Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Review Skywatcher Evostar 72mm ED DS-PRO f5.8

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Review Skywatcher Evostar 72mm ED DS-PRO f5.8

Hierbij mijn review van mijn nieuwe telescoop. Ik ben niet gewend om reviews te schrijven, dus tips zijn welkom.

Kortgeleden ben ik bij Robtics langs geweest om te praten over een vervanging van mijn Skywatcher explorer 130/650mm PDS newton. Was orienterend bedoeld. Kijken hoeveel ik moest sparen. Al pratend kwamen we er op uit dat ik tijdelijk alvast kon beginnen met een leuk nieuw modelletje die ze net binnen hadden. De Skywatcher Evostar 72mm ED f5.8 (420mm) DS-PRO. Aangezien ik er mee wil gaan fotograferen een flatner erbij gekocht. Vanwege budgettaire redenen heb ik de algemene Robtics flatner gekocht: https://www.robtics.nl/product_info....m7ss977cumuao4

Click image for larger version  Name:	WhatsApp Image 2018-08-18 at 15.23.27.jpeg Views:	2 Size:	124.8 KB ID:	1393423
    Telescoop direct uit doos op de montering gezet en camera eraan gehangen

Voor een ED telescoop heeft hij met 345euro een leuk prijsje. Helaas valt er vanwege de lage prijs niet te verwachten dat er een zoeker bij zit, dus de RDF die ik op mijn newton had gezet heb ik overgezet naar deze telescoop. Diagonaal is ook niet aanwezig. Wel zit er een klein vixen-dovetailtje al gemonteerd. Ook de buisringen standaard meegeleverd. Voor transport wordt een koffertje meegeleverd waar de telescoop met dovetail ingelegd kan worden. de focusser moet hiervoor wel volledig ingedraaid worden. De dauwkap is niet inschuifbaar. De dop voor de lens heeft een schroefdraad ipv dat hij geklemd erop zit. Dit voorkomt dat de dop tijdens transport eraf kan vallen.

De lenscel zit vastgelijmd aan de dauwkap. Het geheel kun je van de telescoopbuis zelf losschroeven. Let dus op bij het losdraaien van de dauwkap dat je lens meekomt.. De lens zelf heeft een groen/blauwige coating. De dauwkap heeft een interne opening van 87mm. De lens is inderdaad de beloofde 72mm
    De focusser is van een goedkoper type, zonder afstandsduiding. Dit maakt het lastiger om direct je focus weer in de buurt te krijgen als je de telescoop uit de koffer haalt. Persoonlijk vind ik dit wel een kleine gemiste kans. Verder lijkt deze heel erg op de focusser van mijn explorer 130/650 newton. 2inch crayfordstyle 11:1 focusser met een redelijk korte travel van 38mm, gelijk aan die van mijn newton. Diagonaal is zoals gezegd niet meegeleverd.

Na monteren op de HEQ5Pro valt op hoe klein de telescoop is. Het gewicht van een kleine 2kilo kan deze montering makkelijk aan. Wat opvalt, na plaatsen flatner en camera, is dat de meegeleverde dovetail te kort is om de telescoop in balans te krijgen. De focusser-zijde met camera is veel te zwaar in verhouding tot de lens. Let hier dus op als je deze telescoop aanschaft voor DSLR-fotografie. Fotografie met astrocamera's heb ik niet uitgeprobeerd, maar kan mij voorstellen dat je met bijna hetzelfde probleem zult komen te zitten.

Dezelfde avond na aanschaf heb ik de telescoop al in de tuin uit kunnen proberen. Een paar dagen later was het weer helder, dus al een paar avonden kunnen testen.
    Doordat ik (nog) geen ervaring heb met refractors, moet ik nog veel leren over de beeldfouten die kunnen ontstaan en andere onhebbelijkheden.
    Uitlijning van de GOTO met de newton deed ik steeds met een 10mm verlichte draadkruis oculair. Mbv een diagonaal van mijn dochters skywatcher refractor ("simpele" 70-700 skywatcher achromaat) heb ik dit nu ook met deze telescoop gedaan. Wat opvalt is de helderheid van de sterren in beeld. Visueel fijne puntjes en simpel in focus te krijgen. Andere keer heb ik de uitlijning gedaan met de liveview van mijn camera. Met deze camera (canon 700d met DAW mod) is de focus goed te regelen zonder bahtinov masker. De liveview van deze camera is goed genoeg om heldere sterren in lichtvervuild gebied toch zichtbaar te maken. Later de focus gecontroleerd met mijn bahtinovmasker (eigenlijk te groot, want voor de 130mm newton, maar handmatig midden voor de lens houden doet wonderen) en die stond inderdaad goed. De sterren zijn mooie puntjes in beeld, alhoewel ik op het schermpje van mijn camera vermoed dat er nog wel iets vervorming in zit.

Eerst heb ik gefotografeerd, meerdere objecten zonder daadwerkelijk iets zondanig vast te leggen dat het stacken waard is (en mogelijk is, aangezien ik steeds maar 1 of 2 foto's van een object maakte). Bij het controleren van de foto's op de pc viel mij op dat in de hoeken ik toch wel wat vervorming zag van de sterren. Een volgende avond heb ik lopen spelen met de afstand van de flatner tov de camera. Na een tip van Hans Weijers over dit plaatje over afstand van flatner plaatje had ik het idee dat de afstand vergroot moest worden. Maar hoe ik ook de afstand vergrootte, het beeld veranderde niet, tot ik opeens een duidelijke verslechtering van het beeld zag. Die avond ermee gestopt, want ik wist het even niet meer.

Na wat nadenken besloten om een foto te maken zonder flatner: 20sec ISO1600
    Click image for larger version  Name:	zonder flatner.jpg Views:	1 Size:	1.09 MB ID:	1393424

En met flatner: 20sec ISO1600
    Click image for larger version  Name:	met flatner.jpg Views:	1 Size:	1.10 MB ID:	1393425

Hierdoor kreeg ik het idee dat ik een restant kromming van de lens zag en dus de afstand van de flatner waarschijnlijk goed is (gemeten en voorzover ik kan zien zit ik op de 55mm zonder hulpmiddelen). Waarschijnlijk een effect doordat ik de generieke flatner gebruik en niet de veel duurdere meer dedicated flatner. Die zal erbij moeten komen als ik dus overstap naar een grotere refractor. Voor nu is het wel acceptabel en moet ik met framing opletten dat het object niet te veel naar de zijkant loopt.

Vanavond heb ik mijn volgkijker op de telescoop gemonteerd en kan ik binnenkort beginnen met fotograferen van objecten met een wat langere belichtingstijd. Benieuwd wat ik voor mooie plaatjes kan maken. Heb nog wel wat data liggen van het dubbelcluster en de soul-nevel, maar heb nog geen goede flats (flatpanel komt er aan). Als ik zin en tijd heb gehad om die te bewerken zal ik ze hieronder zetten.

Nu nog een laatste foto van hoe mijn opstelling er op dit moment uitziet:
    Click image for larger version  Name:	WhatsApp Image 2018-09-12 at 23.50.13.jpeg Views:	1 Size:	51.6 KB ID:	1393426

Dank voor het lezen en als je vragen of opmerkingen hebt: stel ze gerust.
    Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Oh ja. Ik heb de afstand nog niet gemeten van de focusser als hij met DSLR in focus is, maar ik vermoed dat het kritiek wordt als je een OAG of filterwiel wil aansluiten met een DSLR. Vermoedelijk heeft een astro camera hier minder last van. Hier kom ik nog op terug
    Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Voor degenen die naar deze telescoop kijken, nog even een eigenaardigheidje die mij is opgevallen de laatste tijd: een 2inch diagonaal is te groot/lang voor het focuspunt. Dit betekend dat je met een grote 2inch diagonaal niet in focus komt met een kleine 1,25inch oculair. Ik heb meerdere 1,25 inch oculairen geprobeerd, maar geen van allen komt in focus. Het diagonaal is te groot. Zodra ik het diagonaal van de telescoop van mijn dochter gebruik (een kleine 1,25inch) dan komen ze wel in focus. 2inch oculairen worden waarschijnlijk lastig om te gebruiken in deze telescoop, tenzij gebruikt met een barlow (daarmee lukt het wel om in focus te komen).

Commentaar

Heb je er al wat meer mee kunnen fotograferen?
        Dit lijkt mij wel een leuk telescoopje voor erbij en eventueel mee op vakantie op een star-adventurer, of is hij daar te groot voor?
        Ben heel benieuwd naar je foto's.
        Skywatcher 200PDS, 130PDS, 72ED-DS, EQ5 Pro Synscan, Omegon Minitrack LX2, Zwo ASI120MM-S, Canon 650d, Zwo AsiAir.

Commentaar

Wat leuk om een review voorbij te zien komen - zo vaak gebeurt dat niet, hier op 't astroforum. Mooi instaptelescoopje voor astrofotografie, ik hoop dat de focuser je bevalt en goed genoeg is om je camera netjes vast te houden tijdens langere sessies. Wat me opvalt is dat je op het eerste shot flink uit focus bent; gebruik dus vooral het bahtinovmasker! ;-)
          Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102ED.

Commentaar

Deze telescoop is met zijn 1,9kilo (uit mijn hoofd gezegd) waarschijnlijk wel op de grens van wat zo'n star adventurer aankan? Het is zeker een lief klein scoopje tov mijn newton.
            Qua focus merk ik dat eigenlijk mijn liveview voor nu goed genoeg is. Ga zeker wel overstappen op een bahtinovmasker. Hopelijk zijn de refractielijnen wel goed te zien. Met de masker van mijn newton zie ik ze niet goed genoeg, ook niet als ik volledig inzoom. Ga daar nog mee hobbyen.

Qua foto's: heb wel wat foto's gemaakt nog, heb ze hier nog niet gepost kom ik achter. Heb hier nu niet de originele foto's maar heb ze wel via een andere site kunnen pakken.
            M31 is op het Dijkgatsbos gemaakt, NGC281 vanuit de achtertuin onder de rook van Schiphol.

Als 1e M31
            31 foto's van 120sec iso 800
            Stacking met DSS, nabewerking met GIMP. Geen correctie frames gebruikt.
            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M3120180916kleiner.jpg views: 330 grootte: 67,5 KB id: 1398933

NGC281 PACMAN nebula
            62 lights 180sec ISO800
            50 flats
            50 bias
            geen darks. Stack in DSS, nabewerking in GIMP

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC28120181010DSSasGIMPkleiner.jpg views: 311 grootte: 153,8 KB id: 1398934

Zoals je ziet is er nog wat vervorming van de sterren in de hoeken, waarbij het lijkt alsof het van hoek veranderd. De camera was met beide foto's in ongeveer dezelfde positie geplaatst. Ik vermoed daarom dat het te maken heeft met tilt door de focusser, maar heb daar persoonlijk niet veel ervaring mee (en ook niet hoe op te lossen).

Het is zeker een leuke kijker om mee te nemen als grab&go voor fotografie, maar de focusser is wel een punt van aandacht bij de kijker.

Commentaar

Origineel geplaatst door ArnoM Bekijk bericht
              Ga zeker wel overstappen op een bahtinovmasker. Hopelijk zijn de refractielijnen wel goed te zien. Met de masker van mijn newton zie ik ze niet goed genoeg, ook niet als ik volledig inzoom. Ga daar nog mee hobbyen.
              Wat je kan doen is het bahtinov masker erop leggen, en dan een foto maken van zeg 3 a 5 seconden. Spikes tot in de hoeken gegarandeerd, bij een beetje heldere ster ;-) Dat is hoe ik het meestal doe. Het probleem bij puur liveview+bahtinov is dat een liveview is samengesteld uit ca 24 beeldjes per seconde. Belichtingstijden van 1/24e seconde dus. Dat is de reden dat je de spikes maar zo moeilijk ziet. Zal enorm verschil maken!

En ja, tilt in een focuser (voor of na het stevig aandraaien van de lock-schroef!) komt regelmatig voor. Je kunt beweren dat een statief het belangrijkste onderdeel is voor fotografie, en je kan het ook zeggen van de camera - maar onderschat een goeie focuser niet. Het volstrekt betrouwbaar en herhaalbaar in kunnen stellen van focus, met behoud van een volmaakt haakse positie van de sensorchip op de optische trein in welke stand dan ook, locked of unlocked, is echt goud waard voor fotografie. Vandaar ook dat ik het liefste werk met een telescoop voorzien van feathertouch focusers. Dat vind ik belangrijker dan de preciecze kwaliteit glas, of doublet of triplet. of f5 of f6.
              Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102ED.

Commentaar

Star Adventurer mag 5kg hebben dus dat moet wel goed komen.
                Focuser lijkt idd een punt van aandacht, misschien toch maar even doorsparen voor een William Optics oid.
                Voorlopig vermaak ik mij nog prima met de EQ5 en de 130PDS maar dat is te groot om even mee op vakantie (4 personen in een Peugeot 206SW) vandaar de wens voor een SA met een kleine Apo.
                Ik blijf jouw avonturen met de 72ED even volgen :-)
                Skywatcher 200PDS, 130PDS, 72ED-DS, EQ5 Pro Synscan, Omegon Minitrack LX2, Zwo ASI120MM-S, Canon 650d, Zwo AsiAir.

Commentaar

De flatner voor de 72ED is overigens dezelfde als voor de 80ED en schijnt niet zo goed te zijn voor de 72ED.
                  https://stargazerslounge.com/topic/3...ds-pro/?page=4

Commentaar

ArnoM Heb je de juiste afstand van de flatner al achterhaald? Als ik het goed begrijp op SGL dan zou je 60mm moeten aanhouden ipv de voorgeschreven 55mm. Volgens mij heb jij de OVL en die moet net zo goed zijn als de speciale 72ed flatner.
                    Ben er achter gekomen dat mijn CC op de 130pds het brandpunt verlengd naar 730mm en dat is toch net wat te lastig op een EQ5. Ik sta op het punt er ook 1 te bestellen en wil graag weten wat ik er nog meer bij moet bestellen :-)

Commentaar

Hallo Raz.
                      Helaas nog niet de juiste afstand bepaald. Ben er wel achter dat mijn beeldfouten door de flattener veroorzaakt worden. Nu nog een manier verzinnen om de juiste afstand te krijgen.
                      Wordt vervolgd.

Wat je vraag betreft over wat je nodig hebt voor deze refractor: een grotere/langere vixen dovetail dan meegeleverd wordt, zoeker en flattener. Ik heb niet de speciale ff voor deze telescoop, maar de standaard flattener van Robtics die hier geschikt voor moet zijn.

Commentaar

Je kan de flattener ook aan de telescoop schroeven met een adapter (nosepiece eraf) zodat je meer ruimte hebt met de focuser. Lijkt mij ook gelijk een stuk steviger.

https://www.firstlightoptics.com/ada...cher-72ed.html

https://www.youtube.com/watch?v=nNjPnTu0Nsc

Commentaar

Ziet er zeer interessant uit om de flattener vast te schroeven aan de focusbuis. Zit ik alleen met 2 dingen:
                          Ik heb een mobiele opstelling en voor het uitlijnen gebruik ik een 10mm oculair met verlicht kruisdraad in een 2x barlow. Daar moet ik dan wat anders op verzinnen, want ik heb geen zin om na iedere keer opstellen na het uitlijnen ook nog die ring om te ruilen.
                          Want er is nog een 2e reden: filters. Aangezien ik in een lichtvervuilde omgeving woon, heb ik hier altijd een lichtvervuilingsfilter nodig. En sinds kort heb ik ook een H-alpha filter waarmee ik smalband opnames wil gaan maken. Met deze adapters zie ik geen mogelijkheid om (met een DSLR) een filter te plaatsen, tenzij je gebruik maakt van een clip-in filter of met de andere ring met compressie filter. Dus nog iets om over na te denken. Dank in ieder geval voor de tip.

Commentaar

Hier mijn 1e H-alpha foto met deze telescoop: https://www.astroforum.nl/forum/astr...-grandpr%C3%A9

Commentaar

Werken...
                            X