Announcement

Collapse
No announcement yet.

Reversed aperturefever...over de aankoop van mijn Evostar 120ED

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by John Baars View Post
    skyfan
    Als een 120mm achromaat een 140mm Maksutov passeert op deep sky, dan zal een 140mm Apo een 150mm Maksutov ook passeren.
    Skyheerlen
    Ik ben op de hoogte van je jeugdliefde voor Pentax en / of Vixen refractors. Als het zover komt, geef ik een seintje.
    Hij is 180 mm , Intes M 703. Dus ....
    Starsplitter 14.5" Dobson, Intes Rumak M703, Kson 1026ED apo

Comment

@skyfan: we gaan nog een keer mijn 152 mm ED (het grotere broertje van die 140mm APM) naast de 180mm Intes houden. Een week of wat geleden had ik de 152 ED naast mijn 180 mm Skywatcher gezet om nu voor eens en altijd het antwoord te weten te komen waarmee je dieper komt. Alleen......, dat was die nacht van de VERSCRIKKELIJK-SLECHTE-SEEING. Het enige wat ik definitief kon vaststellen was dat je in de Mak de sterren nog iets beter zag pulseren, maar de vergroting was toen ook iets hoger in de Mak. Wordt dus vervolgd.

@JohnBaars: mooie kijker! Daar ga je veel plezier aan beleven. Ik heb gisteravond twee nieuw binnengekomen 2e hands oculairs getest op o.a. de Skywatcher 10 cm f/9 ED, de kleinere uitvoering van jouw nieuwe speeltje. En inderdaad, ragfijne sterpuntjes over het gehele beeldveld. Het beeld, hoe slecht ook door de door de Maan verlichte sluiers, was met een 17,3mm Delos weergaloos.
      SW 180mm Maksutov, Lunt/APM 152mm ED, SW 100mm ED, AP 80mm ED, TS 60mm ED
      Vixen SG 6.5x32, Vixen NF 8x56, Lunt 11x70 FMC, APM 20x70 ED Apo

Comment

Working...
      X