bewerkt door svdr; 08-03-19, 11:58.
                12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Wederom bedankt voor alle reacties. Denk dat ik eerst maar eens de 114/900 weer van zolder haal. Het lastigste van deze kijker vind ik toch de parallactische montering maar misschien moet ik me wat meer verdiepen in het gebruik. En misschien toch maar eens de 127 Maksutov bij een winkel gaan bekijken. wordt vervolgd.

Commentaar

Ik denk dat eerst weer eens met de 114/900 aan de slag gaan helemaal niet zo'n verkeerd plan is. Optisch zijn ze bij mijn weten meestal helemaal niet zo verkeerd. Je kan hem natuurlijk eens schoonmaken, dat is niet heel moeilijk. Wat voor oculairen heb je erbij?

Wat betreft de montering: misschien is een simpel dobson monterinkje bouwen een idee? Goedkoop, eenvoudig in het gebruik en stabiel, en hoeft ook niet heel lastig te zijn om te bouwen.
                    Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Het is een Bresser Optik 114/900 uit de jaren 80 met nog een houten statief. Ik heb er indertijd regelmatig mee gekeken. Het statief en montering zijn licht en gammel uitgevoerd wat het kijkplezier niet bevorderde. er zitten 3 oculairen bij 25, 20 en 6 mm en een 2x barlowlens. de set was compleet met maan en zon filter zoeker en kompas. na een verhuizing in de jaren 90 is de kijker op zolder terecht gekomen en heeft nogal te lijden gehad van stof van verbouwingen en de wasdroger.

Ik kan natuurlijk alles demonteren schoonmaken en weer monteren maar dan zal de kijker opnieuw gecollimeerd moeten worden, iets waar ik geen ervaring mee heb. En de montering blijft een gammel verhaal. Ik heb al zitten zoeken naar een betere optie maar nog niets gevonden wat bruikbaar en betaalbaar voor deze kijker is.

Is het de moeite en de kosten waard om de kijker door een professional te laten schoonmaken en afstellen?

Commentaar

Schoonmaken en collimeren is niet lastig. Als de spiegel zo oud is, is het wel de vraag of de coating nog ok is. Met schoonmaken en collimeren kan iemand in je buurt wellicht helpen, of misschien een lokale sterrenwacht? Ik woon bij Utrecht (De Meern), en kan je evt. helpen.

Is de spiegelende coating aangetast, dan zal je hem opnieuw moeten laten coaten. Dat laatste lijkt mij dan niet voor de hand liggend.

Commentaar

Same here, maar ik woon vlakbij Mark. Heb in het verleden wel vaker “elfjes” opgeknapt. Wil best een poging wagen. De oculairen zijn ws. 0.96”? Staan op die oculairen nog logo’s of kenmerken? Dat kan een indicatie zijn van waar de kijker vandaan komt (Ganymedes bijv.).

Stof op een spiegel is eigenlijk niet zo erg, maar schade aan de coating of de spiegel kan uitmaken voor de kwaliteit van het beeld. Ben benieuwd: zit er nog een logo op de BOB sticker? Vaak een klein logootje zoals een “T” in een cirkel. Dat kan een indicatie zijn van een wat betere optiek, maar meestal is dat bij nog oudere exemplaren (jaren ‘60 en’70).

En die statieven/monteringen, tja, soms is het wel te verbeteren. Een zwaluwstaart aan de buis monteren voor een modern statief kan altijd nog. Het statief is wel de basis van alle andere klussen. Als de montering of het statief echt kapot is (gebroken poten), dan is vervangen soms de enige optie. En dan is de vraag of je daarvoor de portemonnee wilt trekken.

Collimeren is, mits alles heel is, identiek aan moderne newtons. Kwestie van oefenen. De vangspiegel is vaak wat ielig, dus daar begint het mee.

Als je niet te ver van utrecht/de meern woont kun je Mark (en/of mij) best een berichtje sturen. Ik wil best ff meekijken met Mark.

BY THE WAY: zonnefiltertje voor in oculair ajb weggooien. Die moet je niet gebruiken!
                          Sterren kijken in de stad | Skywatcher 150p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | Orion Skyscanner 100 | Celestron 15x70

Commentaar

Schoonmaken doe je gewoon met een lauwwarm sopje met wat dreft. Spiegel uit de behuizing halen, even laten weken tor het stof/aanslag los komt en dan zachtjes wrijven met een prop watten of zelfs gewoon met je vingertoppen. Naspoelen met gedemineraliseerd water en laten drogen aan de lucht. Als de spiegellaag nog mooi zilverig blinkt is alles nog ok. Als 'ie dof is, of er zijn doorzichtige vlekken in de coating dan heeft het misschien weinig zin om er mee verder te werken. Hercoaten kost wel iets en het is nog maar de vraag of de rest van het kijkertje ook nog bruikbaar is. Hoe zit het bvb met de focuser : werkt die nog vlot? Is het al de 1,25" maat of is het nog de kleinere 0,96" Japanse maat?

Ikzelf zou voor mezelf snel weten hoe ik met zo'n spiegelsetje een kleine bruikbare dobson zou kunnen bouwen, maar misschien is dat voor jou geen optie. Ook met zo'n ombouwproject komen kosten kijken.

Collimatie is erg makkelijk, daar hoef je niet bang voor te zijn.

Commentaar

Nieuw boven jouw budget maar mogelijk 2e hands wel daar rondom.
                              Heb zelf de skywatcher maksutov 127 op een eq3 pro montering.
                              Stabiel genoeg en geweldig op maan en planeten.
                              GSO 12" Dobson,lui krukje en een flesje Hertog Jan.

Commentaar

Ik ga de ouwe Bresser eerst maar eens schoonmaken en zelf proberen te collimeren, Budget is tussen 300 en 600 en de skywatcher maksutov 127 zit met diverse monteringen rond de 600 euro. Als de Bresser niet bevalt kan ik daar altijd eens bij gaan kijken.

Commentaar

Werken...
                                X