Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hoe collimeer ik mijn Mak180?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Hoe collimeer ik mijn Mak180?

    Het klinkt misschien als een titel voor een workshop maar het is toch echt een vraag.
    Ik ben prima bekend met nauwkeurig collimeren van mijn SCT's maar de Mak180 met zijn push-pull schroefjes is onbekend terrein voor me.
    Filmpjes op Youtube bevatten vooral veel algemeen gepraat zonder nuttige uitleg en daadwerkelijke collimatie.

    Mijn vraag richt zich voornamelijk op het push pull systeem, het lijkt er op dat de kleine afwijking in de collimatie precies in de richting van één van de schroefsetjes ligt, maar kan je alleen die ene set lossen, verstellen en weer vastzetten of moet je ze alle drie eerst lossen, (en hoever zet je ze los?) en dan collimeren, en dan weer vastzetten (en hoe strak zet je ze dan weer?)
    Het plan was om de collimatie uit te voeren in fotografische opstelling, dus met de planeetcamera erin en een heldere ster centraal in het beeldveld.

    Verstelt de boel zich trouwens weer wanneer je de schroefjes weer vast zet na de collimatie?


    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
    (https://www.neophoto.nl)

    #2
    Hallo Neo
    Mischien is het een goed idee om hem op te sturen naar de Telesoop specialist in Duitsland?
    Zij adverteren er mee

    Comment


      #3
      Het is zeker 10 jaar geleden dat ik mijn OMC140 collimeerde ( dat werkt met veren) en een jaar of drie geleden mijn SW 102mm, (push & pull) . Ik herinner me bij de SW102mm dat ik wel alles een tikje losser zette en echt twee tegenover één moest werken om er verandering in te krijgen.Ik herinner mij dat ik het een heel gedoe vond, maar kreeg het uiteindelijk heel mooi strak en goed. En ja, de boel verstelde zich minimaal als je de boel weer vastzette, (het is geen premium quality) daarom duurde het ook zo lang. Als je geduld en zenuwen hebt, zou ik het doen. Anders toch maar opsturen.
      Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
      Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

      Comment


        #4
        Zie de bijlage. Daar staat het precies in.
        Attached Files
        Lunt/APM 152mm ED, SW 127mm Maksutov, SW 100mm ED, AP 80mm ED, TS 60mm ED
        Vixen SG 6.5x32, Vixen NF 8x56, Lunt 11x70 FMC, APM 20x70 ED Apo

        Comment


          #5
          Opsturen is de laatste optie, als alle eigen pogingen jammerlijk gefaald zijn.
          Ik ken Teleskop Specialisten en heb er al eerder goede ervaringen mee opgedaan.

          De pdf was me bekend Guus, alleen staat mijn Mak180 er niet bij met zijn anders geplaatste collimatieschroefjes. Bij mij staan ze in drie duo's dicht bij elkaar op 120 graden. Maar in ieder geval wordt het een geduldwerkje als je elke schroefactie opvolgt met een aanpassing van de anderen. Ik heb ook nog een collimating eyepiece in mijn voorraadje dat hierbij misschien van nut kan zijn. Zal eens kijken hoe ver ik er mee kom.
          Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
          (https://www.neophoto.nl)

          Comment


            #6
            Originally posted by Neo View Post
            Het klinkt misschien als een titel voor een workshop maar het is toch echt een vraag.
            Ik ben prima bekend met nauwkeurig collimeren van mijn SCT's maar de Mak180 met zijn push-pull schroefjes is onbekend terrein voor me.
            Filmpjes op Youtube bevatten vooral veel algemeen gepraat zonder nuttige uitleg en daadwerkelijke collimatie.

            Mijn vraag richt zich voornamelijk op het push pull systeem, het lijkt er op dat de kleine afwijking in de collimatie precies in de richting van één van de schroefsetjes ligt, maar kan je alleen die ene set lossen, verstellen en weer vastzetten of moet je ze alle drie eerst lossen, (en hoever zet je ze los?) en dan collimeren, en dan weer vastzetten (en hoe strak zet je ze dan weer?)
            Het plan was om de collimatie uit te voeren in fotografische opstelling, dus met de planeetcamera erin en een heldere ster centraal in het beeldveld.

            Verstelt de boel zich trouwens weer wanneer je de schroefjes weer vast zet na de collimatie?

            Hoi Neo, kijk ook eens op deze site van http://www.astrojac.nl/astrojac/node/83
            Deze methode van rotatie symmetrisch collimeren is zeer goed uitvoerbaar. Jac heeft op deze manier ook de 32 cm POP Maksutov van sterrenwacht Tivolo gecollimeerd.
            Zelf heb ik met Jac mijn Intes MK67 op deze manier gecollimeerd, tevens zijn er ook SCT Celestron telescopen op deze manier gecollimeerd, zoals je op zijn site kunt lezen. Een erg doeltreffemde en relatief eenvoudig uit te voeren techniek om dit soort telescopen te collimeren.
            ''Waarnemen samen beleven''

            Comment


              #7
              Dank je Edward, maar je kan natuurlijk niet weten hoeveel, of beter gezegd, hoe weinig energie ik bereid ben hier aan te besteden. Ik ben bekend met Jac´s methode, heb het stuk al eens ooit helemaal doorgelezen. Het is me echt een brug te ver om er een aparte rig voor te fabriceren om de rotatiesymmetrische methode uit te voeren.
              Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
              (https://www.neophoto.nl)

              Comment


                #8
                Ik weet niet hoe ver je van Almere woont, maar op de sterrewacht daar hebben ze indertijd mijn Intes op de optische bank perfect gecollimeerd, zowel de hoofdspiegel als de vangspiegel (de laatste hoeft bij jou natuurlijk niet).
                Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

                Comment


                  #9
                  Dat is te ver, Skyfan. Fysiek gaat dat niet lukken maar evengoed bedankt voor de tip.

                  Intussen vond ik een ander probleem dat zeker gerelateerd is. Gewoonlijk zit de ADC met camera in de 2" naar 1,25" verloopadapter gestoken. Met een Baader Laser colli zie je al snel dat die verloopadapters vrijwel allemaal je accessoires uit het lood drukken zodra je de klemschroef aandraait. Ik heb 4 varianten van die verloopadapters en geen enkele blijft haaks zodra er geklemd wordt. Misschien kan ik beter de ADC voorzien van een T2 naar 2" koppeling om tenminste die variabele uit de weg te ruimen, anders raak je nooit uitgecollimeerd.
                  Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                  (https://www.neophoto.nl)

                  Comment


                    #10
                    @Neo: er is eigenlijk maar 1 systeem het beste, dat is dat Zeiss systeem van adapters. Herman ten Haaf heeft die ook gemaakt voor de Takahashi van Halley en dan zit alles altijd 100% recht. Misschien kan je Herman porren om ze nog eens voor jou te maken. Kijk op deze pagina: https://www.astrosystems.nl/untitled-c1cu7
                    En ook deze (zie de adapters etc.) Als je goed kijkt, zie je het "Zeiss" systeem https://www.astrosystems.nl/untitled...htbox=imagex7w
                    Hier is het misschien duidelijker te zien: https://www.astrosystems.nl/untitled...htbox=imagetn2
                    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

                    Comment


                      #11
                      Dank je voor het meedenken Patrick.
                      Herman heeft me dat mooie Zeiss systeem wel eens laten zien. Ik heb er eentje in handen gehad toen ik eens bij hem op bezoek was, mooi spul! ;-)

                      Ik wil eerst kijken wat het oplevert als ik de 2"naar 1,25" adapter kan weglaten met een directe schroefverbinding naar de ASH ADC, hopelijk is daarmee de grootste variabele al uit de weg geruimd.
                      Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                      (https://www.neophoto.nl)

                      Comment


                        #12
                        Push-pull: in de ene richting eerst push-vijsje lossen en dan pull-vjisje vastdraaien, in de andere eerst pull-vijsje lossen en dan push-vijsje aandraaien. Het push-vijsje heeft schroefdraad in de buitenkant en rust op de cel, het pull-vijsje heeft geen schroefdraad aan de buitenkant en zit in de cel gevezen.
                        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

                        Comment


                          #13
                          Het wormschroefje is meestal degene die duwt, voor de zekerheid toch maar een plaatje erbij.
                          Thnx Sixela.

                          Mak 180 push pull
                          Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                          (https://www.neophoto.nl)

                          Comment


                            #14
                            Originally posted by Neo View Post
                            Dank je Edward, maar je kan natuurlijk niet weten hoeveel, of beter gezegd, hoe weinig energie ik bereid ben hier aan te besteden. Ik ben bekend met Jac´s methode, heb het stuk al eens ooit helemaal doorgelezen. Het is me echt een brug te ver om er een aparte rig voor te fabriceren om de rotatiesymmetrische methode uit te voeren.
                            Je kan ook je telescoop in een V- vormig uitgekeept blok leggen, of twee mutiplex planken.. Eigenlijk maakt het niet als de tubes maar op dezelfde plaats kan roteren, wat je ook in stappen met de hand kunt doen. Duurt iets langer, maar heeft het zelfde resultaat. Kogellager rollenbankjes zijn prachtig, maar je moet idd maar weer tijd, zin en middelen hebben om dat soort hulpgereedschap te maken. Als je niet regelmatig aan het collimeren bent, zou ik dat ook niet doen.Maar de methode van Jac is zuiver en doeltreffend, en eigenlijk heel makkelijk.
                            ''Waarnemen samen beleven''

                            Comment


                              #15
                              Zo'n V bok heb ik hier liggen, je mag hem voor niks ophalen. Ridderkerk. Ik wil je ook helpen met collimeren, want vergeleken met een Klevtzov is een mak twee vingers in de neus
                              Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

                              Comment

                              Working...
                              X