Announcement

Collapse
No announcement yet.

skywatcher discovery 150p probleem

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

skywatcher discovery 150p probleem

Hallo allemaal,
    ik heb de laatste paar dagen een probleem met mijn telescoop. het allignen lukt steeds niet. eerste paar dagen na aankoop wel, maar sinds een paar dagen niet meer. ik gebruik two-star allign. de eerste ster kan ik de telescoop makkelijk naar toe laten richten, met de hand en de afstandsbediening. die heb ik altijd goed in zicht. maar dan naar de 2e ster, is de telescoop er altijd naast, en ik kan de telescoop daarna alleen maar corrigeren met handbewegingen, niet met de afstandbediening. als ik de telescoop daarna met de hand corrigeer, en dan de allignment afrond, gaat de telescoop nooit goed naar waar ik wil kijken. hoe kan ik dit oplossen? de afstandbediening die erop zit is van synscan.
    sidenote: telescoop staat altijd waterpas, alle andere data is verder goed ingevuld

Hallo. Leuke telescoop en montering heb je. Jammer dat het alignen niet goed gaat.
    Wat mij opvalt in jou tekst is "met de hand". Hoe bedoel je dit? Koppel je dan de motoren los van je montering en beweegt de telescoop in de richting van het object en doet dan het laatste stuk met de controller?

Ervaring met jou montering heb ik niet, maar mijn ervaring met andere monteringen (helemaal van skywatcher) is dat hij eigenlijk altijd wil dat je het met de controller doet. Dit doordat de handcontroller niet meer weet waar de telescoop naar kijkt op het moment dat je met de hand je telescoop van richting veranderd. Probeer dus eens vanaf het begin van je uitlijning om alles met de controller te doen qua bewegingen. Hoe gaat het dan?

Heb nog even lopen zoeken naar een handleiding van deze setup maar nog niet echt gevonden. Je weet niet toevallig wat voor montering bij je telescoop zit? Modelnummer dus?
    Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Comment

met 2-star allign doe ik de eerste ster met de afstandbediening en draai het laatste stukje bij zonder afstandbediening (met de hand dus), als ik de 2e ster wil corrigeren, kan dat niet met de afstandbediening. in mijn gebruiksaanwijzing staat dat dat wel zou moeten. maar ik zal eens even alles met afstandbediening proberen, ik kom later terug met een antwoord

Comment

Je moet bij het alignen van de telescoop niets met de hand doen, maar alles met de handcontroller. De telescoop 'weet' niet dat je handmatig corrigeert en neemt die correctie dus niet mee bij de verdere berekeningen. Gevolg is dat altijd fouten gemaakt worden. Daarom dus alles per handcontroller.

Comment

Ik bedacht mij nog iets anders: je geeft ook aan dat de telescoop niet meer verder wil. Dit zou ook een te kort aan vermogen in je voeding kunnen betekenen. Als je met batterijen werkt, doe er eens nieuwe in.
          Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Comment

Working...
          X