Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Gezocht: iemand met een Autostar 497 handset in omgeving Apeldoorn (< 50 km)

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Gezocht: iemand met een Autostar 497 handset in omgeving Apeldoorn (< 50 km)

De RA as van mijn ETX 125 heeft wat problemen. Na het indrukken van de linker of rechter pijltjes-toets van de Autostar beweegt de telescoop soms wel en soms niet, en als 'ie beweegt stopt 'ie soms even om daarna weer door te gaan.

Het probleem kan volgens mij zitten in of de Autostar-handset (die erom bekend staat dat de toetsen niet altijd goed reageren op indrukken) of in de montering zelf (los draadje, vet op de sensoren, ....). Om de eerste mogelijke oorzaak uit te kunnen sluiten zou ik graag een andere 497 Autostar controller op de ETX 125 willen aansluiten om te kijken of ik het probleem dan nog steeds heb.

Concrete vraag: is er iemand in de omgeving van Apeldoorn (zeg <50 km) met een 497 Autostar controller (zoals geleverd bij de ETX 90-105-125, LXD 75 montering of LX90/200) bij wie ik langs kan komen om dit uit te proberen ? Bij voorbaat dank voor reacties !
    WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | Tecnosky 152 achro (152mm F5.9) | TAL 200K (200mm F10) | SW AZ GTi | TAL GEM2 | Orion Sirius EQ-G | Tele Optic GIRO 2 DX

Ik bezit een autostar 497 en ervaar soms hetzelfde probleem, overigens niet alleen met de links-rechts knop.
    Afstand Apeldoorn is meer dan 50 km maar heb je onderstaande tip wel eens geprobeerd?

https://www.astroforum.nl/forum/inst...choonmaken-tip
    Meade ETX105ec + autostar, oculair Plössl 26 mm en 15 mm, 12 mm Celestron, Fujiyama 9 mm ortho. Verrekijker Siera 12x50

Commentaar

Je bent overigens van harte welkom. Afstand is 88 km. Er zal vast en zeker wel iemand dichter in de buurt zich melden.
      Meade ETX105ec + autostar, oculair Plössl 26 mm en 15 mm, 12 mm Celestron, Fujiyama 9 mm ortho. Verrekijker Siera 12x50

Commentaar

Misschien kan jeanpierre je helpen. Zie dit topic: https://www.astroforum.nl/forum/inst...tx70-en-etx105
        Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Via dat topic van jeanpierre had ik ook gehoopt mijn haperend autostar probleem op te lossen. Hij heeft mij heel genereus een drietal autostars toegestuurd maar ze doen het niet op mijn 105 ETX. Ik krijg de volgende melding na het opstarten:
          > ETX Autostar! met deze Tel.
          en vervolgens gebeurt er niets. Welke knop ik ook indruk en in welke combinatie van twee knoppen dan ook, geen reactie. Iemand enig idee?
          Mijn eigen autostar (497) is wel van een iets ander model nl. met nummeriek toetsenbord erbij. Verder hetzelfde. De handleiding bij de telescoop beschrijft ook weer een iets ander model. Daar zie ik dan weer vier lampjes die de snelheid van de motoren weergeven. Kortom: diverse versies die kennelijk niet onderling zo maar uitwisselbaar zijn.

Commentaar

Die ETX Autostar waren deze van de ETX70... en dat is inderdaad niet de 497....Ik heb deze ook niet, anders stuurde ik deze jou graag toe!
            Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Weet wel dat het aansluiten van een goede controller op een defecte hoofdprint (die in de telescoop) kan resulteren in een defecte controller...
              no one would have believed, in the last years of the nineteenth Century....

Commentaar

@ Bobbie, dank voor je aanbod. Ik wacht nog even af of er iemand is die wat dichterbij woont. Overigens schijnt er wel een fix te zijn voor het Autostar probleem. Hierna wat linkjes naar wat sites met instructies. Ik wacht overigens nog even met het openschrooeven van de Autostar, totdat ik zeker weet dat het probleem veroorzaakt wordt door de slecht reagerende toetsen.

http://uncle-rods.blogspot.com/2011/...g-charity.html

https://groups.yahoo.com/neo/groups/...s/topics/48249

http://www.thestardeckobservatory.co...tostar497.html
                WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | Tecnosky 152 achro (152mm F5.9) | TAL 200K (200mm F10) | SW AZ GTi | TAL GEM2 | Orion Sirius EQ-G | Tele Optic GIRO 2 DX

Commentaar

Uiteraard slim om even te wachten tot iemand zich meldt die wat dichter in de buurt woont. Ik woon omgeving Amsterdam dus hou het in je achterhoofd.
                  Ik heb zelf diverse oplossingen al eens geprobeerd en ze werken op zich wel maar steeds niet voor lang. Zelfs de zorgvuldig uitgeknipte aluminiumfolie-rondjes. Werkt prima maar laat na verloop van tijd toch weer los. Het enige dat ik nog eens wil uittesten is zgn electrolijm van bijv Womi:
                  https://www.winparts.nl/filters-vloe...yABEgJK2fD_BwE

Volgens mij is dat vergelijkbaar spul als waar in de door jou geciteerde artikelen naar verwezen wordt. Ben alleen beetje bang dat dit redelijk onomkeerbaar spul is. Als het niet werkt heb je een nog groter probleem.

Commentaar

Niemand verder die mij uit de brand kan helpen ?

Commentaar

He, waar is mijn net geposte reactie en die van Bobbie?

Commentaar

Ja!! Wat gebeurt hier?

Commentaar

https://www.astroforum.nl/forum/alge...atste-uren-weg

@Ed: Kennelijk een algemeen forum probleem
                          Ik weet dus niet of de berichten nog terugkomen. Had je mijn vragen n.a.v. de reparatie aan jouw autostar gelezen?
                          Ik wacht even af. Wie weet wordt e.e.a. hersteld

Commentaar

Korte samenvatting: probleem is verholpen, dus de oproep trek ik hierbij in. Probleem was de Autostar controller, een electro-reparateur heeft 'm opengeschroefd en het keypad schoongemaakt, waarna alles weer als nieuw functioneert en de controller ook veel sneller reageert bij indrukken van de toetsen.

@ Bobbie,
                            De controller is alleen schoongemaakt dus geen gebruik van andere middelen. De GoTo's zijn OK, omdat de telescoop de objecten vindt die je intoets, kwestie van uitproberen.

Commentaar

Werken...
                            X