Announcement

Collapse
No announcement yet.

Celestron C90 of MTO 11 CA 1000/f10 ?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Celestron C90 of MTO 11 CA 1000/f10 ?

Hallo Allemaal.
    Als ik wil kiezen tussen een Celestron C90 of een MTO 11 CA 1000/f10 (Russentonne) voor visueel, astrofotografie en fotografie overdag, welke van de twee zou dan een betere keus zijn?

Hallo Kuper,

Lees hier eens de reviews van een Duitse opticus over de Russentonne en een Nederlandse opticus over de C90. Beide zijn toonaangevende vakmensen.
    http://r2.astro-foren.com/index.php/...en-dann-kaufen
    https://www.astroforum.nl/forum/inst...estron-c90-tov

Beide reviews mag je rustig als zeer kritisch en niets verhullend beschouwen.
    Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
    Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Hallo John.

Hartelijk dank, erg verhelderend. Zou je bij de MTO zelf 3 drukpunten kunnen maken op de spiegel of op de aanslagring?

Comment

De aanslag( aandruk) ring (Ring 3) moet drukpuntvrij zijn. anders krijg je vervorming en astigmatisme. Ze moeten juist worden weggevijld. Hij heeft het ook over ein Planischer Druckring ipv deze Druckring. Dat zou nog kunnen.

Voorts is hij duidelijk over de resterende fouten in de Russentonne. Hij is sterk ondergecorrigeerd voor sferische aberratie. Zo sterk dat de kijker niet aan zijn theoretische vermogen komt. ( Totale Strehl is niet voor niets 0,6 ipv de minimale 0,8) Ook na het wegwerken van het astigmatisme niet.

Wel vertelt hij dat je er bij fotografie overdag niet veel van zal merken en dat hij als reiskijker wel zal voldoen.

Als ik persoonlijk eieren voor mijn geld moest kiezen, zou ik geen Russisch ei nemen, maar een Celestron eitje. Alleen een klein plakvelourskokertje is genoeg om de C90 één klasse hoger te krijgen. Iets wat met de Rus niet lukt.

Edit: zo'n plakvelours koker heb ik ook in mijn 102mm Skywatcher Maksutov. Een wereld van verschil.
        Last edited by John Baars; 17-02-18, 10:22. Reason: Edit
        Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
        Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Hallo John.

Bedankt voor de nuttige info!

Comment

Working...
          X