Announcement

Collapse
No announcement yet.

Snelle hulp gevraagd. Is dit een goede telescoop voor een beginner?

Collapse
This topic is closed.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Snelle hulp gevraagd. Is dit een goede telescoop voor een beginner?

Ik was op zoek naar een verrekijker. Maar nou zag ik deze telescoop voorbij komen. Is dit wat?
    Zou dit een goede beginners telescoop zijn?
    Attached Files

Voor de maan misschien aardig. Op planeten zul je er niet veel mee zien en op deepsky al helemaal niet.
    Jan
    'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Comment

Het is geen verkeerde starters telescoop. Vrij stevig, je kan er wel de equatoriale banden op Jupiter mee zien plus Jupiters vier grote manen. De ringen rond Saturnus en de schijngestalten van Venus moet je er ook prima mee kunnen zien. Daarnaast natuurlijk allerlei details op de maan en een aantal heldere deepsky objecten.

Van de equatoriale montering wordt vaak gezegd dat het wat lastiger is om in het begin mee te werken, maar dat lijkt mij wel te doen. Evt. kan je de pool as zelfs gewoon rechtop zetten, zodat hij werkt als een simpele AZ montering.

Ik heb in het verleden wel een aantal verkeerd gebruikte (en daardoor slecht functionerende) skyluxen via marktplaats gezien, vaak zijn ze ook niet compleet. Dat is wel een risico als je als beginner eentje tweedehands aanschaft.

Comment

In principe is een skylux geen verkeerde budget-starterstelescoop. Kun je de link ook delen? Want op basis van deze screenshot kunnen we niet beoordelen wat de staat is van deze specifieke telescoop.
        Spuit 9 op zijn minst...
        16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Het gaat om deze denk ik:
          https://www.marktplaats.nl/a/audio-t...reviousPage=lr

Voor de rest ben ik het met Mark eens, leuk om mee te beginnen en ervaring mee op te doen.

Comment

Topic starter heeft inmiddels deze telescoop al gekocht, dit onderwerp loopt over twee draadjes. Dit is de andere, zo is het inderdaad niet zo overzichtelijk.
            Omni telescopio caelum est.

Comment

Hier niets meer plaatsen.
              Het draadje loopt HIER vanaf post #15 verder.
              Dit dubbele draadje wordt gesloten.
              Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
              Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Working...
              X